Maxlast för denna är runt 750kg och den ser inte superöverlastad ut. Så kanske 1 ton +/- 20%

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Under antagande att ni fick 2 ton och att gruset väger 1,6ton per kubikmeter så skulle det innebära att ni borde ha fått 1,25 kubikmeter grus. Jag tycker den volymen uppskattningsvis ser ut att stämma okej med det som ser ut att ligga på flaket.

Om ni sedan har spritt ut gruset på en yta på 30kvm så borde tjockleken på grusningen bli ca 4cm (1,25/30 m) tjock.

Om vi antar att gruset väger mer per kubik så minskar volymen och tjockleken på grustäckningen.

Redigerat:
  • Gilla
Jennysara och 3 till
  • Laddar…
Neettan Neettan skrev:
Jo de har dom å dom sa de var 2 ton men de ser ju inte jag ‍♀️‍♀️
Du tror på fullt allvar att företaget har vägt ditt grus och sen ljuger om vikten för att luta dig på någon hundring eller två. Hjälp!

• Gilla
Millis79 och 3 till
  • Laddar…
Ser ut ungefär så mycket jag brukar ta på mitt släp när jag hämtar grus, 800-900kg.

• Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Ser ut som en skopa så skulle säga 0,7-0,9 ton.

• Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Detta vägde 900kg. Så jag tippar på ca 1 ton.
Släpvagn lastad med grus, uppskattad till nästan 1 ton, parkerad bredvid en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
S
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
Det ser ungefär ut som vår hög med makadam vi fick här om dagen. Vi beställde 2 kubik = 3 ton, och den högen är lite större än er. Tror inte att de blåser er på stenen som kostar ett oar hundringar/ton. Det är leveransen som kostar.. Kan mycket väl vara 2 ton det där.

H
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Ser ut som en skopa så skulle säga 0,7-0,9 ton.
vad för maskin lastar dom med åt dig?
När jag är i gropen och hämtar så får jag typ 1/3 skopa.
Brukar vara på 4,5 kubik skopa på den maskinen.
En liten vanlig l90 maskin har 3,3 kubik skopa.

• Gilla
Sommarkatt och 1 till
  • Laddar…
S
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
Såhär såg våra 3 ton makadam 11-16mm ut

• Lastbil tippning av 3 ton makadam 11-16mm vid en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Får man ens ta 2 ton på det släpet, dem kanske väntar på att ni ska hämta resten? :geek:
Förstår inte varför dom flesta kommenterar vad bilen får ta å inte ta... de är inget tippbart släp!!
De var inte de jag frågade om den får lasta de eller inte!

Tack för alla bra kommentarer iaf

• Gilla
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
Köper ni per ton? Det är väldigt svårt att veta hur långt det räcker för det kan ju diffa flera hundratals kg per kubik. Om jag ska lägga på ett lager på gårdsplanen som är 3 cm tjockt så beställer jag 16 kubik grus och sen betalar jag vad det kostar. Dvs de väger det och jag får den mängd jag vill ha. Om man bara köper per ton så är risken stor att man har köpt 200 liter för lite per kubik som man tänkt lägga ut.

Tror inte på två ton per sådan lastning. Var och fick släpet lastat med lite 0/32 förut idag och det är lite fjuttigt att åka runt med så lite på släpet även om det faktiskt kändes vid acceleration att det var lite mer än andra mer normala körningar. Förutom när vi köpte hästgödsel som lastades på alldeles för frikostigt då de ville bli av med den och jag var orolig på riktigt över däcken...

• Gilla
StVik
  • Laddar…
Cheesen
Neettan Neettan skrev:
Vi skulle ha 2 ton per gång å då såg de ut såhär! Detta ska vara 2 ton men svårt å tro det!!!
Om du lastar två ton på den bilen så går bakaxeln sönder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Stenkross väger 2,6 ton per kubik.
Tycker det verkar mer som du inte riktigt har klart för dig hur mycket sten väger.
Räkna på hur tjockt gruslager du vill ha på dina 30 kvm så inser du rätt snabbt att du beställt alldeles för lite.
Nu tar du väl lite i överkant. Ungefär 1ton för mycket per m3. Ca 1,6 ton väger vanligt gårdsgrus. Men krossar du inte graniten så väger det ungefär 2,6 ton/m3. Lite svårt att hantera den stenklumpen bara.

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Neettan Neettan skrev:
Gissa på 3,5 ton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.