Provade nya husets spis med att baka kaffebröd med lite julkänsla.
Saffranslängd med vit choklad. Jag hittade alla ingredienser här i Spanien utom pärlsocker, fick bli strösocker istället.

/Höghus

Nybakad brödliknande kaka med sprickor och strösocker ovanpå, på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Julegott

Glasskål med grädde och röd sylt, sked, mörk bakgrund, reflekterande ytor, dryck i bakgrunden.
Skapa konto

Ris-a-la-malta, hemgjord med fruktsås (körsbär, hallon, jordgubbar)

Ett glas med en skakig dryck på ett bord intill ett spel med namnet "SEQUENCE."
Skapa konto

Egnogg (julafton)

Risgrynsgröt i julskål med kanel, sked, apelsiner i bakgrunden, hemmiljö, duk.
Skapa konto

Hemgjord (slowcookern) risgrynsgröt.. frukost.. bland annat!

Ett fat med blandat bakverk: morotskaka, chokladkakor med kola, ljust flätaformade bröd.
Skapa konto

Fika 2 - med dumlegrottor, lussekatter och mjuk pepparkaka med frosting..

Ett kex med laxrom och en klick crème fraîche på ett mönstrat fat.
Skapa konto

Fika 1 - Mandelmussla med lättvispad grädde och hjortron..

Bord med julduk, bakverk, apelsinjuice, Bingolotto i bakgrunden. Festlig stämning.
Skapa konto

Fika 3 - mandelmussla med grädde och körsbär.. saffransbulle med mandelmassa och varm äppelmust med kanel o rom..

Färgrik smörgås med grönsaker, ost, kalkon, citrus, kiwi, serverad på träbricka, bakgrund med hjärtmönster.
Skapa konto

Smörgåstårta till middag på uppesittarkvällen (kyckling/bacom och grönsaker/frukt)

• Gilla
  • Älska
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Mer ROCKY ROAD till folket.. :D

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

I år "smaksattes" den med bitar/hackade:
- Dumle
- Cashewnötter
- Minimarshmallows
- En handfull skumtomtar

Första gången jag skippade pistagenötter.. brukar kosta på mig pistagenötter en gång om året (dyra! likaså cashew..) och det brukar bara i samband med min Rocky Road.. (hälften till RR och hälften till mig som snacks..). Men i år skippade jag det.
Jag saknar dett gotten på julbordet. Vill helst ha jordnötter i, Annas får det va liksom. Men kanske ska jag testa med andra nötter då vi blivit med jordnötsallergiker.

• Gilla
  • Ledsen
Snigla och 1 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag saknar dett gotten på julbordet. Vill helst ha jordnötter i, Annas får det va liksom. Men kanske ska jag testa med andra nötter då vi blivit med jordnötsallergiker.
Brukar ha lite jordnötter i ibland oxå, men väldigt flexibla med innehållet! Det är lite ”man tager vad man haver” här 😊

Gjorde två olika.. både maken och svärmor gillar dem.. så om vi skulle ha några på uppesittarkvällen (då vi brukar äta godiset.. för man orkarinte på julafton 😳) ..så fick jag skrapa ihop en sats till..

Hade en chokladkaka liggande och en halv gammal bakchoklad.. de fick bli grunden .. sen hade jag i start flingor/müsli (crunchy, makens flingor).. några skumtomtar (klippta i bitar), minimarsmallows som jag hade kvar och en hackad apelsindajm.. 👌

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Apelsindajm. Finns det alltså? 😍

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Brukar ha lite jordnötter i ibland oxå, men väldigt flexibla med innehållet! Det är lite ”man tager vad man haver” här 😊

Gjorde två olika.. både maken och svärmor gillar dem.. så om vi skulle ha några på uppesittarkvällen (då vi brukar äta godiset.. för man orkarinte på julafton 😳) ..så fick jag skrapa ihop en sats till..

Hade en chokladkaka liggande och en halv gammal bakchoklad.. de fick bli grunden .. sen hade jag i start flingor/müsli (crunchy, makens flingor).. några skumtomtar (klippta i bitar), minimarsmallows som jag hade kvar och en hackad apelsindajm.. 👌
Har ju marconamandlar och gamla trötta minimashmallows hemma. Och choklad som skulle vara till eventuellt julgodis som aldrig blev då jordnötsallergikern även passade på att bryta armen dagarna innan jul. Men Rocky Road kan man fasen röra ihop med fel arm bara sådär.
Längtar hem från jobbet nu!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Apelsindajm. Finns det alltså? 😍
Jaaa.. årets smak typ.. så nedrans god! 😍 Synd och ”förstöra” den eg haha.. men det var det jag hade hemma.. så jag ”gav bort den”.. 🤶

G GladanS skrev:
Har ju marconamandlar och gamla trötta minimashmallows hemma. Och choklad som skulle vara till eventuellt julgodis som aldrig blev då jordnötsallergikern även passade på att bryta armen dagarna innan jul. Men Rocky Road kan man fasen röra ihop med fel arm bara sådär.
Längtar hem från jobbet nu!
Funkar bra med en arm , med trötta minisar och utan jordnötter!

Annat tips för trötta lite småtorra minimarshmallows.. är kladdkaka!

Alltså vanlig kladdkakesmet som du antingen blandar ner ministerns i.. lägger dem på topp.. eller lägger dem på botten och häller smeten över… 😍

(observera att de blåses upp som små ballonger hehe.. ligger de öppet på topp.. blir de lite kladdigt o ibland lite bränt på minisarna.. så håll koll)

Igår hade vi slut på bröd och det bakades en trevlig ny bekantskap!

JULMUSTBRÖD / TEKAKOR i långpanna 👌

Nybakat bröd uppdelat i fyrkanter på ugnsplåt med bakplåtspapper, ser hemgjort och rykande färskt ut.
Skapa konto

Ett bröd på ett prickigt bord med hjärtan, röd duk i bakgrunden. Närmat fotografi med fokus på brödet.
Skapa konto

Nybakat bröd skuret i trianglar på bakplåtspapper, gyllenbrunt, hemtillverkat, ångande, präglat mönster.
Skapa konto

En bild av ett stycke ljusbrunt bröd på ett mörkt underlag, bredvid röda utsmyckningar.
Skapa konto

..väldigt gott måste jag säga 😍 kan rent av vara en ny (iaf temporär) favorit!

Som maken sa.. det var inte så sött och det smakade inte julmust hehe.. men saftigt och fluffigt!

Bifogar receptet här nedan:

Recept på tekakor i långpanna, ingredienser och tillagningsinstruktioner på svenska.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Tror tom att vi lyckades temperera chokladen. Bäst att fota nu för de är nog snart slut.

• Skål med hackad Rocky Road-fudge, choklad, nötter, marshmallows, marmorerad granitbänk bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Lite ”rester”.. blev snacklunch.. 👌

Potatischips med lök, gräddfil, kryddor och röd kaviar i serveringsskål.
Skapa konto

Potatischips med lök, gräddfil, röd rom och dill i vit skål.
Skapa konto

Vickningschips, gräddfil, löjrom, finhackad rödlök, dill & nymald svartpeppar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Har varit på väg att baka i flera dagar nu, men har inte kommit till skott än.. men imorgon kanske! Tänkte passa på att dela receptet (ej provat än).

Låter smarrigt tycker jag.. 😻

Recept på havrerutor i långpanna, ingredienser och bakinstruktioner visas, bild av färdiga kakor nedtill.
Skapa konto

(kredits till den vars bilder som kommit med i screenprinten - inte mina bilder eller kakor)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har varit på väg att baka i flera dagar nu, men har inte kommit till skott än.. men imorgon kanske! Tänkte passa på att dela receptet (ej provat än).

[bild]

(kredits till den vars bilder som kommit med i screenprinten - inte mina bilder eller kakor)
Gör ett liknande recept ofta då den är jättegod. Den går bra att smaksätta för variation. Kanel eller kardemumma och en gång gjorde jag med kakao och kokosflingor och den fick smak av chokladboll.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Gör ett liknande recept ofta då den är jättegod. Den går bra att smaksätta för variation. Kanel eller kardemumma och en gång gjorde jag med kakao och kokosflingor och den fick smak av chokladboll.
Lät också gott! :D

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:

[bild]

Låter som en typiskt bra kaka att använda sockerersättning till, mjuka kakor tycker jag alltid får en bismak. Nu var det lite sirap också men fördelat på antalet "kakrutor" känns det inte så mycket.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.