40 147 läst · 95 svar
40k läst
95 svar
Grannar ovänner över vedeldning
Undrar just hur jag skulle göra om ett liknande förbud infördes i min kommun!!??
Jag har bara en vedpanna att värma upp med och när jag köpte huset hade jag i princip inga grannar.
Närmsta var 150-200m bort.
Nu flera har jag grannar överallt och området klassas som villaområde.
Om jag skulle tvingas elda två dagar i veckan 4tim så skulle jag frysa halva veckan under halva året...
Jag har bara en vedpanna att värma upp med och när jag köpte huset hade jag i princip inga grannar.
Om jag skulle tvingas elda två dagar i veckan 4tim så skulle jag frysa halva veckan under halva året...
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jag har en granne som eldar med ved som antagligen inte är helt torr för det luktar banne mig torvbrasa när det eldas. Då är det lätt att hålla sig för skratt när vinden ligger fel.
Den fungerar såklart bra till grillkol också. Tänder alltid grillen med Looftlightern. Men den fungerar precis lika bra till brasan.apotekarnes skrev:
Om du är tveksam, så kan jag bara be dig att prova. Du kommer antagligen bli lika lyrisk som jag över hur enkelt och smidigt det blir.
H Henric79 skrev:
Är det du som importerar och säljer denna makalösa manick?
Jag förstår att det kan låta så, och det är helt rätt att vara källkritisk i dessa tider. Men nej. Jag råkar bara tycka det är en av de där ytterst få produkterna som man köper, som överträffar alla ens förväntningar och gör livet lite lättare (framför allt innan vi installerade en luft-luft, så vi hade kaminen som primär värmekälla och fick elda varenda dag).I Itaka skrev:
Huddinge är inget undantag.Huddingebo skrev:Undrar just hur jag skulle göra om ett liknande förbud infördes i min kommun!!??
https://www.huddinge.se/bostad-och-miljo/din-bostad-och-tomt/elda-med-ved-inomhus/
Stickan
Jsg anser att om man har en korrekt utförd skorsten /eldstad och eldar på rätt sätt (bland annat torr ved) så är störningarna för grannarna minimala.
Någonting som borde vara minst lika störande är kolgrillar, framförallt de som tänds med tändvätska. Jag kan inte tänka mig att kommunerna som är tidigare nämnda i tråden har begränsat grillning till maximalt två gånger i veckan?
Jag är tyvärr en syndare, jag eldar friskt i min kamin för att sänka uppvärmningskostnaderna och grillar gladeligen med kolgrillen året om
Någonting som borde vara minst lika störande är kolgrillar, framförallt de som tänds med tändvätska. Jag kan inte tänka mig att kommunerna som är tidigare nämnda i tråden har begränsat grillning till maximalt två gånger i veckan?
Jag är tyvärr en syndare, jag eldar friskt i min kamin för att sänka uppvärmningskostnaderna och grillar gladeligen med kolgrillen året om
Det handlar inte om hur väl du sköter dig, utan om någon blir störd av din eldning.N NoOne2k skrev:Jsg anser att om man har en korrekt utförd skorsten /eldstad och eldar på rätt sätt (bland annat torr ved) så är störningarna för grannarna minimala.
Se Huddinge kommuns skrivning https://www.huddinge.se/bostad-och-miljo/din-bostad-och-tomt/elda-med-ved-inomhus/
Stickan
..Vilket i sin tur beror på hur gnälliga grannar man har..
Att någon *påstår* sig bli störd kan ju omöjligen vara utslagsgivande, jag vet exempelvis folk i lägenhet som fått klagomål för att dom går för hårt i golvet (nej, inte med skor, i strumpor), när barnen pratar dagtid och andra dumheter, det finns folk till allt och vissa kan inte låta bli att gnälla oavsett om det är ett faktiskt problem eller ej egentligen.
Att någon *påstår* sig bli störd kan ju omöjligen vara utslagsgivande, jag vet exempelvis folk i lägenhet som fått klagomål för att dom går för hårt i golvet (nej, inte med skor, i strumpor), när barnen pratar dagtid och andra dumheter, det finns folk till allt och vissa kan inte låta bli att gnälla oavsett om det är ett faktiskt problem eller ej egentligen.
Nej, men det kan räcka för att kommunen skall starta en utredning.GlennB skrev:Att någon *påstår* sig bli störd kan ju omöjligen vara utslagsgivande, jag vet exempelvis folk i lägenhet som fått klagomål för att dom går för hårt i golvet (nej, inte med skor, i strumpor), när barnen pratar dagtid och andra dumheter, det finns folk till allt och vissa kan inte låta bli att gnälla oavsett om det är ett faktiskt problem eller ej egentligen.
Stickan