Får du installationen problemfri ska det väl inte vara något problem, se till att sätta PIN-skyddet så den inte stannar efter två veckor bara. :)
 
matte75 skrev:
Vilken av wipers modeller har du? Inget negativt om den?
Tänkte köpa en Basic men då dom hade slut på den i lager just när jag var där så "tjatade" jag till mig en Runner XP med ett (mycket) bra pris.
Den har nu lurvat å gått i trägården nattetid 4 nätter i veckan och sköter sig absolut perfekt. Går tyst å fint och klipper jättebra. Har inget negativt alls att säga om den förutom att man själv springer och tittar på den för mycket nu första tiden :blushing:
 
mariorossi skrev:
Jag har köpt en Automower 220 AC för 2 veckor sedan och är väldigt nöjd med klippresultatet. Måste bara säga att det kanske var en dyr investering för "bara" 300m gräsmatta. Vi åker ibland iväg under sommaren och stannar borta upp till nästan 2 månader så min tanke var att klipparen skulle klara jobbet. Tror ni att detta är möjligt eller tycker ni att jag har slösat bort mina pengar för en mindre gräsmatta??
Inte en sportsmössa att investeringen är fel. Om du tittar på mina före och efter
bilder (publicerade 2 ggr) så ser du att resultatet blir en bättre matta på bara nån månad. Den delen av tomten du ser är c:a 22X12 meter och bakom huset du inte ser c:a 6X4 så min matta är totalt straxt under 300kvm. Den klipper jag ner till 5cm måndagar och torsdagar kl. 05-10/19-00 vilket räcker alldeles utmärkt.

Jag mossriver den på våren samt ger den mat - på hösten får den lite mer mat.
Glöm lövkratning löven strimlas upp och blir bra gödsling samt "täcke".

Det enda som slår denna investering i "onödiga prylar" just nu är min Iphone d^_^b
 
Redigerat:
Funderar på att köpa en AM 220. men har några smala delar på gräsmattan. Fick tips att man kan låta den följa guideslingan ut ett visst antal % av gångerna den startar. Finns det möjlighet att låta den följa slingan olika långt ut vid olika tillfällen? Då skulle jag kunna låta den klippa ett smalt parti (ca 1,8 x10m) några % av starterna samt åka till ett annat startställe ett annat % tal av starterna. men för det mesta klippa den stora delen av gräsmattan.
 
Hej!
Jag äger sedan en knapp månad tillbaka en AM 220 AC.
Den fungerar riktigt bra när jag den i normal trafik...men när jag går ut och kallar hem den, alltså trycker på hussymbolen...så får den fnatt.
Hittar inte hem till laddaren. Kan passera den på nära håll men bara fortsätter.
Efter ett tag så står det i displayen "Följer". Vilket jag tolkar som att den borde följa slingan runt tomten o hem. Men när den når slingan så börjar den bara snurra runt runt på samma ställe.
Har nu råkat ut för detta 2 ggr. Hittar inte hem...

Har någon varit med om liknande? Vad kan vara problemet?
Expert-Nonkan kanske vet?! :)

Tacksam för lite tips!
/Henrik
 
Tack för alla idéer!
Tomten full av pallkragar som skydd för blommor låter inget vidare vackert. Enepinnar kanske blir lite finare. Har en sk nära naturen tomt. Vi fortsätter nog ställa bilar på gräset. Men jag har fått en tanke!
Är det möjligt att göra en slinga av begränsningstråd runt parkeringen som man kan koppla av och på vid lämpliga tider?
Är Wiper bättre på högt gräs? En modell som inte kostar skjortan (och kalsingarna) som W One gör.
 
Tyypniklas skrev:
Funderar på att köpa en AM 220. men har några smala delar på gräsmattan. Fick tips att man kan låta den följa guideslingan ut ett visst antal % av gångerna den startar. Finns det möjlighet att låta den följa slingan olika långt ut vid olika tillfällen? Då skulle jag kunna låta den klippa ett smalt parti (ca 1,8 x10m) några % av starterna samt åka till ett annat startställe ett annat % tal av starterna. men för det mesta klippa den stora delen av gräsmattan.
Ja, den kan släppa på max 3 ställen med olika %-tal.
 
per s skrev:
Tack för alla idéer!
Tomten full av pallkragar som skydd för blommor låter inget vidare vackert. Enepinnar kanske blir lite finare. Har en sk nära naturen tomt. Vi fortsätter nog ställa bilar på gräset. Men jag har fått en tanke!
Är det möjligt att göra en slinga av begränsningstråd runt parkeringen som man kan koppla av och på vid lämpliga tider?
Är Wiper bättre på högt gräs? En modell som inte kostar skjortan (och kalsingarna) som W One gör.
Lite meckigt, men med en vattentät omkopplare borde det funka. Kolla med Elfa om de har något.

AM klarar högt gräs med, den får bara ladda lite oftare. Sedan när den är ikapp överallt så är ju grundtanken att det aldrig ska bli något långt gräs att klippa. Hela konceptet är så annorlunda mot en vanlig gräsklippare där man klipper en gång i veckan så man får tänka om lite.
 
Rullen skrev:
Hej!
Jag äger sedan en knapp månad tillbaka en AM 220 AC.
Den fungerar riktigt bra när jag den i normal trafik...men när jag går ut och kallar hem den, alltså trycker på hussymbolen...så får den fnatt.
Hittar inte hem till laddaren. Kan passera den på nära håll men bara fortsätter.
Efter ett tag så står det i displayen "Följer". Vilket jag tolkar som att den borde följa slingan runt tomten o hem. Men när den når slingan så börjar den bara snurra runt runt på samma ställe.
Har nu råkat ut för detta 2 ggr. Hittar inte hem...

Har någon varit med om liknande? Vad kan vara problemet?
Expert-Nonkan kanske vet?! :)

Tacksam för lite tips!
/Henrik
Kan vara strul med N-signalen. Finns svar både i den här tråden och den andra AM-tråden. Hinner inte svara mer än så, ska till jobbet :)
 
per s skrev:
Är det möjligt att göra en slinga av begränsningstråd runt parkeringen som man kan koppla av och på vid lämpliga tider?

Det har jag gjort!
Det fungerar, men du måste haeen växlade strömställare.
Jag kompletterade den vanliga begränsningsslingan med en kabel som begränsar parkeringen mot inre delen (om du förstår vad jag menar). Jag provade först att sätta en enkel strömbrytare på den inre kablen, d v s när parkeringen används så går signalen genom båda slingorna, den vanliga slingan samt den inre begränsningen. Det fungerar nästan... d^_^b Problemet är att när gräsklipparen kommer i närheten av Y-punkterna (någon meter) så vet den inte vilken begränsning som den ska följa. Det resulterar i att den ibland irrar sig in på parkeringsplatsen, där ger den sedan upp och säger att den är utanför slingan.
En växlande strömställare löser problemet.
 
per s skrev:
Tack för alla idéer!
Tomten full av pallkragar som skydd för blommor låter inget vidare vackert. Enepinnar kanske blir lite finare. Har en sk nära naturen tomt. Vi fortsätter nog ställa bilar på gräset. Men jag har fått en tanke!
Är det möjligt att göra en slinga av begränsningstråd runt parkeringen som man kan koppla av och på vid lämpliga tider?
Är Wiper bättre på högt gräs? En modell som inte kostar skjortan (och kalsingarna) som W One gör.

Tror nog AM klarar högt gräs också men jag kan svara av egen erfarenhet att den Wipern (Runner XP) jag har på gräsmattan klarar riktigt högt gräs. Den har till och med klippt upp och snyggat till en plätt bakom garaget som var mer eller mindre dax för röjsåg.
 
Bandbredd skrev:
Inte en sportsmössa att investeringen är fel. Om du tittar på mina före och efter
bilder (publicerade 2 ggr) så ser du att resultatet blir en bättre matta på bara nån månad. Den delen av tomten du ser är c:a 22X12 meter och bakom huset du inte ser c:a 6X4 så min matta är totalt straxt under 300kvm. Den klipper jag ner till 5cm måndagar och torsdagar kl. 05-10/19-00 vilket räcker alldeles utmärkt.

Jag mossriver den på våren samt ger den mat - på hösten får den lite mer mat.
Glöm lövkratning löven strimlas upp och blir bra gödsling samt "täcke".

Det enda som slår denna investering i "onödiga prylar" just nu är min Iphone d^_^b
Tack för informationen, men klipper du gräsmattan "bara" 2 ggr i veckan+ jag ringde supporten för lite rådgivning och de påstår att det går bra att klippa 4 ggr i veckan för 300kvm. Jag har ställtin den så att den klipper mellan 02.00-09.00 bara för att barnen inte skall "leka" med den
/mario
 
per s skrev:
Tack för alla idéer!
Tomten full av pallkragar som skydd för blommor låter inget vidare vackert. Enepinnar kanske blir lite finare. Har en sk nära naturen tomt. Vi fortsätter nog ställa bilar på gräset. Men jag har fått en tanke!
Är det möjligt att göra en slinga av begränsningstråd runt parkeringen som man kan koppla av och på vid lämpliga tider?
Är Wiper bättre på högt gräs? En modell som inte kostar skjortan (och kalsingarna) som W One gör.

Pallkragar ser faktiskt bättre ut än man tror lite coolt inslag bland allt naturligt ;)

Ett par tankar om parkeringen. Om det är i ett hörne av gräsmattan kan du ju lyfta ut slingan runt bilarna.
Eller så kan du göra en "ö" där bilarna står som klipparen inte kommer åt men när du vill att den ska klippa så lyfter du bara dit den, men kom ihåg att lyfta ur den när den ser klar ut.. Annars kommer den att känna sig instängd ;)

Jag lånade en kompis Wiper Basic i dagarna (jag håller fortfarande på o sår så jag kör inte min klippare som jag brukar). Denna lilla maskin fungerade riktigt bra på 2 laddningar hade den tagit ner det höga gräset och allt är mer eller mindre klippt, några små tofsar var kvar men väldigt imponerande! Blev några spiralklippningar o snart var mattan bearbetad.

Man märker att det är en väldigt "frisk" växtkraft i gräset där roboten har klippt förra säsongen, växer som 17!

På tal om gräs, ska man slänga på gödsel när det börjar komma upp små fjun ur jorden? Tycker det är väldigt trögt ;).. Eller så är det bara jag som är otålig
 
mariorossi skrev:
Tack för informationen, men klipper du gräsmattan "bara" 2 ggr i veckan+ jag ringde supporten för lite rådgivning och de påstår att det går bra att klippa 4 ggr i veckan för 300kvm. Jag har ställtin den så att den klipper mellan 02.00-09.00 bara för att barnen inte skall "leka" med den
/mario
Man kan ju egentligen göra lite som man vill men jag tycker att 2ggr räcker för att
hålla mattan i schack. Nu ska vi skaffa hund så jag kommer säkert behöva tänka om
vad gäller tiderna men då kanske 21-07 men bara måndag och torsdag.

Inbillar mig att man sparar på maskinen då den inte klipper för ofta och då kanske
i onödan. Smartast kanske är att börja med 2ggr och märker man att gräset ser "ovårdat" ut 2 dagar efter klipp så är det bara att klippa oftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.