6 191 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Göra oval acktank av rund???
Då är jag med vad du menar.
Det är väl samma sak med en stol med fyra ben vs en med tre. Underlaget måste vara helt plant för den med fyra ben, men den trebenta fördelar kraften jämnt om lasten är i mitten.
Jag vet att det finns en modul i Cad programmet Catia för detta, men hur det stämmer med verkligheten är en annsn femma.
Jag har använt en annan modul för egenfrekvens analys, och den stämmer rätt bra emot vad beräkningsavdelningen kommer fram till. Man kanske skulle kolla lite på det.
Enklast borde ju vara att räkna statiskt och lägga på en femfaldig säkerhetsmarginal eller så. Ofta kan det bli att man överarbetar saker och ting.
Det är väl samma sak med en stol med fyra ben vs en med tre. Underlaget måste vara helt plant för den med fyra ben, men den trebenta fördelar kraften jämnt om lasten är i mitten.
Jag vet att det finns en modul i Cad programmet Catia för detta, men hur det stämmer med verkligheten är en annsn femma.
Jag har använt en annan modul för egenfrekvens analys, och den stämmer rätt bra emot vad beräkningsavdelningen kommer fram till. Man kanske skulle kolla lite på det.
Enklast borde ju vara att räkna statiskt och lägga på en femfaldig säkerhetsmarginal eller så. Ofta kan det bli att man överarbetar saker och ting.
rca1959 skrev:Visst är det statisk belastning, men det jag menade var "statiskt obestämt". Dett betytyder att man måste lägga på deformationsvillkor för att räkna korrekt. Ett exempel på statiskt bestämt är en stol med tre ben, medans en planka med tre stöd är statiskt obestämd.
Man kan alltså inte ta kraften och dividera med arean av ett antal stag.
Men för att inte krångla till det för mycket tror jag det enklaste är att kopiera hur de kommersiella leverantörerna har gjort. Har för mig att jag sett nån fin halvgenomskinlig CAD bild på en oval tank nånstans. Har dock inte lyckats hitta den igen.
Japp, Catia har det. På jobbet har vi Pro/Engineer (som numera heter Creo) som har en modul för detta också, heter Mechanica. Dessutom har vi Ansys Multiphysics och Ansys Workbench.
Nånting sånt! Jag är alldeles för rostig på Ansys för att kunna hjälpa till, annars hade det varit bra terapi i regnet, 40mm på ett dygn här
GordonE skrev:
Nånting sånt! Jag är alldeles för rostig på Ansys för att kunna hjälpa till, annars hade det varit bra terapi i regnet, 40mm på ett dygn här
Wow! Jag har helt missat att diskussionen fortsatt i det här ämnet!
Nu börjar det bli dags att på allvar ta tag i värmeombyggnaden och därmed i beslutet hur jag ska göra med ackumulator. Enklast är naturligtvis att handla på mig ett par klassiska tankar, men den här ombyggnaden skulle passa så förbaskat mycket bättre.
Är det nån som har koll på om SolidWorks har funktioner som går att beräkna en tank med? Jag har inga svårigheter att svänga ihop en modell i SW, men har aldrig behövt beräkningsfunktionerna. Supporten får väl göra sitt annars
Mina funderingar har varit att staga med 100mm breda plattstål 5mm tjocka, men det kanske är bättre med rundstål? Jag ska börja kolla upp det med svetsarna på jobbet och också vad materialet skulle kosta mig att köpa, så får jag se om jag kan hitta nåt sätt att göra en hyfsat enkel och skapligt rättvis beräkning.
Jag ser MYCKET fram mot att få börja med det här bytet! Så gott det ska bli med en anläggning som är lätteldad, håller värmen bra och inte gör av med mer värme ut till systemet än vad som krävs för stunden. Typ allt annat än det nuvarande
Nu börjar det bli dags att på allvar ta tag i värmeombyggnaden och därmed i beslutet hur jag ska göra med ackumulator. Enklast är naturligtvis att handla på mig ett par klassiska tankar, men den här ombyggnaden skulle passa så förbaskat mycket bättre.
Är det nån som har koll på om SolidWorks har funktioner som går att beräkna en tank med? Jag har inga svårigheter att svänga ihop en modell i SW, men har aldrig behövt beräkningsfunktionerna. Supporten får väl göra sitt annars
Mina funderingar har varit att staga med 100mm breda plattstål 5mm tjocka, men det kanske är bättre med rundstål? Jag ska börja kolla upp det med svetsarna på jobbet och också vad materialet skulle kosta mig att köpa, så får jag se om jag kan hitta nåt sätt att göra en hyfsat enkel och skapligt rättvis beräkning.
Jag ser MYCKET fram mot att få börja med det här bytet! Så gott det ska bli med en anläggning som är lätteldad, håller värmen bra och inte gör av med mer värme ut till systemet än vad som krävs för stunden. Typ allt annat än det nuvarande
Hmmm. Jag ska utgå från det här resonemanget och kika lite på vad det blir för laster. Tillåten spänning för vanligt konstruktionsstål är 167 N/mm2 och jag ska räkna med ett lite högre tryck eftersom vi har tre våningar plus källare. Hittills har inget element suttit på tredje våningen, men förr eller senare hamnar väl ett där också.GordonE skrev:Hej
10ton är inte så mycket med tanke på vad stål tål. Ett vanligt låglegerat stål har en sträckgräns på ca 250N/mm2.
10ton =ca 100000N
Arean som krävs på en stång som klarar detta är alltså 100000/250=400mm2.
Detta motsvarar tex ett runt tvärsnitt på 22.5mm eller 20x20mm i fyrkant.
Ett 12mm armeringsjärn har arean 113mm2 till exempel. Svetsar man in ett tiotal av dessa så är man hemma med bra marginal rent matematiskt om kraften fördelas jämnt över armeringsjärnen.
Är man osäker tar man 20st 16mm armeringsjärn
Jag byggde en ovaltank av en rund och dokumenterade det i min tråd första proveldningen.
Den förstärkte jag med armeringsjärn och provtryckte med vatten till 1.6 bar.
Trycket blir 1kg per kvcm och kilo tryck. så trycket blir enormt över en plåt på 1x2m.
Min tank blev rejält ut bucklad mellan armeringsjärnen på de raka ytorna.
Jag skulle rekommendera minst 10mm armeringsjärn och sätta dem i rutmönster med max 20cm intervaller.
överdrivet -säkert, men det är otäckt att se plåten bucklas ut inifrån när trycket stiger på manometern
Trycket blir 1kg per kvcm och kilo tryck. så trycket blir enormt över en plåt på 1x2m.
Jag skulle rekommendera minst 10mm armeringsjärn och sätta dem i rutmönster med max 20cm intervaller.
överdrivet -säkert, men det är otäckt att se plåten bucklas ut inifrån när trycket stiger på manometern
Vad tror ni om en 3 m3 farmartank, skulle man behöva staga den mellan gavlarna i ett slutet system ?
Har sett att det finns tankar med både raka och utbuktande rundade gavlar.
Har sett att det finns tankar med både raka och utbuktande rundade gavlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nedre där med buktande gavlar ser ju precis ut som en stoor 750l från tex strömsnäs pannan i designen och de är provtryckta 3bar utan stagningar.
Däremot manluckan pallar nog inte sådana tryck.
Provtryck en vetja!
Däremot manluckan pallar nog inte sådana tryck.
Provtryck en vetja!
Jag har funderingar på att köpa en (minst 3 m3 ) och göra om, den understa som har utbuktande gavlar verkar tåla en hel del och manluckan kan man ju helsvetsa.Elffors skrev:
Får nog chansa och köpa hem den och provtrycka som du sa.
Ber om ursäkt för att jag klampade in på din tråd ErikC304
@Ellfors, har snabbt försökt skumma igenom din tråd men hittar inte "provtrycks" inläggen.Elffors skrev:Jag byggde en ovaltank av en rund och dokumenterade det i min tråd första proveldningen.
MEN, lyssna på Ellfors. Statiskt obestämt är lurigt. Bästa råd jag kan ge: kopiera nån tillverkare som har haft nåt proffs att räkna på det.
Redigerat:
Eller så köper man min tank innan jag skrotar den
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/191039-vedpanna-orlan-60-saljes.html
Får iofs inte plats på höjden hos TS
//Niclas
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/191039-vedpanna-orlan-60-saljes.html
Får iofs inte plats på höjden hos TS
//Niclas
Det är inte mycket mer dokumentation än en enkel rad. Den finns att läsa i inlägg 152. Men jag provtryckte, och det räcker för mig.rca1959 skrev: