1 467 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Golvvärme - hur fungerar den…?
Svar nej, den är hermitsisk sluten, kan börja ryka om den bara och lukta illa. <men den ska inte snurra mot stämgda ventiler, då kan den bli för varm. Gich det att snurra på den med en mejsel i hålet, såsitter den inte fast och ville den börja snurra så är det säkert kondensatorn som inte är frisk. Den sitter som en rund korv under det svarta locket, kostar ca en hundring och kanske du kan få hjälp med att byta. Att beställa en ny, så är det all text på den som ska stämma. Är den riktigt het nu, kan det vara kondensatorn som gett sig eller så har pumpen sagt upp sig, billigare att prova med en ny kondensator.S sepani skrev:
Ska undersöka i helgen. En fundering, jag har ju en brytare och den slår jag förstås av innan jag skruvar ut skruven. Men för att se om pumpen snurrar behöver jag slå på brytaren igen? Med skruven av?J jonaserik skrev:Svar nej, den är hermitsisk sluten, kan börja ryka om den bara och lukta illa. <men den ska inte snurra mot stämgda ventiler, då kan den bli för varm. Gich det att snurra på den med en mejsel i hålet, såsitter den inte fast och ville den börja snurra så är det säkert kondensatorn som inte är frisk. Den sitter som en rund korv under det svarta locket, kostar ca en hundring och kanske du kan få hjälp med att byta. Att beställa en ny, så är det all text på den som ska stämma. Är den riktigt het nu, kan det vara kondensatorn som gett sig eller så har pumpen sagt upp sig, billigare att prova med en ny kondensator.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 721 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 721 inlägg
Det kommer lite vatten, men inga mängder, skruva av skruven när pumpen är igång.S sepani skrev:
Då ser du axeln innanför som bör snurra.
Det finns ett "mejseltag" för flatmejsel på axeln.
Pumpen måste vara igång för att kolla den, det kan komma liiite vatten från hålet, så en skurtrasa under inte fel. Sen tar du en skruvmejsel och för in sakta, snurrar pumpen, så kan det skramla i handen, håll inte hårt i mejseln. Snurrar den inte, om det går tt hjälpa igång den med mejseln, är ett skruvspår i axeln, så är det nästan 100 på att kondensatorn inte är frisk.S sepani skrev:
Har nu öppnat och kan se att axeln inte snurrar. Skruvspåret i axeln ser väldigt trubbigt ut (inte ett riktigt spår) och kan inte få tag i det, provat olika mejslar. Haft av skyddslocket till kondensatorn och den ser spontant inte ut som något jag kan byta själv.J jonaserik skrev:Pumpen måste vara igång för att kolla den, det kan komma liiite vatten från hålet, så en skurtrasa under inte fel. Sen tar du en skruvmejsel och för in sakta, snurrar pumpen, så kan det skramla i handen, håll inte hårt i mejseln. Snurrar den inte, om det går tt hjälpa igång den med mejseln, är ett skruvspår i axeln, så är det nästan 100 på att kondensatorn inte är frisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder