Tack så hemskt mycket, inte illa med touch-paden. Nu behöver jag inte ge upp tankarna på en robotklippare. Nästa vår ska jag ha en AM gåendes i trädgården. Ska göra om den och då ska detta med i beräkningarna! :rolleyes:

Tobbe Arnesson skrev:
OT: Vad har du använt för program för illustrationen?
Jag gjorde min illustration i Sketchup d^_^b
 
Det bästa vore då altså att göra övergångarna något så här, eller? Mätte själv i verkligheten och terrasserna är 3,5 m djupa istället för 2,8. Jag har även kantstenar som är 20 cm och ligger i nivå med gräset. Övergångarna är skissade som 1 m.

Inte direkt snyggt med detta i trädgården, men det kan jag leva med :) Flytta den manuellt mellan olika delar är kanske inte så roligt?

Sist undrar jag om 220 klarar denna lösning? Tomten är ca 900 kvm.
 
  • Ramper.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mullbi skrev:
Det bästa vore då altså att göra övergångarna något så här, eller? Mätte själv i verkligheten och terrasserna är 3,5 m djupa istället för 2,8. Jag har även kantstenar som är 20 cm och ligger i nivå med gräset. Övergångarna är skissade som 1 m.

Inte direkt snyggt med detta i trädgården, men det kan jag leva med :) Flytta den manuellt mellan olika delar är kanske inte så roligt?

Sist undrar jag om 220 klarar denna lösning? Tomten är ca 900 kvm.
Jo, det ska funka med en 220 enligt ena skissen. Du behöver ev runda av själva sidokanten på rampen på mittensektionen så att du kan lägga guiden in som ett U enligt skiss.

Snyggt o snyggt, du slipper klippa :) Sen kan en ramp vara bra när du ska köra skottkärra.
 
Tack för all hjälp! Bra tips om skottkärran också d^_^b
 
Ingenjören skrev:
Mitt försäkringsbolag (DINA) hade inga mer restriktioner på Automower än att pinkoden skulle vara aktiverad för att försäkringen skulle gälla.
Intressant. Jag ställde precis samma fråga till Dina (Stockholm) och fick svaret att visst gäller försäkringen en robotklippare - så länge den förvaras i ett låst utrymme... Är den ute på tomten täcks inte en eventuell stöld.
 
Ang stora ytor så var det något jag funderade på förutom att skaffa en bigmow kom jag på att flera klippare kan samsas på samma gräsmatta (vet att Automower också kan göra detta men då med flera kompletta installationer). Min Wiper One följer slingkabeln in till laddstationen.

Genom att bara ha en slinga kopplad till en laddstation, kan man ha flera laddstationer som bara gränslar slingkabeln så kommer ytterliggare klippare kunna anslutas och passera en upptagen laddstation med en liten knuff på baken av den laddande maskinen.

Då kan man ju ha ett par one:ar med olika programmeringar men ändå utgå från ungefär samma ställe av gräsmattan

Så här:
----D---D----D---D---D----

På tal om installation, det är skitjobbigt! Ärligt ska man kravla runt och spika kabel måste man ju byta rygg om tomten är ganska stor. Jag har all respekt för de som installerar flera / vecka. De som tycker det är en dyr tjänst jobbar nog för röda korset och stoppar en del i egen ficka ;)
 
mullbi skrev:
Hej

Ni skrev om att få klipparen i olika passager tidigare med guideslinga.

Jag undrar om någon vet hur man skulle kunna få det att fungera i vår trädgård. Den är i tre nivåer med ca 50 cm höga stödmurar. Skulle det gå att bygga upp en passage med 30-graders lutning och få den att vandra där? Räcker ca 1 m bredd? Någon som hört om en liknande trädgård?

Tacksam för ideér
30° lutning är ganska mycket, maxgränsen för min One-klippare. (har inte prövat var gränsen går men ändå) Automowern säger väl 35% (som räknas av 45°) dvs... 19° iaf när jag lusläste skillnaderna mellan olika klippare.
Som din tomt ser ut kanske du kan göra 2 ramper men längre, en på vardera sida en för varje etage?
 
Redigerat:
linden1977 skrev:
30° lutning är ganska mycket, maxgränsen för min One-klippare. (har inte prövat var gränsen går men ändå) Automowern säger väl 35% (som räknas av 45°) dvs... 19° iaf när jag lusläste skillnaderna mellan olika klippare.
Som din tomt ser ut kanske du kan göra 2 ramper men längre, en på vardera sida en för varje etage?
Precis, det där är viktig info.

Att skriva 35 % lutning är ett smart (hur ska jag uttrycka det så att ingen tar illa upp?) marknadsföringsval från Husqvarna. Jag bor i ett villaområde med rätt lutande tomter och har många gånger hört grannarna missförstått detta och talat om 35 graders lutning för Automowern och att den därmed klarar brantare lutningar än Wipern. Däremot har ingen missförstått Wiperns marknadsföring om 30 graders lutning.
 
PUU!
Nu har jag läst igenom hela denna fantastiska tråd och lärt mig mycket.
Hade inte alls tänkt köpa en robot men ...
Väcker här en ny fråga då jag egentligen inte tycker golfgreener är är det finaste jag vet.

1. Jag har en massa liljor, pärlhyasinter mm som efterlängtade vårblommor som får stå kvar tills bladen samlat energi till nästa år. Sedan kan man klippa ner dem. Då har emellertid tämligen högt gräs också, 20 cm ungefär. En annan del av tomten får bli blomsteräng som jag slår med en kraftfull trimmer på sensommaren. Återsår en stubbåker. Hur klarar respektive robot det?

2. Vi kör in med bilar och parkerar på gräset. Jag inser att man får hålla uppsikt när man kör men hur mår bilen av att bli påkörd gång på gång av det lilla monstret?

Att jag ändå är sugen beror på att det är ett sommarställe där vi inte alltid är närvarande när gräset behöver klippas och det är en stressfaktor jag gärna undviker.
PS. Nonkan är trådens hjälte och får härmed medalj!:)
 
1. Jag har en massa liljor, pärlhyasinter mm som efterlängtade vårblommor som får stå kvar tills bladen samlat energi till nästa år. Sedan kan man klippa ner dem. Då har emellertid tämligen högt gräs också, 20 cm ungefär. En annan del av tomten får bli blomsteräng som jag slår med en kraftfull trimmer på sensommaren. Återsår en stubbåker. Hur klarar respektive robot det?

2. Vi kör in med bilar och parkerar på gräset. Jag inser att man får hålla uppsikt när man kör men hur mår bilen av att bli påkörd gång på gång av det lilla monstret?

1. "Roboten" klipper ju där du vill, och när du vill. Så anpassar du bara det så ska det inte vara några problem (håll den borta från stubbåkern dock). Väldigt högt gräs kan nog bli jobbigt för Automowern. Behåll den gamla klipparen så du kan klippa ner gräsmattan till under 6cm så kan Automowern ta hand om gräset resten av sommaren.


2. Bilar och robot-klippare är ingen bra kombination. Det troliga är att den kommer att köra under bilarna och fastna. Jag gissar att den kommer att ta mer skada än bilen. Sen finns ju risken att man backar över den...
 
Det var någon här som satt enpinnar bland blommorna som inte skulle köras över. Så när klipparen når blommorna krockar den med pinnen och vänder. När blommorna blommat färdigt tar man upp pinnarna...

Alternativet är en lös sarg runt blommorna, men det beror ju på hur det ser ut.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Det var någon här som satt enpinnar bland blommorna som inte skulle köras över. Så när klipparen når blommorna krockar den med pinnen och vänder. När blommorna blommat färdigt tar man upp pinnarna...
...
Det var min farsa med en AM 230ACX. Fungerar bra så länge pinnarna sitter fast.
 
Hehe, jag tror inte det är Nonkan som ska ha medalj, den förtjänar nog du själv som har läst alla dessa sidor ;)..

1. Inga problem ett bra tips att bevara lökväxter och annat som kommer upp ur jorden under en period är pallkragar :D Sedan kan klipparen klippa 20-30 cm gräs den (Wiper One) varvar bara upp varvtalet eftersom det blir mer att klippa

2.
Det beror nog på vissa bilar har plast på nedersta biten av bilen kanske inte blir så mycket märken men själv skulle jag aldrig köra in min "pärla" och låta något köra på den. Men det är ju upp till var och en.
Lägg istället plattor och ha det som en avgränsad yta utan klippare.

per s skrev:
PUU!
Nu har jag läst igenom hela denna fantastiska tråd och lärt mig mycket.
Hade inte alls tänkt köpa en robot men ...
Väcker här en ny fråga då jag egentligen inte tycker golfgreener är är det finaste jag vet.

1. Jag har en massa liljor, pärlhyasinter mm som efterlängtade vårblommor som får stå kvar tills bladen samlat energi till nästa år. Sedan kan man klippa ner dem. Då har emellertid tämligen högt gräs också, 20 cm ungefär. En annan del av tomten får bli blomsteräng som jag slår med en kraftfull trimmer på sensommaren. Återsår en stubbåker. Hur klarar respektive robot det?

2. Vi kör in med bilar och parkerar på gräset. Jag inser att man får hålla uppsikt när man kör men hur mår bilen av att bli påkörd gång på gång av det lilla monstret?

Att jag ändå är sugen beror på att det är ett sommarställe där vi inte alltid är närvarande när gräset behöver klippas och det är en stressfaktor jag gärna undviker.
PS. Nonkan är trådens hjälte och får härmed medalj!:)
 
Jag har köpt en Automower 220 AC för 2 veckor sedan och är väldigt nöjd med klippresultatet. Måste bara säga att det kanske var en dyr investering för "bara" 300m gräsmatta. Vi åker ibland iväg under sommaren och stannar borta upp till nästan 2 månader så min tanke var att klipparen skulle klara jobbet. Tror ni att detta är möjligt eller tycker ni att jag har slösat bort mina pengar för en mindre gräsmatta??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.