122 522 läst · 1 344 svar
123k läst
1,3k svar
Gottetråden!
HAVRERUTOR i långpanna! Idag blev det av.. provade receptet 😊👍
Lite flottiga (smöriga, tror det försvinner lite när de svalnat helt) , mycket goda 😊 (påminner om det där toscalagret på toscakakan.. kanske i blandning med havreflarn)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite flottiga (smöriga, tror det försvinner lite när de svalnat helt) , mycket goda 😊 (påminner om det där toscalagret på toscakakan.. kanske i blandning med havreflarn)
Lite dålig surdegs-smak och något degig men nästa gång ska jag även mäta temperaturen på brödet innan jag tar ut ur ugnen. Sen så läste jag att surdegen smakar mer och mer ju äldre den är och denna satte jag i onsdags så inte särskilt gammal. Dom får 3 poäng av 5 möjliga.Snigla skrev:
Redigerat:
SEMMELDAG här med hehe.. men vi var tvungna att kvalitetssäkra oxå..
De blev lite mörka, men inte brända (och inte riktigt så mörka i verkligheten.. som de nybakade såg ut på bilden 😳)
De blev lite mörka, men inte brända (och inte riktigt så mörka i verkligheten.. som de nybakade såg ut på bilden 😳)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ärlig talat.. det är första gången jag spritsat grädde på en semla.. brukar lägga upp en ”sked / blaffa” mitt på och sätta på taket .. hehe 👍😃Åsa Lund skrev:
Men de blev faktiskt lite tjusiga.. om jag får säga det själv 😃
(men för att spritsa annat än semla.. måste jag nog träna en hel del! 😳)
Efter att ha sett ett spännande bröd som @tensiden gjort i mattråden sk Kanonbullar.. så sparade vi receptet och idag testade även vi att göra brödet!
Det var en chansning hur man skulle montera ihop degen hehe.. beskrivningen var inte så utförlig.. men vi är inte kinkiga - och vi är supernöjda med brödet!
Provsmakning skedde genast..
Våra blev inte alls några kanonkulor - våra smälte mer ut liksom.. MEN vi uppskattar å andra sidan det på bröd.. så det blev ju perfekt!
😎👍
Det var en chansning hur man skulle montera ihop degen hehe.. beskrivningen var inte så utförlig.. men vi är inte kinkiga - och vi är supernöjda med brödet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provsmakning skedde genast..
Våra blev inte alls några kanonkulor - våra smälte mer ut liksom.. MEN vi uppskattar å andra sidan det på bröd.. så det blev ju perfekt!
😎👍
Årets sista semmelbuffe gick av stapeln i helgen och vi var där och shoppade.. (på ett lokalt cafe/konditori som ett par gånger om året, i semmeltider, gör 10-12 olika sorters "semlor".. i halv storlek och säljer) 👍
En kul grej och jag tror jag recenserat tidigare i tråden .. men nu är 2024 avklarad!
Det blev:
Marängswiss
Kommentar o betyg: vanlig semmelbulle, lite chokladfyllning (ist för mandelmassa), grädde och banan (tror även det skymtades nått hallon). Nått krispigt marängmässigt hittades ej..
Den var god, men på nått vid lite ”slät” och saknade lite pondus.. skulle kanske varit lite hackad mandel i chokladen el nån twist på grädden.. (den saknade nått iaf)
Sandras betyg: 2 (2,5 eg men fick inte sätta halvor sa maken)
Makens betyg: 3
- - -
Pistage
Kommentar och betyg: Pistagebulle med mycket pistagemassa.. och grädde
Väldigt god (bättre än kanelbullevarianten vi provat för ett par år sedan). När man delade den .. ja då delade den sig själv oxå! Som en ”vanlig bulle” kan göra.. (lite fastare deg)
Sandras betyg: 4
Makens betyg; 5
- - -
Hallon & Lemoncurd
Kommentar och betyg: Väldigt fräsch och god! Lemoncurden var lagom syrlig och len.. och de använde den istället för mandelmassa i botten. VIi TROR att det var någon slags hallonfromage/mousse uppepå istället för grädde! (först tog vi för givet att det var hallongrädde).
- - -
Dajm
Kommentar och betyg: Min favorit av de som vi köpte (nu snackar vi inte om att jämföra med en RIKTIG semla). Det var en lagom luftig/lätt bulle med mandelchokladfyllning (istället för vanlig mandelmassa), chokladmousse (god smak!) istället för grädde.. och toppat med daimkulor (under locket).
Den var i sötaste laget, så det var vettigt att hålla den i halv storlek! (nu delade vi på den "lilla" semlan dessutom.. men vi hade båda kunnat tänka oss nån tugga till helt klart..)
Sandras betyg: 5
Makens betyg: 4
En kul grej och jag tror jag recenserat tidigare i tråden .. men nu är 2024 avklarad!
Det blev:
Marängswiss
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommentar o betyg: vanlig semmelbulle, lite chokladfyllning (ist för mandelmassa), grädde och banan (tror även det skymtades nått hallon). Nått krispigt marängmässigt hittades ej..
Den var god, men på nått vid lite ”slät” och saknade lite pondus.. skulle kanske varit lite hackad mandel i chokladen el nån twist på grädden.. (den saknade nått iaf)
Sandras betyg: 2 (2,5 eg men fick inte sätta halvor sa maken)
- - -
Pistage
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommentar och betyg: Pistagebulle med mycket pistagemassa.. och grädde
Väldigt god (bättre än kanelbullevarianten vi provat för ett par år sedan). När man delade den .. ja då delade den sig själv oxå! Som en ”vanlig bulle” kan göra.. (lite fastare deg)
Makens betyg; 5
- - -
Hallon & Lemoncurd
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommentar och betyg: Väldigt fräsch och god! Lemoncurden var lagom syrlig och len.. och de använde den istället för mandelmassa i botten. VIi TROR att det var någon slags hallonfromage/mousse uppepå istället för grädde! (först tog vi för givet att det var hallongrädde).
- - -
Dajm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommentar och betyg: Min favorit av de som vi köpte (nu snackar vi inte om att jämföra med en RIKTIG semla). Det var en lagom luftig/lätt bulle med mandelchokladfyllning (istället för vanlig mandelmassa), chokladmousse (god smak!) istället för grädde.. och toppat med daimkulor (under locket).
Den var i sötaste laget, så det var vettigt att hålla den i halv storlek! (nu delade vi på den "lilla" semlan dessutom.. men vi hade båda kunnat tänka oss nån tugga till helt klart..)
Sandras betyg: 5
Makens betyg: 4