40 146 läst · 95 svar
40k läst
95 svar
Grannar ovänner över vedeldning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Du är medveten om att du lyfter en äldre tråd, från en tid då inte elpriserna var så, och svingar vilt?B byron v2 skrev:Helt sinnessjukt.
Staten kan ta sina diktatorfasoner och hoppa från hötorgsskrapan.
Har dom bestämt att vi ska ha elräkningar för 10.000 kr kan de glöma sina vänsterglobalistiska hatregler.
Tror knappast att staten kommer våga agera mot vedeldare när de förstört vårt elsystem och höjt priserna skoningslöst.
Det är fritt fram att elda hur man vill nu.
För att vara tydlig, jag eldar ...
500m från mig har det flyttat in några östlänska byggsnubbar i en sommarstuga.B byron v2 skrev:Det är olämpligt. Inte minst för sin egen, sin anläggning och sina grannars skull: att elda sur ved dygnet runt.
Vem fan som nu gör det.
Å andra sidan finns många eld hatare som anmäler mycket och gärna.
Grejen är att man får stå ut med lite lukt av eld. Det är stor skillnad på att man kan känna att grannar eldar ... och.. på sur och smutsig rök.
Hr man en granne som inte kan elda får man gå över och klart och tydligt förklara problemet och lära grannen att elda.
Så svårt är det inte.
Glr man det klart och tydligt utan att vara otrevlig blir det nog bra.
Gällande kommunen och staten så skulle jag vilja se den kommun som drar en skattebetalare till tingsrätten och vill ha utdömt vite för att någon eldar när elen kostar 5 kr kwh. Snart mer
Det kommer aldrig att hända.
Med reservation för den som eldar dyblött eller sopor eller bildäck.
Nä. Alla föreskrifter och förordningar som inskränker enskildas rätt att elda är i praktiken satta ur spel.
Det finns en proportionalitetsprincip i all tättsskippning, därför finns inte några möjligheter för regimen att anvönda vite eller sanktion mot vedeldare i tätorter med dessa elpriser.
För sakens skull vill jag tillägga att jag är jurist och en gång i tiden doktorerat i straffrätt.
De eldar så att det osar över hela området där. Passerar varje morgon där på väg till jobbet och brukar passera igenom en dimma av rök.
Som tur är så är det väldigt glest mellan husen där men det finns verkligen de som inte klarar av att elda korrekt!
De kanske eldar importerad stenkol... eller sopor.... minst fuktig ved utan ordentlig lufttillförsel ief
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Sannolikt allt som brinner. Hade en granne som eldade sopor. Tyvärr låg de i rådande vindriktning. Inte roligt alls. De nya ägarna skaffade bergvärme. Märker att det eldas redan mer än vanligt i grannskapet, trots att kylan inte kommit än. Spara veden tills den behövs.Huddingebo skrev:500m från mig har det flyttat in några östlänska byggsnubbar i en sommarstuga.
De eldar så att det osar över hela området där. Passerar varje morgon där på väg till jobbet och brukar passera igenom en dimma av rök.
Som tur är så är det väldigt glest mellan husen där men det finns verkligen de som inte klarar av att elda korrekt!
De kanske eldar importerad stenkol... eller sopor.... minst fuktig ved utan ordentlig lufttillförsel ief
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Jag tror vi alla förstår att folk i gemen behöver ordna sin uppvärmning så gott det går, i det prekära läget vi har satts i pga en undermålig energipolitik under mycket lång tid.
Om folk inte har råd med att nyttja el längre för att hålla stugorna varma så kommer andra sätt att nyttjas om möjligt. Så är det bara, och jag märker det det själv så här i mitten september i att vedeldningens doft lägger sig över villakvarteren, Spännande att se hur det blir i dec-jan.
Om folk inte har råd med att nyttja el längre för att hålla stugorna varma så kommer andra sätt att nyttjas om möjligt. Så är det bara, och jag märker det det själv så här i mitten september i att vedeldningens doft lägger sig över villakvarteren, Spännande att se hur det blir i dec-jan.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 296 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 296 inlägg
Tråden är bara ett par tre år gammal och tidigt kom argumentet om krisberedskap upp genom möjlighet till vedeldning. Vackert-väder-skribenterna i tråden tänkte helt enkelt fel. De gör så ofta det, glömmer bort att verkligheten kan knacka på dörren vilken månad som helst.Fairlane skrev:
Knack knack det är 2022!
Kol som eldas hyffsat rätt ska inte osa ner området.Huddingebo skrev:500m från mig har det flyttat in några östlänska byggsnubbar i en sommarstuga.
Har dom ingen skorsten
Den på forumet MYCKET HATADE Fjärrvärmen är just nu det bästa om man ska installera nytt och det finns att välja på.
Inte en chans att en pump av vad slag det än må vara kan bli bättre kalkyl.
DOCK DOCK.
Man vill ju kunna köra panna eller vattenmantlad som komplement till fjv.
Det går men kan vara en del krångel.
Jag har prövat två olika lösningar.
Vad har ni andra för erfarenheter.
Gäller de flesta system med pumpar oxå.
Man kan tjäna massor på att kunna komplettwra med vattenmantlad ved. Kamin eller panna eller vad som egentligen
Inte en chans att en pump av vad slag det än må vara kan bli bättre kalkyl.
DOCK DOCK.
Man vill ju kunna köra panna eller vattenmantlad som komplement till fjv.
Det går men kan vara en del krångel.
Jag har prövat två olika lösningar.
Vad har ni andra för erfarenheter.
Gäller de flesta system med pumpar oxå.
Man kan tjäna massor på att kunna komplettwra med vattenmantlad ved. Kamin eller panna eller vad som egentligen
Sannolikt brunkolsbriketter! Excellent bränsle men röken luktar öst-stat (dvs luktar f-n)Huddingebo skrev:500m från mig har det flyttat in några östlänska byggsnubbar i en sommarstuga.