Förstår inte iheller varför olika medel ska användas, granit är en naturprodukt. Så det låter väldigt konstigt :/
 
Vad har om granit är en "naturprodukt" med saken att göra?
Trä är också en naturprodukt och det är väl inte fel att behandla med olja eller?
 
Vi fick lite fläckar på vår stenskiva efter två år (svart granit)... Ringde till Diapol som utan frågor eller krångel skickade ett paket med tre flaskor i för tvätt och impregnering.... Vi meckade med det där utan att vi blev riktigt nöjda.. Ringde tillbaka till Diapol som då skickade ut två gubbar som kom hem och fixade till skivan med något medel som de dessutom sen lämnade kvar.. Dessutom riktade de om skivan som satt sig lite konstigt... Helt kostnadsfritt... Jag är toknöjd.

Innan Diapol köpte jag en svart granitskiva från Granitti uppe i Norrland med installation i Stockholm... Ingen skillnad på kvalité på skivorna...

Nu är det dags att köpa igen i nya huset .. Får se vad det blir men att köpa från öst ser jag inget problem med.
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Vad har om granit är en "naturprodukt" med saken att göra?
Trä är också en naturprodukt och det är väl inte fel att behandla med olja eller?
Men trädet dör utan sina rötter med stenpartier i naturen är väl inte beroende av något, eller??
Du måste olja träskivor eftersom träet annars torkar ut, pga av att det inte får någon fukt annars. Men en granitskiva kan väl inte torka ut??
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
danielandersson skrev:
Vi fick lite fläckar på vår stenskiva efter två år (svart granit)... Ringde till Diapol som utan frågor eller krångel skickade ett paket med tre flaskor i för tvätt och impregnering.... Vi meckade med det där utan att vi blev riktigt nöjda.. Ringde tillbaka till Diapol som då skickade ut två gubbar som kom hem och fixade till skivan med något medel som de dessutom sen lämnade kvar.. Dessutom riktade de om skivan som satt sig lite konstigt... Helt kostnadsfritt... Jag är toknöjd.



Innan Diapol köpte jag en svart granitskiva från Granitti uppe i Norrland med installation i Stockholm... Ingen skillnad på kvalité på skivorna...

Nu är det dags att köpa igen i nya huset .. Får se vad det blir men att köpa från öst ser jag inget problem med.
Vad var det för fläck som syntes på den svart granitskivan?
 
Wide Glide skrev:
Se till att granitskivorna är underhållsfria = behandlade från stenfirman på ett professionellt sätt.
Det förhindrar att fläckar biter sig fast i skivan.
Efter några år ser man hur viktigt det är med behandling / förslutning av ytan.
Inte symaskinsolja el. dyl.
Seriösa stenfirmor erbjuder detta som ett permanent skydd mot fläckar.
www.s-tandberg.no/c-88-Impregnering.aspx
Stenfirmor från östländerna har ingen impregnering på skivorna.
Jag vet..... Tyvärr :thumbdown:

Landernäs rekommenderade mig att använda symaskinsolja.
 
Vet ej exakt vad det berodde på... Upplevde en flammighet på skivan....
Kan ha varit fel rengöringsmedel (Körde JIF) eller att vi bakar direkt på skivan eller något ...
 
Har själv matt-slipad granit i köket köpt av Erikssons stenhuggeri i Ystad. Har haft den några år, kladdat som tusan på den men aldrig smort in den och den är hur fin som helst. Håller fullkomligt med Paul-Staffanstorp! Man får vad man betalar för och det gäller bra mycket annat än endast stenskivor. Visst finns det undantag, men tror man annat blir man bara besviken!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ja då har vi beställt våra skivor och killarna skulle komma och mäta redan imorgon. 1 dag efter beställning det kallar jag service! Till mina föräldrar i Malmö kommer de på torsdag. Tycker det är väldigt intressant med allas kommentarer kring det här med impregnering, vissa säger att det är något som verkligen skall vara på skivorna vid köp andra inte. Idag har jag pratat med 8 st stenfirmor och 6 st sade att man definitivt skulle impregnera skivorna. Vissa hade inte egen impregnering men rekommenderade både Tenax och Akemi. Jag har idag hört av just Landernäs att man kan använda symaskinsolja precis som arkTecko skrivit men jag måste ju säga att det känns mycket mer seriöst att använda ett medel med livsmedelscertifikat. Med lite överdrift hur många vill sätta tungan i symaskinen? Det här med daglig rengöring var kanske fel uttryckt av mig, medlet gick att använda hur mycket man ville utan att skada stenen men det kunde användas när man fick mycket fett på stenen för att lösa fettfläckar? Men daglig rengöring blev vi rekommenderade att använda en vettex med ljummet vatten. Jag hoppas att vi gjort rätt val av leverantör men det får vi se om några veckor. Det känns rätt i alla fall.
 
Undrar bara varför blandaren inte är centrerad, det ser helkonstigt ut. Det borde väl en duktig stenfirma kunna se, eller.....
 
Precis som någon annan här så har jag väldigt bra erfarenhet av Diapol. Helt super bra service med uppmätning och leverans och montering. De kom tillbaka och slipade om ett hörn de missat (som egentligen inte syntes).
En bekant beställde från "fina firman". Frakt hem ingick inte och skivan var fel med hålet för diskho 20mm fel så det inte passade ner i bänkskåp. "Fina firman" skyllde på en "amatör ritning" och vägrade att reklamera eller ens dra av något trots att ritningen inte hade några fel alls. Där stod två mått, ytter- och inner-mått på diskho men man hade bara tittat snabbt antagligen och tagit det första man såg.
Det var det som firman ansåg vara "amatör", att ange båda måtten...

Vad det gäller kvalitet på sten sen så hade vi aldrig några bekymmer med vår granit från Diapol och den fick utstå mycket med vin, citron, ättika, bakning och knivar utan skärbräde...

Jag tror inte att "svensk" behandlad sten på något sätt är bättre eller mer hållbar. Däremot tror jag att om man beställer från "fina firman" så kanske man är mer rädd om sin skiva eftersom den kostade så vansinnigt mycket att man inte tillåter knivar utan skärbräde eller att skära upp en citron på den...
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Som svar på din kommentar gällande blandaren så är det lite svårt för mig att kommentera.
Du kan ju själv skicka frågan till stenfirman. info@granitexperten.se
Kan det vara ett önskemål ifrån kunden?! Vad vet jag.
 
LPersson skrev:
Som svar på din kommentar gällande blandaren så är det lite svårt för mig att kommentera.
Du kan ju själv skicka frågan till stenfirman. info@granitexperten.se
Kan det vara ett önskemål ifrån kunden?! Vad vet jag.
Det är stenfirmans skyldighet att informera kunden om var man bör ha blandare mm så det blir estetiskt och praktiskt. Givetvis så ska man lyssna på kunden önskemål och föra en dialog, men kunden ska kunna litar på säljarens erfarenhet och kunskap. Det handlar inte bara om att "kränga" stenskivor utan att ta ansvar som försäljare och ge tips och råd.
Jag hoppas att någon på forumet kan ge en rimlig förklaring till varför kunden kan tänkas vilja ha blandaren placerad där??
Annars är det pinsamt för stenleverantören.
 
Varför skulle inte blandaren kunna sitta där? Det finns väl ingen regel som säger att det är snyggast mitt för hon. Jag har inga problem med hur det ser ut men det låter som om du tycker att firman skulle ha vägrat att montera såhär. Det kanske t.o.m är mer praktiskt med kranen åt sidan.

Jag kan tänka mig flera skäl till den valda monteringen:
1. Kunden tyckte det var snyggast så.
2. Bäst med hänsyn till rördragningen för att utnyttja utrymmet undertill på bästa sätt.
3. Kranen når möjligen över till hällen och man kan spola vatten direkt i en gryta.
4. Mer praktiskt att kranen inte är i vägen när man skall vända plåtar mfl större saker i hon.
 
  • Gilla
isolde och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.