40 147 läst · 95 svar
40k läst
95 svar
Grannar ovänner över vedeldning
Som jag tolkar texten så spelar det ingen roll.JanneJanne123 skrev:
"Om någon klagar på din eldning
Om någon klagar på rök från din eldning kan tillsynsnämnden bestämma att du ska ändra hur du eldar. Det spelar ingen roll om röken kommer från kamin eller panna och att det finns bygglov.!!
Stickan
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Fast sådant kan man överklaga, lääänge.
Min föräldrar hade bekanta som drabbades av att en granne satte igång en rörelse som återvann silver ur film, framförallt utrangerade röntgenplåtar. Processen bedrevs i köket i en stuga, och gick i huvudsak ut på att filmen eldades upp i kaminen, då ligger tydligen silvret kvar i askan.
Det bolmade en kompakt tung svart rök, som luktade illa och sotade ned allt på granntomter och byggnader. Jag vet inte hur länge det pågick, men minst två år. Detta var en del år sedan, så miljölagstiftningen har nog blivit tuffare nu.
Min föräldrar hade bekanta som drabbades av att en granne satte igång en rörelse som återvann silver ur film, framförallt utrangerade röntgenplåtar. Processen bedrevs i köket i en stuga, och gick i huvudsak ut på att filmen eldades upp i kaminen, då ligger tydligen silvret kvar i askan.
Det bolmade en kompakt tung svart rök, som luktade illa och sotade ned allt på granntomter och byggnader. Jag vet inte hur länge det pågick, men minst två år. Detta var en del år sedan, så miljölagstiftningen har nog blivit tuffare nu.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja, bryter man ut enskilda citatet utan kontext är det ju så, men överst på sidan står ju ”I Huddinge gäller det som kallas trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.”. Det sätter ju så att säga förutsättningarna för resten av texten.Stickan56 skrev:
Som jag sa tidigare: Jag tänder med näver och min kamin brinner innan du ens har stoppat i sladden till den där cigarettändaren.H Henric79 skrev:
Gäller även värmepanna:JanneJanne123 skrev:
Om någon klagar på din eldning
Om någon klagar på rök från din eldning kan tillsynsnämnden bestämma att du ska ändra hur du eldar. Det spelar ingen roll om röken kommer från kamin eller panna och att det finns bygglov.
Du tolkar texten fel. Kommunen skriver att bara trivseleldning är tillåten som då specificeras som två gånger i veckan max 4 timmar i sträck. All annan eldning är inte tillåtenJanneJanne123 skrev:
Nej du känner inte av det eftersom röken går ut genom din skorsten och sedan (självklart beroende på väderlek men oftast) sprids, avkyls och sjunker lagom till din grannes hus och sen till stor del vidare i marknivå genom området.S shomakie skrev:
Och alltså som det står i artikeln: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv, orsakar andningsbesvär för känsliga personer och bidrar till för tidig död, medans du inte märker någonting.
När man läser kommentarerna i denna tråd så är det tydligt väldigt lätt att slå bort sitt eget ansvar i detta.
Men faktum är ju att alla som vedeldar bär ett ansvar och är delaktiga i att folk dör!
Att ta bilen kanske man kan motivera, men att rättfärdiga att förkorta folks liv genom att elda?
Det beror ju verkligen på VAD man eldar i,(en modern keramisk eldstad som inte producerar synlig rök eller stark doft) och på hur tätbebyggt området är.
Elda i 80-tals plåtkamin i ett tätbebyggt villaområde med låga hus är ju knappast någon smart ide.
Elda i 80-tals plåtkamin i ett tätbebyggt villaområde med låga hus är ju knappast någon smart ide.
Absolut, men bara för att man kan elda dåligt m extremt mkt utsläpp så är det ju fortfarande betydande utsläpp när man eldar "bra". Det är fortfarande långt ifrån en absolut förbränning. Vedrök innehåller ungefär samma ämnen som vid passiv rökning men mkt mkt mkt mer av dem.Huddingebo skrev:
Ska man göra nått bra för omgivningens hälsa ska man sluta elda. Det finns massa alternativ som nog kan klassas bra (man behöver inte ens skorsten): etanolkamin, elkamin, gasolkamin osv.
Jag ställer mig mycket frågande till om du har någon som helst erfarenhet av en modern fläktstyrd vedpanna med keramisk brännkammare.Eskil-o skrev:Absolut, men bara för att man kan elda dåligt m extremt mkt utsläpp så är det ju fortfarande betydande utsläpp när man eldar "bra". Det är fortfarande långt ifrån en absolut förbränning. Vedrök innehåller ungefär samma ämnen som vid passiv rökning men mkt mkt mkt mer av dem.
Ska man göra nått bra för omgivningens hälsa ska man sluta elda. Det finns massa alternativ som nog kan klassas bra (man behöver inte ens skorsten): etanolkamin, elkamin, gasolkamin osv.
Du ser inte ens röken! När det är kallt så ser du vattenångan och när det är över nollan så ser du bara värmeskimmer från skorsten om du tittar mycket noga och har ex ett träd bakom. Ingen märker att du eldar och utsläppen är minimala.
En enorm skillnad mot ett elda i en modern kamin, som ändå är godkänd.
I mitt fall är min vedpanna det enda jag har att värma upp mitt hus med och det stod här långt innan det fanns några hus i närheten.
Vad ska jag ned en etanolkamin eller elkamin till? Värmer ju knappast upp mitt stora hus på vintern och jag tror knappast att frugan eller barnen skulle uppskatta att sitta ihopkurade i ett enda rum framför en liten kamin hela vintern...
Plus att stora delar av VVS skulle riskera att frysa sönder efter långa perioder av eldstopp.
Nä jag har ingen erfarenhet av att hålla på å elda och tidigare bott i områden där eldning övergavs för några generationer sedan. Har nu flyttat till ett kvarter (i en av de största städerna i Sverige) där det eldas extremt mkt. Känns som att bo i ett industriområde. Vad de eldar med har jag ingen aning om, vet oftast inte ens vem det är eftersom det luktar men röken syns ej - dvs de eldar bra enligt gängse uppfattning. Hade det varit bara en granne hade man kanske kunnat påverka men nu känns det hopplöst.Huddingebo skrev:Jag ställer mig mycket frågande till om du har någon som helst erfarenhet av en modern fläktstyrd vedpanna med keramisk brännkammare.
Du ser inte ens röken! När det är kallt så ser du vattenångan och när det är över nollan så ser du bara värmeskimmer från skorsten om du tittar mycket noga och har ex ett träd bakom. Ingen märker att du eldar och utsläppen är minimala.
En enorm skillnad mot ett elda i en modern kamin, som ändå är godkänd.
I mitt fall är min vedpanna det enda jag har att värma upp mitt hus med och det stod här långt innan det fanns några hus i närheten.
Vad ska jag ned en etanolkamin eller elkamin till? Värmer ju knappast upp mitt stora hus på vintern och jag tror knappast att frugan eller barnen skulle uppskatta att sitta ihopkurade i ett enda rum framför en liten kamin hela vintern...
Plus att stora delar av VVS skulle riskera att frysa sönder efter långa perioder av eldstopp.
Etanolkamin va ett exempel om man verkligen har behov av att just elda. Gäller det bara uppvärmning finns ju massa bättre alternativ: bergvärme, värmepumpar osv.
Även om din panna då är bättre än en kamin måste väl ändå dina totala utsläpp bli höga över ett årnär du värmer ett helt hus på det? NOx, svavel tex renas väl inte överhuvudtaget i en sådan modern panna?
Fö vad innbär modern? Låter som pannan funnits där länge?
Helt sinnessjukt.nikasp skrev:Man får bara elda för trivsel pga risken att störa grannarna. Såhär skriver kommunen:
"I Sollentuna gäller så kallad trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn. Trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två tillfällen per vecka.
Anledningen till att det finns begränsningar är att vedeldning i tätbebyggda områden kan störa övriga boende. Röken innehåller sot, partiklar och andra ämnen som kan besvära många människor. Astmatiker och allergiker är särskilt känsliga för rök från vedeldning. Det är du som eldar som ansvarar för att eldningen inte innebär problem för omgivningen. Begränsningarna gäller i princip för alla eldstäder, även kakelugn."
Staten kan ta sina diktatorfasoner och hoppa från hötorgsskrapan.
Har dom bestämt att vi ska ha elräkningar för 10.000 kr kan de glöma sina vänsterglobalistiska hatregler.
Tror knappast att staten kommer våga agera mot vedeldare när de förstört vårt elsystem och höjt priserna skoningslöst.
Det är fritt fram att elda hur man vill nu.
Jag skulle tro att om man sköter sig och inte har nån knepig granne så kommer de flesta kunna elda rätt fritt.B byron v2 skrev:Helt sinnessjukt.
Staten kan ta sina diktatorfasoner och hoppa från hötorgsskrapan.
Har dom bestämt att vi ska ha elräkningar för 10.000 kr kan de glöma sina vänsterglobalistiska hatregler.
Tror knappast att staten kommer våga agera mot vedeldare när de förstört vårt elsystem och höjt priserna skoningslöst.
Det är fritt fram att elda hur man vill nu.
Men har du en granne som får hälsoproblem pga du eldar sur ved dygnet runt hoppas jag kommunen agerar. Förhoppningsvis tar grannen kontakt med den som eldar först, så denne kan börja sköta sig bättre utan att blanda in kommunen...
Det är olämpligt. Inte minst för sin egen, sin anläggning och sina grannars skull: att elda sur ved dygnet runt.
Vem fan som nu gör det.
Å andra sidan finns många eld hatare som anmäler mycket och gärna.
Grejen är att man får stå ut med lite lukt av eld. Det är stor skillnad på att man kan känna att grannar eldar ... och.. på sur och smutsig rök.
Hr man en granne som inte kan elda får man gå över och klart och tydligt förklara problemet och lära grannen att elda.
Så svårt är det inte.
Glr man det klart och tydligt utan att vara otrevlig blir det nog bra.
Gällande kommunen och staten så skulle jag vilja se den kommun som drar en skattebetalare till tingsrätten och vill ha utdömt vite för att någon eldar när elen kostar 5 kr kwh. Snart mer
Det kommer aldrig att hända.
Med reservation för den som eldar dyblött eller sopor eller bildäck.
Nä. Alla föreskrifter och förordningar som inskränker enskildas rätt att elda är i praktiken satta ur spel.
Det finns en proportionalitetsprincip i all tättsskippning, därför finns inte några möjligheter för regimen att anvönda vite eller sanktion mot vedeldare i tätorter med dessa elpriser.
För sakens skull vill jag tillägga att jag är jurist och en gång i tiden doktorerat i straffrätt.
Vem fan som nu gör det.
Å andra sidan finns många eld hatare som anmäler mycket och gärna.
Grejen är att man får stå ut med lite lukt av eld. Det är stor skillnad på att man kan känna att grannar eldar ... och.. på sur och smutsig rök.
Hr man en granne som inte kan elda får man gå över och klart och tydligt förklara problemet och lära grannen att elda.
Så svårt är det inte.
Glr man det klart och tydligt utan att vara otrevlig blir det nog bra.
Gällande kommunen och staten så skulle jag vilja se den kommun som drar en skattebetalare till tingsrätten och vill ha utdömt vite för att någon eldar när elen kostar 5 kr kwh. Snart mer
Det kommer aldrig att hända.
Med reservation för den som eldar dyblött eller sopor eller bildäck.
Nä. Alla föreskrifter och förordningar som inskränker enskildas rätt att elda är i praktiken satta ur spel.
Det finns en proportionalitetsprincip i all tättsskippning, därför finns inte några möjligheter för regimen att anvönda vite eller sanktion mot vedeldare i tätorter med dessa elpriser.
För sakens skull vill jag tillägga att jag är jurist och en gång i tiden doktorerat i straffrätt.