Nära på eko.. återupprepning.. men det blev nattjästa bröd idag med :)

Simpelt och gott!

En hand håller ett nybakat, litet runt bröd. Oskarpa bakgrunder med matta och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem nybakade bruna runda bröd på en mörk tallrik, hemgjorda, rustika, bakgrund suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på uppskuren, fluffig, hembakat bröd på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag testade vi att göra lite annorlunda.. och stoppade i lite rågmjöl tex..
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Gammelnörden
Recept på tomat- och äppelmarmelad med ingredienser och tillagningsanvisningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

❤️😋
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
❤️😋
Mummel.. har inga egna tomater kvar.. får spara receptet! 👍

Har gjort äppelgele med chili precis iaf.. och tomatmarmeladen med vanilj som jag la in för ett tag sedan hehe :D
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Hand håller burk med äppelgelé med sting, ingredienser inkluderar äppeljuice, socker, citron, chili.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev två kok i år.. (fick ju snåla för att det skulle räcka från förra årets kok) :p

Underskattat tillbehör och smakförhöjare!
 
Åsa Lund
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Blev två kok i år.. (fick ju snåla för att det skulle räcka från förra årets kok) :p

Underskattat tillbehör och smakförhöjare!
Blir det inte för sött med syltsocker i? Tycker must brukar vara lagom söt som den är
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Blir det inte för sött med syltsocker i? Tycker must brukar vara lagom söt som den är
Gele är ganska sött vanligen.. det är ju för hållbarheten.. är ju eg samma med marmelad/gele och sylt.. (mängden socker i förhållande till frukt för att det ska hålla)

Men man kan ha lite mindre fördelat också .. minns inte hur mycket det var dock 40/60% .. kanske hmm.. ta mig inte på orden googla innan du gör nått).. men det håller också.. kan vara någon månad mindre i slutänden men ungefär samma sak :)

Vi tyckte syltsockret var lättare än att hålla på med pektin.. som vi inte riktigt fått snits på än haha.. och som sagt.. vi har kokat två satser i år.. med syltsocker.. och den första är rinnande med lite gelekänsla.. och nästa sats körde vi 50/50 och hade inga problem med stelnandet.. nu kan man vända på burken utan att det rör sig (men gungar som jello).

Jag käkar lite marmelad ibland till ost och nån gång på rostat macka (eller varma scones!).. men annars är jag inte så överförtjust i allt sött.. lingonsylt kanske vi gör av med en liten burk om året.. sylt köper vi bara om det är nån udda sort vi vill prova.. (tar hellre färska bär från frysen .. och ev mosar med en liten gnutta socker).. saft gör vi bara fläder (mycket citron...) .. standarssafterna man gör är för söta.. (gör nått år ibland.. men så utan socker nästan.. och så får vi frysa in istället.. och allt tar plats)

Vi föredrar att blanda in så lite "annat trams" som möjligt i allt vi gör.. tog flera år innan vi accepterade pektin (använde bara vanligt socker tidigare).

Komiskt.. med tanke på hur mycket dravvel som finns i maten man köper (och där är vi medvetna, men inte lika kinkiga - men på nått vis är det inte samma sak som när man faktiskt odlar själv.. gör själv och kan välja själv!) 🤔😳🙃

Lite knäpp är man allt :)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag har skämt bort familjen... De vill bara äta hemgjort med mycket smak.
Vi köper i princip aldrig sylt, jag kokar egen. Två kilo blandat från frysen och ett kilo syltsocker.
God blandning är röda och svarta vinbär plus antingen krusbär eller rabarber (2/3 kilo av varje, ungefär).
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har skämt bort familjen... De vill bara äta hemgjort med mycket smak.
Vi köper i princip aldrig sylt, jag kokar egen. Två kilo blandat från frysen och ett kilo syltsocker.
God blandning är röda och svarta vinbär plus antingen krusbär eller rabarber (2/3 kilo av varje, ungefär).
Vi äter i princip bara ”fruktsylt” till våfflor el pannkaka.. och det är inte så ofta man äter det.. så då brukar vi ta fram en burk hallon (el jordgubbar el blåbär.. vilket vi nu har el/och är sugna på).. tinar dem och mosar med en msk socker typ

Eller så gör vi fruktsallad ..(inkl färsk frukt med) men då utan socker..

Ska vara frukt och SMAK.. inte bara sött 😊

(de har fått nån fix idé om att allt ska vara godissött nuförtiden - jag är glassoman ..eg.. men den mesta glassen tex smakar mer godis än godis gör.. och är mjuk o knasig.. inte många jag vill bet för längre! )
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Elen har legat på minuspriser och Sandra har bakat/lagat mat..

Här bakades det DRÖMMAR... hade fått för mig att jag ville göra med pepparkakskryddning och med lakritssmak.. sagt och gjort.. gjorde en smet och delade den på två (ja, det var ju inte en kombination av smakerna jag ville ha haha)

Nybakade kakor på bakplåtspapper, ser gyllenbruna och frasiga ut, kökstillbehör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakor på bakplåtspapper i solljus, texturerade, brun-guldfärgade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är med laktitssmak, hade flytande lakritsextrakt i den degbiten.

Nybakade kakor på plåt med bakplåtspapper, verkar mjuka och varma, sannolikt söta. Hyggligt uppblåsta, hemlagad känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakade kakor på bakplåtspapper, detaljrik textur, ljusbruna, söta, hemlagade, uppspruckna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är pepparkakskryddad smak.. använde en färdig kryddblandning jag hade hemma sen förra julen..

Nybakade kakor på galler och plåt, burk med texten "KAKMEDEL", svart pepparkvarn, hemtrevligt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är alla kakorna på en bild, stora fina.. extremt spröda!


Länk till originalreceptet: https://www.landleyskok.se/recept/recept-pa-drommar-sproda-och-glutenfria

Kommentar: De sprödaste kakorna jag bakat någonsin.. de olika sorterna blev olika i konsistensen.. lite småkul då det är samma deg. Skulle tro att kanske vätskan (lakritsextraktet) spelade in lite.. även om det bara är nån matsked i! och angående smaken.. skulle varit aningen kraftigare lakritssmak (men jag hade inget mer).. men det smakar bra ändå.. pepparkakssmaken blev perfekt (ska ju inte smaka "pepparkaka") :)
 
  • Älska
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Fick ett knäppt infall att jag skulle göra en BROWNIE MED JORDNÖTSSMÖR..

Ett tag där trodde jag att det inte skulle bli nån brownie alls.. bara en stor (säkert god) kladdhög.. men det tog sig mot slutet.. och kakan satte sig faktiskt (phew..).

Ska försöka korrigera några saker i receptet i huvudet dock, om jag gör den igen.. vilket maken säger att jag kommer göra *undrar om han tror han är synsk* :p

Fyrkantig bakelse med nötter, ser ut som brownie eller kladdkaka på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktig chokladkaka med hackade nötter på ett bakplåtspapper, köksbänk i bakgrunden, hemtillverkad dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En delad chokladkaka med hackade nötter på toppen presenteras på ett bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett chokladbrownie med hackade nötter på toppen, serveras på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👍😋
 
  • Wow
  • Älska
  • Gilla
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Räkmackans dag var det ja.. 😃👍😍

Stora smörgåstårtor dekorerade med räkor, ägg, citron, dill, "Räkmackans dag" firas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor tårta med vit glasyr på träbricka, ojämnt bred utsida, bakverk, hemlagad, delvis i skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matlagning, smörgåstårta, räkor, tonfisk, ägg, bröd, steg-för-steg, färdig produkt, ingredienser, hemlagat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. lite beskrivning i bild.. 😊
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Gott och gott... Kanske inte helt rätt tråd men istället för att starta en ny. 🫣

Någon mer som testat dessa?
OLW-chipsförpackning, "Gissa Smaken" kampanj, juledition, trägolv, matbilder, QR-kod, tävlingsdetaljer, granrisdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite oklar smak, får vibbar av griljering och ättikslag.
Inte alls otäck smak men ändå inte solklart vad de smakar. 🤔😎
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Gott och gott... Kanske inte helt rätt tråd men istället för att starta en ny. 🫣

Någon mer som testat dessa?
[bild]

Lite oklar smak, får vibbar av griljering och ättikslag.
Inte alls otäck smak men ändå inte solklart vad de smakar. 🤔😎
Domherre? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Det är väl påsarna som blir när de ställer om produktionen från en smak till en annan?
Från grillchips till ättika&vinäger? 😉
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är väl påsarna som blir när de ställer om produktionen från en smak till en annan?
Från grillchips till ättika&vinäger? 😉
Hehe ja inte omöjligt. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.