26 339 läst · 126 svar
26k läst
126 svar
Gjuta (väldigt?) stor blomsterlåda i betong
Fördelningsjärn är termen du är ute efter. Ibland pratar man även om att "klä väggen".D Danielswe88 skrev:Kanon!
Det känns som att det blir lite trixigare att få in armerings-stängerna innuti sticken men så måste det bli. Helt ärligt så trodde jag man satte den horisontella armeringen på utsidan av sticken, i riktning mot respektive vägg, alltså ingen armering mellan sticken.
Vad kallas denna horisontella armering? Lika bra att jag lär mig facktermen nu när vi pratat om termer så som B-järn, C-byglar, enkling och dubbling
Jag måste nog lägga ytterligare en beställning formstag så jag kan nog inkludera lite väggdistanser där. Fäster man dem i väggen eller hur funkar det? Isåfall hade det ju vart najs att fästa dem i insidans vägg. Så behöver man inga distanser mot utsidans vägg och slipper riskera att de syns sen.
Jag glömde svara på din fråga angående tillbakafyllning av massor. Ena delen av detta ska ju vara blomsterlåda / köksträdgård så där i har vi tänkt oss att köra typ 80cm 11-16, sen ovanpå det kör vi nog markduk och sedan cellplast på insidan av väggarna, kanske platonmatta och sist 80cm jord. På en yttersida ska det fyllas igen med jord och två andra yttersidor ska fyllas igen med 11-16 / bärlager. Sen kommer resten att vara exponerat typ helt och hållet, fast med altan runt. Tänkte fästa bärlinor till altanen i detta bygget. Varför undrar du angående återfyllnad? Något jag behöver tänka på?
/Daniel
Du kommer inte att se distanserna. De är gjord i samma färg som standardbetong ofta blir (så nära det går då färgskiftningar förekommer). Dessutom är anläggningsytan mot formen väldigt liten, fyra små "piggar".
De är gjorda så att man knäpper fast dem i armeringen. Varianter där man fäster dem i formen finns också, med en rostfri (oftast) spik.
Ang. motfyllnaden tänkte jag bara på marktryck och armeringen. Men det kommer inte vara någon fara.
Hej,C C.Lundin skrev:Fördelningsjärn är termen du är ute efter. Ibland pratar man även om att "klä väggen".
Du kommer inte att se distanserna. De är gjord i samma färg som standardbetong ofta blir (så nära det går då färgskiftningar förekommer). Dessutom är anläggningsytan mot formen väldigt liten, fyra små "piggar".
De är gjorda så att man knäpper fast dem i armeringen. Varianter där man fäster dem i formen finns också, med en rostfri (oftast) spik.
Ang. motfyllnaden tänkte jag bara på marktryck och armeringen. Men det kommer inte vara någon fara.
Ja, när jag gjöt de två andra betongklackarna här hemma använde jag mig utav vanliga svarta distanser som man har när man lägger nät på platta, så klippte jag av bottenplattan på de distanserna, då blev det också ett gäng vassa piggar emot betongen, men jag placerade dessa distanser ganska långt ner då jag visste att det skulle återfyllas med massor kring dessa betongfundament.
Det enda "problemet" eller risken vi har är att jorden i blomsterlådan fryser och pressar väggarna utåt, det blir som en fet kloss jord som expanderar, men jag tänker som sagt att vi använder överblivna cellplast-plattor vi har och lägger på stora delar av väggarna. Då tänker jag att det både håller värmen i jorden för växterna samt kan tryckas ihop litegrann om jorden vill expandera. Man vill ju att jorden är väldränerad så att det inte blir ett stort block fryst jord som jag nämnde, men man vill ju även att vattnet stannar i jorden så att man inte behöver vattna sina växter 24/7. Vi får lösa något där, också tillsammans med plantskolan som säkert har bra idéer på upphöjda blomsterlådor.
Har precis vart ute och sprutat fogskum under reglarna, ska låta det stelna och sen skära bort överflöd. Tänker sen att jag börjar bygga insidan av formen. Hoppas att jag kan bli klar med insidan av formen denna helgen. Ska bara nu se över mina ritningar på formen så att jag placerar reglarna på rätt höjd.
Tack för hjälpen än en gång
Tyckte det var lite klurigt att visualisera allt framför sig, så jag gjorde ytterligare en ritning. Uppifrån. På så sätt ser jag genomgången av formstagen och dess placeringar, jag har formstagen på cc 60 cm överallt förutom på ett ställe där det är cc 90 cm. Jag antar att jag får ställa dit ett gäng extra strävor för att säkra upp den väggen.
Såhär ser ritningen ut:
Som synes på ritningen är det OSB (11mm) eller formplyfa (12mm) närmst väggen, sen 45x95mm spikregel och sedan dubbla låsreglar (45x95mm) på de ställen där jag har formstag. Nu antar jag att, när jag byggt innerformen, kan jag mäta exakt vart jag ska ta hålen för formstagen. Jag har 4 st formstag på höjd i varje "kolumn" av formstag. Måtten på ritningen är de olika väggarnas tänkta mått. Som hobby-byggare diffar det såklart någon cm här eller där
Jag tänkte först att jag skulle ta å göra ritning på varje vägg, sett framifrån, men det var så svårt att tänka sig då hur formstagen skulle hamna. Så det fick bli en ritning i fågelperspektiv, och två ritningar på exempelsidor, se nedan:
Anledningen till att jag kallar dem "nere" och "uppe" är att på uppe-sidan har jag lagt en extra 45x95-regel på den regeln jag spikat i bottenplattan, på så sätt kan jag behålla samma mått på 274mm i höjdled mellan spikreglarna. Detta för att spikreglarna släpps ut vid hörnen så jag kan fästa dem i varandra, de behöver ju ligga om lott då. Jag har ritat med en ensam låsregel på vardera kant av väggarna, men nu när jag tittar på det samt har gjort fågelperspektiv-ritningen funderar jag på varför jag ritade in låsreglarna där. De har ju inga formstag som låser dem. Tror det räcker med de dubbla låsreglarna samt formstagen jag redan har, plus att jag låter spikreglarna fästas om lott i hörnen.
Lite tankar och funderingar bara som jag delar med mig av.
Tänkte som sagt gått ut och byggt idag, men jag ville få allt visualiserat och klart innan jag sätter igång...
/ Daniel
Såhär ser ritningen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes på ritningen är det OSB (11mm) eller formplyfa (12mm) närmst väggen, sen 45x95mm spikregel och sedan dubbla låsreglar (45x95mm) på de ställen där jag har formstag. Nu antar jag att, när jag byggt innerformen, kan jag mäta exakt vart jag ska ta hålen för formstagen. Jag har 4 st formstag på höjd i varje "kolumn" av formstag. Måtten på ritningen är de olika väggarnas tänkta mått. Som hobby-byggare diffar det såklart någon cm här eller där
Jag tänkte först att jag skulle ta å göra ritning på varje vägg, sett framifrån, men det var så svårt att tänka sig då hur formstagen skulle hamna. Så det fick bli en ritning i fågelperspektiv, och två ritningar på exempelsidor, se nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att jag kallar dem "nere" och "uppe" är att på uppe-sidan har jag lagt en extra 45x95-regel på den regeln jag spikat i bottenplattan, på så sätt kan jag behålla samma mått på 274mm i höjdled mellan spikreglarna. Detta för att spikreglarna släpps ut vid hörnen så jag kan fästa dem i varandra, de behöver ju ligga om lott då. Jag har ritat med en ensam låsregel på vardera kant av väggarna, men nu när jag tittar på det samt har gjort fågelperspektiv-ritningen funderar jag på varför jag ritade in låsreglarna där. De har ju inga formstag som låser dem. Tror det räcker med de dubbla låsreglarna samt formstagen jag redan har, plus att jag låter spikreglarna fästas om lott i hörnen.
Lite tankar och funderingar bara som jag delar med mig av.
Tänkte som sagt gått ut och byggt idag, men jag ville få allt visualiserat och klart innan jag sätter igång...
/ Daniel
Tjenare igen!
Har idag fått byggt litegrann. Men tänkte uppdatera här, och också dubbelkolla med min formbyggarguru @C.Lundin
Eftersom jag oftast är ensam när jag bygger, såg jag någon på instagram (tror det var tyresö betong) som verkade sätta små korta stående reglar mellan spikreglarna, på så kan man enkelt som en gubbe lägga regel efter regel på. En nackdel för mig är att mitt formvirke legat utomhus i några månader. Som jag nämnt tidigare så fick vi leverans av virke i maj, sen satte vi igång med grannens projekt och mina formreglar fick utstå både regn och sol tyvärr. Så reglarna har slagit sig. Vad jag kunde göra nu då är att skruva fast spikreglarna ordentligt i mina små stående reglar (jag förstår att det blir mycket att riva sen). Men det känns OK just nu (min metod alltså). Den lutar lite in mot armeringen, men jag tänker att jag strävar upp det mot reglarna jag spikat i klacken innan jag sätter OSB på min innerform.
Såhär ser det ut:
Är jag helt ute och cyklar?
/ Daniel
Har idag fått byggt litegrann. Men tänkte uppdatera här, och också dubbelkolla med min formbyggarguru @C.Lundin
Eftersom jag oftast är ensam när jag bygger, såg jag någon på instagram (tror det var tyresö betong) som verkade sätta små korta stående reglar mellan spikreglarna, på så kan man enkelt som en gubbe lägga regel efter regel på. En nackdel för mig är att mitt formvirke legat utomhus i några månader. Som jag nämnt tidigare så fick vi leverans av virke i maj, sen satte vi igång med grannens projekt och mina formreglar fick utstå både regn och sol tyvärr. Så reglarna har slagit sig. Vad jag kunde göra nu då är att skruva fast spikreglarna ordentligt i mina små stående reglar (jag förstår att det blir mycket att riva sen). Men det känns OK just nu (min metod alltså). Den lutar lite in mot armeringen, men jag tänker att jag strävar upp det mot reglarna jag spikat i klacken innan jag sätter OSB på min innerform.
Såhär ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är jag helt ute och cyklar?
/ Daniel
Givetvis finns det ett sätt att bygga på som är mest effektivt, men det innebär ju inte att alla andra sätt är fel. Hade det varit på ett bygge skulle man byggt alla fyra sidor på en plan yta mark, slått ihop stående och lyft in hela boxen med kran.D Danielswe88 skrev:Tjenare igen!
Har idag fått byggt litegrann. Men tänkte uppdatera här, och också dubbelkolla med min formbyggarguru @C.Lundin
Eftersom jag oftast är ensam när jag bygger, såg jag någon på instagram (tror det var tyresö betong) som verkade sätta små korta stående reglar mellan spikreglarna, på så kan man enkelt som en gubbe lägga regel efter regel på. En nackdel för mig är att mitt formvirke legat utomhus i några månader. Som jag nämnt tidigare så fick vi leverans av virke i maj, sen satte vi igång med grannens projekt och mina formreglar fick utstå både regn och sol tyvärr. Så reglarna har slagit sig. Vad jag kunde göra nu då är att skruva fast spikreglarna ordentligt i mina små stående reglar (jag förstår att det blir mycket att riva sen). Men det känns OK just nu (min metod alltså). Den lutar lite in mot armeringen, men jag tänker att jag strävar upp det mot reglarna jag spikat i klacken innan jag sätter OSB på min innerform.
Såhär ser det ut:
[bild] [bild]
Är jag helt ute och cyklar?
/ Daniel
Jag tycker att du ska köra på som du har tänkt. Det viktiga är ju, som du förstår, resultatet och att det är stadigt och i lod.
Men låt inte ramen skena iväg för mycket, det kan bli lurigt att rikta den senare.
Hej,C C.Lundin skrev:Givetvis finns det ett sätt att bygga på som är mest effektivt, men det innebär ju inte att alla andra sätt är fel. Hade det varit på ett bygge skulle man byggt alla fyra sidor på en plan yta mark, slått ihop stående och lyft in hela boxen med kran.
Jag tycker att du ska köra på som du har tänkt. Det viktiga är ju, som du förstår, resultatet och att det är stadigt och i lod.
Men låt inte ramen skena iväg för mycket, det kan bli lurigt att rikta den senare.
Jag är med dig helt och hållet. Det finns inte en enda fin och plan yta på vår tomt ännu tyvärr. Och detta hade vart lättare om reglarna och klacken var svin-raka. Ska försöka som du säger att inte låta det skena för mycket. Ska hålla koll med vattenpass och andra mätverktyg allt eftersom jag bygger.
Trevlig lördagkväll!
/Daniel
Hej alla glada samt @C.Lundin (sorry för taggning - men jag har ett par frågor till dig)
Bilder kommer snart, men så här ligger landet:
Jag har byggt färdigt innerform / enkling. Jag har mätt ut formstags enligt konstens alla regler, sen borrade jag, hoppas det blir rätt. Jag tog även sänksåg med skena och kapade till en snygg överkant. I helgen hyrde jag en armeringsbockare och bockade allt jag trodde jag skulle behöva (C-järn överkant på bottenplattans stick och B-järn för hörnen). Sen kapade jag till alla längder och la på marken brevid där det ska ligga. Hann inte så mycket mer än att börja armera en sida.
Frågor:
1. Hur avslutar jag armeringen i väggen på bifogad bild? (se längre ner)
2. Jag såg en snubbe som verkar jobba med armering på instagram. Han byggde poolväggar (en rektangulär väggform, antagligen en höjd på 1,5m och antagligen tjocklek på typ 30 cm. Vad jag kunde se på hans instagrambilder armerade han sina hörn med B-järn enligt metoden inner - ytter, ytter - inner, ytter - ytter. Alltså tre järn per horisontella stänger i hörnen. Jag tänkte jag skulle försöka mig på det också för att imponera litegrann (på vem vet jag inte ). Men det visade sig vara väldigt klurigt. Och det gick åt såpass mycket armering att jag måste köpa 10st armeringsstänger till för att det ska räcka till sista väggsträckan. Frågan är nu i efterhand såhär... Är det jävligt mycket överkurs att armera väggen med tre B-järn för varje horisontell rad stänger i hörnen? Det blir ju alltså 7 x 3 B-järn i varje hörn (jag har 7st längstgående armeringsjärn på höjden). Hur armerar jag annars hörnen? Bara ytter - ytter, inner - inner?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Bilder för fråga 1:
Bilder kommer snart, men så här ligger landet:
Jag har byggt färdigt innerform / enkling. Jag har mätt ut formstags enligt konstens alla regler, sen borrade jag, hoppas det blir rätt. Jag tog även sänksåg med skena och kapade till en snygg överkant. I helgen hyrde jag en armeringsbockare och bockade allt jag trodde jag skulle behöva (C-järn överkant på bottenplattans stick och B-järn för hörnen). Sen kapade jag till alla längder och la på marken brevid där det ska ligga. Hann inte så mycket mer än att börja armera en sida.
Frågor:
1. Hur avslutar jag armeringen i väggen på bifogad bild? (se längre ner)
2. Jag såg en snubbe som verkar jobba med armering på instagram. Han byggde poolväggar (en rektangulär väggform, antagligen en höjd på 1,5m och antagligen tjocklek på typ 30 cm. Vad jag kunde se på hans instagrambilder armerade han sina hörn med B-järn enligt metoden inner - ytter, ytter - inner, ytter - ytter. Alltså tre järn per horisontella stänger i hörnen. Jag tänkte jag skulle försöka mig på det också för att imponera litegrann (på vem vet jag inte ). Men det visade sig vara väldigt klurigt. Och det gick åt såpass mycket armering att jag måste köpa 10st armeringsstänger till för att det ska räcka till sista väggsträckan. Frågan är nu i efterhand såhär... Är det jävligt mycket överkurs att armera väggen med tre B-järn för varje horisontell rad stänger i hörnen? Det blir ju alltså 7 x 3 B-järn i varje hörn (jag har 7st längstgående armeringsjärn på höjden). Hur armerar jag annars hörnen? Bara ytter - ytter, inner - inner?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Bilder för fråga 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!D Danielswe88 skrev:Hej alla glada samt @C.Lundin (sorry för taggning - men jag har ett par frågor till dig)
Bilder kommer snart, men så här ligger landet:
Jag har byggt färdigt innerform / enkling. Jag har mätt ut formstags enligt konstens alla regler, sen borrade jag, hoppas det blir rätt. Jag tog även sänksåg med skena och kapade till en snygg överkant. I helgen hyrde jag en armeringsbockare och bockade allt jag trodde jag skulle behöva (C-järn överkant på bottenplattans stick och B-järn för hörnen). Sen kapade jag till alla längder och la på marken brevid där det ska ligga. Hann inte så mycket mer än att börja armera en sida.
Frågor:
1. Hur avslutar jag armeringen i väggen på bifogad bild? (se längre ner)
2. Jag såg en snubbe som verkar jobba med armering på instagram. Han byggde poolväggar (en rektangulär väggform, antagligen en höjd på 1,5m och antagligen tjocklek på typ 30 cm. Vad jag kunde se på hans instagrambilder armerade han sina hörn med B-järn enligt metoden inner - ytter, ytter - inner, ytter - ytter. Alltså tre järn per horisontella stänger i hörnen. Jag tänkte jag skulle försöka mig på det också för att imponera litegrann (på vem vet jag inte ). Men det visade sig vara väldigt klurigt. Och det gick åt såpass mycket armering att jag måste köpa 10st armeringsstänger till för att det ska räcka till sista väggsträckan. Frågan är nu i efterhand såhär... Är det jävligt mycket överkurs att armera väggen med tre B-järn för varje horisontell rad stänger i hörnen? Det blir ju alltså 7 x 3 B-järn i varje hörn (jag har 7st längstgående armeringsjärn på höjden). Hur armerar jag annars hörnen? Bara ytter - ytter, inner - inner?
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Bilder för fråga 1:
[bild]
[bild]
Angående ett vertikalt avslut så brukar där sättas C-byglar, precis som i toppen på en avslutad vägg som ej fortsätter. Kanske lite överkurs för dig i detta läget, dock.
Angående hörnen så stämmer det att tre stycken B-järn används på sätter du beskriver. Eller även där C-byglar, en från varje håll, vilket blir det samma.
Det sämsta när två sätts är att bara gå ytter-ytter samt inner-inner. Sätt hellre ytter-inner och inner-ytter.
God morgon @C.LundinC C.Lundin skrev:Hej!
Angående ett vertikalt avslut så brukar där sättas C-byglar, precis som i toppen på en avslutad vägg som ej fortsätter. Kanske lite överkurs för dig i detta läget, dock.
Angående hörnen så stämmer det att tre stycken B-järn används på sätter du beskriver. Eller även där C-byglar, en från varje håll, vilket blir det samma.
Det sämsta när två sätts är att bara gå ytter-ytter samt inner-inner. Sätt hellre ytter-inner och inner-ytter.
Okej, men då har jag koll. Då svarade du på mina frågor.
Tanken med avslutet på väggen var att sätta C-byglar. Jag började, klämde in c-byglar "innuti" väggen, men väggen blev för tjock då, tog bort dem igen. Så på något sätt får jag sätta dem lite snett eller bocka till nya C-byglar som inte är lika stora. Men jag har ju lämnat tillbaka maskinen. När jag bockade C-byglarna med maskinen kunde jag typ inte göra mindre "överkant" än typ 6 - 8 cm. Så mina C-byglar är typ 57 x 6 - 8 x 57 cm, där någonstans.
Angående hörnen har jag bockat 3 stycken B-järn per hörn. Jag ska försöka mig på tre B-järn per hörn, blir det för tajt / krångligt så får jag köra två per hörn. Då ska jag iaf inte köra ytter - ytter och sen inner inner om jag bara kör två.
Jag insåg att det var dumt att sätta på C-byglarna i toppen av väggen innan man satt på B-järnen i hörnen. Jag insåg också att det var dumt att sätta översta hörnet först
Tack tack tack @C.Lundin för att du orkar med alla mina frågor.
Jag är ute nästan varje kväll och hela helgerna. Hoppas bli klar med det här projektet snart.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Lite helg-jobbs frågor...
Jag vet inte om du, @C.Lundin missade mitt förra inlägg... Men här kommer två nya frågor om armering.
1. På ett ställe har jag en kortsida-vägg som är 1m lång. Den har två hörn och således ska jag armera 3 stycken B-järn per längsgående järn. Det blir totalt 6st längsgående då plus två befintliga längsgående. Mina B-järn är 60x60 cm. Det kommer bli sjukt tjockt med armering där på vissa ställen. Ska jag bara köra på det eller ska jag kapa ner mina B-järn till typ 60x45 så att inte B-järnen från de två hörnen överlappar varandra?
2. Jag har ett T-hörn på ett ställe. Hur sätter jag mina B-järn där? Jag har som sagt 7 parallella stänger horisontellt på höjd över väggen. Ska jag se denna T-korsning som två hörn och armera med 3x2 = 6 järn på varje horisontellt par eller vad rekommenderar du?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Daniel
Jag vet inte om du, @C.Lundin missade mitt förra inlägg... Men här kommer två nya frågor om armering.
1. På ett ställe har jag en kortsida-vägg som är 1m lång. Den har två hörn och således ska jag armera 3 stycken B-järn per längsgående järn. Det blir totalt 6st längsgående då plus två befintliga längsgående. Mina B-järn är 60x60 cm. Det kommer bli sjukt tjockt med armering där på vissa ställen. Ska jag bara köra på det eller ska jag kapa ner mina B-järn till typ 60x45 så att inte B-järnen från de två hörnen överlappar varandra?
2. Jag har ett T-hörn på ett ställe. Hur sätter jag mina B-järn där? Jag har som sagt 7 parallella stänger horisontellt på höjd över väggen. Ska jag se denna T-korsning som två hörn och armera med 3x2 = 6 järn på varje horisontellt par eller vad rekommenderar du?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Daniel
Hej!D Danielswe88 skrev:Lite helg-jobbs frågor...
Jag vet inte om du, @C.Lundin missade mitt förra inlägg... Men här kommer två nya frågor om armering.
1. På ett ställe har jag en kortsida-vägg som är 1m lång. Den har två hörn och således ska jag armera 3 stycken B-järn per längsgående järn. Det blir totalt 6st längsgående då plus två befintliga längsgående. Mina B-järn är 60x60 cm. Det kommer bli sjukt tjockt med armering där på vissa ställen. Ska jag bara köra på det eller ska jag kapa ner mina B-järn till typ 60x45 så att inte B-järnen från de två hörnen överlappar varandra?
2. Jag har ett T-hörn på ett ställe. Hur sätter jag mina B-järn där? Jag har som sagt 7 parallella stänger horisontellt på höjd över väggen. Ska jag se denna T-korsning som två hörn och armera med 3x2 = 6 järn på varje horisontellt par eller vad rekommenderar du?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Daniel
Det är ju ibland lite lätt att vara efterklok, det blir som du säger väldigt tätt. Men har du lite extra järn så skulle jag nästan bockat nya, där ena sidan av B-järnet är såpass långt att de överlappar. Men utförs det med ditt förslag så kan jag lova att det kommer hålla alldeles utmärkt.
I ett T-hörn så räcker det att sätta precis som du armerade från sulan upp i väggen. Från bakkant längsgående vägg och in i motsatt sida tvärgående vägg.
Min pedagogiska sida har aldrig varit speciellt stark, men annars kan jag skissa lite snabbt när jag kommer till kontoret.
C C.Lundin skrev:Hej!
Det är ju ibland lite lätt att vara efterklok, det blir som du säger väldigt tätt. Men har du lite extra järn så skulle jag nästan bockat nya, där ena sidan av B-järnet är såpass långt att de överlappar. Men utförs det med ditt förslag så kan jag lova att det kommer hålla alldeles utmärkt.
I ett T-hörn så räcker det att sätta precis som du armerade från sulan upp i väggen. Från bakkant längsgående vägg och in i motsatt sida tvärgående vägg.
Min pedagogiska sida har aldrig varit speciellt stark, men annars kan jag skissa lite snabbt när jag kommer till kontoret.
Hej!C C.Lundin skrev:Hej!
Det är ju ibland lite lätt att vara efterklok, det blir som du säger väldigt tätt. Men har du lite extra järn så skulle jag nästan bockat nya, där ena sidan av B-järnet är såpass långt att de överlappar. Men utförs det med ditt förslag så kan jag lova att det kommer hålla alldeles utmärkt.
I ett T-hörn så räcker det att sätta precis som du armerade från sulan upp i väggen. Från bakkant längsgående vägg och in i motsatt sida tvärgående vägg.
Min pedagogiska sida har aldrig varit speciellt stark, men annars kan jag skissa lite snabbt när jag kommer till kontoret.
Jag hade tid i helgen och det var fint väder, så jag var tvungen att kötta på. Jag bockade ex antal B-järn som var 60x60 förra helgen och lämnade tillbaka bockaren till Renta. Plus att jag redan hade armerat ena delen av hörnet. Det blev ganska tätt med överlappen som sagt, men efter att ha rådgjort med två olika kompisar fick armeringen sitta kvar på det sättet. Inget är hugget i sten ännu, om du (@C.Lundin ) tycker att det absolut inte går att ha såhär så kan jag plocka ner järnen igen och göra så att de blir typ 60x35 som jag nämnt tidigare. Eller vad menade du med "såpass långt att de överlappar"? Menar du att jag bockar C-järn istället som är typ 60x100x60? Eller menar du att jag bockar B-järn som täcker hela kortsidan, alltså typ 100x60? Jag har som sagt ingen bockare kvar och inga järn över, men om du insisterar på annat sätt på denna kortsida, så får jag göra om och göra rätt.
Om du godkänner så är jag färdig med armeringen, jag gjorde T-hörnet så som du menar tror jag. Och resterande hörn gjordes med 60x60 B-järn med tre B-järn på varje rad, 7 rader högt, alltså 21 B-järn per hörn. Ett tag trodde jag inte att B-järnen skulle räcka, så jag skippade typ 4 st ytter-ytter på den här kortsidan vi pratat om. Men sen efter att jag gjort T-hörnet insåg jag att jag fick typ 20 B-järn över, jag trodde jag skulle använda betydligt fler B-järn i T-hörnet. Jag tror och hoppas detta blir bra ändå.
Jag filmade allt när det var klart, om det inte går att se riktigt (tjock armering på kortsida samt armering i T-hörnet) så kan jag ladda upp bilder också.
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Ser bra ut! Armeringen ligger lite tajt på vissa ställen som du var inne på, men det är ingen fara. Vid T-hörnet så skulle egentligen byglarna gått till utsida längsgående vägg, men det är heller ingen fara. Försök få dit lite distanser bara innan du kör på med för mycket form!D Danielswe88 skrev:Hej!
Jag hade tid i helgen och det var fint väder, så jag var tvungen att kötta på. Jag bockade ex antal B-järn som var 60x60 förra helgen och lämnade tillbaka bockaren till Renta. Plus att jag redan hade armerat ena delen av hörnet. Det blev ganska tätt med överlappen som sagt, men efter att ha rådgjort med två olika kompisar fick armeringen sitta kvar på det sättet. Inget är hugget i sten ännu, om du (@C.Lundin ) tycker att det absolut inte går att ha såhär så kan jag plocka ner järnen igen och göra så att de blir typ 60x35 som jag nämnt tidigare. Eller vad menade du med "såpass långt att de överlappar"? Menar du att jag bockar C-järn istället som är typ 60x100x60? Eller menar du att jag bockar B-järn som täcker hela kortsidan, alltså typ 100x60? Jag har som sagt ingen bockare kvar och inga järn över, men om du insisterar på annat sätt på denna kortsida, så får jag göra om och göra rätt.
Om du godkänner så är jag färdig med armeringen, jag gjorde T-hörnet så som du menar tror jag. Och resterande hörn gjordes med 60x60 B-järn med tre B-järn på varje rad, 7 rader högt, alltså 21 B-järn per hörn. Ett tag trodde jag inte att B-järnen skulle räcka, så jag skippade typ 4 st ytter-ytter på den här kortsidan vi pratat om. Men sen efter att jag gjort T-hörnet insåg jag att jag fick typ 20 B-järn över, jag trodde jag skulle använda betydligt fler B-järn i T-hörnet. Jag tror och hoppas detta blir bra ändå.
Jag filmade allt när det var klart, om det inte går att se riktigt (tjock armering på kortsida samt armering i T-hörnet) så kan jag ladda upp bilder också.
[media]
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Hej!C C.Lundin skrev:
Jag har beställt 35mm väggdistanser från beijerbygg, de bör komma snart. Så de sätter jag dit innan jag dubblar formen.
Vid T-hörnet så kan jag slänga dit lite extra B-järn då det är lätt att komma åt samt att jag fick typ 20 B-järn (eller fler) över. Borde jag det?
/Daniel
Låter bra! Jag hade låtit det vara som det är nu, du kan vara lugn.D Danielswe88 skrev: