T
Lenasv skrev:
Det är stenfirmans skyldighet att informera kunden om var man bör ha blandare mm så det blir estetiskt och praktiskt. Givetvis så ska man lyssna på kunden önskemål och föra en dialog, men kunden ska kunna litar på säljarens erfarenhet och kunskap. Det handlar inte bara om att "kränga" stenskivor utan att ta ansvar som försäljare och ge tips och råd.
Jag hoppas att någon på forumet kan ge en rimlig förklaring till varför kunden kan tänkas vilja ha blandaren placerad där??
Annars är det pinsamt för stenleverantören.
Varför ska allt vara centrerat? Låter väldigt konstigt. Har ofta sett att man väljer att sätta blandaren i hörnet på diskhoar.

Min blandare sitter inte centrerad och inte i hörnet utan mitt emellan, alltså helt off:wow: Helt galet:x:p

Som sagt det är mer praktiskt att ha blandaren i ett hörn...............och som sagt det är kanske kunden själv som har valt att ha den så. Inget du behöver gå "bananas" över:confused:
 
Ja, men inte på en köksö. :(
Givetvis är det kunden som bestämmer.
 
Igår kl 19 enligt vårt önskemål kom två killar för att mäta för stenskivorna. Jag tyckte detta var kanon att jag slapp ta ledigt ifrån arbetet. Som sjuksköterska är det inte så lätt att ta ledigt. Killarna packade upp en dator och började mäta, de var otroligt noga och vi fick fylla i ett dokument som senare skulle vara grund för ordersedeln, ett papper med frågor gällande kanter, monterings alternativ för induktionshällen och för vasken.
Det var samma dokument som ligger på deras hemsida om någon undrar så är här en länk till dokumentet http://www.granitexperten.se/images/stories/pdf/orderoffert.pdf Efter ca en timme var allt klart och allt var inritat på datorn. De förklarade att det tar kanske lite längre tid när de mäter eftersom de gör en produktionsritning på plats. Vi hade en dialog med killarna vilken vask vi skulle välja och vi fick bra tips vad de tyckte var praktiskt och vilket monteringssätt som var lämpligast. Vi frågade vilken kant de tyckte vi skulle välja och båda killarna tittade sig runt i köket och sade nästan i kör rak modern kant, vårt kök är ganska kantigt så det var precis vad vi själva tänkt oss men det är ändå kul att höra vad killar som dagligen ser massa kök vad de tycker. Efter diskussionerna på forumet gällande placering av blandare frågade vi om man kunde sätta blandaren i ena hörnet på diskhon, svaret blev att det kan man men vanligast är att den sitter centrerad. Vi valde att sätta blandaren centrerad och nu fick Lenasv svar på sin fråga gällande hur kunniga denna leverantör är. Då var det kunden själv som bestämt var de placerat sin blandare.
Allt klart och nu är det bara att vänta, de sade att normalt så kommer de och installerar inom två veckor. Imorgon är det föräldrarnas tur att få uppmätt.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
...och jag fick lite svar på ett par frågor igår... ;)

ALLA stenleverantörer kan leverera impregnerade skivor vilket då gör att man slipper olja dem i framtiden men om de ska impregneras så det är fullgott så gör Landernäs detta hemma hos kunden efter leverans eftersom deras lokaler inte räcker till för detta momentet.
Det är nämligen så att det ska impregneras 2-3ggr med ett dygns mellanrum och det tar enorm plats att ha så många skivor liggande för detta moment i fabriken, och jag undrar då också om verkligen de som påstår sig sälja impregnerade skivor har så stora ytor och verklgen impregnerar dem 2-3 ggr med ett dygns mellanrum. ;)

Impregneras inte skivorna så är symaskinsoljan outstanding någon gång om året för att underhålla skivan.

Det är nämligen så att de som leverererar impregnerade skivor oftast kör med en sämre kvalité på stenen vilket gör att de MÅSTE impregneras för att fungera och bli bra.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nämligen så att de som leverererar impregnerade skivor oftast kör med en sämre kvalité på stenen vilket gör att de MÅSTE impregneras för att fungera och bli bra.
Det är ingen som "kör" med en sämre kvalitet på stenen. Kunden väljer själv om det ska vara Star Galaxy (Indien), eller Shanxi Black (Kina). Samma sak med olika marmorsorter. Det kan vara porös och skör Emperador (Spanien, Turkiet) eller tät Breccia Sarda (Italien). Är bergarten det minsta porös, kommer den onekligen att absorbera vätskor i olika grad.

Därmed borde det stå klart vad kvalitet i det avseendet innebär när man väljer bänkskiva. Det är inget som åstadkoms på verkstaden hos stenfirman, utan något man (kunden) väljer antingen utifrån estetiska aspekter, praktiska, eller kompromissar dem emellan.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nämligen så att de som leverererar impregnerade skivor oftast kör med en sämre kvalité på stenen vilket gör att de MÅSTE impregneras för att fungera och bli bra.
Nä, men vad är det för uttalande...?
Vad är "sämre kvalité" på stenen menar du?

Sämre polerad eller sämre vad då?

Tar du t.ex. Nero Assoluto (kallas även "africa black" eller bara "Nero") så kommer den så gott som uteslutande från Zimbabwe och i viss mån Sydafrika. Den skeppas i block sen till olika leverantörer. Det är ju samma sten oavsett om den är sågad och slipad av Landernäs eller i Polen.
Många "svenska" leverantörer ar in sina skivor från öststater om det inte är svensk sten de hanterar. Det är t.o.m. så att svensk sten ofta skeppas till öststater för att behandlas och sen tar den "svenska" firman hem dem till kund så jag ser inte hur du kan komma och vräka ur dig något om "sämre kvalité"...
 
Väldigt vad man kan undra om ni driver öststatsfirmor inom granitvärlden när ni reagerar som ni gör !!!!

Nu får ni ju skärpa er och försöka formulera er lite trevligare om ni nu ska uttala er !!

Jag har ingenstans sagt att jag kritiserar öststatsfirmor och impregnerade skivor eller något annat.

Jag informerade om vad jag FÅTT HÖRA om att det finns olika kvalité på stenen och att det är de porösare och då sämre sorterna som man oftast impregnerar för annars är det ingen höjdare att använda i ett kök.

Normalsvensson kan oftast ingenting om olika stensorter och pratar då stenfirman om att "denna sorten impregneras väldigt noga" i samband med kundkontakten så ska man ju nog vara extra observant och kolla upp vad det är man håller på och köpa för då är det troligtvis en ganska porös stensort vilket jag anser vara sämre kvalité vad ni än hänger upp er på... !!
 
Då menar du ju precis vad isolde skriver, alltså det handlar inte om kvalité utan olika sorters sten.

Det är ju självklart att marmor är porösare än granit men det betyder ju inte att marmor är sämre kvalité, det är ju bara en mjukare stensort.
"Öststatsfirmor" som du skriver lär väl knappast försöka prångla på en köpare marmor om de vill ha svart granit.

Min poäng är helt enkelt att granit är granit och marmor är marmor och det är samma "kvalité" på stenen oavsett om du köper det från "svenska firman" eller från "öststatsfirman".

Som jag skrev så kommer ju all sten från samma stenbrott oavsett leverantör. Det man ju dock bör beakta är att t.ex. Travertin finns i olika kvalité beroende på vilket stenbrott det kommer från, samma gäller viss sjösten men det används ju inte i bänkskivor förstås utan mest bara till kakel/klinker.

Jag ber om ursäkt om du tycker jag var otrevlig, det var inte alls min mening. Ditt uttalande uppfattade jag som ganska "vasst" och nedvärderande av allt som inte är "svenskt". Jag har fått uppfattningen att du rackar ner på allt som inte är tillverkat i Sverige och de andra firmor som nämnts här är just "öststatsfirmor" så då gjorde jag den kopplingen att du menade att "öststatsfirmor" håller en sämre kvalité på sin sten.
Igen, jag ber om ursäkt om jag missförstått dig!

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Normalsvensson kan oftast ingenting om olika stensorter och pratar då stenfirman om att "denna sorten impregneras väldigt noga" i samband med kundkontakten så ska man ju nog vara extra observant och kolla upp vad det är man håller på och köpa för då är det troligtvis en ganska porös stensort vilket jag anser vara sämre kvalité vad ni än hänger upp er på... !!
Då har den stenen inte sämre kvalité, den sorten är bara mindre lämpad för att ha som bänkskiva i ett kök.
Vi ville från början i köket vi renoverade för några år sedan ha marmorbänkskivor och var i kontakt med tre olika "öststatsfirmor" och samtliga avrådde oss från att välja marmor eftersom de sa att det inte är lämpligt för kök.

Säkert finns det som du skriver mindre seriösa firmor som "lurar" kunder på någon mindre lämpad sten men jag tror att det då handlar om att kunden själv då väljer efter färg eller utseende och firman nämner inte att det inte är bra i kök för att de vill sälja.

Som alltid när man ska investera i något dyrare (som en bänkskiva i sten) så har man ett visst eget ansvar att kontrollera vad det är man köper. Det är klart man kan bli lurad till något mindre lämpligt om man inte själv undersöker marknaden och ställer frågor.
Frågar du om stenen får fläckar av citron och säljaren säger nej, ja då kan du ju reklamera skivan om den skulle få en fläck sen. Jag tror inte många säljare vill utsätta sig för den risken...
 
Lugnt... men då är det lite missförstånd och i skrift är det inte alltid så enkelt varken att förstå eller göra sig förstådd ;)

Men dessutom är det så att jag hört måånga kunder som inte alls har koll på det här och bara vill ha en "svart granit" och då är det lätt att de blir pålurade en svart granit av sämre kvalité för det finns faktiskt både bra och sämre kvalité av svart granit och det handlar då alltså om i vilken utsträckning de är porösa eller inte och inte varfifrån leverantören kommer...för det finns mindre seriösa svenska stenfirmor också... både vad gäller produkt och arbete vilket jag sett med egna ögon flertalet ggr... :)

Av alla de olika stenfirmor jag varit i kontakt med så är det bara Landernäs som gång på gång lyckats lämna ett bra arbete och då har oftast de andra jag jämför med också varit svenska firmor...eller danska då jag bor i Skåneland ;) haha
Detta är anledningen till att jag förespråkar dem och än en gång har jag inget eget intresse i detta utan talar bara av erfarenhet i mitt arbete med kök.
 
Vad jag har "hört" om sten så klassas den i 1:a 2:a 3:e och tonsten.
Stenen kommer från samma stenbrott men skiljer ändå i utseende och täthet = naturprodukt.
Den tätare stenen (1:a klass) kostar mer förstås.
2:a klass går till byggnadssten. Trappor och fasader t.ex.
Impregneringen som jag tidigare nämnt i inlägg och fick mycket bekymmer med eftersom den inte var gjord anser jag är ett måste på köksbänkar oavsett kvalitet eller "täthet".
Vi fick efterforska ganska rejält innan vi fick tipset från en svensk stenfirma att behandla stenskivorna för att slippa fläckar från diverse starkt färgande vätskor.
Vi är idag mycket nöjda med valet av sten i köket. (y)
 
Det är väldigt intressant att lyssna på två personer som båda verkar ha kunskap om sten. Jag har också funderat på vad är kvalitetsskillnaderna. Av vår leverantör fick vi följande förklaring. Den så kallade Nero Assoluto kommer som Anders07 nämner ifrån Zimbawe den har dock en del synonymer, Zimbabwe black, Nero Assoluto. Ibland så säljer vissa företag Absolut Black som Nero Assoluto vilket enligt vår leverantör är två skilda stenar. Jag fick en lång utläggning om stenindustrin och kring svart sen. Sten ifrån hela världen säljs i block till stengrossister i Italien som sågar upp blocken till skivor som sen polers och säljs tillbaka till stenproducenterna i ex Sverige. All sten innehåller porer större eller mindre beroende på stensort. Vissa italiensk firmor målar stenen eller lägger den i färgbad. Detta har jag faktiskt sett någon som skrivit tidigare och företaget som då nämndes var Diapol. Vi har en kompis som köpt ifrån ett Estlänskt bolag och de sa att de fått en färgad sten. Stenen hade en mycket fin yta men alla sågade kanter var mer spräcklig. Företaget som de anlitade ville inte kommentera om stenen de sålt var färgad eller inte, mina vänner vill inte heller nämna deras namn. De kom i alla fall ifrån Estland och som de sade man får vad man betalar för. De avrådde bestämt ifrån att köpa därifrån. Som min väninna sa vill man bara köpa billigt så kan man göra det ifrån Estland men man skall vara medveten om vilken typ av sten man riskerar att få!

Är det någon mer som har hört samma saker gällande svart sten.

Impregnering eller ej så tror jag att efter läst åtskilliga sidor på nätet gällande sten och dess porighet så har inte detta med kvalitet att göra och all sten bör nog behandlas på något sätt.
Själv tycker jag att det är mer hygieniskt att lägga på ett medel som har ett certifikat för livsmedelskontakt än symaskinsolja, så får andra tycka vad dom vill.
 
Impregnering gör självfallet under på all sten men på den sämre stenen är det ett riktigt måste.

Impregneringen kostar tydligen en del och av den anledningen gör inte t.ex Landernäs det speciellt ofta då de väl som jag tolkade det jobbar med så pass tät och högkvalitativ sten så det inte är ett måste utan det klarar sig bra bara genom att man oljar stenen som de rekommenderar...
Impregnerar man stenen oavsett kvalité så skulle man tydligen slippa olja och sköta om dem i framtiden då porerna stängs så de inte kan ta till sig skit och bli fula och fläckiga...
 
Jag har personligen inte någon erfarenhet och kunskap om olika stensorter utan berättar bara rent informativt vad jag hört från de som jobbar med det...
Den erfarenhet jag har av stenleverantörer är mer på kökssidan och hur det fungerar från att jag beställer mätning till att stenen ligger på plats så jag kan sätta kakel och då även hur slutresultatet utseendemässigt ser ut. :)

Vad gäller infärgad sten så hörde jag också att detta är ganska vanligt speciellt när det handlar om svart sten eftersom den är efterfrågad och svår att få tag i periodvis vilket gör att många företag då tar en billigare sten och färgar in den så den blir svartare, vilket ibland kan fungera men samtidigt kan dyka upp som ett jätteproblem efter en tid då de blir enorma nyansskillnader på skivorna...
 
Hoppas att man aldrig mer behöver köpa sten för det verkar ju vara betydligt mer komplicerat än att köpa kläder som kan vara nog så svårt för oss kvinnor. :)
Granitexperten är agenter för Tenax, är det någon som känner till detta företag.
Vad man kan se på nätet så är det ett väldigt stort företag som säljer allt som hör till sten och stenbehandling.
http://www.tenax.it/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.