Cheesen
Så länge man har en modern kamin och inte fiseldar så blir det ju ingen rök att tala om. Röken är dessutom såpass varm att inga närboende grannar kan störas av den då den snabbt stiger hundratals meter.
Däremot fiseldande eller dåligt drag borde vara förbjudet, vilket nya regelverket styr upp om jag förstått det korrekt.

• Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
D
Mark- och miljödomstolen mål nr P 6723-18

Att elda mer än nån enstaka gång är helt efterblivet och tillhör stenåldern.

Endel blir extremt utsatta. Det luktar satan, tar sig in i huset via ventiler och är väldigt hälsovådligt.

Jag tycker att man ska får göra som man vill så länge man inte stör andra. Eldning stör och förstör för andra.
Flytta långt ut i skogen om ni vill elda....

• Gilla
Joakim90 och 6 till
  • Laddar…
apotekarnes
Klart man ska kunna elda i sin kamin. Jag mår dåligt av all julbelysning hos grannarna. Tycker nog att det räcker med att den är igång högst4 timmar 2 ggr i veckan och helst på dagtid när man är på jobbet! ;)

• Gilla
  • Haha
datja och 18 till
  • Laddar…
Det är relativt få dödsfall som kan relateras till julbelysningar jämfört med de som kamineldning orsakar. Men visst, en och annan dör säkert varje år på grund av högt blodtryck orsakat av grannens störande belysning, så i sann svensk anda borde man iallafall utreda ett förbud. Så snart det finns en regering som kan initiera en sån utredning vill säga...

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Att elda mer än nån enstaka gång är helt efterblivet och tillhör stenåldern.

Endel blir extremt utsatta. Det luktar satan, tar sig in i huset via ventiler och är väldigt hälsovådligt.

Jag tycker att man ska får göra som man vill så länge man inte stör andra. Eldning stör och förstör för andra.
Flytta långt ut i skogen om ni vill elda....
Och vilka andra uppvärmningskällor tror du är mer hälsovådliga och miljövänliga om man tittar i olika led? Den importerade tyska kolkraften som försörjer våra värmepumpar med el? Den känner du kanske inte lukten av i ditt kvarter men tar troligen kål på mångdubbelt fler människor globalt sett.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker det är bra med en viss reglering av eldning i tätbebyggt område. Dessa hus har redan en primär uppvärmingsform och är inte beroende av eldningen för sin uppvärmning.
Säg det till stackarna i Norrtälje som varit utan el sen 2 jan.

Förbud liknande Sollentuna kommer tyvärr innebära färre installerade kaminer vilket sänker förmågan för vanligt folk att klara en kris. Tänk en isstorm i Stockholm, hade inneburit döden för tusentals människor mtp vår dåliga förmåga att klara oss utan el.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 9 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Och vilka andra uppvärmningskällor tror du är mer hälsovådliga och miljövänliga om man tittar i olika led? Den importerade tyska kolkraften som försörjer våra värmepumpar med el? Den känner du kanske inte lukten av i ditt kvarter men tar troligen kål på mångdubbelt fler människor globalt sett.
Nja, övertiden sett är Sverige en exportör av el, så vi förbrukar mest det som produceras i vårt land och det är så gott som helt fritt från fossila bränslen, och drivs knappast av dyr tysk kolkraft. Energianvändnign ger alltid någon form av problem, lokalt eller storskaligt. I tätbebyggda områden är det tveksamt om lokal vedeldning är lämpligt som en större energikälla. Visst finns det eldstäder som i teorin fungerar bra, men det krävs också hög kompetens för den som sköter eldningen.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Det var det dummaste argumentet jag hört.
Det är som att säga att det är Okey att dumpa lantrinen från dasset ner i väggrenen utanför grannen bara för att "de afrikanska reningsverken är så undermåliga så att de dödar fler människor globalt sett än min latrindumpning"

• Gilla
Joakim90 och 4 till
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Klart man ska kunna elda i sin kamin. Jag mår dåligt av all julbelysning hos grannarna. Tycker nog att det räcker med att den är igång högst4 timmar 2 ggr i veckan och helst på dagtid när man är på jobbet! ;)
Du kan dra ner dina persienner om belysning stör dig. Men du kan inte fly ifrån grannens sura salamirök som etsar sig fast i dina sängkläder.

• Gilla
Joakim90 och 3 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Det var det dummaste argumentet jag hört.
Det är som att säga att det är Okey att dumpa lantrinen från dasset ner i väggrenen utanför grannen bara för att "de afrikanska reningsverken är så undermåliga så att de dödar fler människor globalt sett än min latrindumpning"
Och du tycker att ditt uttalande i ditt tidigare inlägg var oerhört klokt och välgrundat?
"Att elda mer än nån enstaka gång är helt efterblivet och tillhör stenåldern."

• Gilla
korsriddaren och 4 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Och du tycker att ditt uttalande i ditt tidigare inlägg var oerhört klokt och välgrundat?
"Att elda mer än nån enstaka gång är helt efterblivet och tillhör stenåldern."
Njae, det var mer en målande beskrivning. Jag är själv utsatt, så jag rättfärdigar min ilska.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
N Nybyggarens skrev:
Du kan dra ner dina persienner om belysning stör dig. Men du kan inte fly ifrån grannens sura salamirök som etsar sig fast i dina sängkläder.
Jag kan förstå irritationen om någon granne sureldar med ved hen högg förra veckan. Men en bra kamin/panna som eldas rätt kan knappast orsaka lukt i dina sängkläder. Därför tycker jag att generella förbud eller restriktioner är korkade. Ungefär som att vi inte fötbjuder alla hundar bara för att några få är potentiellt farliga.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V
Nä förbjud eldning och grillning helt och ta med bensindrivna trädgårdsredskap och utombordare som förpestar tillvaron för precis alla, höll på o glömma elverk som körs i tid & otid så fort strömmen är borta!

Kunde inte hålla mig!
Tycker att man ska få elda som man vill om någon undrade :)

• Gilla
  • Haha
korsriddaren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.