Hej!
Jag har anlitat byggare som skall uppföra en friggebod på plintar. De har grävt och gjutit plintar. I efterhand inser jag att de inte har lagt makadam under plintarna, betongen de har använt är inte någon särskild vinterbetong. Det står på påsarna att man måste ta till särskilda åtgärder om temperaturen är under +5. De har blandat med kallt vatten från utkastet på vårt hus och inte täckt plintarna efter gjutning. Dagen som de gjöt var det -2,5 grader, påföljande dag någon minusgrad och efter det har det varit 4+5 plusgrader dagtid.
Det här är inte riktigt by the book, eller hur? Några råd om hur man kan se om plintarna har tillräcklig hållfasthet?
Jag har anlitat byggare som skall uppföra en friggebod på plintar. De har grävt och gjutit plintar. I efterhand inser jag att de inte har lagt makadam under plintarna, betongen de har använt är inte någon särskild vinterbetong. Det står på påsarna att man måste ta till särskilda åtgärder om temperaturen är under +5. De har blandat med kallt vatten från utkastet på vårt hus och inte täckt plintarna efter gjutning. Dagen som de gjöt var det -2,5 grader, påföljande dag någon minusgrad och efter det har det varit 4+5 plusgrader dagtid.
Det här är inte riktigt by the book, eller hur? Några råd om hur man kan se om plintarna har tillräcklig hållfasthet?
Tyvärr är det bara o göra om arbetet då dom har gjutit i minusgrader med kallt material och vatten och inte täckt så betongen har inte haft någon chans att brinna under normala temperaturer..
Det hade vart så lätt för dom att ha betongsäckarna under värme dygnet innan haft varmvatten och direkt efteråt täckt med tex. pressening så hade du fått det du har beställt..
Det hade vart så lätt för dom att ha betongsäckarna under värme dygnet innan haft varmvatten och direkt efteråt täckt med tex. pressening så hade du fått det du har beställt..
Tack för svar! Går det att bevisa för dem på något enkelt vis att det inte håller måttet? Jag gissar att det kan bli "diskussion".
Innan du anfaller på bred front, dom kan ha använt Finja frostskydd flytande.
https://www.optimera.se/bygghandel/...bruk/eldfast-bruk/frostskydd-flytande-7146362
https://www.optimera.se/bygghandel/...bruk/eldfast-bruk/frostskydd-flytande-7146362
Nu har jag pratat med dem och de blev precis som jag misstänkte. De säger att det är ok eftersom de hällde i något medel som skall göra att det brinner snabbare. Han säger också att jorden isolerar och att det blir varmt uppåt i den delen av plintarna som sticker ovan jord av processen så det är "no problems".
Jag hänvisade till tillverkarens beskrivning att man skall använda varmt vatten och täcka över. Men de säger bara att det inte behövs. Trust us.
Suck. Jag vet inte hur man skall göra nu. Några råd?
Jag hänvisade till tillverkarens beskrivning att man skall använda varmt vatten och täcka över. Men de säger bara att det inte behövs. Trust us.
Suck. Jag vet inte hur man skall göra nu. Några råd?
Det kanske är något sånt som de har hällt i men det står på beskrivningen av det "Finja Frostskydd ersätter inte normala vinteråtgärder såsom isolering och uppvärmning av blandningsvatten och tegel/block." Så jag vet inte om det duger att barra hälla i det när det är några minusgrader?wildeside skrev:
Nej dom har ju uppenbart inte följt vintersnvisningarna vid gjutning och blandning..T Torsten234 skrev:
Viktigaste är att du tar detta skriftligt där du förtydligar att du inte avser att betala för detta moment förrän det görs enligt branshreglerna..
Helt rätt betongen behöver vara varm vid dom temperaturerna..T Torsten234 skrev:
De har ju fortfarande inte följt tillverkarens anvisningar. Oavsett om de avser anvisningarna på betongen eller det flytande frostskyddet.T Torsten234 skrev:
Ge dem två alternativ:
1: Gör om, gör rätt.
2: Skaffa ett intyg från tillverkaren att deras avsteg inte påverkar produktens resultat negativt och att tillverkaren fortfarande utfärdar samma garantier som vanligt för sin produkt.
Misstänker att de inte kommer komma speciellt långt med alternativ 2...
Optimal temperatur ligger på ca 5-10 grader (cementberoende), det är mest gynnsamt för cementreaktionerna långsiktigt vad gäller hållfasthet, beständighet, m.m.
Tillverkarna måste ju sätta rekommendationer på säckarna, för garantier mm.
Men ju kallare ju bättre slutresultat BARA gjutningen INTE fryser, det är big no no.
Att gjuta plint som till största delen är under mark får förutom värme av den kemiska reaktionen när betong brinner, samt värme från omgivande marken (som brukar hålla 4-6 grader)
Dessutom har dom täckt vilket hjälper.
Så gjutningen i sig själv är inga problem, men att inte använda dräneringsmatreal under typ grus ell Makadam är oseriöst & ej fackmannamässigt.
Djup tjäle kan skjuta upp plintarna eftersom "vatten expanderar vid käle" & om marken under plintarna fryser så sker detta.
Tillverkarna måste ju sätta rekommendationer på säckarna, för garantier mm.
Men ju kallare ju bättre slutresultat BARA gjutningen INTE fryser, det är big no no.
Att gjuta plint som till största delen är under mark får förutom värme av den kemiska reaktionen när betong brinner, samt värme från omgivande marken (som brukar hålla 4-6 grader)
Dessutom har dom täckt vilket hjälper.
Så gjutningen i sig själv är inga problem, men att inte använda dräneringsmatreal under typ grus ell Makadam är oseriöst & ej fackmannamässigt.
Djup tjäle kan skjuta upp plintarna eftersom "vatten expanderar vid käle" & om marken under plintarna fryser så sker detta.