Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste tusan baka hönökaka igen, det var flera år sedan sist. 👍

Själv kör jag med morsans modell, = mycket tunnare, de var kanske 1/2 cm tjocka färdigbakade, och därmed hårdare, segare, lite mer brända osv.
Men jag har alltid gillat den modellen, troligen för att det var det som jag fick som liten, men även för att det då skiljer sig rätt bra från köpesbröd.

Jag tyckte dina såg jättefina ut, skulle hur gärna som helst tagit en, brett på ordentligt med smör och njutit.
Det var svårt med tunnt.. hade velat ha snäppet tunnare.. men jag måste nog införskaffa en pizzaspade för att få över en tunnare till plåten .. misslyckades lite redan med dessa.. som var lite tjockare!

..meeen de var goda ändå.. mmm.. i flera dagar 😃👍
 
Sprang på denna granola på APOTEA 😳 och kunde inte motstå att prova … 🤶 jag gillade den!

Förpackning av Clean Eating Granola med pepparkakssmak, fiberrik, utan tillsatt socker, från Sverige, 400g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skål med müsli och mjölk; blåvitt blommönstrat porslin; svart bakgrund; frukost eller mellanmål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jul på påse.. hehe.. inte för söt och det var ”lite tuggmotstånd” 👍
 
Chokladdoppade pepparkakscake-pops med röda snören, recept med ingredienser och instruktioner på svenska, stilren presentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår bakade vi lite TEKAKOR 👍De blev riktigt bra.. trots (tack vare?) att vi följde receptet hehe..

Nybakade gyllene bröd på kylställ, troligtvis hemmagjorda hamburgerbröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller ett runt, platt bröd med hålmönster, möjligen en hamburgerbrödskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade, bruna och fluffiga bullar på ett galler i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade bruna bröd på ett kylställ, ojämnt jästa, med punkteringar ovanpå. Närbild, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LÄNK RECEPT: https://www.ica.se/recept/tekakor-729946/
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
NATTJÄST limpa stod på tapeten igår, då vi inte hade något bröd till frukost! Denna gång skulle det jäsa framme på bänken.. och sedan gräddas på morgonen (45 min - så lite längre tid än de nättjästa frallorna)

Men det var mumsigt med nybakat... värt de där minutrarna hehe 👍🙂

Nybakt bröd på skärbräda i kök, gyllenbrun skorpa, bakgrundsredskap suddiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nybakat bröd på skärbräda med brunstekta skorpa, köksmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakat bröd skuret i hälften på träskärbräda..DeserializeObject
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Receptet såg jag i en fb-grupp:
Här är det om ni vill testa!

Recept på bröd med jäst, vatten, mjöl, socker och salt. Instruktioner för jäsning över natten och gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Igår blev det lite ”jul-bräck” gjorda..

Kokande sockerblandning i kastrull med godistemperaturtermometer, troligen för karamell eller sockerkonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Evigt stirrande på termometern.. 140 grader skulle jag upp i!

Gyllene smält karamell på bakplåtspapper inuti en ugn, glansig yta, hemlagning eller bakprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen klart.. blev hård och fint. Kommer bli perfekt o krasa sönder..

Vit skål fylld med krossad, knäckig kola. Mörk bakgrund. Sötsaker, efterrätt, godis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, det blev gott och perfekt hårt..


SMAKSÄTTNINGEN?
Ja, det blev Habanerosalt, kanel och en gnutta vaniljpulver 👌😊
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Mer ROCKY ROAD till folket.. :D

Hembakad chokladkaka med nötter och bitar av choklad, rustikt utseende, på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chokladbräck med nötter på bakplåtspapper. Mörk och ljus choklad, blandade hackade nötter, hembakat godis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemgjord eller köpt chokladgodis med nötter och marshmallows på brun bakgrund.

Tallrik med skurna bitar av chokladgodis toppade med hackade nötter, mousserande fyllning synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I år "smaksattes" den med bitar/hackade:
- Dumle
- Cashewnötter
- Minimarshmallows
- En handfull skumtomtar

Första gången jag skippade pistagenötter.. brukar kosta på mig pistagenötter en gång om året (dyra! likaså cashew..) och det brukar bara i samband med min Rocky Road.. (hälften till RR och hälften till mig som snacks..). Men i år skippade jag det.
 
  • Gilla
  • Älska
joran och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om jag lagt upp det tidigare år.. men det är ett påhittat godis jag gjorde för en 5-6 år sedan (för första gången).. det är en korsning mellan godisar jag gillade.. närmare bestämt mellan rocky road och Snickers typ :) Därav det fyndiga namnet haha.

SNICKERRO

Två bitar av chokladtäckt godis med krispiga flingor och nötter på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sandras recept:

Recept på godis med jordnötssmör, rispuffar, nötter och choklad. Instruktioner för tillagning och förvaring följer med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Världens lättaste recept.. KAVRING 😊 provade göra en limpa (receptet var eg för två, men jag gjorde om.. och la till hehe)

Två brödhalvor på skärbräda, mörkt bröd, närbild, köksmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En chokladbrödlimpa halverad på ett skärbräde framför en ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakt bröd på skärbräda i kök med brödrost och köksredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller brun brödskiva, grov textur, mörkt träbord, suddig bakgrund, inne miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bröd som inte behöver jäsa! Bara blanda ihop ingredienserna och ”kasta in” i ugnen en timme.. klart!

Recept: https://recept.se/recept/lattbakad-kavring

(Jag gjorde ”halv sats” .. en limpa alltså.. och som förändring från receptet: jag tog bara 1,5 dl sirap och la til 1/4 tsk kanel)
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
DUMLEGROTTOR a la choklad..

Har aldrig gjort några grottor.. och jag tror inte jag räknar detta bak till det heller! Kakorna blev just.. kakor hehe.. mycket mycket goda.. så jag klagar inte.. men de jäste inte upp direkt.. blev platta!

Men perfekt sega.. nom nom..

En hand håller en chokladkaka med smält fyllning, matfotografering, närbild, godis, bakverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade chokladkakor med nötsmör och flingsalt på bakplåtspapper. Ser läckra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade chokladkakor med smält fyllning och flingsalt på bakplåtspapper, köksmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lägger till det ursprungliga receptet nedan: Observera att jag gjorde som sagt en chokladvariant, så jag bytte ut 0.5 dl vetemjöl mot kakao!


Recept på Dumlegrötter, ingredienser, bakinstruktioner, kvinnas foto, Facebooksidan nämns, 24 stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag är inte så bra på att baka men ibland får jag för mig att jag kanske är det ändå 😅
Planen var att göra såna här fina julgransbiskvier.
Chokladbiskvier formade som små jultomtens granar med färgglad dekoration, bakningsrecept, julig desserterpresentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tänkte att jag kanske ändå skulle öva nån gång innan och göra vanliga minibiskvier eftersom jag aldrig gjort det innan.
Smakerna sitter men jag får nog öva några fler gånger på designen 😆
Chokladöverdragna bakverk på vitt fat, ser hemgjorda och delvis uppätna ut. Dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du lust att dela med dig av receptet på julbräck @Snigla?
Ser enkelt och gott ut 🤗
 
  • Älska
Violina och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag är inte så bra på att baka men ibland får jag för mig att jag kanske är det ändå 😅
Planen var att göra såna här fina julgransbiskvier.
[bild]
Men jag tänkte att jag kanske ändå skulle öva nån gång innan och göra vanliga minibiskvier eftersom jag aldrig gjort det innan.
Smakerna sitter men jag får nog öva några fler gånger på designen 😆
[bild]

Har du lust att dela med dig av receptet på julbräck @Snigla?
Ser enkelt och gott ut 🤗
Biskvier är pyssligt .. därför jag kört långpannemodellen! Skära fyrkanter kan jag 😜😊 ibland iaf 😜

Så dina är jättefina!

..oh.. bråcket hm återkommer det är ett ganska vanligt knäckrecept men man kokar till iaf 140 grader (blir då hårdare och brytbar). Skrev upp det på en lapp, ska kika efter den 👍🤶
 
Snigla Snigla skrev:
Biskvier är pyssligt .. därför jag kört långpannemodellen! Skära fyrkanter kan jag 😜😊 ibland iaf 😜

Så dina är jättefina!

..oh.. bråcket hm återkommer det är ett ganska vanligt knäckrecept men man kokar till iaf 140 grader (blir då hårdare och brytbar). Skrev upp det på en lapp, ska kika efter den 👍🤶
Ska nog hålla mig till långpanne-biskvier 👍😆
Kanske kan skära dem i trianglar och slänga på något grönt och rött juligt strössel så det ser ut som granar 🌲🤪
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fick inspiration härifrån och en slags längtan efter tekakor. Tidigare har vi alltid fått nybakta tekakor på julaftonsmorgon av vår granne men nu finns hon inte bland oss längre så då får jag testa att baka dem själv. Hon penslade dem med vatten och sirap när de kom ur ugnen så det gjorde jag också, de blev goda men hennes var bättre ❤️
Nybakade, runda bröd på mönstrad kökshandduk, kanske hembakta bullar eller bröd, på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag är inte så bra på att baka men ibland får jag för mig att jag kanske är det ändå 😅
Planen var att göra såna här fina julgransbiskvier.
[bild]
Men jag tänkte att jag kanske ändå skulle öva nån gång innan och göra vanliga minibiskvier eftersom jag aldrig gjort det innan.
Smakerna sitter men jag får nog öva några fler gånger på designen 😆
[bild]

Har du lust att dela med dig av receptet på julbräck @Snigla?
Ser enkelt och gott ut 🤗
Hittade lappen med "bräck-receptet" (var en knäckrecept tror jag)

Anpassade mängden till det jag hade hemma och det som verkade vara lämplig mängd (gav bort några småpåsar och behöll lite själv)

Innehåll:
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 dl ströckoer
40 gram smör

Vår smaksättning:
- 1/2 msk habanerosalt i från början (en del hetta kokade bort med tiden märkte vi, så vi tror att man ska ha i det mot slutet istället och kanske börja med lite mindre.. och provsmaka styrkan)
- En knivudd vaniljpulver
- 1 tsk kanel

Koka allt till 140-142 grader (ska som sagt bli lite hårdare så det går att "knäcka" i skärvor), häll upp på en plåt med bakplåtspapper på.. låt svalna innan ni har sönder kakan.. (ska vara ganska tunn.

Går såklart att dekorera med allt möjligt om man vill, vi hade inget!

Orginal receptet hade ca 1 msk havssalt.. som ströddes på som smak o dekoration efter.. (när man hällt upp på plåten).

VARNING:
De klibbar gärna ihop om de ligger mot varandra en längre stund.. jag hade bråttom att ge bort mina påsar.. för det var snyggare att inte ha bakplåtspapper mellan skärvorna.. när jag lagt dem i snygga cellofanpåsar hehe :) I burkan vi har själva.. i kylen.. ligger papper emellan :)
 
  • Älska
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.