64 785 läst · 167 svar
65k läst
167 svar
Gissa hur många ton
Neettan skrev:
Under antagande att ni fick 2 ton och att gruset väger 1,6ton per kubikmeter så skulle det innebära att ni borde ha fått 1,25 kubikmeter grus. Jag tycker den volymen uppskattningsvis ser ut att stämma okej med det som ser ut att ligga på flaket.Neettan skrev:
Om ni sedan har spritt ut gruset på en yta på 30kvm så borde tjockleken på grusningen bli ca 4cm (1,25/30 m) tjock.
Om vi antar att gruset väger mer per kubik så minskar volymen och tjockleken på grustäckningen.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 370 inlägg
Ser ut som en skopa så skulle säga 0,7-0,9 ton.
Det ser ungefär ut som vår hög med makadam vi fick här om dagen. Vi beställde 2 kubik = 3 ton, och den högen är lite större än er. Tror inte att de blåser er på stenen som kostar ett oar hundringar/ton. Det är leveransen som kostar.. Kan mycket väl vara 2 ton det där.Neettan skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 152 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 152 inlägg
Såhär såg våra 3 ton makadam 11-16mm utNeettan skrev:
Köper ni per ton? Det är väldigt svårt att veta hur långt det räcker för det kan ju diffa flera hundratals kg per kubik. Om jag ska lägga på ett lager på gårdsplanen som är 3 cm tjockt så beställer jag 16 kubik grus och sen betalar jag vad det kostar. Dvs de väger det och jag får den mängd jag vill ha. Om man bara köper per ton så är risken stor att man har köpt 200 liter för lite per kubik som man tänkt lägga ut.
Tror inte på två ton per sådan lastning. Var och fick släpet lastat med lite 0/32 förut idag och det är lite fjuttigt att åka runt med så lite på släpet även om det faktiskt kändes vid acceleration att det var lite mer än andra mer normala körningar. Förutom när vi köpte hästgödsel som lastades på alldeles för frikostigt då de ville bli av med den och jag var orolig på riktigt över däcken...
Nu tar du väl lite i överkant. Ungefär 1ton för mycket per m3. Ca 1,6 ton väger vanligt gårdsgrus. Men krossar du inte graniten så väger det ungefär 2,6 ton/m3. Lite svårt att hantera den stenklumpen bara.OlssonX skrev: