D Danielswe88 skrev:
Hej!

Okej, då förstår jag dig, men för att komma ner i kostnad så tar vi och borrar genom regeln när vi sätter formstag. Det får ta lite extra tid.

1. Vilken spikstorlek kör man? Tanken är ju som sagt då stående plus liggande 45x95-reglar på båda sidorna av formen. Som ytterskikt kör vi 22x95 råspont och innerskikt kör vi 11mm tjock OSB.

Så på utsidan av formen, det som blir synligt utåt, ska vi fästa 22mm brädor i 95mm tjocka reglar. Och på insidan, där ingen kommer att se, kommer vi att fästa 11mm tjock osb i 95mm tjocka reglar.

Jag funderar på att köpa / hyra en tryckluftsdriven spikpistol då jag redan har en kompressor hemma.

/ Daniel
Så små som möjligt.
Blank 50 mm trådspik är vanligt förekommande.
För att spika låsbrädor och dylikt så är det dubbelhuvad 4" som gäller. Men det är ju för ett effektivisera rivning o.s.v.

Lite skämtsamt brukar man säga att formen ska ramla isär av sig själv när stagen plockas bort, men i praktiken behöver ju brädorna/skivorna nästas på något vid i regelramen.
 
C C.Lundin skrev:
Blank 50 mm trådspik är vanligt förekommande.
C C.Lundin skrev:
Så små som möjligt.
Blank 50 mm trådspik är vanligt förekommande.
För att spika låsbrädor och dylikt så är det dubbelhuvad 4" som gäller. Men det är ju för ett effektivisera rivning o.s.v.

Lite skämtsamt brukar man säga att formen ska ramla isär av sig själv när stagen plockas bort, men i praktiken behöver ju brädorna/skivorna nästas på något vid i regelramen.
Men om jag då kör en spikpistol borde jag kunna köra en som klarar 50mm spik med andra ord?
Är följande skräp? Ska jag hyra på Cramo / Renta istället?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071031/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071015/

Angående låsbrädor och annat så funderar jag på att köra med skruvdragare och skruvar i 4"-klassen istället. Jag vet att du sagt att jag inte blir långvarig som snickare om jag skruvar form istället för att spika, men jag får skylla på att jag egentligen jobbar som programmerare. Jag känner mig mer bekväm med skruvdragaren och är orolig att formen ruckas när jag ska bonka på med hammaren. Kommer det att hålla ändå?

Jag förstår skämtet och förstår att formrivning och byggen måste gå snabbt om man arbetar med det och gör det på löpande band. Men detta är ju ett hemmaprojekt, även om det är av den lite större varianten. Vi har inte bråttom ju. Bara det blir så bra det kan bli när vi gör det själva.

(Vi fotar väldigt mycket på alla projekt vi gör så jag lovar att jag ska lägga upp bilder från varje steg i processen när vi är färdiga sen)
 
D Danielswe88 skrev:
Men om jag då kör en spikpistol borde jag kunna köra en som klarar 50mm spik med andra ord?
Är följande skräp? Ska jag hyra på Cramo / Renta istället?
[länk]
[länk]

Angående låsbrädor och annat så funderar jag på att köra med skruvdragare och skruvar i 4"-klassen istället. Jag vet att du sagt att jag inte blir långvarig som snickare om jag skruvar form istället för att spika, men jag får skylla på att jag egentligen jobbar som programmerare. Jag känner mig mer bekväm med skruvdragaren och är orolig att formen ruckas när jag ska bonka på med hammaren. Kommer det att hålla ändå?

Jag förstår skämtet och förstår att formrivning och byggen måste gå snabbt om man arbetar med det och gör det på löpande band. Men detta är ju ett hemmaprojekt, även om det är av den lite större varianten. Vi har inte bråttom ju. Bara det blir så bra det kan bli när vi gör det själva.

(Vi fotar väldigt mycket på alla projekt vi gör så jag lovar att jag ska lägga upp bilder från varje steg i processen när vi är färdiga sen)
Jag är väldigt dålig på spikpistoler och har mycket sällan använt det privat och än mindre i arbetet. Där är jag nog tyvärr helt fel person att fråga.

Sätter man några extra skruv så håller det säkerligen, men skruv håller som bekant emot skjuvkrafter mycket sämre.

Jag tycker att du resonerar helt rätt, jag hade resonerat liknande i din situation.
Låt det ta lite längre tid och se till att allt blir korrekt.
 
C C.Lundin skrev:
Jag är väldigt dålig på spikpistoler och har mycket sällan använt det privat och än mindre i arbetet. Där är jag nog tyvärr helt fel person att fråga.

Sätter man några extra skruv så håller det säkerligen, men skruv håller som bekant emot skjuvkrafter mycket sämre.

Jag tycker att du resonerar helt rätt, jag hade resonerat liknande i din situation.
Låt det ta lite längre tid och se till att allt blir korrekt.
Kanon, jag funderar litegrann på den billiga spikpistolen från jula, den löser 20-50mm. Antagligen är 50mm-spikarna för den mer likt nålar än spik. Men om man resonerar kring det du skojar om, att formen ska falla isär av sig själv, så är ju spikens syfte bara att hålla fast råsponten i reglarna. Och då hade det ju fungerat med trälim också. Vilket bör innebära att det fungerar med en simpel spikpistol med 50mm spik.

Jag har en annan fråga... De formstag jag kollat på från beijer är för formplyfa står det:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/armering/formstag-lås/formstag-för-plyfa

1. Jag ska ju köra råspont som är 22mm tjock, istället för formplyfan som är 12mm tjock. Vet du hur mycket marginal det brukar vara på den här sortens stag? Måste jag köra en annan sorts stag istället?

2. Vad är ett "vattentätt" formstag med en sån där plåtskiva / bricka i mitten? Behöver jag köra med ett sådant?

/ Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
Kanon, jag funderar litegrann på den billiga spikpistolen från jula, den löser 20-50mm. Antagligen är 50mm-spikarna för den mer likt nålar än spik. Men om man resonerar kring det du skojar om, att formen ska falla isär av sig själv, så är ju spikens syfte bara att hålla fast råsponten i reglarna. Och då hade det ju fungerat med trälim också. Vilket bör innebära att det fungerar med en simpel spikpistol med 50mm spik.

Jag har en annan fråga... De formstag jag kollat på från beijer är för formplyfa står det:
[länk]

1. Jag ska ju köra råspont som är 22mm tjock, istället för formplyfan som är 12mm tjock. Vet du hur mycket marginal det brukar vara på den här sortens stag? Måste jag köra en annan sorts stag istället?

2. Vad är ett "vattentätt" formstag med en sån där plåtskiva / bricka i mitten? Behöver jag köra med ett sådant?

/ Daniel
Det låter som en plan med spikningen. Annars går det fint att använda hammare ;)

Jag får nog faktiskt passa på den. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin använt färdiga stag av den modellen. Nästan uteslutande köpes fi8-slätstål i fullängd (12 m) is eller halvlängd (6 m) och konor för sig. Då kapas dem till passande längd de behöver vara just på den formen.
Tyvärr tror jag det kan vara så att det är precis rätt längd då det ser ut att vara förberett för formlåsen längst ut. Detta för att slippa använda spännare skulle jag tro.

Stag med ring/bricka på används endast där vattentät betong används. Det är just om konstruktionen verkligen bevöver vara vattentät. Ofta är den i gummivariant som sväller vid kontakt med vatten för att vatten ej ska kunna färdas genom väggen längst staget.
 
C C.Lundin skrev:
Det låter som en plan med spikningen. Annars går det fint att använda hammare ;)

Jag får nog faktiskt passa på den. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin använt färdiga stag av den modellen. Nästan uteslutande köpes fi8-slätstål i fullängd (12 m) is eller halvlängd (6 m) och konor för sig. Då kapas dem till passande längd de behöver vara just på den formen.
Tyvärr tror jag det kan vara så att det är precis rätt längd då det ser ut att vara förberett för formlåsen längst ut. Detta för att slippa använda spännare skulle jag tro.

Stag med ring/bricka på används endast där vattentät betong används. Det är just om konstruktionen verkligen bevöver vara vattentät. Ofta är den i gummivariant som sväller vid kontakt med vatten för att vatten ej ska kunna färdas genom väggen längst staget.
Okej, perfekt. Får nästan ta och beställa ett formstag för att undersöka saken. Fick idag min beställning på armering, osb, 45x95-reglar och 22x95-råspont. Det lustiga är att vi just nu håller på med ett annat gjut-projekt på gränsen mellan vår tomt och grannens tomt. Vi gjuter en 0,2x0,6x28m klack som vi ska fästa plank i sedan. Jag har påbörjat armeringen där.

1. Jag har bara armerat och najjat plattor tidigare, inte så klurigt. Men nu ska jag armera innuti 20cm bred och 60cm hög mur / klack. Vi har ingen bottenplatta här och ställer C-byglarna på botten innuti formen och najar sedan på 3 parallella stänger på varje sida. Det var klurigare än jag trodde. Jag har inte armerat hela längden ännu, så det kanske blir stadigare när jag armerat längre, men just nu känner jag att armeringen är ganska svajjig innuti formen och det är svårt att få armeringen att stå exakt i mitten innuti formen. Den vill lätt luta sig emot insidan av formen på vissa ställen, och det är ju inte bra.

/ Daniel
 
Vi gjöt vår husgrund på liknande sätt som du vill göra.
Vi tillverkade byglar av gamla rör som svetsades ihop och där vi satte på öron så vi kunde fästa bräder i sidorna på rören som gjorde att vi kunde skruva fast byglarna i formen när vi lodat in formen, sen stämp utanpå.

Såg ut såhär.
Träform för att gjuta husgrund med svetsade byglar och stödstämpar på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Intressant tråd! Önskar jag hade hittat den lite tidigare. Har idag gjutit ett liknande projekt. Stödmur och platta till blivande källartrappa. Muren är 15 cm bred och 165 cm hög.

Byggde form med 22x120 ytterpanel, 45x95 reglar, formstag och massor av skruv ;). Hade också problem att få tag på formstag som privatperson så fick nöja mig med stag anpassade för plyfa. Formstagslåsen hyrde jag. På två ställen fick jag karva ur lite i regeln för att få på låsen då stagen var lite för korta. En annan nackdel var att låsen inte gick att dra på lika långt som det är tänkt så viktigt att fästa dem ordentligt i regeln så att inte staget glider ur. Det ska man iofs alltid göra har jag förstått. Jag körde med 5 rader stag på den högre väggen, cc 30 i botten och därefter ökande avstånd. Avstånd mellan bindreglarna (de vertikala) var ca 60 cm. Hade kanske klarat mig på färre stag men vågade inte chansa. Liten kostnad i förhållande till formkollaps, men i ditt fall, med en längre mur kanske det är värt att räkna på det eller stämma av med en konstruktör?

Eftersom jag ville gjuta platta och mur samtidigt för att hålla nere kostnaden för leverans och pumpning, gjöt jag först en klack som jag ställde formen på. Gjöt in 12 mm järn i klacken med uppstick i muren cc 20. Enligt konstruktör hade det räckt med 10 mm, men jag hade 12 mm hemma.

Formen höll men jag misstänker att klacken blev lite för smal på ett ställe där det blev en glipa mellan form och klack. Det resulterade i att det läckte ut en hel del betong från väggen ner i plattan när jag körde med vibran. Fick vänta en stund tills betongen hade satt sig innan vi fyllde färdigt väggen. Eftersom jag ska gjuta en trappa och behöver fylla upp med material under gjorde det inte så mycket att det blev lite extra betong i plattan, så brydde mig inte om att skyffla upp allt.

Tänkte riva formen efter 3 dagar.

Såhär såg formen ut före gjutning:

Träform för gjutning av stödmur och platta, med armering synlig, före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild under gjutning där man ser läckaget i bortre hörnet:

Gjutning med träformar för en stödmur och betongplatta vid husgrund; synligt läckage i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jalmars skrev:
Intressant tråd! Önskar jag hade hittat den lite tidigare. Har idag gjutit ett liknande projekt. Stödmur och platta till blivande källartrappa. Muren är 15 cm bred och 165 cm hög.

Byggde form med 22x120 ytterpanel, 45x95 reglar, formstag och massor av skruv ;). Hade också problem att få tag på formstag som privatperson så fick nöja mig med stag anpassade för plyfa. Formstagslåsen hyrde jag. På två ställen fick jag karva ur lite i regeln för att få på låsen då stagen var lite för korta. En annan nackdel var att låsen inte gick att dra på lika långt som det är tänkt så viktigt att fästa dem ordentligt i regeln så att inte staget glider ur. Det ska man iofs alltid göra har jag förstått. Jag körde med 5 rader stag på den högre väggen, cc 30 i botten och därefter ökande avstånd. Avstånd mellan bindreglarna (de vertikala) var ca 60 cm. Hade kanske klarat mig på färre stag men vågade inte chansa. Liten kostnad i förhållande till formkollaps, men i ditt fall, med en längre mur kanske det är värt att räkna på det eller stämma av med en konstruktör?

Eftersom jag ville gjuta platta och mur samtidigt för att hålla nere kostnaden för leverans och pumpning, gjöt jag först en klack som jag ställde formen på. Gjöt in 12 mm järn i klacken med uppstick i muren cc 20. Enligt konstruktör hade det räckt med 10 mm, men jag hade 12 mm hemma.

Formen höll men jag misstänker att klacken blev lite för smal på ett ställe där det blev en glipa mellan form och klack. Det resulterade i att det läckte ut en hel del betong från väggen ner i plattan när jag körde med vibran. Fick vänta en stund tills betongen hade satt sig innan vi fyllde färdigt väggen. Eftersom jag ska gjuta en trappa och behöver fylla upp med material under gjorde det inte så mycket att det blev lite extra betong i plattan, så brydde mig inte om att skyffla upp allt.

Tänkte riva formen efter 3 dagar.

Såhär såg formen ut före gjutning:

[bild]

En bild under gjutning där man ser läckaget i bortre hörnet:

[bild]
Väldigt intressant @jalmars !

Det är väl typ precis så jag ska göra. Fast jag har fått hårda direktiv av @C.Lundin att spika formen och inte skruva. Jag hade tänkt mig att köpa en simpel spikpistol på jula som skjuter 5cm-spik. För att fästa mina 22x95 formbrädor till formen. Får se om jag spikar eller skruvar låsreglar osv. Jag har också tänkt mig att gjuta en platta för min blomsterlåda. Om du scrollar högst upp i tråden ser du min ritning. Jag har tänkt att gjuta plattan 40cm bred, då väggen är 15cm bred bör jag få 12,5 cm på varje sida av väggen och slipper förhoppningsvis att det läcker ut. Vidare så har vi av olika skäl ändrat oss till att bygga blomlådan 1,5m hög istället för 1,8 som det var sagt först. Jag ska köra på 10mm järn rakt igenom. 25cc två rader upp från plattan. Tänkte jag skulle länka lite bilder här när jag börjar bygga. Har beställt allt material nu typ... Men det kom ett projekt imellan...
 
X xLnT skrev:
Vi gjöt vår husgrund på liknande sätt som du vill göra.
Vi tillverkade byglar av gamla rör som svetsades ihop och där vi satte på öron så vi kunde fästa bräder i sidorna på rören som gjorde att vi kunde skruva fast byglarna i formen när vi lodat in formen, sen stämp utanpå.

Såg ut såhär.
[bild]
Det ser sjukt stabilt ut! :)

Dock har jag inga sånna gamla rör liggandes, eller kan svetsa... Men jag tror jag syftade på de armerings-byglar jag ska använda innuti...
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Hej @C.Lundin och alla andra!

Projektet har inte lagts på is, det är faktiskt i full gång. Men tyvärr fick det senareläggas. Vi hade i ett tidigt skede kommit överens om med våra grannar om att vi ska bygga ett gemensamt plank på vår tomtgräns, mellan våra uppfarter. Dock så hade vi tänkt att detta projekt skulle ligga typ 2 år in i framtiden, men grannen ville sätta igång redan i maj. Så vi fick hoppa in och kötta på där. Som vanligt fotar jag allt vi bygger hemma som en galning. Jag har en idé om att starta en blogg att lägga upp alla våra hemma-projekt på, men innan den bloggen är färdig får imgur duga, så jag gjorde ett litet kollage där med vårt "tomt-gräns-plank".

Jag använde mig utav kunskapen jag fått utav C.Lundin här i den här tråden.
Kolla resultatet här: https://imgur.com/a/wnArXML

Jag ska återkomma med bilder och status på det faktiska blomsterlåda-projektet ASAP! Men projektet och tråden lever fortfarande! :)

Ha det fint så länge allihopa!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen.

Bygget är påbörjat. Dock har det vart det sedan i april då vi hyrde grävare och grävde ut för detta projekt. Nu är fundamentet / bottenplattan för blomlådan gjuten.

Efter att vi hade grävt paddade vi och fyllde vi igen med typ 20 cm 11-16 makadam. Men vi paddade inte på makadamen.

Sen beställde vi virke, 45x120-reglar för fundamentet och 45x95 formreglar. Vi fick det levererat. Sen kom grannarna och ville sätta igång med vårt gemensamma projekt på tomtgränsen (som jag visar i inlägget ovan), typ i maj. Så sedan dess har reglarna stått utomhus, så de hade slagit sig en del tyvärr, men det blev okej ändå med fundamentet. Jag hade satt två parallella rader med B-järn med 25cc. De fästes i armeringsnät som jag hade liggandes sedan tidigare, tror det var 6mm med 150-hål.

Precis när jag höll på att armera fick vi för oss att ändra lite på blomlådan. Vi tyckte att placeringen av blomsterlådan hade bästa platsen i trädgården att ha grillen på. Blomsterlådan är formad som ett L med cirka 5 meter åt vardera håll och ett innermått på 70cm med 15cm tjocka väggar. Nu blir det istället blomsterlåda åt ena hållet och utekök åt andra hållet.

Så som ni ser på ritningen blir den vänstra delen blomsterlåda / köksträdgård och den högra delen blir väggar att lägga en bänkskiva i betong på. Den mörkgrå delen på ritningen nedan är fundamentet och den ljusgrå delen är väggarna. Så vi har skippat en vägg. Tanken är att köra med stål-konsoller för bänkskivan senare och låta bänkskivan ligga på nästan hela vägg A och hela vägg B. Med tanke på att det blir en bänkskiva där man ska stå och grilla osv så ändrade vi höjden på blomlådan igen, till att vara 174cm hög upp ifrån dess fundament. Just för att då får vi en arbetshöjd på 90 cm när tralldäcket är på plats.

Ritning av fundament till blomlåda och utekök i L-form med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, vi har ju grävt, fyllt i makadam, byggt form, fyllt igen makadam som ska fungera som mothåll för formen när betongen kommer i. Vi har armerat med nät i formen och najat fast stående B-järn. Och för en vecka sedan var betongbilen här och fyllde i cirka en kubik betong i fundamentet.

Vad som var sjukt svårt var att få fundamentet att liva med huset som också är i vinkel några meter bakom blomsterlådan / uteköket. Sen blev nog klacken inte helt jämn, vi får helt enkelt se när jag börjar fästa reglar i plattan för att bygga gjutform.

Vi har även under våren och sommaren gjutit två andra projekt, det ena visade jag ovan och det andra var en likadan grej, fast kortare. Alltså fundament till plank, 60cm djupa, 20cm breda och 28 respektive 7 meter långa, med ingjutna stolpskor för plank. Det var inte lätt att bygga, båda formarna gav sig här och där när betongbilen var på plats och vi körde på med vibben. Vi vibbade inte överdrivet hårt, litegrann bara, men den ena formen gav sig upptill och den andra nertill. Båda fundamenten blev OK ändå, och skulle ju ändå fyllas igen kring med bärlager eller jord. Så det kommer inte att synas att de inte är raka, samt att de fyller ju ändå sina syften.

Men nu är jag sjukt nervös inför att jag ska börja bygga form till dessa väggar som är 174cm(!!!) höga. Jag har ju inte ens lyckats bygga gjutformar som är 60cm höga utan att de ger sig. Och dessa väggarna till blomsterlåda och utekök kommer ju att till stor del vara synliga, så de får helst vara helt raka :)

Men jag har mycket förhoppningar på formstagen och jag ska nog ta och gödsla på med lite extra formstag, de kostar ju bara typ 30 spänn styck på beijerbygg. Det känns som en billig försäkring.

Tråkigt dock att 45x95-formreglarna fått ligga utomhus i typ 2 månader. Vi hade som sagt tänkt sätta igång med detta i maj (därför beställde vi virket till blomsterlådan då), men så ville grannarna sätta igång med det gemensamma projektet där vi lovat att bygga det tillsammans, både med arbetskraft och materialkostnader. Vad som är positivt är att jag fick formplyfa-skivorna från den 28 meter långa klacken vi gjöt med grannen. Så nu har jag 24 st 2500 x 600 x 12 mm formplyfaskivor. Det var en annars ganska dyr post i kalkylen för blomsterlådan.

Tänkte posta lite bilder här ifrån bygget:

Person i svart klädsel gräver med en minigrävare i en stenig mark vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyrde grävare, körde 14h på två dagar. Det var det roligaste jag gjort, dock grävde jag 40 cm för djupt. Lätt hänt när man har roligt :)

Grävd grop för byggprojekt med synlig bottenplatta och makadam runt, byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var tvungen att gräva en liten utgång ur gropen...

Person använder en padda för att komprimera grus i en stor utgrävd grop för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grannen hade en padda ståendes som jag lånade och körde över hålet med, eftersom jag hade grävt 40 cm för djupt, sen var jag tvungen att karva ner massor från sidorna med ett spett.

Förberedelse av grund med makadam, verktyg och grushögar framför byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick en leverans av 11-16 makadam, det blev mycket skottkärra och spade...

Uppmätt trädgårdsområde med grus och träformar för blomlådans fundament under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukt svårt att få för det första makadamen i en slät bädd exakt i rätt höjd, sen att få själva formen 90 grader och liggandes på rätt ställe i förhållande till huset... Använde oss till slut utav hyrd planlaser för att få till rätt höjd inbördes på hela formen. Vi använde oss utav en korslaser för att kolla att höjden i relation till huset var rätt. Och så använde vi oss utav murarsnören ut från huset för att säkerställa att formen låg parallellt med två husväggar.

Armeringsnät i träform för gjutning av fundament, omgivet av makadam på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en del armeringsnät liggandes sedan poolbygge, så jag kapade till och stoppade ner i formen. Vi satte även snören där linjerna med armeringsstickor skulle stå. Det var mer noggrant att dessa linjer var raka och parallella med huset än vad det var med formen. För när vi drog dessa snören märkte vi att formen inte var speciellt rak, varken inbördes (skeva plankor) eller i förhållande till huset...

Byggmaterial och verktyg för fundament med elektrisk kapmaskin, buntade armeringsjärn och kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyrde en motordriven bock och klipp. Har tidigare bara hyrt manuella bock-maskiner och kapat med vinkelslip, men det var inte sista gången jag hyrde denna :)

Rostiga armeringsjärn i hög på makadam med träformar för gjutning av fundament i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog inte ens en dag att klippa till och bocka typ 130 stycken B-järn. De blev ungefär 174cm höga och hade en fot på typ 15 - 20 cm.

Gjutformar med armeringsjärn på en bädd av makadam, förberedda för betonggjutning av fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B-järnen är fast-najjade.

Armeringsjärn uppställda för betonggjutning med betongbil och arbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukt nervöst när betongbilen kommer. Dock var det 100% chill att gjuta och vibba formen på bild, värre blev det med en annan klack som vi gjöt samma dag.

Byggplats med armeringsjärn, betongbil och personer som förbereder för gjutning av fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får hjälp av pappa och en kompis...

Gjutet fundament med armeringsjärn och bottenplatta för blomlåda och utekök under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen efter att jag vattnat den i en vecka då det har vart så varmt... Dagen vi gjöt så gav sig en annan form, så min polare fick komma och sätta lite extra strävor osv på den formen. Vilket innebar att han fick släppa arbetet med att brädriva och putsa fundamentet till blomsterlådan på bilden. Därför är den lite "knottrig" eller vad man ska säga. Jag får se hur det går när vi sätter reglarna för formen sen, om det är rakt eller om jag får kapa av några små stenar med vinkelslipen.

Så såhär ser det ut just nu. Next up är att bygga form tänker jag... eller ska jag ta och armera färdigt först?

Som vanligt har jag lite frågor till @C.Lundin :

1. Kan jag skippa att borra igenom både spikregel och låsregel när jag sätter formstagen? Jag borrar för formstag precis under (eller över) spikregel och så ställer/klämmer jag en låsregel på varje sida om formstaget?

2. Jag har sett vissa låta låsreglarna gå upp typ 50 cm ovanför överkant på formen för att sedan lägga en tvärgående bräda som låser ihop innervägg och yttervägg på formen. Vad säger du om detta? Jag känner att det kan ge ytterligare stadga, men kanske försvåra arbetet när man ska stålglätta toppen av väggen.

3. Jag är nu redo att bygga form, eller ska jag armera färdigt först? Vad är lättast?

4. Hur F*N bygger man egentligen formen? Låt oss säga att jag har byggt innerform, jag har armerat färdigt, och ska sedan bygga ytterform. Hur ska jag kunna nå att spika formplyfa-skivorna inifrån? Jag har ju armering innuti och den sammanlagda tjockleken på väggen är ju bara 15cm. Hur gör man?

5. Jag kanske har frågat dig detta tidigare. Men i överkant på denna skapelse så tänker vi att det inte blir snyggt med en trekantslist. Kan man på något sätt slipa överkanten lite lite lite lätt så att det blir några millimeters fasning bara? När gör man detta isåfall? Och vilken maskin använder man? Hur grovt ska sandpapper eller dylikt vara?

6. Jag har köpt betongskruv till att fästa formreglarna i bottenplattan med, men jag funderar nästan på att trycka dit några expanderbult också. Är det överkurs? Är som sagt livrädd att det ska ge sig.

Tack på förhand och tack för all hjälp hittills. <3

/Daniel
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
D Danielswe88 skrev:
Hej igen.

Som vanligt har jag lite frågor till @C.Lundin :

1. Kan jag skippa att borra igenom både spikregel och låsregel när jag sätter formstagen? Jag borrar för formstag precis under (eller över) spikregel och så ställer/klämmer jag en låsregel på varje sida om formstaget?

2. Jag har sett vissa låta låsreglarna gå upp typ 50 cm ovanför överkant på formen för att sedan lägga en tvärgående bräda som låser ihop innervägg och yttervägg på formen. Vad säger du om detta? Jag känner att det kan ge ytterligare stadga, men kanske försvåra arbetet när man ska stålglätta toppen av väggen.

3. Jag är nu redo att bygga form, eller ska jag armera färdigt först? Vad är lättast?

4. Hur F*N bygger man egentligen formen? Låt oss säga att jag har byggt innerform, jag har armerat färdigt, och ska sedan bygga ytterform. Hur ska jag kunna nå att spika formplyfa-skivorna inifrån? Jag har ju armering innuti och den sammanlagda tjockleken på väggen är ju bara 15cm. Hur gör man?

5. Jag kanske har frågat dig detta tidigare. Men i överkant på denna skapelse så tänker vi att det inte blir snyggt med en trekantslist. Kan man på något sätt slipa överkanten lite lite lite lätt så att det blir några millimeters fasning bara? När gör man detta isåfall? Och vilken maskin använder man? Hur grovt ska sandpapper eller dylikt vara?

6. Jag har köpt betongskruv till att fästa formreglarna i bottenplattan med, men jag funderar nästan på att trycka dit några expanderbult också. Är det överkurs? Är som sagt livrädd att det ska ge sig.

Tack på förhand och tack för all hjälp hittills. <3

/Daniel
Ser bra ut! Om sulan är lite ojämn så kan du klämma fast en bottningslist, spackellist eller dylikt under regeln. Annars är det inte hela världen om det läcker lite heller. Såvida vi inte pratar ett par cm.

1. Ja, det kan du. Det finns ingen mening med att överarbeta. De vertikala reglarna som formlåsen sätts mot kläms ju som du förstår fast ändå.
Jag kommer inte ihåg vad du sa senast, men jag föreslog här två vertikala reglar vid varje rad med formlås. I detta fall behöver du endast borra igenom själva skivan, och man riskerar inte att en ensam regel "välter".

2. Det skulle du kunna göra, men dessa strävor fyller i.s.f. samma funktion som snesträvorna man sätter på enklingen. Det blir lite både hängslen och livrem så att säga.

3 & 4. Jag tycker att du ska bygga "insidan" först och ser till att den står i lod. Borrar hål för stag där du ska ha dem o.s.v. Efter det så armerar du färdigt, tänk då på att hålla fritt framför hålen för stagen.
När armeringen är färdig så formar du utsidan. Försök att slå ihop större sjok med form, så att du inte bygger allt på plats. Lämpligtvis med spikreglarna fast på skivorna, de vertikala reglarna kan du sätta i samband med stagen.

5. I.s.f. skulle jag satt en mindre rektangulär läkt i gjithöjd. Eller i varje fall satt spik i rätt höjd. Underlättar mycket under gjutningen att slippa tänka på vilken höjd man ska upp till.
En betongslip med tillhörande sliptallrik löser efter formrivning en fasning i valfri storlek.

6. Jag tycker att du ska sätta lite extra betongskruv bara. Oavsett om det är expanderskruv eller expanderspik så är de mycket jobbigare att riva än betongskruv. Finns egentligen ingen fördel med dem i detta läge.
Tänk på att du även låter de vertikala reglarna som låser formen gå ned längst ned så att de också hjälper till att hålla regeln som du sätter i betongen.
 
J jalmars skrev:
Intressant tråd! Önskar jag hade hittat den lite tidigare. Har idag gjutit ett liknande projekt. Stödmur och platta till blivande källartrappa. Muren är 15 cm bred och 165 cm hög.

Byggde form med 22x120 ytterpanel, 45x95 reglar, formstag och massor av skruv ;). Hade också problem att få tag på formstag som privatperson så fick nöja mig med stag anpassade för plyfa. Formstagslåsen hyrde jag. På två ställen fick jag karva ur lite i regeln för att få på låsen då stagen var lite för korta. En annan nackdel var att låsen inte gick att dra på lika långt som det är tänkt så viktigt att fästa dem ordentligt i regeln så att inte staget glider ur. Det ska man iofs alltid göra har jag förstått. Jag körde med 5 rader stag på den högre väggen, cc 30 i botten och därefter ökande avstånd. Avstånd mellan bindreglarna (de vertikala) var ca 60 cm. Hade kanske klarat mig på färre stag men vågade inte chansa. Liten kostnad i förhållande till formkollaps, men i ditt fall, med en längre mur kanske det är värt att räkna på det eller stämma av med en konstruktör?

Eftersom jag ville gjuta platta och mur samtidigt för att hålla nere kostnaden för leverans och pumpning, gjöt jag först en klack som jag ställde formen på. Gjöt in 12 mm järn i klacken med uppstick i muren cc 20. Enligt konstruktör hade det räckt med 10 mm, men jag hade 12 mm hemma.

Formen höll men jag misstänker att klacken blev lite för smal på ett ställe där det blev en glipa mellan form och klack. Det resulterade i att det läckte ut en hel del betong från väggen ner i plattan när jag körde med vibran. Fick vänta en stund tills betongen hade satt sig innan vi fyllde färdigt väggen. Eftersom jag ska gjuta en trappa och behöver fylla upp med material under gjorde det inte så mycket att det blev lite extra betong i plattan, så brydde mig inte om att skyffla upp allt.

Tänkte riva formen efter 3 dagar.

Såhär såg formen ut före gjutning:

[bild]

En bild under gjutning där man ser läckaget i bortre hörnet:

[bild]
Angående ditt läckage.

1. Vad var det som orsakade läckaget?
2. Vart läckte det?
3. Vad hade du kunnat göra annorlunda för att undvika läckaget?
4. Hur blev slutresultatet med läckaget?

Tack på förhand

/Daniel
 
C C.Lundin skrev:
Ser bra ut! Om sulan är lite ojämn så kan du klämma fast en bottningslist, spackellist eller dylikt under regeln. Annars är det inte hela världen om det läcker lite heller. Såvida vi inte pratar ett par cm.

1. Ja, det kan du. Det finns ingen mening med att överarbeta. De vertikala reglarna som formlåsen sätts mot kläms ju som du förstår fast ändå.
Jag kommer inte ihåg vad du sa senast, men jag föreslog här två vertikala reglar vid varje rad med formlås. I detta fall behöver du endast borra igenom själva skivan, och man riskerar inte att en ensam regel "välter".

2. Det skulle du kunna göra, men dessa strävor fyller i.s.f. samma funktion som snesträvorna man sätter på enklingen. Det blir lite både hängslen och livrem så att säga.

3 & 4. Jag tycker att du ska bygga "insidan" först och ser till att den står i lod. Borrar hål för stag där du ska ha dem o.s.v. Efter det så armerar du färdigt, tänk då på att hålla fritt framför hålen för stagen.
När armeringen är färdig så formar du utsidan. Försök att slå ihop större sjok med form, så att du inte bygger allt på plats. Lämpligtvis med spikreglarna fast på skivorna, de vertikala reglarna kan du sätta i samband med stagen.

5. I.s.f. skulle jag satt en mindre rektangulär läkt i gjithöjd. Eller i varje fall satt spik i rätt höjd. Underlättar mycket under gjutningen att slippa tänka på vilken höjd man ska upp till.
En betongslip med tillhörande sliptallrik löser efter formrivning en fasning i valfri storlek.

6. Jag tycker att du ska sätta lite extra betongskruv bara. Oavsett om det är expanderskruv eller expanderspik så är de mycket jobbigare att riva än betongskruv. Finns egentligen ingen fördel med dem i detta läge.
Tänk på att du även låter de vertikala reglarna som låser formen gå ned längst ned så att de också hjälper till att hålla regeln som du sätter i betongen.
Tack för fina svar @C.Lundin :)

Ytterligare frågor kommer...

1. Angående formstagen har jag köpt engångsformstag (https://www.beijerbygg.se/privat/sv...formstag-lås/formstag-6x150mm-plyfa-004009454). Dessa har ju en knopp i vardera ända och två koner i mitten. Det innebär att jag måste ju sticka in formstaget i ena väggen först (inifrån formen), sen typ armera, sen sätta andra väggen men samtidigt som jag sätter andra väggen så måste jag matcha hålen i första väggen. Så jag tänker såhär: Jag ska ju ha OSB på insidan, så den minns jag inte riktigt vad den hade för bredd, men där mäter jag och borrar, ser noggrant till att det blir cc 600 mm mellan hålen för formstagen. När jag väl sedan kommer till ytterformen, så ska jag inte borra i någon regel, och jag behöver inte heller borra i mitten utav någon formplyfa-skiva. Formstagen kommer att komma i skarven mellan varje formplyfa skiva. Så jag kommer att behöva typ karva ut några millimeter ur varje formplyfa-skiva i skarven. Eller hur gör man annars?

2. Överkant, trekantslist eller inte... De formplyfaskivor jag har är 2500 x 600 x 12. Så jag har tänkt att jag ska kapa dessa i toppen. För att få en snygg (framförallt rak - lodrät) skarv i betongen när formen är riven vill jag att mina formplyfa-skivor står riktigt rakt. Jag hade tänkt att såga dessa så att deras höjd passar höjden på väggen jag ska gjuta (1740mm). Jag var först inne på att sätta dit sänksågen med skena och kapa. Eller om man ska kapa dem på garageuppfarten... :thinking: Jag hade nog tyckt det var skönt iallafall att kunna gjuta hela vägen upp i formen. Vid mina få tidigare projekt jag gjort har jag upplevt att det vart så mycket lättare med betongen hela vägen upp, när man typ ska brädriva, putsa och stålglätta... Blir det inte tajt innuti en form som är 150 mm bred att komma åt att brädriva, putsa och stålglätta om betongen inte är hela vägen upp?

3. Åtkomst... Väggarna är ju som sagt 1740 mm höga. Jag måste skaffa fram någon form av byggnadsställning för att få en bra arbetshöjd så att man kommer åt bra att se ner i formen när man häller i betongen, vibbar och sen gör efterarbetet. Jag har funderat på lastpallar med plankor över... Eller finns det något vedertaget sätt man brukar göra på? Kan jag dra nytta av detta och bygga kontreforer / strävor mot min gjutform i samma veva som jag bygger en landgång att stå på?

4. Du pratar om att slå ihop större sjok av formplyfa med spikreglar på. Jag hade helst, om det går, sluppit skarva spikreglarna utan gjort "hela stycken" men det blir ju omöjligt att lyfta sen. Då måste jag ju bygga hela väggen vid sidan av. Om jag måste skarva, hur mycket överlapp kör jag med då på spikreglarna?

5. Dessa bottningslister du pratar om. Hade man istället inte kunnat köra med lite fogskum om det skulle bli en liten glipa? Jag har massa tuber fogskum över sedan ett bygge förra sommaren.

6. Jag har inte mätt ännu, men om det skulle visa sig att bottenplattan är för jävla sne eller skev åt något håll. Är det sjukt mycket överkurs att slänga på en säck eller två med flytspackel. För att senare ha bättre förutsättningar att bygga en rak gjutform?

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.