116 984 läst · 1 279 svar
117k läst
1,3k svar
Gottetråden!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Hela TV4 Nyhetsmorgon var fylld av chokladkakebakande och efter-chokladkaka-dreglande programledare. Synd att inget av recepten som visades var ett sockerfritt alternativ. Nåväl, de flesta recept går att baka med sockerersättning så ska inte klaga på det, men det "uppfinns" så mycket annat så ett ynka recept med dadlar t ex hade varit på sin plats tycker jag (å makens vägnar, då det finns 3 ggr fler diabetiker än glutenintoleranta i Sverige, och det visas alltid glutenfria alternativ).FredrikR skrev:
Hoppas din vackra kaka smakade ljuvligt med "vippgrädde" till ❤️
Jag fick godkänt, tom. av frun och även av katterna som fick lite lite grädde.😍Maria T skrev:Hela TV4 Nyhetsmorgon var fylld av chokladkakebakande och efter-chokladkaka-dreglande programledare. Synd att inget av recepten som visades var ett sockerfritt alternativ. Nåväl, de flesta recept går att baka med sockerersättning så ska inte klaga på det, men det "uppfinns" så mycket annat så ett ynka recept med dadlar t ex hade varit på sin plats tycker jag (å makens vägnar, då det finns 3 ggr fler diabetiker än glutenintoleranta i Sverige, och det visas alltid glutenfria alternativ).
Hoppas din vackra kaka smakade ljuvligt med "vippgrädde" till ❤️
Men åhhhhh..... Jordnötsallergikern får snart ta å flytta hemifrån!Snigla skrev:Fick ett knäppt infall att jag skulle göra en BROWNIE MED JORDNÖTSSMÖR..
Ett tag där trodde jag att det inte skulle bli nån brownie alls.. bara en stor (säkert god) kladdhög.. men det tog sig mot slutet.. och kakan satte sig faktiskt (phew..).
Ska försöka korrigera några saker i receptet i huvudet dock, om jag gör den igen.. vilket maken säger att jag kommer göra *undrar om han tror han är synsk*
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
👍😋
Jag är en vecka senare än förra året.. två veckor för tidig mot min normala ”tidsram” och väldigt långt före de som gör skinkan dagen innan julafton! 🤔😳😍K Kane skrev:
Brukar hinna med 2 (3) skinkor innan jul iaf.. 😊
Så gott och me förmånligt än att köpa massa skinkor i påse/över disk som pålägg (som man gör resten av året .. 2 påsar för 50 spänn ..numer 😳 och vad är det 100 gram i en påse)
Maken la in en beställning på en mjuk kaka jag pratat om (som jag skulle göra nån gång..). Snäll som jag var.. bakade jag den åt honom igår
CITRONKÄRLEKSMUMS
Kommentar: Kakan i sig är jättegod (fluffig) och glasyren är 👌 top notch.. (gillar citron..). Men jag har två saker jag ska ändra till nästa gång (ja det blir helt klart en nästa gång). Nr 1: Jag kommer använda en fyrkantig form istället och skära ut fyrkanter.. Nr 2: Jag ska ha i mer citronsaft/vätska i glasyren.. då den blev lite hård och svårhanterad.. trots att jag smetade på den när kakan var varm! (syns hur den hunnit stelna bitvis på ytan).
En annan sak jag funderat på.. som jag kanske gör är att antingen färga glasyren lite.. eller kokosen (mest estetiskt .. då de smälter ihop nu färgmässigt).
CITRONKÄRLEKSMUMS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommentar: Kakan i sig är jättegod (fluffig) och glasyren är 👌 top notch.. (gillar citron..). Men jag har två saker jag ska ändra till nästa gång (ja det blir helt klart en nästa gång). Nr 1: Jag kommer använda en fyrkantig form istället och skära ut fyrkanter.. Nr 2: Jag ska ha i mer citronsaft/vätska i glasyren.. då den blev lite hård och svårhanterad.. trots att jag smetade på den när kakan var varm! (syns hur den hunnit stelna bitvis på ytan).
En annan sak jag funderat på.. som jag kanske gör är att antingen färga glasyren lite.. eller kokosen (mest estetiskt .. då de smälter ihop nu färgmässigt).
Detta är inte den mest vackra fotograferingen jag gjort haha.. men shit the same.
Vi åt pizza idag och gjorde dessutom egen
PIZZASALLAD
👍
Vi åt pizza idag och gjorde dessutom egen
PIZZASALLAD
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
👍
Har bakat HÖNÖKAKA för första gången.. lite udda hehe.. och formen är verkligen "hemgjorda".. med stor portion kärlek.. 😻 .. mycket goda!!
R E C E P T :
INFO: När jag bakade dem, valdes det att ta 0.5 dl socker istället.. (gillar inte för sött bröd och tyckte proportionen var lite "off"
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
R E C E P T :
Logga in
Skapa konto
INFO: När jag bakade dem, valdes det att ta 0.5 dl socker istället.. (gillar inte för sött bröd och tyckte proportionen var lite "off"
Jag måste tusan baka hönökaka igen, det var flera år sedan sist. 👍
Själv kör jag med morsans modell, = mycket tunnare, de var kanske 1/2 cm tjocka färdigbakade, och därmed hårdare, segare, lite mer brända osv.
Men jag har alltid gillat den modellen, troligen för att det var det som jag fick som liten, men även för att det då skiljer sig rätt bra från köpesbröd.
Jag tyckte dina såg jättefina ut, skulle hur gärna som helst tagit en, brett på ordentligt med smör och njutit.
Själv kör jag med morsans modell, = mycket tunnare, de var kanske 1/2 cm tjocka färdigbakade, och därmed hårdare, segare, lite mer brända osv.
Men jag har alltid gillat den modellen, troligen för att det var det som jag fick som liten, men även för att det då skiljer sig rätt bra från köpesbröd.
Jag tyckte dina såg jättefina ut, skulle hur gärna som helst tagit en, brett på ordentligt med smör och njutit.