26 334 läst · 126 svar
26k läst
126 svar
Gjuta (väldigt?) stor blomsterlåda i betong
Vad tänker du att syftet med platonmattan är? Skydda stagen? Då är det både billigare och lättare att laga hålen på insidan och spraya de utvändiga där ni vill behålla de konformade hålen. Betongen i sig behöver inte skyddas mot någonting.D Danielswe88 skrev:Ja det är ju inte en brygga direkt... Och på insidan av blomlådan har jag tänkt att sätta platonmatta (är det nödvändigt)? Jag menar bara att även om vi inte sätter platonmatta på insidan kommer det inte synas om det rinner rost där. Men jag vill ju inte att formstagen börjar rosta på riktigt, hittills har det bara vart ytlig rost...
/Daniel
Hej!Luddis_1 skrev:
Kul att du följer
Dock får jag nog göra dig besviken och berätta att det nog dröjer tills våren / sommaren innan du får se färdigt resultat.
Tänker att då har vi fått altan på plats, fyllt blomlådan med jord och typ kryddor och annat gött, gjutit bänkskiva, fällt in grillen osv...
Jag tänker mig även att jag på en del under bänkskivan ska bygga lite skåp så att man kan gömma gasoltuben och lite grillverktyg snyggt. Sen på den "högra" delen av uteköket tror jag vi ska ställa två barstolar, så att man kan hålla mig sällskap när jag grillar, samtidigt som man håller ett öga på ungarna i poolen... Vi får se när det blir klart... Ska bygga 60 meter plank runt tomten också, så att vi får lite insynsskydd...
Trevlig helg!
Ah, nej idén med platonmattan var att skydda betongen. Men då skiter jag i den, det blir både mindre pengar och mindre jobb... Då köper jag en liten säck extra, när jag ändå ska smeta på bruk / betong för avrinningen i botten.C C.Lundin skrev:
Men jag hade tanke också att ställa lite cellplastskivor på insidan, för att hålla blomjorden varm på höst / vår, så att växterna får lite extra tid. Är det också dumt? Tanken var att inte låta dem gå hela vägen upp utan att jorden ska täcka cellplast-plattorna helt, det är ju fult om dom syns... Jag vet inte, cellplastplattorna är ju lite mjuka också så det kanske hjälper om det stora sjok jord innuti blomlådan skulle frysa och expandera...
Perfekt! Då blir den nya trådar eller samlingstråd med div delmoment under resans gångD Danielswe88 skrev:Hej!
Kul att du följer
Dock får jag nog göra dig besviken och berätta att det nog dröjer tills våren / sommaren innan du får se färdigt resultat.
Tänker att då har vi fått altan på plats, fyllt blomlådan med jord och typ kryddor och annat gött, gjutit bänkskiva, fällt in grillen osv...
Jag tänker mig även att jag på en del under bänkskivan ska bygga lite skåp så att man kan gömma gasoltuben och lite grillverktyg snyggt. Sen på den "högra" delen av uteköket tror jag vi ska ställa två barstolar, så att man kan hålla mig sällskap när jag grillar, samtidigt som man håller ett öga på ungarna i poolen... Vi får se när det blir klart... Ska bygga 60 meter plank runt tomten också, så att vi får lite insynsskydd...
Trevlig helg!
Jag tror jag fortsätter i denna tråden med detta projektet. Vet inte om jag ska lägga trådar för planket, altanen och färdigställande av poolen också.Luddis_1 skrev:
Tanken med denna tråden var att få hjälp (vilket jag fick - i massor). Men så blev det en byggtråd typ också.
Vill du hjälpa till att isolera lite så gör det givetvis nytta, men det lilla det expanderar kommer att ske uppåt så du behöver inte vara orolig för att dina väggar ska ge med sig.D Danielswe88 skrev:Ah, nej idén med platonmattan var att skydda betongen. Men då skiter jag i den, det blir både mindre pengar och mindre jobb... Då köper jag en liten säck extra, när jag ändå ska smeta på bruk / betong för avrinningen i botten.
Men jag hade tanke också att ställa lite cellplastskivor på insidan, för att hålla blomjorden varm på höst / vår, så att växterna får lite extra tid. Är det också dumt? Tanken var att inte låta dem gå hela vägen upp utan att jorden ska täcka cellplast-plattorna helt, det är ju fult om dom syns... Jag vet inte, cellplastplattorna är ju lite mjuka också så det kanske hjälper om det stora sjok jord innuti blomlådan skulle frysa och expandera...
Okej. Då är det endast för att växterna ska få det lite extra varmt på höst och vår. Har ändå en hel del cellplast kvar sedan poolplattan jag gjöt.C C.Lundin skrev:
Tack igen för alla svar
Trevlig helg!
Liknande trådar
-
Hur stor betongblandare behövs för att gjuta 1kbm?
Grund & Markarbeten -
Gjuta betongbalk eller plint till större växthus, 250 kvm
Grund & Markarbeten -
Gjuta igen stort hål i källare med värmerör
Grund & Markarbeten -
Gjuta större platta i omgångar
Grund & Markarbeten -
Gjuta egna större betongplattor med mindre plattor som fundament?
Trädgård allmänt