114 305 läst · 1 240 svar
114k läst
1,2k svar
Gottetråden!
Julegott
Ris-a-la-malta, hemgjord med fruktsås (körsbär, hallon, jordgubbar)
Egnogg (julafton)
Hemgjord (slowcookern) risgrynsgröt.. frukost.. bland annat!
Fika 2 - med dumlegrottor, lussekatter och mjuk pepparkaka med frosting..
Fika 1 - Mandelmussla med lättvispad grädde och hjortron..
Fika 3 - mandelmussla med grädde och körsbär.. saffransbulle med mandelmassa och varm äppelmust med kanel o rom..
Smörgåstårta till middag på uppesittarkvällen (kyckling/bacom och grönsaker/frukt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ris-a-la-malta, hemgjord med fruktsås (körsbär, hallon, jordgubbar)
Logga in
Skapa konto
Egnogg (julafton)
Logga in
Skapa konto
Hemgjord (slowcookern) risgrynsgröt.. frukost.. bland annat!
Logga in
Skapa konto
Fika 2 - med dumlegrottor, lussekatter och mjuk pepparkaka med frosting..
Logga in
Skapa konto
Fika 1 - Mandelmussla med lättvispad grädde och hjortron..
Logga in
Skapa konto
Fika 3 - mandelmussla med grädde och körsbär.. saffransbulle med mandelmassa och varm äppelmust med kanel o rom..
Logga in
Skapa konto
Smörgåstårta till middag på uppesittarkvällen (kyckling/bacom och grönsaker/frukt)
Jag saknar dett gotten på julbordet. Vill helst ha jordnötter i, Annas får det va liksom. Men kanske ska jag testa med andra nötter då vi blivit med jordnötsallergiker.Snigla skrev:Mer ROCKY ROAD till folket..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
I år "smaksattes" den med bitar/hackade:
- Dumle
- Cashewnötter
- Minimarshmallows
- En handfull skumtomtar
Första gången jag skippade pistagenötter.. brukar kosta på mig pistagenötter en gång om året (dyra! likaså cashew..) och det brukar bara i samband med min Rocky Road.. (hälften till RR och hälften till mig som snacks..). Men i år skippade jag det.
Brukar ha lite jordnötter i ibland oxå, men väldigt flexibla med innehållet! Det är lite ”man tager vad man haver” här 😊G GladanS skrev:
Gjorde två olika.. både maken och svärmor gillar dem.. så om vi skulle ha några på uppesittarkvällen (då vi brukar äta godiset.. för man orkarinte på julafton 😳) ..så fick jag skrapa ihop en sats till..
Hade en chokladkaka liggande och en halv gammal bakchoklad.. de fick bli grunden .. sen hade jag i start flingor/müsli (crunchy, makens flingor).. några skumtomtar (klippta i bitar), minimarsmallows som jag hade kvar och en hackad apelsindajm.. 👌
Har ju marconamandlar och gamla trötta minimashmallows hemma. Och choklad som skulle vara till eventuellt julgodis som aldrig blev då jordnötsallergikern även passade på att bryta armen dagarna innan jul. Men Rocky Road kan man fasen röra ihop med fel arm bara sådär.Snigla skrev:Brukar ha lite jordnötter i ibland oxå, men väldigt flexibla med innehållet! Det är lite ”man tager vad man haver” här 😊
Gjorde två olika.. både maken och svärmor gillar dem.. så om vi skulle ha några på uppesittarkvällen (då vi brukar äta godiset.. för man orkarinte på julafton 😳) ..så fick jag skrapa ihop en sats till..
Hade en chokladkaka liggande och en halv gammal bakchoklad.. de fick bli grunden .. sen hade jag i start flingor/müsli (crunchy, makens flingor).. några skumtomtar (klippta i bitar), minimarsmallows som jag hade kvar och en hackad apelsindajm.. 👌
Längtar hem från jobbet nu!
Funkar bra med en arm , med trötta minisar och utan jordnötter!G GladanS skrev:
Annat tips för trötta lite småtorra minimarshmallows.. är kladdkaka!
Alltså vanlig kladdkakesmet som du antingen blandar ner ministerns i.. lägger dem på topp.. eller lägger dem på botten och häller smeten över… 😍
(observera att de blåses upp som små ballonger hehe.. ligger de öppet på topp.. blir de lite kladdigt o ibland lite bränt på minisarna.. så håll koll)
Igår hade vi slut på bröd och det bakades en trevlig ny bekantskap!
JULMUSTBRÖD / TEKAKOR i långpanna 👌
..väldigt gott måste jag säga 😍 kan rent av vara en ny (iaf temporär) favorit!
Som maken sa.. det var inte så sött och det smakade inte julmust hehe.. men saftigt och fluffigt!
Bifogar receptet här nedan:
JULMUSTBRÖD / TEKAKOR i långpanna 👌
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
..väldigt gott måste jag säga 😍 kan rent av vara en ny (iaf temporär) favorit!
Som maken sa.. det var inte så sött och det smakade inte julmust hehe.. men saftigt och fluffigt!
Bifogar receptet här nedan:
Logga in
Skapa konto
Har varit på väg att baka i flera dagar nu, men har inte kommit till skott än.. men imorgon kanske! Tänkte passa på att dela receptet (ej provat än).
Låter smarrigt tycker jag.. 😻
(kredits till den vars bilder som kommit med i screenprinten - inte mina bilder eller kakor)
Låter smarrigt tycker jag.. 😻
Logga in
Skapa konto
(kredits till den vars bilder som kommit med i screenprinten - inte mina bilder eller kakor)
Gör ett liknande recept ofta då den är jättegod. Den går bra att smaksätta för variation. Kanel eller kardemumma och en gång gjorde jag med kakao och kokosflingor och den fick smak av chokladboll.Snigla skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 309 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 309 inlägg
Låter som en typiskt bra kaka att använda sockerersättning till, mjuka kakor tycker jag alltid får en bismak. Nu var det lite sirap också men fördelat på antalet "kakrutor" känns det inte så mycket.Snigla skrev: