26 334 läst · 126 svar
26k läst
126 svar
Gjuta (väldigt?) stor blomsterlåda i betong
Hej igen @C.Lundin , ingen faraC C.Lundin skrev:Missade ditt svar ännu en gång.
Ja, det finns formreglar. Detta brukar säljas i fallande längder och kan vara av lite tveksam kvalitet. Det säljs även något som kallas väggreglar som ofta är i princip lika billigt som formreglar, men i bättre längder och kvalitet- men inte heller klassat.
1. Det vi pratade lite löst om att låta sticken från sulan vara så pass långa att endast lösa järn används ihop med sticken i muren.
Eller kortare stick och använda nät.
Det handlar ju om att är sticken korta så behöver de förlängas och gör då med ena sidan av näten, men är sticken långa från början behöver de ju en förlängas och endast horisontella järn monteras.
2. Jag är inte speciellt kunnig på geoteknik, så jag vågar faktiskt inte säga bu eller bä. Men jag kan säga att jag tillverkat hundratals gjutna väggar, murar och stödmurar. Men bortsett från de som förankras i berg har jag aldrig varit med och gjort en utan sula.
Det hade kanske fungerat i och med att muren är relativt liten, men jag vågar som sagt inte uttala mig.
1. Så vad du säger angående armering innuti muren är; Låt sticken vara lika höga som muren (minus typ 5cm). Sen najar jag på horisontella stänger på sticken? Som är bockade i hörnen kring formen med överlapp på 50cm? Är det korrekt? Vad har jag för avstånd mellan dessa horisontella stänger? Och that's it?
2. Jag får väl ta och köra med en sula då. Bara funderade på vad jag kan spara in pengar någonstans, den blir nästan smärtsamt dyr den här historien :/
Tack /Daniel
Ja, så skulle jag gjort, med tanke på att den är ganska låg. Det blir lite bökigare med själva sulan, men mycket lättare att armera i väggstadiet.D Danielswe88 skrev:Hej igen @C.Lundin , ingen fara
1. Så vad du säger angående armering innuti muren är; Låt sticken vara lika höga som muren (minus typ 5cm). Sen najar jag på horisontella stänger på sticken? Som är bockade i hörnen kring formen med överlapp på 50cm? Är det korrekt? Vad har jag för avstånd mellan dessa horisontella stänger? Och that's it?
2. Jag får väl ta och köra med en sula då. Bara funderade på vad jag kan spara in pengar någonstans, den blir nästan smärtsamt dyr den här historien :/
Tack /Daniel
I och med mycket hörn och ganska korta sträckor så kommer du säkerligen klara dig med 250 mm där också.
Jag förstår att det är surt med det ekonomiska, men det är ändå ett hyfsat gediget privat projekt.
Har du kollat någonting på att hyra systemform? Det finns vissa uthyrare som tar in billigare varianter och riktar sig mer till mindre projekt, varav vissa säkert hyr ut även privat.
Vågar dock inte ens gissa vad det kan tänkas kosta, men är bara en tanke.
Hej!C C.Lundin skrev:Ja, så skulle jag gjort, med tanke på att den är ganska låg. Det blir lite bökigare med själva sulan, men mycket lättare att armera i väggstadiet.
I och med mycket hörn och ganska korta sträckor så kommer du säkerligen klara dig med 250 mm där också.
Jag förstår att det är surt med det ekonomiska, men det är ändå ett hyfsat gediget privat projekt.
Har du kollat någonting på att hyra systemform? Det finns vissa uthyrare som tar in billigare varianter och riktar sig mer till mindre projekt, varav vissa säkert hyr ut även privat.
Vågar dock inte ens gissa vad det kan tänkas kosta, men är bara en tanke.
Ja, jag är med nu på hur det ska byggas, typ från början till slut. Känns skönt, men dyrt Ja det är nog ett ganska gediget projekt... Det blir lite mer än bara en blomsterlåda ju, det blir lite nivå-avdelare, även fast den inte ska stå emot några massor. Men den delar av två olika etage av altanen, samt avgränsar mot gräsmatta.
Jag har skickat en offertförfrågan till ett företag som levererar gjutformar, men min betongkontakt sa att det antagligen kommer att vara svindyrt. Så just nu försöker jag snoka reda på företag som har formvirke som är använt, som jag kanske kan få. Isåfall kan jag skippa kostnaden på 5000:- för form-reglar 45x95.
Vidare så är de mest dyraste posterna i min kalkyl formplyfa (6000kr) och betong.... Kalkylen ligger som sagt på 38.000kr nu och 14.000 av den summan är formen... Det är lite surt, men vad jag förstår så brukar det vara så i dessa sammanhang...
Jag vill verkligen köra på betong-varianten istället för att bygga detta bygge med putsad leca. Men jag måste försöka vara kreativ och få ner kostnaderna här och där...
Åter igen vill jag tacka för all din hjälp @C.Lundin !!!
Om du skickat till typ Peri eller Doka så kommer det bli dyrt, absolut.D Danielswe88 skrev:Hej!
Ja, jag är med nu på hur det ska byggas, typ från början till slut. Känns skönt, men dyrt Ja det är nog ett ganska gediget projekt... Det blir lite mer än bara en blomsterlåda ju, det blir lite nivå-avdelare, även fast den inte ska stå emot några massor. Men den delar av två olika etage av altanen, samt avgränsar mot gräsmatta.
Jag har skickat en offertförfrågan till ett företag som levererar gjutformar, men min betongkontakt sa att det antagligen kommer att vara svindyrt. Så just nu försöker jag snoka reda på företag som har formvirke som är använt, som jag kanske kan få. Isåfall kan jag skippa kostnaden på 5000:- för form-reglar 45x95.
Vidare så är de mest dyraste posterna i min kalkyl formplyfa (6000kr) och betong.... Kalkylen ligger som sagt på 38.000kr nu och 14.000 av den summan är formen... Det är lite surt, men vad jag förstår så brukar det vara så i dessa sammanhang...
Jag vill verkligen köra på betong-varianten istället för att bygga detta bygge med putsad leca. Men jag måste försöka vara kreativ och få ner kostnaderna här och där...
Åter igen vill jag tacka för all din hjälp @C.Lundin !!!
Roligt att kunna hjälpa till. Hör av dig under projektets gång om fler frågor dyker upp.
Jag skickade till Peri. Vet inte annars vart jag ska kolla. Men i efterhand, utan att ha fått offerten, har jag förstått att det är dyrt...C C.Lundin skrev:
Jag återkommer om jag har fler frågor Tack
Hej igen @C.Lundin !C C.Lundin skrev:
För att komma ner i pris har vi minskat höjden från 1,75 eller 1,8 till 1,6m höjd. Från altanen sett blir det höjden som ett köksbord (70cm) istället för höjden som en köksbänk (90cm).
På så sätt bör vi komma ner några tusenlappar i pris. Samt att vi får plats med all betong i pumpbilen istället för att ha framkörningskostnad både pumpbil och en betongbil. Vi har även valt att köra på råspont istället för formplyfa på utsidan. På insidan kör vi 11mm tjock OSB.
Men nu när vi ändrat höjd så slapp vi en längstgående regel. Jag har gjort en skiss på hur nya formen ser ut, jag funderar på om det fungerar så som det ser ut (bifogar bild). CC på stående reglar är 557mm och CC på liggande reglar är 302mm. Formstagen blev färre och du ser dem som grå prickar på bilden. Vad säger du? Fungerar detta?
/ Daniel
All betong får plats i samma bil som pumpar ut det oavsett. 5 kubik är inga som helst problem.D Danielswe88 skrev:Hej igen @C.Lundin !
För att komma ner i pris har vi minskat höjden från 1,75 eller 1,8 till 1,6m höjd. Från altanen sett blir det höjden som ett köksbord (70cm) istället för höjden som en köksbänk (90cm).
På så sätt bör vi komma ner några tusenlappar i pris. Samt att vi får plats med all betong i pumpbilen istället för att ha framkörningskostnad både pumpbil och en betongbil. Vi har även valt att köra på råspont istället för formplyfa på utsidan. På insidan kör vi 11mm tjock OSB.
Men nu när vi ändrat höjd så slapp vi en längstgående regel. Jag har gjort en skiss på hur nya formen ser ut, jag funderar på om det fungerar så som det ser ut (bifogar bild). CC på stående reglar är 557mm och CC på liggande reglar är 302mm. Formstagen blev färre och du ser dem som grå prickar på bilden. Vad säger du? Fungerar detta?
/ Daniel
Skissen ser bra ut, men tänk på att du behöver dubbla vertikala reglar vid stagen.
Personligen känns det lite dumsnålt att sänka höjden på den, men å andra sidan vet jag inte hur det påverkar heller.
Hej @C.Lundin !C C.Lundin skrev:
Vad jag förstod det som var att betongbilen med pump bara fick plats med 5 kubik i sin tunna, och de sista 300 litrarna får man inte ut med pumpen. En "vanlig" betongbil utan pump får plats med 7 kubik, men den har bara ränna där bak.
1. Vad menar du med dubbla vertikala reglar vid stagen?
2. Sänkningen av höjden på blomsterlådan var en idé initialt för att sänka kostnaden. Men blomsterlådan är tänkt som en nivå-avdelare av två olika höjdnivåer på altanen. Innehållet i den ska vara köksträdgårds-grejor. Min sambo och jag upplevde att det var lättare att "halv-stå/sitta" med rumpan mot blomlådan om den har samma höjd som ett köksbord istället för som köksön. Själva konstruktionen blir 1,6m hög. Men mot den övre delen av altanen blir den 70cm hög. Så vad vi tror och känner var att den nya höjden är bättre än den gamla.
Tack för alla dina svar
/ Daniel
Givetvis är det chaufförerna som bestämmer hur mycket de vill köra med, men det är aldrig mängden som hindrar utan vikten.D Danielswe88 skrev:Hej @C.Lundin !
Vad jag förstod det som var att betongbilen med pump bara fick plats med 5 kubik i sin tunna, och de sista 300 litrarna får man inte ut med pumpen. En "vanlig" betongbil utan pump får plats med 7 kubik, men den har bara ränna där bak.
1. Vad menar du med dubbla vertikala reglar vid stagen?
2. Sänkningen av höjden på blomsterlådan var en idé initialt för att sänka kostnaden. Men blomsterlådan är tänkt som en nivå-avdelare av två olika höjdnivåer på altanen. Innehållet i den ska vara köksträdgårds-grejor. Min sambo och jag upplevde att det var lättare att "halv-stå/sitta" med rumpan mot blomlådan om den har samma höjd som ett köksbord istället för som köksön. Själva konstruktionen blir 1,6m hög. Men mot den övre delen av altanen blir den 70cm hög. Så vad vi tror och känner var att den nya höjden är bättre än den gamla.
Tack för alla dina svar
/ Daniel
Är det de uppgifterna du fått till dig så är det väl så de väljer att göra.
Ja, dubbla reglar behövs så att låsbrickan låser ordentligt och inte glider av regeln när det spänner. Alternativet är att köra singelregel och borra igenom den.
Hej!C C.Lundin skrev:Givetvis är det chaufförerna som bestämmer hur mycket de vill köra med, men det är aldrig mängden som hindrar utan vikten.
Är det de uppgifterna du fått till dig så är det väl så de väljer att göra.
Ja, dubbla reglar behövs så att låsbrickan låser ordentligt och inte glider av regeln när det spänner. Alternativet är att köra singelregel och borra igenom den.
Ja jag hade tänkt att köra med singel-regel. Det blir ju en regel för de liggande 30cc och en regel för de stående 60cc, jag tänkte att jag skulle borra igenom alla lager. Antar att det är därför man skaffar sig en form-borr, så att man kan borra igenom 95 + 95 regel plus 22mm formvirke.
Jag tänkte jag skulle bygga precis enligt den illustration jag bifogar. Borde inte det fungera?
God förmiddag @C.Lundin
1. Vad säger du om ovanstående?
2. Vidare har jag en snabb fundering på ett litet sidoprojekt jag tänkte gjuta när jag ändå har betongbilen hemma.
Jag ska gjuta en klack som är 7,7m lång, 0,6m djup och 0,2cm bred.
Jag funderar på armeringen till denna, fungerar det om jag gör som följande:
C-byglar upp-och-nervända med cc25cm. Höjd 56cm, bredd 14cm. Diameter 10mm.
Horisontellt på dessa c-byglar lägger jag järn med cc30cm (3st på varje sida). Diameter 10mm.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel Lindengren
1. Vad säger du om ovanstående?
2. Vidare har jag en snabb fundering på ett litet sidoprojekt jag tänkte gjuta när jag ändå har betongbilen hemma.
Jag ska gjuta en klack som är 7,7m lång, 0,6m djup och 0,2cm bred.
Jag funderar på armeringen till denna, fungerar det om jag gör som följande:
C-byglar upp-och-nervända med cc25cm. Höjd 56cm, bredd 14cm. Diameter 10mm.
Horisontellt på dessa c-byglar lägger jag järn med cc30cm (3st på varje sida). Diameter 10mm.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel Lindengren
Det finns absolut ingen mening med att borra igenom de horisontella reglarna. Man brukar heller inte borra igenom de vertikala utan har som sagt dubbla och låter staget gå mellan reglarna.D Danielswe88 skrev:God förmiddag @C.Lundin
1. Vad säger du om ovanstående?
2. Vidare har jag en snabb fundering på ett litet sidoprojekt jag tänkte gjuta när jag ändå har betongbilen hemma.
Jag ska gjuta en klack som är 7,7m lång, 0,6m djup och 0,2cm bred.
Jag funderar på armeringen till denna, fungerar det om jag gör som följande:
C-byglar upp-och-nervända med cc25cm. Höjd 56cm, bredd 14cm. Diameter 10mm.
Horisontellt på dessa c-byglar lägger jag järn med cc30cm (3st på varje sida). Diameter 10mm.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel Lindengren
Men det går ju att göra som du tänkt, men att borra igenom båda är helt onödigt.
Armeringen till klacken räcker gott och väl
Hej och tack för ditt svar
1. Men om jag ska köra dubbla stående reglar så kommer det ju bli en större kostnad? Det kanske inte blir jätemycket dyrare. Men jag ser det som billigare att bara borra... eller tänker jag galet?
2. Sen trodde jag man borrade igenom både stående och liggande? Där de möts...?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
1. Men om jag ska köra dubbla stående reglar så kommer det ju bli en större kostnad? Det kanske inte blir jätemycket dyrare. Men jag ser det som billigare att bara borra... eller tänker jag galet?
2. Sen trodde jag man borrade igenom både stående och liggande? Där de möts...?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Givetvis blir det mer virke, men det funkar som du tänker också.D Danielswe88 skrev:Hej och tack för ditt svar
1. Men om jag ska köra dubbla stående reglar så kommer det ju bli en större kostnad? Det kanske inte blir jätemycket dyrare. Men jag ser det som billigare att bara borra... eller tänker jag galet?
2. Sen trodde jag man borrade igenom både stående och liggande? Där de möts...?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Man har ingen som helst nytta av att borra igenom den horisontella regeln, det blir bara merjobb när formen ska upprättas.
Hej!C C.Lundin skrev:
Okej, då förstår jag dig, men för att komma ner i kostnad så tar vi och borrar genom regeln när vi sätter formstag. Det får ta lite extra tid.
1. Vilken spikstorlek kör man? Tanken är ju som sagt då stående plus liggande 45x95-reglar på båda sidorna av formen. Som ytterskikt kör vi 22x95 råspont och innerskikt kör vi 11mm tjock OSB.
Så på utsidan av formen, det som blir synligt utåt, ska vi fästa 22mm brädor i 95mm tjocka reglar. Och på insidan, där ingen kommer att se, kommer vi att fästa 11mm tjock osb i 95mm tjocka reglar.
Jag funderar på att köpa / hyra en tryckluftsdriven spikpistol då jag redan har en kompressor hemma.
/ Daniel