Kladdkakans dag hörde jag på radion på väg till jobbet imorse och själv är bäste dräng, sägs det.
Nybakad kaka i form på spishäll. Brun, sprucken yta, ligger på randig kökshandduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer serveras med vispad grädde.
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Kladdkakans dag hörde jag på radion på väg till jobbet imorse och själv är bäste dräng, sägs det.
[bild]
Kommer serveras med vispad grädde.
Hela TV4 Nyhetsmorgon var fylld av chokladkakebakande och efter-chokladkaka-dreglande programledare. Synd att inget av recepten som visades var ett sockerfritt alternativ. Nåväl, de flesta recept går att baka med sockerersättning så ska inte klaga på det, men det "uppfinns" så mycket annat så ett ynka recept med dadlar t ex hade varit på sin plats tycker jag (å makens vägnar, då det finns 3 ggr fler diabetiker än glutenintoleranta i Sverige, och det visas alltid glutenfria alternativ).
Hoppas din vackra kaka smakade ljuvligt med "vippgrädde" till ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hela TV4 Nyhetsmorgon var fylld av chokladkakebakande och efter-chokladkaka-dreglande programledare. Synd att inget av recepten som visades var ett sockerfritt alternativ. Nåväl, de flesta recept går att baka med sockerersättning så ska inte klaga på det, men det "uppfinns" så mycket annat så ett ynka recept med dadlar t ex hade varit på sin plats tycker jag (å makens vägnar, då det finns 3 ggr fler diabetiker än glutenintoleranta i Sverige, och det visas alltid glutenfria alternativ).
Hoppas din vackra kaka smakade ljuvligt med "vippgrädde" till ❤️
Jag fick godkänt, tom. av frun och även av katterna som fick lite lite grädde.😍
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Blev ingen kladdkaka igår 😳 men jag bakade chokladbollar .. det måste nästan räknas? Det är ju "choklad" och kladdigt ??

Chokladbollar rullade i pärlsocker på en keramiktallrik, hemlagade sötsaker på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chokladbollar rullade i pärlsocker på en keramikskål på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Blev ingen kladdkaka igår 😳 men jag bakade chokladbollar .. det måste nästan räknas? Det är ju "choklad" och kladdigt ??

[bild]

[bild]
Klart det gör! 😍
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Fick ett knäppt infall att jag skulle göra en BROWNIE MED JORDNÖTSSMÖR..

Ett tag där trodde jag att det inte skulle bli nån brownie alls.. bara en stor (säkert god) kladdhög.. men det tog sig mot slutet.. och kakan satte sig faktiskt (phew..).

Ska försöka korrigera några saker i receptet i huvudet dock, om jag gör den igen.. vilket maken säger att jag kommer göra *undrar om han tror han är synsk* :p

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

👍😋
Men åhhhhh..... Jordnötsallergikern får snart ta å flytta hemifrån!
 
😍😍😍

Rå skinkstek med kryddor på träskärbräda, redo för ugnsgrillning eller tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med senapen.. skinkmacka vankas till frukost 👍
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
😍😍😍

[bild]

Fram med senapen.. skinkmacka vankas till frukost 👍
En och en halv månad före tidplan????
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En och en halv månad före tidplan????
Jag är en vecka senare än förra året.. två veckor för tidig mot min normala ”tidsram” och väldigt långt före de som gör skinkan dagen innan julafton! 🤔😳😍

Brukar hinna med 2 (3) skinkor innan jul iaf.. 😊

Så gott och me förmånligt än att köpa massa skinkor i påse/över disk som pålägg (som man gör resten av året .. 2 påsar för 50 spänn ..numer 😳 och vad är det 100 gram i en påse)
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Maken la in en beställning på en mjuk kaka jag pratat om (som jag skulle göra nån gång..). Snäll som jag var.. bakade jag den åt honom igår :)

CITRONKÄRLEKSMUMS


En bakad dessert i form, troligtvis kokospannkaka eller tårta, med kokosströssel på ytan, på träunderlägg, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Risgrynsgröt i en kastrull toppad med kanel, ångande och redo att serveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tårta med vit glasyr och kokos på svart fat, en bit bortskuren, ser hemlagad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svenskt recept på citronkärleksmums med ingredienser och tillagningsinstruktioner. Webbplatsens namn visas. Cirka 12 bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentar: Kakan i sig är jättegod (fluffig) och glasyren är 👌 top notch.. (gillar citron..). Men jag har två saker jag ska ändra till nästa gång (ja det blir helt klart en nästa gång). Nr 1: Jag kommer använda en fyrkantig form istället och skära ut fyrkanter.. Nr 2: Jag ska ha i mer citronsaft/vätska i glasyren.. då den blev lite hård och svårhanterad.. trots att jag smetade på den när kakan var varm! (syns hur den hunnit stelna bitvis på ytan).

En annan sak jag funderat på.. som jag kanske gör är att antingen färga glasyren lite.. eller kokosen (mest estetiskt .. då de smälter ihop nu färgmässigt).
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Detta är inte den mest vackra fotograferingen jag gjort haha.. men shit the same.

Vi åt pizza idag och gjorde dessutom egen

PIZZASALLAD

En pizza toppad med färsk isbergssallad, ost, tomater, möjligtvis kebabkött, på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stycke pizza på en tallrik toppad med sallad, tomat och lök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stekpanna med sauterad strimlad vitkål, matlagningsprocess, stekspade, närbild, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept på pizzassallad för 8 personer, ingredienser och tillagning, betygsättning, från AOM/Expressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👍
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 4 till
  • Laddar…
Kramla
Minsta grabben har pratat om kolapopcorn senaste veckorna och idag blev hans önskan uppfylld😋
Pappsen unnar sig en Irish coffee👌🏻
(Snor nog några popcorn 🤫)

En skål med rosa popcorn på ett träbord, en kopp med glass intill. Snacks för filmkväll eller fika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 5 till
  • Laddar…
Dubbel sats lussebullar, måste va nåt knas i receptet, de flesta jäser så "knorren" rätar ut sig , men goda blev de iaf😛 Nybakt saffransbullar på en ugnsplåt, ljust brunaktiga, flätade, ser värmande och välsmakande ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Har bakat HÖNÖKAKA för första gången.. lite udda hehe.. och formen är verkligen "hemgjorda".. med stor portion kärlek.. 😻 .. mycket goda!!

Nybakat bröd, troligen pitabröd, på mörkt träunderlag. Gyllenbrunt, luftigt, och fluffigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fluffiga, nylagade bröd staplade på träyta, bakgrundsartiklar, mjuk skugga, hemlagad matstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färskt, uppblåst flatbröd med gyllenbrun yta, troligen naan eller liknande, med typiska prickade mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



R E C E P T :


Recept på svenska, brödbakning, illustration av tecknad björn som äter bröd, ingredienser och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



INFO: När jag bakade dem, valdes det att ta 0.5 dl socker istället.. (gillar inte för sött bröd och tyckte proportionen var lite "off" :)
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste tusan baka hönökaka igen, det var flera år sedan sist. 👍

Själv kör jag med morsans modell, = mycket tunnare, de var kanske 1/2 cm tjocka färdigbakade, och därmed hårdare, segare, lite mer brända osv.
Men jag har alltid gillat den modellen, troligen för att det var det som jag fick som liten, men även för att det då skiljer sig rätt bra från köpesbröd.

Jag tyckte dina såg jättefina ut, skulle hur gärna som helst tagit en, brett på ordentligt med smör och njutit.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.