Är du verkligen en kvinna LPersson??
Ibland är det mkt bra med kontakter som kan kolla upp ett och annat. Du har tydligen mkt erfarenhet inom stenbranschen också eller....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Haha, tycker inte alla kvinnor om kläder? Som jag tidigare skrivit så tillhör jag inte kategorin höginkomsttagare och då måste man vara om och kring sig. Nä någon stor kunskap om sten har jag inte men jag har en man som vill veta allt in i minsta detalj. Mitt kunskapsområde ligger närmre morfin, nålar och stentar alltså sjukvården. Sen har vi faktiskt fått riktigt mycket information från vår säljare på Granitexperten. Han är tålig för alla våra dumma frågor. Men det känns ändå helt ok att fråga honom för han visar verkligen en uppriktig ärlighet med alla hans svar. (y)
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
arkTecko skrev:
Landernäs rekommenderade mig att använda symaskinsolja.
Ursäkta att jag hoppar in här lite off topic.

Men jag känner obehag inför rekommendationen att använda symaskinsolja (och även paraffinolja) vid behandling av bänkar där man sysslar med matberedning.

Även om dessa oljor har låg giftighet, är de produkter från raffinaderierna som plockar fram "godsakerna" ur petroleum, tjockolja, bergolja eller vad man vill kalla det.

Nu, när vi blir alltmer medvetna om den stora belastningen av kemikalier vi utsätts för känns det olustigt att smörja in ytorna där man kavlar deg och hanterar andra livsmedel med petroleumprodukter.

Kan man inte byta ut symaskinsoljan mot t.ex. linolja, som ju används inom träbehandling på grund av sin höga inträngningsförmåga, och har vegetabilisk bas?

Eller låta stenen vara i sitt naturliga skick?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dubbelpost. Raderad.
 
Redigerat:
Känns ju enklare att du ringer dem och hör kanske ? ;)

Telefon: 046-399660
 
KnockOnWood skrev:
Eller låta stenen vara i sitt naturliga skick?
Stenen suger till sig fett och vätskor som missfärgar stenen om den inte har en impregnering.
Vi har en mellangrå stensort och den blev markant mörkare där vi bakade och arbetade med mat o.dyl.
Efter behandling är det inga problem.
Att impregneringen skall vara giftfri är ett måste och bl.a. AKEMI har ett medel som uppfyller kraven.
 
Wide Glide skrev:
Stenen suger till sig fett och vätskor som missfärgar stenen om den inte har en impregnering...
Och när den "sugit färdigt" så har den "missfärgats" till en jämn, vacker färg mättad med smör och fläskflott?

Hellre det än maskinolja.

Alternativt, behandla med någon vegetabilisk olja.
 
KnockOnWood skrev:
Och när den "sugit färdigt" så har den "missfärgats" till en jämn, vacker färg mättad med smör och fläskflott?
Men då kan man väl lika gärna redan från början ta en stor flottig klump bacon och gnida in hela skivan jämt och prydligt. :D
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Men då kan man väl lika gärna redan från början ta en stor flottig klump bacon och gnida in hela skivan jämt och prydligt. :D
Visst.
Fast animaliskt fett har ju den nackdelen att det härsknar.
Kanske bättre med vegetabilisk olja...

PS
Var köper du ditt bacon?
I min affär brukar det inte vara flottigt.
 
En ledig morgon, barnen är lämnade i skolan och på dagis. Det första man läser är Byggahus.se tror att man tagit lite skada av köksrenoveringen. Än en gång känner jag att vi valt rätt med en leverantör som använder ett medel som har ett certifikat för livsmedelskontakt. Till alla som har eller skall köpa stenskiva så rekommenderar vår leverantör Tenax, se hur det fungerar genom att klicka på bilden med texten Tenax.
http://www.granitexperten.se/
 
Det första jag reagerar på är nog varför man lämnar sina barn på dagis om man är ledig, men det har ju inte jag med att göra egentligen... ;) :rolleyes:
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Ja du Paul, anledningen till att man lämnar barn på dagis brukar vara att man skall arbeta. Det finns många yrken i vårt samhälle och alla börjar inte kl 07:00! :eek::) förvånande för dig?
Tog du illa upp när någon klankade ner på symaskinsolja?
 
LPersson skrev:
Ja du Paul, anledningen till att man lämnar barn på dagis brukar vara att man skall arbeta. Det finns många yrken i vårt samhälle och alla börjar inte kl 07:00! :eek::) förvånande för dig?
Tog du illa upp när någon klankade ner på symaskinsolja?
Ha ha ha... nä du... det var mest med glimten i ögat jag var tvungen att kommentera det ;)
...självklart kan man börja senare än 07 men då hade jag ju nog lämnat baren senare med ;)
 
Ja så är det kanske men det fungerar inte riktigt så i Stockholm, här sitter vi i kö både till och från arbetet. :(
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja då har vi haft våra granitskivor i lite drygt en vecka, fick de installerade den 20/4 och killarna var och mätte på kvällen den 9/4. Allt passade kanon och samma killar som tog måtten var och lade dit skivorna. Den största skivan var över 3m och verkade otroligt tung, de sade att den vägde lite drygt 150kg. Skivorna var svarta och matta när de kom dö fräcka. Skivorna var impregnerade på fabrik och de impregnerade skivorna ytterliggare en gång innan de gick. Under veckan som gått så har det både bakats och slabbats med diverse saker på våra nya skivor och inte en fläck. Vi är super nöjda med allt ifrån första kontakt till att skivorna låg på plats. Dagen efter blev vi uppringda av Jörgen som sålt skivorna till oss och han undrade om allt var bra och om vi var nöjda? Vi har kompisar som anlitat andra hantverkare och de har efteråt svurit att de inte städat efter sig. Dessa killarna plockade ihop sina verktyg och tog sedan och städade upp efter sig snyggt och prydligt, sånt gör mig glad. Det finns alltså hantverkare som kan städa! (y)
Jag är otroligt glad för våra granitskivor. Glömde säga att vi fick två flaskor av killarna, en som var för impregnering att användas 1ggr per år och en som var för att avfetta skivorna när det behövs.
Både vi och mina föräldrar som beställde samtidigt är fantastiskt nöjda, absolut ingenting att klaga på.
Skall ni köpa sten så rekommenderar vi verkligen Granitexperten och prata gärna med Jörgen för han kan det här med sten. Tjohoo! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.