26 334 läst · 126 svar
26k läst
126 svar
Gjuta (väldigt?) stor blomsterlåda i betong
1. Jag skulle gjort i följande ordning:D Danielswe88 skrev:Tack för fina svar @C.Lundin
Ytterligare frågor kommer...
1. Angående formstagen har jag köpt engångsformstag ([länk]). Dessa har ju en knopp i vardera ända och två koner i mitten. Det innebär att jag måste ju sticka in formstaget i ena väggen först (inifrån formen), sen typ armera, sen sätta andra väggen men samtidigt som jag sätter andra väggen så måste jag matcha hålen i första väggen. Så jag tänker såhär: Jag ska ju ha OSB på insidan, så den minns jag inte riktigt vad den hade för bredd, men där mäter jag och borrar, ser noggrant till att det blir cc 600 mm mellan hålen för formstagen. När jag väl sedan kommer till ytterformen, så ska jag inte borra i någon regel, och jag behöver inte heller borra i mitten utav någon formplyfa-skiva. Formstagen kommer att komma i skarven mellan varje formplyfa skiva. Så jag kommer att behöva typ karva ut några millimeter ur varje formplyfa-skiva i skarven. Eller hur gör man annars?
2. Överkant, trekantslist eller inte... De formplyfaskivor jag har är 2500 x 600 x 12. Så jag har tänkt att jag ska kapa dessa i toppen. För att få en snygg (framförallt rak - lodrät) skarv i betongen när formen är riven vill jag att mina formplyfa-skivor står riktigt rakt. Jag hade tänkt att såga dessa så att deras höjd passar höjden på väggen jag ska gjuta (1740mm). Jag var först inne på att sätta dit sänksågen med skena och kapa. Eller om man ska kapa dem på garageuppfarten... Jag hade nog tyckt det var skönt iallafall att kunna gjuta hela vägen upp i formen. Vid mina få tidigare projekt jag gjort har jag upplevt att det vart så mycket lättare med betongen hela vägen upp, när man typ ska brädriva, putsa och stålglätta... Blir det inte tajt innuti en form som är 150 mm bred att komma åt att brädriva, putsa och stålglätta om betongen inte är hela vägen upp?
3. Åtkomst... Väggarna är ju som sagt 1740 mm höga. Jag måste skaffa fram någon form av byggnadsställning för att få en bra arbetshöjd så att man kommer åt bra att se ner i formen när man häller i betongen, vibbar och sen gör efterarbetet. Jag har funderat på lastpallar med plankor över... Eller finns det något vedertaget sätt man brukar göra på? Kan jag dra nytta av detta och bygga kontreforer / strävor mot min gjutform i samma veva som jag bygger en landgång att stå på?
4. Du pratar om att slå ihop större sjok av formplyfa med spikreglar på. Jag hade helst, om det går, sluppit skarva spikreglarna utan gjort "hela stycken" men det blir ju omöjligt att lyfta sen. Då måste jag ju bygga hela väggen vid sidan av. Om jag måste skarva, hur mycket överlapp kör jag med då på spikreglarna?
5. Dessa bottningslister du pratar om. Hade man istället inte kunnat köra med lite fogskum om det skulle bli en liten glipa? Jag har massa tuber fogskum över sedan ett bygge förra sommaren.
6. Jag har inte mätt ännu, men om det skulle visa sig att bottenplattan är för jävla sne eller skev åt något håll. Är det sjukt mycket överkurs att slänga på en säck eller två med flytspackel. För att senare ha bättre förutsättningar att bygga en rak gjutform?
/Daniel
Montera upp insidan av formen och borra hål för stagen. Armera upp väggen och undvik armering precis framför hålen. Stoppa i stagen så att de just nu ligger lite löst i form/armering. När du sedan ska montera dubblingen(utsida form) så mäter du fram så att hålen blir på ett ungefär motsvarande som i första formsidan. Det gör ingenting om stagen är lite sneda, men gärna inte för mycket.
Det är lättare med stag man kan sticka igenom från ena sidan bara, det är lite bökigare än "vanligt" med dessa.
2. Ofta brukar man inte bry sig om det i väggar, men visst är det fördelaktigt om man ska skura eller t.o.m. ståla toppen. Hade du tänkt ha dem stående? Annars hade det ju passat bra att ha tre liggande på varandra. 1800 mm kontra de 1740 mm du ska gjuta.
3. Det här blir väl lite gränsfall. Det går ju att ta något kliv upp och klättra lite på själva formen också. I ärlighetens namn förekommer det alltför ofta att "man" går uppe på formen och vibbar. Du får nog känna hur mycket jobb det är jämfört med att få lite bökigare gjutning.
4. Beroende på hur du gör med skivorna så kan du ju sätta reglarna med 45 mm förskjutning så att de per automatik överlappar mellan sjoken. Skarven behöver hamna där du har en rad med stag.
5. Jo det går lika bra. Men täta i.s.f. när du väl satt fast formen så att inte skummet flyttar på den.
6. Det kan man gärna, men det är lite överkurs. Men är det viktigt att alla skivor och skarvar är helt raka så kan det ju vara värt det i ditt fall.
Tack igen för fina svar.C C.Lundin skrev:1. Jag skulle gjort i följande ordning:
Montera upp insidan av formen och borra hål för stagen. Armera upp väggen och undvik armering precis framför hålen. Stoppa i stagen så att de just nu ligger lite löst i form/armering. När du sedan ska montera dubblingen(utsida form) så mäter du fram så att hålen blir på ett ungefär motsvarande som i första formsidan. Det gör ingenting om stagen är lite sneda, men gärna inte för mycket.
Det är lättare med stag man kan sticka igenom från ena sidan bara, det är lite bökigare än "vanligt" med dessa.
2. Ofta brukar man inte bry sig om det i väggar, men visst är det fördelaktigt om man ska skura eller t.o.m. ståla toppen. Hade du tänkt ha dem stående? Annars hade det ju passat bra att ha tre liggande på varandra. 1800 mm kontra de 1740 mm du ska gjuta.
3. Det här blir väl lite gränsfall. Det går ju att ta något kliv upp och klättra lite på själva formen också. I ärlighetens namn förekommer det alltför ofta att "man" går uppe på formen och vibbar. Du får nog känna hur mycket jobb det är jämfört med att få lite bökigare gjutning.
4. Beroende på hur du gör med skivorna så kan du ju sätta reglarna med 45 mm förskjutning så att de per automatik överlappar mellan sjoken. Skarven behöver hamna där du har en rad med stag.
5. Jo det går lika bra. Men täta i.s.f. när du väl satt fast formen så att inte skummet flyttar på den.
6. Det kan man gärna, men det är lite överkurs. Men är det viktigt att alla skivor och skarvar är helt raka så kan det ju vara värt det i ditt fall.
Snabb fråga nu då jag ska ut och försöka sätta lite reglar i bottenplattan.
Vad för spik ska jag köra? Om du har möjlighet får du gärna länka från julas, biltemas eller byggmax sortiment. Jag köpte någon stålspik från jula, men den var ju typ bara 30cm lång. Den ska ju igenom 45x95-regel och sen ner en bit i betongen...
/ Daniel
Hej igen.D Danielswe88 skrev:Tack igen för fina svar.
Snabb fråga nu då jag ska ut och försöka sätta lite reglar i bottenplattan.
Vad för spik ska jag köra? Om du har möjlighet får du gärna länka från julas, biltemas eller byggmax sortiment. Jag köpte någon stålspik från jula, men den var ju typ bara 30cm lång. Den ska ju igenom 45x95-regel och sen ner en bit i betongen...
/ Daniel
Jag fick för mig att vi diskuterat betongskruv redan, men det kanske jag bara fått för mig. Expanderspik fungerar för ändamålet även om det inte är optimalt. Det finns "vanlig" spik till betong, men de är absolut ingenting man fäster en regel med. Om du inte har maskin att dra betongskruv med så skulle jag gått på expanderspik. Gärna 8x110 mm.
Biltema säljer dessa i 50-pack. Normalt skulle jag inte rekommendera Biltema men det är ju till en tillfällig konstruktion.
Kan tillägga att man borrar med samma dimension som spiken är.
Hade det fungerat med 8mm nylonplugg och träskruv 8x90mm? Det har jag hemma. Dessa expanderspikar är väl ett helvete att riva?C C.Lundin skrev:Hej igen.
Jag fick för mig att vi diskuterat betongskruv redan, men det kanske jag bara fått för mig. Expanderspik fungerar för ändamålet även om det inte är optimalt. Det finns "vanlig" spik till betong, men de är absolut ingenting man fäster en regel med. Om du inte har maskin att dra betongskruv med så skulle jag gått på expanderspik. Gärna 8x110 mm.
Biltema säljer dessa i 50-pack. Normalt skulle jag inte rekommendera Biltema men det är ju till en tillfällig konstruktion.
Kan tillägga att man borrar med samma dimension som spiken är.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Du kan inte dra dem lika bra. Antagligen kanske det fungerar, men jag vet inte om jag hade vågat chansa.D Danielswe88 skrev:
Expanderspikarna är inga problem att lossa, de hänger med regeln. Så har du bara ett koben är det inga problem.
Någonting jag glömt att tipsa om tidigare är att sätta någonting "i väggen" på betongen som du kan sätta dina formskivor mot. Då vet du att du inte råkar få den lite smalare i nederkant o.s.v. Mindre expanderspik vänta med den "platta" sidan mot formen fungerar ypperligt till detta.
Absolut inget krav, men underlättar defintivt.
Är på biltema nu. Hugger ett paket sånna här då: https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/expanderspik-2000024274C C.Lundin skrev:Du kan inte dra dem lika bra. Antagligen kanske det fungerar, men jag vet inte om jag hade vågat chansa.
Expanderspikarna är inga problem att lossa, de hänger med regeln. Så har du bara ett koben är det inga problem.
Någonting jag glömt att tipsa om tidigare är att sätta någonting "i väggen" på betongen som du kan sätta dina formskivor mot. Då vet du att du inte råkar få den lite smalare i nederkant o.s.v. Mindre expanderspik vänta med den "platta" sidan mot formen fungerar ypperligt till detta.
Absolut inget krav, men underlättar defintivt.
Men jag förstod inte hur du menar att jag håller formen exakt 150mm i botten. Man hade ju kunnat kapa till små 45x45 reglar i rätt längd som man gjuter in och lägger mellan väggarna innuti formen. Men jag antar att det är fet-nej på att gjuta in trä.
Om du slår på betongen med snörslå där väggen ska vara så har du ju linjer. Sätter du korta dubb/expander/whatever längs insidan på denna linje så kan du bara trycka formen mot dessa sedan.D Danielswe88 skrev:Är på biltema nu. Hugger ett paket sånna här då: [länk]
Men jag förstod inte hur du menar att jag håller formen exakt 150mm i botten. Man hade ju kunnat kapa till små 45x45 reglar i rätt längd som man gjuter in och lägger mellan väggarna innuti formen. Men jag antar att det är fet-nej på att gjuta in trä.
Ja, att gjuta in trä är ingen bra idé. Däremot kan man ju använda plaströr i mindre dimension t.ex. Men som sagt, det är inte direkt kritiskt.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Okej, då är jag med. Snörslå har jag. Men du tänker att jag börjar i den ändan? "Ställer dit skivan först och sen trycker dit regeln "utifrån" och sen fäster regeln i betongen?C C.Lundin skrev:Om du slår på betongen med snörslå där väggen ska vara så har du ju linjer. Sätter du korta dubb/expander/whatever längs insidan på denna linje så kan du bara trycka formen mot dessa sedan.
Ja, att gjuta in trä är ingen bra idé. Däremot kan man ju använda plaströr i mindre dimension t.ex. Men som sagt, det är inte direkt kritiskt.
Jag hade tänkt först se till att regeln ligger på rätt ställe utifrån tjocklek på väggar, befintlig ingjuten armering, mått ifrån husets fasad etc. Sen fäster jag regeln i betongen. Jag tänkte sätta alla dessa reglar i betongen för alla väggar först. Sen tänkte jag börja med skivmaterial och spikreglar, att bygga mig uppåt så att säga.
Intressant tråd och ser fram mot fortsättningen!
En tanke som jag inte vet om du tänkt på än, på den sidan som är mot "överdelen" kommer ju enbart den översta biten synas, resten kommer ju vara under altan eller mark. Där kan du ju också ha OSB istället för formplyfa för att hålla nere kostnaden och enbart köra det dyrare materialet där det kommer att synas.
En tanke som jag inte vet om du tänkt på än, på den sidan som är mot "överdelen" kommer ju enbart den översta biten synas, resten kommer ju vara under altan eller mark. Där kan du ju också ha OSB istället för formplyfa för att hålla nere kostnaden och enbart köra det dyrare materialet där det kommer att synas.
Hej!Dowser4711 skrev:Intressant tråd och ser fram mot fortsättningen!
En tanke som jag inte vet om du tänkt på än, på den sidan som är mot "överdelen" kommer ju enbart den översta biten synas, resten kommer ju vara under altan eller mark. Där kan du ju också ha OSB istället för formplyfa för att hålla nere kostnaden och enbart köra det dyrare materialet där det kommer att synas.
Kul att du gillar tråden.
Jag har 20 skivor formplyfa 2500x600x12 som användes i ett projekt vi gjorde med grannen i våras (se tidigare inlägg i tråden). Så den kostnaden delades på tillsammans med grannen.
Sen har vi faktiskt köpt ett gäng OSB som vi ska använda som innerform. För det kommer ju inte synas precis som du säger. En del utav detta kommer ju att vara blomsterlåda och fyllas med bland annat jord. Så där kör vi OSB för att hålla nere kostnaden
Dock blir detta ett ganska kostsamt projekt ändå. Men man får se det som att det inte bara är en rabatt utan en "inredningsdetalj" i trädgården, en nivåavdelare, ett utekök samt en köksträdgård.
Jag får skryta med om att både min sambo och jag är väldigt flitiga med att fota. Så jag lovar att uppdatera tråden så fort vi tar oss framåt ända tills vi är färdiga. Jag har även bokfört varenda liten kostnad för varje grej som gjorts i trädgården, skulle kunna dela med mig av vad den här betong-blomsterlådan kostat när den är färdig, om det skulle vara till nytta / intresse för någon.
/Daniel
Hej igen och tack för svar @C.Lundin!C C.Lundin skrev:Ser bra ut! Om sulan är lite ojämn så kan du klämma fast en bottningslist, spackellist eller dylikt under regeln. Annars är det inte hela världen om det läcker lite heller. Såvida vi inte pratar ett par cm.
1. Ja, det kan du. Det finns ingen mening med att överarbeta. De vertikala reglarna som formlåsen sätts mot kläms ju som du förstår fast ändå.
Jag kommer inte ihåg vad du sa senast, men jag föreslog här två vertikala reglar vid varje rad med formlås. I detta fall behöver du endast borra igenom själva skivan, och man riskerar inte att en ensam regel "välter".
2. Det skulle du kunna göra, men dessa strävor fyller i.s.f. samma funktion som snesträvorna man sätter på enklingen. Det blir lite både hängslen och livrem så att säga.
3 & 4. Jag tycker att du ska bygga "insidan" först och ser till att den står i lod. Borrar hål för stag där du ska ha dem o.s.v. Efter det så armerar du färdigt, tänk då på att hålla fritt framför hålen för stagen.
När armeringen är färdig så formar du utsidan. Försök att slå ihop större sjok med form, så att du inte bygger allt på plats. Lämpligtvis med spikreglarna fast på skivorna, de vertikala reglarna kan du sätta i samband med stagen.
5. I.s.f. skulle jag satt en mindre rektangulär läkt i gjithöjd. Eller i varje fall satt spik i rätt höjd. Underlättar mycket under gjutningen att slippa tänka på vilken höjd man ska upp till.
En betongslip med tillhörande sliptallrik löser efter formrivning en fasning i valfri storlek.
6. Jag tycker att du ska sätta lite extra betongskruv bara. Oavsett om det är expanderskruv eller expanderspik så är de mycket jobbigare att riva än betongskruv. Finns egentligen ingen fördel med dem i detta läge.
Tänk på att du även låter de vertikala reglarna som låser formen gå ned längst ned så att de också hjälper till att hålla regeln som du sätter i betongen.
Jag har nu kommit fram till det att jag ska bygga innerformen. Som nämnt tidigare har den sammanlagda mängden vägg minskat från cirka 18 meter till 15 meter, men höjden har ökat igen från 1,5m till 1,7m. Jag snörslog efter konstens alla regler för att få fina linjer, och jag får själv säga att jag är nöjd med resultatet efter att ha satt snören, sen en efter en bytt ut snören mot slagna linjer med snörslå för att sist sätta dit reglarna i plattan. Det blev till slut att jag körde på expanderspik. Jag körde på expanderspik från biltema (8x110) som du sa. Dock fick jag inte alltid tillräckligt djupa hål, men jag har slagit som en dåre med hammaren så den sista centimetern på spiken kröktes ner ordentligt i regeln och det känns som regeln sitter sjukt hårt. Vissa expanderspik gick ner klockrent och dess hela längd. Jag körde mina spikar med cc60 avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började med att sätta en massa snören, först de innersta närmst armeringen för att hitta någon form av "medelmått" då inte all armering satt på millimetern rätt. Det var rätt skönt att behålla trä-regeln som utgjorde formen, då jag kunde slå i spik för snören i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen plockade jag bort de innersta snörena och dess spikar. Efter det plockade jag bort snöre efter snöre för att utnyttja varje snöres spikar för att kunna snörslå. Till slut var det bara snörslagna linjer kvar och inga snören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick använda lite tvingar ibland för att få mina sneda reglar att tygla sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver de snörslagna linjerna kapade jag till ett gäng temporära distanser som var 173mm (150mm vägg plus 11mm OSB och 12mm formplyfa), så att jag fick ett bra mått mellan reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först trodde jag att jag skulle behöva använda träborr för att ta mig igenom regeln och sedan betongborr för betongen. Men efter ett försök slutade det med att jag köttade igenom både träregel och betong med betongborren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På ett ställe räckte inte regeln, jag tror och hoppas att min ful-lagning håller, kanske lägger en extra regel över när jag börjar bygga form uppåt. Här syns även att vissa expanderspik krökte sig. Men på det stora hela tror jag det räcker, det känns som sagt som att reglarna sitter sjukt hårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var det som värst lutning på plattan (inte speciellt bra gjort av mig). Jag tror jag går över reglarna som är fästa i betongen med lite fogskum...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla reglarna är på plats nu, det är dags att bygga formen på höjden. Som ni ser är plattan ganska sned i sidled (ligger fel litegrann), men det spelar ju egentligen ingen roll så länge jag har betong att fästa reglarna i... tror jag Och den känns som att den ligger hyfsat i nivå iallafall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen från andra hållet, där bänkskivan för utekökket ska ligga.
Som vanligt har jag lite frågor till @C.Lundin :
1. Det borde gå bra att få in lite fogskum under vissa delar av reglarna nu va? Tycker du det behövs på 1cm glipa på ett litet ställe? Har som sagt massa fogskum liggandes.
2. Räcker det med cc 60 på expanderspiken? Eller ska jag trycka i ett par extra? Jag har ungefär 25 av 100 stycken kvar i lådan.
3. Angående armeringen, jag är rädd att den kommer för nära ytan av betongen. Kan jag sätta de horisontella armeringsstängerna innuti de stående parallella?
4. Också armering; borde jag skaffa sånna där "vägg-distanser" för armering så att jag får dem på ett säkert avstånd från formväggen? Syns de mycket när det väl är färdigt?
5. Hur mycket distans skulle jag köra i höjdled på de horisontella armerings-stängerna? 30cm cc?
Tack så mycket för all hjälp hittills, jag hoppas kunna gjuta innan det blir för kallt, mörkt och snöigt ute. Har börjat jobba nu efter 6 månaders pappaledighet, så tiden att arbeta med detta är knapp, och det är långt kvar.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Kul att det går framåt!D Danielswe88 skrev:Hej igen och tack för svar @C.Lundin!
Jag har nu kommit fram till det att jag ska bygga innerformen. Som nämnt tidigare har den sammanlagda mängden vägg minskat från cirka 18 meter till 15 meter, men höjden har ökat igen från 1,5m till 1,7m. Jag snörslog efter konstens alla regler för att få fina linjer, och jag får själv säga att jag är nöjd med resultatet efter att ha satt snören, sen en efter en bytt ut snören mot slagna linjer med snörslå för att sist sätta dit reglarna i plattan. Det blev till slut att jag körde på expanderspik. Jag körde på expanderspik från biltema (8x110) som du sa. Dock fick jag inte alltid tillräckligt djupa hål, men jag har slagit som en dåre med hammaren så den sista centimetern på spiken kröktes ner ordentligt i regeln och det känns som regeln sitter sjukt hårt. Vissa expanderspik gick ner klockrent och dess hela längd. Jag körde mina spikar med cc60 avstånd.
[bild]
Jag började med att sätta en massa snören, först de innersta närmst armeringen för att hitta någon form av "medelmått" då inte all armering satt på millimetern rätt. Det var rätt skönt att behålla trä-regeln som utgjorde formen, då jag kunde slå i spik för snören i den.
[bild]
Sen plockade jag bort de innersta snörena och dess spikar. Efter det plockade jag bort snöre efter snöre för att utnyttja varje snöres spikar för att kunna snörslå. Till slut var det bara snörslagna linjer kvar och inga snören.
[bild]
Fick använda lite tvingar ibland för att få mina sneda reglar att tygla sig.
[bild]
Utöver de snörslagna linjerna kapade jag till ett gäng temporära distanser som var 173mm (150mm vägg plus 11mm OSB och 12mm formplyfa), så att jag fick ett bra mått mellan reglarna.
[bild]
Först trodde jag att jag skulle behöva använda träborr för att ta mig igenom regeln och sedan betongborr för betongen. Men efter ett försök slutade det med att jag köttade igenom både träregel och betong med betongborren.
[bild]
På ett ställe räckte inte regeln, jag tror och hoppas att min ful-lagning håller, kanske lägger en extra regel över när jag börjar bygga form uppåt. Här syns även att vissa expanderspik krökte sig. Men på det stora hela tror jag det räcker, det känns som sagt som att reglarna sitter sjukt hårt.
[bild]
Här var det som värst lutning på plattan (inte speciellt bra gjort av mig). Jag tror jag går över reglarna som är fästa i betongen med lite fogskum...
[bild]
Alla reglarna är på plats nu, det är dags att bygga formen på höjden. Som ni ser är plattan ganska sned i sidled (ligger fel litegrann), men det spelar ju egentligen ingen roll så länge jag har betong att fästa reglarna i... tror jag Och den känns som att den ligger hyfsat i nivå iallafall.
[bild]
Bild tagen från andra hållet, där bänkskivan för utekökket ska ligga.
Som vanligt har jag lite frågor till @C.Lundin :
1. Det borde gå bra att få in lite fogskum under vissa delar av reglarna nu va? Tycker du det behövs på 1cm glipa på ett litet ställe? Har som sagt massa fogskum liggandes.
2. Räcker det med cc 60 på expanderspiken? Eller ska jag trycka i ett par extra? Jag har ungefär 25 av 100 stycken kvar i lådan.
3. Angående armeringen, jag är rädd att den kommer för nära ytan av betongen. Kan jag sätta de horisontella armeringsstängerna innuti de stående parallella?
4. Också armering; borde jag skaffa sånna där "vägg-distanser" för armering så att jag får dem på ett säkert avstånd från formväggen? Syns de mycket när det väl är färdigt?
5. Hur mycket distans skulle jag köra i höjdled på de horisontella armerings-stängerna? 30cm cc?
Tack så mycket för all hjälp hittills, jag hoppas kunna gjuta innan det blir för kallt, mörkt och snöigt ute. Har börjat jobba nu efter 6 månaders pappaledighet, så tiden att arbeta med detta är knapp, och det är långt kvar.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
1. En cm är gränsfall, men är lika bra att täta. Det som kan vara det största "problemet" är att det rinner ut en del cementpasta innan ballasten tätar. Då blir det dels estetiskt fult och finns risk för att armeringen blir extra utsatt.
2. Det tycker jag absolut. De håller främst så att formen inte ska lyfta sig när du gjuter.
3. Vad har du för mått mellan sticken och utsida blivande betong? Det borde vara 40 mm i.a.f. Ingen fara om det är lite mindre på något enstaka ställe. Armeringen fyller inte alls samma funktion. Men jag kommer inte ihåg vad du sa- ska det motfyllas på någon sida?
4&5. Ja, distanser är nästan alltid nödvändiga. Speciellt när det handlar om lite klenare dimensioner som i detta fall, då är det ingen vidare sryrsel i armeringen.
Men en, max två på höjd räcker gott och väl.
Att gjuta senare är inga problem egentligen, det är bara att lite extra åtgärder behövs. T.ex. en presenning över allt med värmefläkt under och lite extra värme i betongen från fabrik.
Hej, Ja det är kul att det rullar på.C C.Lundin skrev:Kul att det går framåt!
1. En cm är gränsfall, men är lika bra att täta. Det som kan vara det största "problemet" är att det rinner ut en del cementpasta innan ballasten tätar. Då blir det dels estetiskt fult och finns risk för att armeringen blir extra utsatt.
2. Det tycker jag absolut. De håller främst så att formen inte ska lyfta sig när du gjuter.
3. Vad har du för mått mellan sticken och utsida blivande betong? Det borde vara 40 mm i.a.f. Ingen fara om det är lite mindre på något enstaka ställe. Armeringen fyller inte alls samma funktion. Men jag kommer inte ihåg vad du sa- ska det motfyllas på någon sida?
4&5. Ja, distanser är nästan alltid nödvändiga. Speciellt när det handlar om lite klenare dimensioner som i detta fall, då är det ingen vidare sryrsel i armeringen.
Men en, max två på höjd räcker gott och väl.
Att gjuta senare är inga problem egentligen, det är bara att lite extra åtgärder behövs. T.ex. en presenning över allt med värmefläkt under och lite extra värme i betongen från fabrik.
1. Då slänger jag på lite fogskum, gör det imorgon bitti innan jag sätter formen, så kan jag skära bort överflöd innuti där väggen ska vara så att det torkade fogskummet inte försvagar konstruktionen senare.
3. Tanken var att det skulle vara 5cm mellan sticken och yttersida blivande betongvägg, men på vissa ställen är det mindre än så, typ 4cm. Så jag tänker om jag sätter de horisontella armeringsstängerna innuti så kommer jag inte närmre väggen. Vad menar du att armeringen fyller inte alls samma funktion? Om jag sätter dem på insidan?
4&5. Jag får skaffa mig lite väggdistanser då helt enkelt, men jag har svårt att hitta någon som säljer till privatpersoner. Jag tror jag formulerade min fråga lite dumt. Hur mycket avstånd behöver jag mellan mina horisontella armeringsjärn nu när jag ska komplettera med resterande armering? Jag tänkte mig typ 30cm cc höjdled på mina horisontella stänger, sen kör jag c-byglar i toppen av mina stick från plattan, samt B-järn runt hörnen på de horisontella järnen.
Nej jag tänkte bara att det hade vart gott att bli klar någon gång så jag kan fortsätta med resterande projekt. Påbörjade ju det här projektet i april.
Tack en än gång.
/Daniel
Jag vet inte hur jag läste igår helt ärligt. Men de horisontella järnen ska sitta på insidan sticken, så det är inga konstigheter.D Danielswe88 skrev:Hej, Ja det är kul att det rullar på.
1. Då slänger jag på lite fogskum, gör det imorgon bitti innan jag sätter formen, så kan jag skära bort överflöd innuti där väggen ska vara så att det torkade fogskummet inte försvagar konstruktionen senare.
3. Tanken var att det skulle vara 5cm mellan sticken och yttersida blivande betongvägg, men på vissa ställen är det mindre än så, typ 4cm. Så jag tänker om jag sätter de horisontella armeringsstängerna innuti så kommer jag inte närmre väggen. Vad menar du att armeringen fyller inte alls samma funktion? Om jag sätter dem på insidan?
4&5. Jag får skaffa mig lite väggdistanser då helt enkelt, men jag har svårt att hitta någon som säljer till privatpersoner. Jag tror jag formulerade min fråga lite dumt. Hur mycket avstånd behöver jag mellan mina horisontella armeringsjärn nu när jag ska komplettera med resterande armering? Jag tänkte mig typ 30cm cc höjdled på mina horisontella stänger, sen kör jag c-byglar i toppen av mina stick från plattan, samt B-järn runt hörnen på de horisontella järnen.
Nej jag tänkte bara att det hade vart gott att bli klar någon gång så jag kan fortsätta med resterande projekt. Påbörjade ju det här projektet i april.
Tack en än gång.
/Daniel
CC 250 mm på dem är ett bra mått. I övrigt tänker du helt rätt med resterande armering.
Jag har aldrig behövt köpa väggdistanser som privatperson, men jag såg att Beijer sålde ett par olika varianter. Tyvärr var de svindyra, nästan 2 kr styck. Å andra sidan behövs inte jättemånga som sagt. Troligtvis kommer en rad, åt vardera håll, en 2/3 upp på väggen att räcka.
Kanon!C C.Lundin skrev:Jag vet inte hur jag läste igår helt ärligt. Men de horisontella järnen ska sitta på insidan sticken, så det är inga konstigheter.
CC 250 mm på dem är ett bra mått. I övrigt tänker du helt rätt med resterande armering.
Jag har aldrig behövt köpa väggdistanser som privatperson, men jag såg att Beijer sålde ett par olika varianter. Tyvärr var de svindyra, nästan 2 kr styck. Å andra sidan behövs inte jättemånga som sagt. Troligtvis kommer en rad, åt vardera håll, en 2/3 upp på väggen att räcka.
Det känns som att det blir lite trixigare att få in armerings-stängerna innuti sticken men så måste det bli. Helt ärligt så trodde jag man satte den horisontella armeringen på utsidan av sticken, i riktning mot respektive vägg, alltså ingen armering mellan sticken.
Vad kallas denna horisontella armering? Lika bra att jag lär mig facktermen nu när vi pratat om termer så som B-järn, C-byglar, enkling och dubbling
Jag måste nog lägga ytterligare en beställning formstag så jag kan nog inkludera lite väggdistanser där. Fäster man dem i väggen eller hur funkar det? Isåfall hade det ju vart najs att fästa dem i insidans vägg. Så behöver man inga distanser mot utsidans vägg och slipper riskera att de syns sen.
Jag glömde svara på din fråga angående tillbakafyllning av massor. Ena delen av detta ska ju vara blomsterlåda / köksträdgård så där i har vi tänkt oss att köra typ 80cm 11-16, sen ovanpå det kör vi nog markduk och sedan cellplast på insidan av väggarna, kanske platonmatta och sist 80cm jord. På en yttersida ska det fyllas igen med jord och två andra yttersidor ska fyllas igen med 11-16 / bärlager. Sen kommer resten att vara exponerat typ helt och hållet, fast med altan runt. Tänkte fästa bärlinor till altanen i detta bygget. Varför undrar du angående återfyllnad? Något jag behöver tänka på?
/Daniel