ÄPPELKAKA

Som receptet sa "Det här är den BÄSTA äppelkakan jag någonsin ätit" kanske var till att ta det lite för långt.. MEN den var (väldigt, enligt maken) god iaf 👍

Jag vet, det står inte florsocker någonstans i receptet.. men det ser alltid lite flådigt ut när man pudrar lite..

Nybakad kaka i form på mörkt träbord. Brun yta, fluffig textur, köksmiljö, hemlagat bakverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett saftigt sockerkaka på ett vitt fat, pudrat med florsocker, nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rund sockerkaka med florsocker ovanpå, uppskuren, ett stycke fattas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bit av pudrad kaka på en grå tallrik med solljus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var receptet som flög förbi på nätet.. som jag snappade upp med en screenprint.

Recept för äppelkaka och dryck med ingredienser listade, inlägg på en webbplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nedre delen är en nutelladryck som de gjorde samtidigt.. jag har inte provat den - men de satt ihop (receptmässigt)

Den första "lilla" mjöl o smör.. är till smörjning av formen..

Här finns film för att se receptet göras (inte jag/mitt):
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ännu en äppelkaka.. :)

Denna gång snabbvariant.. med äppelgele (med chili) i.. 👍

Nybakad, tjock kaka med sprucken yta på skärbräda. Bakning, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efterrätt, förmodligen kaka eller bröd, brunaktig, sprucken yta, på träbräda, inomhus, belysning från vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nybakat, rymligt bröd med saltflingor ovanpå, vilande på en skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör äppelkaka, tar en bit.. fryser in resten typ :)
Men alla frysar börjar bli fulla.. så nu får vi nog göra "för att äta" bara..
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Idag är det billig el - Sandra bakar :D

Kaka nummer 1 är klar, en "ÄPPELKAKA med kardemumma och citron" (tror receptet finns i tråden redan)

Nybakat bröd med frön i stekpanna, gyllenbrunt, solbelyst, hemlagat, pull-apart design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräddat bröd i form, solsken, chiafrön ovanpå, hemlagat, gyllenbrun skorpa, bakpulver runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelpaj i förberedelse, skivade äpplen, deg, pajform, ströbröd, okokt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en banankaka i ugnen nu..
 
  • Älska
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Idag är det billig el - Sandra bakar :D

Kaka nummer 1 är klar, en "ÄPPELKAKA med kardemumma och citron" (tror receptet finns i tråden redan)
Kanel i all ära men jag är allt en Kardemumma-gumma som tycker det passar i äppelkakor, småkakor, bullar givetvis men även i köttgrytor (det gör i o f s kanel också!). Till päronkaka (använder samma gamla älskade recept som till äpplen, byter bara ut frukten) tar jag ingefära 😃
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kanel i all ära men jag är allt en Kardemumma-gumma som tycker det passar i äppelkakor, småkakor, bullar givetvis men även i köttgrytor (det gör i o f s kanel också!). Till päronkaka (använder samma gamla älskade recept som till äpplen, byter bara ut frukten) tar jag ingefära 😃
Kardemumma är supergott!
Gillar det med.. 😃👍
 
  • Wow
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Nybakt banankaka på skärbräda, text överlagt, gyllenbrun skorpa, hemtillverkad, rustik bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybakat bröd på träskärbräda, grovkornig skorpa, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett uppskuret bröd på skärbräda, gyllenbrun skorpa, mjuk mitt, hemlagat, bakning, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett brunaktigt, bakat bröd på en skärbräda, med en spricka ovanpå och kokosflingor runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Receptet: https://www.coop.se/recept/barnens-basta-banankaka/

Kommentar : Tog 2 tsk bakpulver och la till 1 tsk kanel.. valde 160 grader varmluft i 1 timme... 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hittade en stor burk creme fraiche 32% med utgånget datum i kylen. Jag modifierade receptet på mjuk pepparkaka och gjorde dubbel sats (bytte 200g smör och 3 dl gräddfil mot 5 dl CF). Underbart gott blev det! 😋
 
  • Gilla
Kramla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hittade en stor burk creme fraiche 32% med utgånget datum i kylen. Jag modifierade receptet på mjuk pepparkaka och gjorde dubbel sats (bytte 200g smör och 3 dl gräddfil mot 5 dl CF). Underbart gott blev det! 😋
Intressant, så inget smör alls utan bara creme fraiche? Ja, det gäller att våga testa annars skulle aldrig recept uppfinnas!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Maria T Maria T skrev:
Intressant, så inget smör alls utan bara creme fraiche? Ja, det gäller att våga testa annars skulle aldrig recept uppfinnas!
Nix, inget smör. Gjorde ett överslag på hur mycket fett det blev totalt sett i kakan och det stämde hyfsat med ursprungsreceptet. Så jag chansade!
(mamma är kemi- och mattelärare, kanske spelar roll).
Rätt mycket bättre pris att köpa CF på kort datum till halva priset än att köpa smör och gräddfil oxå
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Mina favoritämnen, och även de jag var bäst i (förutom musik) var kemi och matte, har hoppat in som vikarie i sagda ämnen när det inte krävdes pedagogutbildning. Om jag nån gång ska modifiera ett bakrecept ska jag tänka som du, mycket smart!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Maria T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nix, inget smör. Gjorde ett överslag på hur mycket fett det blev totalt sett i kakan och det stämde hyfsat med ursprungsreceptet. Så jag chansade!
(mamma är kemi- och mattelärare, kanske spelar roll).
Rätt mycket bättre pris att köpa CF på kort datum till halva priset än att köpa smör och gräddfil oxå
Vi har ett Willys rätt nära, som är makalöst bra på att sänka priser 30-50% på alla varor som går ut inom 1-2 dagar, vi fyndar där i stort sett varje vecka och jag (som tycker det är lite kul med statistik) ser att vi har minskat våra redan låga matkostnader genom att köpa det som varit nedsatt. Skulle aldrig köpa mat vi inte tycker om, ej heller snåla på sånt vi verkligen vill ha, men det är en bonus att fynda högrevsfärs, torskfilé, grönsaker till halva priset om jag har möjlighet att laga till samma, eller nästa dag.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Snabbinlagd gurka till kvällen..

Skål med gurksallad, dill, vinäger, på träbord. Transparent, silverfärgad sked. Fräsch, enkel, somrig rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept: https://www.kokaihop.se/recept/snabbinlagd-gurka

Jag har dessutom i dill och gräslök.. (mest dill) 😊 och idag blev det habanerosalt.. ist för vanligt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Har som sagt diller på äpplen just nu..
.. och det är månvecka.. vilket betyder (i vanlig ordning) att jag sover taskigt och drömmer mycket (som jag kommer ihåg!)..

Vaknade och såg ett recept framför mig typ.. började skriva ner några stolpar till morgonen.. och när morgonen kom - var jag såklart tvungen att prova!

ÄPPELKAKA med saffran, mandelmassa och kardemumma!

Ej gräddad paj med ordnade äppelskivor i bakform med bakplåtspapper, köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ogräddad potatisgratäng i form med bakplåtspapper, toppad med riven ost och peppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oformad kaka i bakform med bakplåtspapper, gul smet, köksmiljö, förberedelse för gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nylagat, brunfärgat bakverk i en fyrkantig form med bakplåtspapper, som ser ut som kaka eller kaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre stycken kakor på tallrik med florsocker, bordsspel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saftiga kakbitar med florsocker på en tallrik, serverad utomhus i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev riktigt gott :D
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Tänkte dela ett recept jag precis skrev ner.. som passar på gottesidan.. (även om jag lagt in bilder i odlinghörnan innan)

TOMATMARMELAD med en twist (vanilj och chili)

Två glasburkar med röd marmelad, etiketterade "Tomat med en twist", ingredienser listade, i köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Recept på tomatmarmelad med ingredienser och tillagningsanvisningar, innehåller tips om förvaring i burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ingen äppelkaka denna gång, nu var det dags för nygräddat frukostbröd!

NATTJÄSTA FRALLOR

Nybakt bröd på bakplåt, rustikt utseende, köksmiljö, bakpapper, oskarp bakgrund med köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybakade bröd på en plåt, gyllenbruna med en rustik skorpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller ett nybakat, rundat bröd med sprucken, gyllenbrun skorpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skål med nylagade, gyllenbruna frallor på ett köksbord, bakom syns en svart diskmedelsflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halverad fralla på mörkt träbord, luftig textur inuti, otydliga bakgrundsobjekt, fokus på brödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var väldigt simpel, väldigt gott.. och nästa gång ska jag prova med lite rågsikt i 👍😊

RECEPT (inkl svenskt videoklipp) : https://www.kungsornen.se/recept/nattjasta-frallor-recept-av-matgeek/
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.