Garanti och kvalitet håller jag fullständigt med om. Men kundreferenser,du vet ju inte vem du kontaktar. Och vilken privatperson vill att okända människor ringer hem och frågar om ens kök, bänkskivor eller vad nu än må vara.
Nä, det med referenser tycker jag känns osäkert och inget att lita 100% på.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
För en lekman är det säkert bra för han/hon har inte mycket att jämföra med ;)

Har man sett alternativen ute hos folk beroende på vem som mätat, tillverkat och levererarat så är det annorlunda.
Jag talar för mig själv och de som handlat från utländska leverantörer i Sverige. De blev tydligen nöjda. Det finns en tråd om köksbänkar på forumet. Läs och begrunda.

Läser man dina inlägg så diskvalificierar du allt från utlandet pga den (av dig) förmodade lägre kvaliteten. Gissar att du skyr italienskt kakel som pesten. :p
Börjar du ange specifika tillverkare och leverantörer som gjort bort sig, istället för generaliseringar, kan vi alla ha en givande diskussion.

Märk också att det eviga tjatet 'du får vad du betalar för' inte funkar. Jag har några gånger betalat för mycket, och fått kass kvalitet, samt 'så har vi alltid gjort' på köpet. Nu 'r det slut med det. Det finns faktiskt konkurrenter inte långt bort.
 
Redigerat:
Trolleri trollera ;)

Jag hänger inte ut företag och personer här...så det blir inget med den diskussionen.

OFTAST är det så att man får vad man betalar för och det har vi sett många exempel på även härinne ;)

Sen får du tycka vad du vill för vi lever i ett fritt land så köp du det du föredrar så jobbar jag med det jag föredrar. ;)
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Se till att granitskivorna är underhållsfria = behandlade från stenfirman på ett professionellt sätt.
Det förhindrar att fläckar biter sig fast i skivan.
Efter några år ser man hur viktigt det är med behandling / förslutning av ytan.
Inte symaskinsolja el. dyl.
Seriösa stenfirmor erbjuder detta som ett permanent skydd mot fläckar.
www.s-tandberg.no/c-88-Impregnering.aspx
Stenfirmor från östländerna har ingen impregnering på skivorna.
Jag vet..... Tyvärr :thumbdown:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Trolleri trollera ;)
Jag hänger inte ut företag och personer här...så det blir inget med den diskussionen.
Jag tror nog du missförstod mig, Paul. Jag har inga som helst synpunkter på var och vad du ska köpa, utan den röda tråden var att man kan köpa granit klart billigare av andra än traditionella inhemska stenfirmor.
Eftersom det går inflation i begreppet kvalitet, tyckte jag att den kunde vara bra ide att peka på leverantörer som inte sköter sig. Men eftersom du inte vill "hänga ut" dem, får du fortsätta att generalisera och baktala underförstått utländska firmor, utan att tala om vad som var fel, och vilka som gjorde sig skyldiga till felet.

Wide Glide skrev:
Stenfirmor från östländerna har ingen impregnering på skivorna.Jag vet..... Tyvärr [bild]
Tänk dig följande påstående: Stenfirmor från västländerna har ingen impregnering på skivorna. Jag vet...
Dels har stenfirmor i hela fd Östeuropa inte gått samman och blivit bröder och systrar med varandra, dels kan du omöjligen handlat granitskivor från alla östeuropeiska länder, dels är det inte sant. Jag vet. ;)
Jag kan på rak arm minst 6 polska (stora) stenfirmor, som alla givetvis impregnerar sina skivor. Marmor kommer dessutom så gott som alltid impregnerad redan från importlandet där brytningen sker. Import sker antningen från ursprungslandet, eller från grossister i Italien.
 
isolde skrev:
Tänk dig följande påstående: Stenfirmor från västländerna har ingen impregnering på skivorna. Jag vet...
Dels har stenfirmor i hela fd Östeuropa inte gått samman och blivit bröder och systrar med varandra, dels kan du omöjligen handlat granitskivor från alla östeuropeiska länder, dels är det inte sant. Jag vet. ;)
Jag kan på rak arm minst 6 polska (stora) stenfirmor, som alla givetvis impregnerar sina skivor. Marmor kommer dessutom så gott som alltid impregnerad redan från importlandet där brytningen sker. Import sker antningen från ursprungslandet, eller från grossister i Italien.
Var snäll och ge exempel på en enda stenfirma från öst som behandlar sina skivor med livsmedelsgodkänd impregnering.(gärna med en länk)
Du har tydligen bra information från öst ;)
Vi köpte från Diapol och där var det inte tal om någon impregnering.
Ingen information om behandling från de andra vi hade kontakt med vid samma tillfälle. (ca: 3 år sedan)
Det är i efterhand jag fått hjälp av en svensk firma som ordnade impregneringen.... Gratis (y)
Jag vill ändå framhålla vikten av att få en professionell behandling i samband med köp av stenskivor oavsett var stenen kommer ifrån.
 
ullberg
Jag undviker också att "hänga ut" någon, företagsnamn kan jag svara på via PM.

jag har alldeles för litet underlag för att göra en frekventistisk analys, men baserat på min erfarenhet: Jag har i mitt liv köpt två granitskivor (två boenden, med resp. kök). Först en från svensk firma och sen en från öst, båda nero assoluto och "matta" (vad det nu heter, ej blankpolerade iaf.). Den första skivan (svensk) kom till min förvåning med en flaska olja och skulle enligt instruktion regelbundet behandlas, och den fick jag aldrig riktigt stil på, den såg allt som oftast ut som om den fått fläcktyfus. När den senare, i mitt nuvarande kök, levererades från öst frågade jag lite försiktigt hur ofta den behövde oljas, med resultatet att installatören tittade på mig som om jag var dum i huvudet, och sedan förklarade att det var en stenskiva han satte in, inte en spånskiva...

Den skivan har, de två år den suttit och utan behandling, alltid sett mycket bättre ut än de 1,5 år jag hade den förra skivan...

Min ovetenskapliga analys: den första skivan (svensk) var ej impregnerad, den andra (från öst) var impregnerad.

Har någon underlag för att göra en frekventistisk analys är jag fullt öppen för input (givet att den faktiskt är underbyggd av data), men tills dess är mina priors för impregnering:

P(impregnerad|svensk skiva)=0, P(impregnerad|öststats-skiva)=1

/U
 
ullberg
Wide Glide skrev:
Var snäll och ge exempel på en enda stenfirma från öst som behandlar sina skivor med livsmedelsgodkänd impregnering.(gärna med en länk)
Du har tydligen bra information från öst ;)
Vi köpte från Diapol och där var det inte tal om någon impregnering.
Ingen information om behandling från de andra vi hade kontakt med vid samma tillfälle. (ca: 3 år sedan)
Det är i efterhand jag fått hjälp av en svensk firma som ordnade impregneringen.... Gratis (y)
Jag vill ändå framhålla vikten av att få en professionell behandling i samband med köp av stenskivor oavsett var stenen kommer ifrån.
Hmm, i sann bayesiansk anda måste jag nog ta till mig denna observation, och gör en välmenad tolkning att ranka denna indirekta observation likställt med mina direkta, så jag reviderar till:

P(impregnerad | svensk skiva)=0 ; P(impregnerad | öststats-skiva)=0,5

Alla är givetvis fria att bedöma egna priors, och kommer därför att komma till olika resultat i inferensen...

/U
 
Att jag överhuvudtaget svarade på TS inlägg och förfrågan var att vi för ca:3 år sedan renoverade köket och var intresserade av en mörk/svart sten som skulle vara blank (kanske matt, men blivit avrådd från en vän som köpt mattslipad sten och fått fullt av fettfläckar som inte gick att få bort.
Vi fick in offerter med och utan mätning och montage. Vi valde med mätning och montering från Diapol eftersom priset och leveranstiden var bättre än de svenska (och även de andra estländska och polska firmorna lämnade)
För oss var sten = sten som tål allt, värme, kemikalier, fett, hård behandling från kastruller mm. mm.
Stenen är mellangrå med lite strimlor i som visats sig vara betydligt "mjukare" än övrig sten.
Skivorna kom och allt stämde något så där men ändå inte riktigt med passformen.
"det går att gömma med fogmassa eller lister blev svaret från monteringsgubbarna"
Någon skötselinstruktion fick vi inte och vi började använda köket och det gick bara några veckor när de första fläckarna satt där efter ett bak. Vi tvättade och använde rengöringsmedel för att få ren skivorna utan resultat.
Vi ringde Diapol men fick beskedet att vara försiktig med ämnen som var färgade eller feta. De kunde tränga ner i stenen och missfärga. Ingen hjälp att få där.
Tungt att bråka och vi kände att vi själva orsakat fläckarna så det stoppade där.
Med tiden kom fler fläckar och det kändes riktigt tråkigt med valet av stenskivor.
De såg helt enkelt "kladdiga" ut och vi lade dukar och annat på bänkarna när folk kom på besök.
En bekant sa att han köpt sina skivor hos ett litet företag i norra Bohuslän och de behandlade sina skivor med ett medel speciellt framtaget till köksbänkskivor som är godkänt för livsmedel = inga gifter eller skadliga ämnen.
Vi tog kontakt med firman men de sa att det var försent när skivan var använd och redan hade fläckar.....
Med mycket tjat fick vi dem att titta på skivorna för att se om det gick att åtgärda.
De hade en massa olika rengöringsmedel och efter en stund med kaffedrickande bleknade de flesta fläckar bort.
Några var kvar men betydligt mindre synliga.
Vi fick en flaska med något vattenlikt som vi dagen efter när stenen torkat ordentligt skulle smörja in skivorna med.
Väntade en stund och sedan torka bort allt överflödigt. Vänta ytterligare en stund och sedan eftertorka.
Vilken skillnad.....
Sedan den dagen har skivorna inte fått fläckar och är samtidigt väldigt lätta att sköta och hålla rena.
Det står AKEMI på burken och att den är godkänd i kök tillsammans med matvaror.

Skivorna skulle vara behandlade med något från stenfirman Diapol men det var inget att ha.
Efter att vi fick flaskan med AKEMI förändrades allt.
Nu älskar vi våra stenskivor i köket.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Wide Glide skrev:
Var snäll och ge exempel på en enda stenfirma från öst som behandlar sina skivor med livsmedelsgodkänd impregnering.(gärna med en länk)
Du har tydligen bra information från öst ;)
Nja, jag har väldigt nyanserad information, och kommenterar felaktiga/ogenomtänkta inlägg. Sådana bör inte stå oemotsagda. Kalla det socialt patos om du vill.

Här kommer svar på tal - en firma där ägaren själv åker runt i hela världen och köper in sten. Firman använder produkter från AKEMI, till inpregnering, polering och andra effekter man vill uppnå. Man kan få stenen behandlad med de mest upptänkliga preparat. Lider man inte av afasi, kan man alltid utrycka särskilda önkemål, om man har sådana.


Wide Glide skrev:
Väntade en stund och sedan torka bort allt överflödigt. Vänta ytterligare en stund och sedan eftertorka.
Vilken skillnad.....
Sedan den dagen har skivorna inte fått fläckar och är samtidigt väldigt lätta att sköta och hålla rena.
Det står AKEMI på burken och att den är godkänd i kök tillsammans med matvaror.
AKEMI-produkter kommer från den tyska tillverkaren http://www.akemi.de och är inte förbehållna utvalda stenfirmor. Inget nytt under solen.. Andra expempel är italienska Tenax och tyska Lithofin.
Några inlägg lägre upp påstår du att stenfirmor från Östeuropa inte impregnerar sina bänkskivor. Det verkar inte trovärdigt när varenda firma erbjuder på sin hemsida preparat till granit, marmor, you name it. Lite väl långt dragna slutsaser från din sida.
 
isolde skrev:
Nja, jag har väldigt nyanserad information, och kommenterar felaktiga/ogenomtänkta inlägg. Sådana bör inte stå oemotsagda. Kalla det socialt patos om du vill.

Här kommer svar på tal - en firma där ägaren själv åker runt i hela världen och köper in sten. Firman använder produkter från AKEMI, till inpregnering, polering och andra effekter man vill uppnå. Man kan få stenen behandlad med de mest upptänkliga preparat. Lider man inte av afasi, kan man alltid utrycka särskilda önkemål, om man har sådana.




AKEMI-produkter kommer från den tyska tillverkaren [länk] och är inte förbehållna utvalda stenfirmor. Inget nytt under solen.. Andra expempel är italienska Tenax och tyska Lithofin.
Några inlägg lägre upp påstår du att stenfirmor från Östeuropa inte impregnerar sina bänkskivor. Det verkar inte trovärdigt när varenda firma erbjuder på sin hemsida preparat till granit, marmor, you name it. Lite väl långt dragna slutsaser från din sida.
Det var 3 år sedan.......
En uppsträckning har tydligen skett sedan vi köpte våra bänkskivor :)
Vi var ordentligt besvikna på Diapol och det har inte släppt ännu.
Attityden att "det är inget problem" är något man inte glömmer.
Att vi fick hjälp av en svensk firma förstärker självklart "fördomarna" ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tror snarare att firman ni köpte era köksbänkar av, gjorde ett dåligt jobb. Det är bl a därför jag tycker man bör "hänga ut" leverantörer, så att andra presumtiva kunder inte råkar ut för samma sak.

För övrigt, har AKEMI och de andra funnits på andra sidan Östersjön sedan minst 15-20 år. Det går liksom inte att driva en stenfirma utan nödvändiga tillbehör.
 
isolde skrev:
Jag tror snarare att firman ni köpte era köksbänkar av, gjorde ett dåligt jobb. Det är bl a därför jag tycker man bör "hänga ut" leverantörer, så att andra presumtiva kunder inte råkar ut för samma sak.

För övrigt, har AKEMI och de andra funnits på andra sidan Östersjön sedan minst 15-20 år. Det går liksom inte att driva en stenfirma utan nödvändiga tillbehör.
Tråkigt för oss att de inte använde "tillbehören" på våra bänkskivor när de ändå hade dessa på hyllanthumbdown.gif
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lenasv om jag kan mycket eller ej? Vi är en familj som inte är gjorda av pengar men har alltid drömt om att ha sten i vårt kök. Jag har därför väldigt noga sökt information för att ha så mycket kött på benen att man inte skall behöva bli lurad. Det är därför vi har skrivit på forumet och tar tacksamt emot all info som skrivs här. Jag har i en tråd sett samma namn på impregnering som Granitexperten använder. Tenax Skudo, hittade en film på Youtube, http://www.youtube.com/watch?v=kE4MQ3KEUmk. Denna impregnering skulle ha ett certifikat för livsmedelskontakt. Jag skickade ett mail till vår säljare som svarade att det var de som var agent för Tenax i Sverige och detta sedan januari 2013. De använder även Briotop som skall användas till daglig rengöring. Granitexpertens skivor levereras impregnerade med detta märke och med leveransen av skivor medföljer en flaska impregnering och en flaska daglig rengöring. Detta med impregnering känns som en viktig sak. Nu efter helgen skall vi kontakta dem igen och höra var man kan köpa dessa medel. Kan tänka mig att man kan hitta dem hos deras återförsäljare.
 
Märkligt vad det ska behövas en massa medel till deras sten... :rolleyes:

Min oljades in när den lades på plats i somras och använder inga speciella medel för daglig rengöring eller impregneringar och den är exakt lika fin idag som när den lades in... ;)
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.