726 läst · 22 svar
726 läst
22 svar
Golvvärme - hur fungerar den…?
Om du lyssnar på pumpen och ändrar på farten, vredet på svarta boxen 1 - 2 - 3 och ljudet ändras från 1S sepani skrev:Men om jag slår från brytaren lär cirkulationspumpen inte gå? Har försökt lyssna på pumpen med mejsel, hörs ett lite surrande ljud men jag har inget att jämföra med hur det ska låta….nu har jag slagit på brytaren och pumpen blir varm. Kan något hända? Mer än att den blir varm alltså? Jag upplever inte att rören från pumpen blir varmare men det tar kanske lång tid?
[bild]
uppåt så snurrar pumpen
Den nyckeln är säkert för att öppna/stänga ett vattenuttkast på utsidan, dom ska var lite försiktig med. Plast och kan deformeras så den blir rund i fyrkantenS sepani skrev:
Check!✅ ljudet ändras! Men pumpen blir typ ”skållhet”…..är det rätt? Och känns som rörbien närmast pumpen börjat bli ljummen…J jonaserik skrev:
Antingen så får inte pumpen något vatten, den kyls med flödet som den skapar eller så är det kortis i den.S sepani skrev:
Ställ tillbaka reglaget på 1, till att börja med. Hur är dom vita hattarna, är dom skruvade i botten, ska vara det, då är slingorna helt öppna.
De vita är helt öppna och även de två andra reglagen (finns en svart ratt med +/-) och en stort vitt vred typ termostat. Jag antar att jag inte kan reglera värmen på slingan annat än genom +/- ratten. Och att det inte finns något sätt att veta vilken temperatur jag valt utan jag får pröva mig fram till rätt inställning. Jag funderar att jag som del av värmesystemet har en slinga till ”vanliga” radiatorer och att det i den separata slingan till golvvärmen ska vara en betydligt lägre temperatur? Och var i systemet den regleringen sker?J jonaserik skrev:
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Du har LK värmekretsfördelare VKF-iS sepani skrev:
Tillverkades mellan 2005-2011.
https://www.lksystems.se/download/68901/lk-varmekretsfordelare-vkf-i.pdf?1735151978557
Shunten är en LK minishunt M60
Just din variant tillverkades mellan 2003-2012.
https://www.lksystems.se/download/68875/lk-minishunt-m60-tom-2012.pdf?1735152138938
Ok tack, absolut kan det vara så, har inte kollat efter det. Skulle resultatet av det kunna bli att pumpen blir skållhet? Det lät som om pumpen åtminstone ändrade ljud när jag vred mellan lägena. Och den blev ganska snabbt het. Det kändes som inget gick ut i ledningen även om första 20 cm efter pumpen faktiskt blev åtminstone ljummen…frågan hur jag hittar eventuella ventiler, ska leta längs rören. Så här i efterhand kan det nog (?) vara så att säljaren helt enkelt stängt av brytaren till golvvärmen eftersom det var något fel på den. Jag har inte ägnat så mycket tanke åt golvvärmen i den delen av huset förrän nu (då det är fritidshus). Jag har underhållsvärme i huset på vintern och delen med radiatorer har värmt hela ytan även den del som har vattenburen golvvärme
Redigerat: