Maskintok skrev:
må så vara.
Inte en aning vad det kommunala bolaget har för bolag i sin tur men skulle kunna gissa på Telia.. som de har till sina lägenheter.

Jo det är fullt möjligt att jag måste byta någon gång i framtiden.. Men då blir det till ett högre system än detta..

Varför bygger man master nu om detta systemet ska väck?

Jag tycker nog mera att dina åsikter här mot mig, är som i elförbruknings trådar..
alla andra skall upplåta något för din del så din uppkoppling blir billig...
Men på landsbygden gäller andra saker...
Oj, det var värst!
Om du läser vad jag skriver en gång till så ser du att det är för din egen skull också som vi måste bygga fibernät på landet.
Det är här vi annars blir beroende av svajiga mobilnät med glesa basstationer.
Idag har vi 4G och snart 5G. På landet kommer det inte att bli så mkt skillnad mot idag för de snabba hastigheterna som 5G annonseras med är under förutsättning att man har kontakt med minst 2 baser samtidigt. Du vet ju själv att man får vara glad om man får bra uppkoppling mot en.
Det är inte ekonomiskt försvarbart att kanske fyrdubbla antalet master på landsbygden (och de kräver dessutom fiber framöver) så du kommer inte att se några ökade datahastigheter att tala om när ni får 5G.
Det betyder att 4k TV, 4ggr högre upplösning än HD, i praktiken är uteslutet för dig och dina grannar utan fiber.
Att ni sedan har usel fiberlev är en helt annan fråga som går att lösa.
Gällande mina tankar om elnätet så är det egentligen samma tänk, genom att hjälpa och stötta folk som inte vet bättre, eller som inte har råd fn, så kan de få lägre uppvärmningskostnader samtidigt som vi slipper att bygga ut elnätet som de också skulle tvingas betala.
Och vi slipper också bygga en massa bruteforce-baskraft utan kan klara oss med det vi har.
Jag skulle inte beskriva det som egoistiskt tänkande, lika lite som när jag drog igång fiberföreningen här för 850+ fastigheter som idag slipper lita till mobilnätet.
 
A
K karlmb skrev:
Oj, det var värst!
Om du läser vad jag skriver en gång till så ser du att det är för din egen skull också som vi måste bygga fibernät på landet.
Det är här vi annars blir beroende av svajiga mobilnät med glesa basstationer.
Idag har vi 4G och snart 5G. På landet kommer det inte att bli så mkt skillnad mot idag för de snabba hastigheterna som 5G annonseras med är under förutsättning att man har kontakt med minst 2 baser samtidigt. Du vet ju själv att man får vara glad om man får bra uppkoppling mot en.
Det är inte ekonomiskt försvarbart att kanske fyrdubbla antalet master på landsbygden (och de kräver dessutom fiber framöver) så du kommer inte att se några ökade datahastigheter att tala om när ni får 5G.
Det betyder att 4k TV, 4ggr högre upplösning än HD, i praktiken är uteslutet för dig och dina grannar utan fiber.
Att ni sedan har usel fiberlev är en helt annan fråga som går att lösa.
Gällande mina tankar om elnätet så är det egentligen samma tänk, genom att hjälpa och stötta folk som inte vet bättre, eller som inte har råd fn, så kan de få lägre uppvärmningskostnader samtidigt som vi slipper att bygga ut elnätet som de också skulle tvingas betala.
Och vi slipper också bygga en massa bruteforce-baskraft utan kan klara oss med det vi har.
Jag skulle inte beskriva det som egoistiskt tänkande, lika lite som när jag drog igång fiberföreningen här för 850+ fastigheter som idag slipper lita till mobilnätet.
beror ju väldigt mycket på vad du förväntar dig... Jag som läser och skriver här, beställer grejer mm ser på youtube.. Men där stannar det.. Varför ska jag inte kunna vara nöjd med 5G?

Vill jag sedan ha tv så finns ju många alternativ även där.. satellit gick man över till för inte allt så länge sedan..
Fick ju byta box för detta 2018 så det går nog bra många år framåt...

Och sedan kommer nog andra lösningar framöver.. vem vet..
Men den fibern som vi har har här får då vara..
 
Maskintok skrev:
beror ju väldigt mycket på vad du förväntar dig... Jag som läser och skriver här, beställer grejer mm ser på youtube.. Men där stannar det.. Varför ska jag inte kunna vara nöjd med 5G?

Vill jag sedan ha tv så finns ju många alternativ även där.. satellit gick man över till för inte allt så länge sedan..
Fick ju byta box för detta 2018 så det går nog bra många år framåt...

Och sedan kommer nog andra lösningar framöver.. vem vet..
Men den fibern som vi har har här får då vara..
Försökt förklara....
Du kommer inte att vilja ha vare sig sattelit eller mobil-lösningar när dessa höjts i pris pga allt färre användare.
Det är mkt vanligt att folk tittar på vad de har idag och tänker att de inte behöver något bättre, men poängen är alltså att de gör det.
Vet ej vad du brukar titta på på Canal digital men de som gillar hockey mm vill ha stora skärmar redan idag och då behövs 4k för att man ska se pucken.
Klart man kan titta på tjockteve också men det är nog inte intressant för dig.
You have been informed.
Klaga inte sen när du tycker det blir dyrt att efteransluta till fiber.
 
Redigerat:
A
K karlmb skrev:
Försökt förklara....
Du kommer inte att vilja ha vare sig sattelit eller mobil-lösningar när dessa höjts i pris pga allt färre användare.
Det är mkt vanligt att folk tittar på vad de har idag och tänker att de inte behöver något bättre, men poängen är alltså att de gör det.
Vet ej vad du brukar titta på på Canal digital men de som gillar hockey mm vill ha stora skärmar redan idag och då behövs 4k för att man ska se pucken.
Klart man kan titta på tjockteve också men det är nog intressant för dig.
You have been informed.
Klaga inte sen när du tycker det blir dyrt att efteransluta till fiber.
Jag kollar inte på sport överhuvudtaget.
Det blir någon film eller serie som kan för nöja..

vi får se, för fiber mm är inte så billigt de heller... Och inte fan blir det billigare..
Allt ökar i pris...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag kollar inte på sport överhuvudtaget.
Det blir någon film eller serie som kan för nöja..

vi får se, för fiber mm är inte så billigt de heller... Och inte fan blir det billigare..
Allt ökar i pris...
Lite måste du väl använda allt i lädret till efter vedförsäljning;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag kollar inte på sport överhuvudtaget.
Det blir någon film eller serie som kan för nöja..

vi får se, för fiber mm är inte så billigt de heller... Och inte fan blir det billigare..
Allt ökar i pris...
Ok. Ju mindre du kollar, desto mindre vill du ligga med dyrt sat-abb. Så det blir mobilnätet för dig iaf. Kanske funkar idag om du inte kör HDtv. Gör du det så är det dyrt redan idag.
Även en film vill man kanske se på en 65", och då är vi där igen. Mobilnätet hänger inte med annat än till kanske 720p.
Du kommer att vilja ha fiber förr eller senare.
 
A
K karlmb skrev:
Ok. Ju mindre du kollar, desto mindre vill du ligga med dyrt sat-abb. Så det blir mobilnätet för dig iaf. Kanske funkar idag om du inte kör HDtv. Gör du det så är det dyrt redan idag.
Även en film vill man kanske se på en 65", och då är vi där igen. Mobilnätet hänger inte med annat än till kanske 720p.
Du kommer att vilja ha fiber förr eller senare.
32" 14 år gammal tv..
boxen byttes emot en hdbox 2018..
Tror nog jag klarar mig ändå precis som jag gör nu..
Vad är 720p?
 
Varför tror ni att mobiltjänster kommer att minska och öka i pris? Alla har och behöver väl en mobiltelefon. Och alla vill väl ha bra mottagning även utanför hemmet.
Utveckling hittills har ju varit helt åt motsatt håll. Alla tar sig väl ut i verkligheten då och då även om man har fiber hemma?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kirre2 skrev:
Varför tror ni att mobiltjänster kommer att minska och öka i pris? Alla har och behöver väl en mobiltelefon. Och alla vill väl ha bra mottagning även utanför hemmet.
Utveckling hittills har ju varit helt åt motsatt håll. Alla tar sig väl ut i verkligheten då och då även om man har fiber hemma?
i Härjedalen där jag jobbar ibland så skulle det inte bli fiber åt de som inte bodde i tätare områden... De som låg en bra bit för sig själva fick nöja sig med mobilt bredband...
 
Unikt namn
Maskintok skrev:
Tack för svaret..
det jag är fundersam över mest är fundament mm som blir kvar efteråt.. Så man inte får som med vindkraftverk...
Det har jag tyvärr ingen aning om.

Magkänslan är att en mast står länge, och att det inte är riktigt lika stor risk att en större mast ersätter många mindre sådana som med vindkraftverk.

Med den teknik som finns just nu ser det inte ut att bli färre master. Snarare ser man behovet av att förtäta för att kunna erbjuda högre hastigheter till större områden

Men man vet ju förståss inte om det kommer någon helt ny teknik, kanske satteliter eller bautamaster ersätter mindre master helt och hållet, och på lite längre sikt och blir mindre master bara övergivna.

Det är nog bra att göra sig informerad om underhållsplanen/avvecklingsplanen för masten, om det finns någon sådan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Varför tror ni att mobiltjänster kommer att minska och öka i pris? Alla har och behöver väl en mobiltelefon. Och alla vill väl ha bra mottagning även utanför hemmet.
Utveckling hittills har ju varit helt åt motsatt håll. Alla tar sig väl ut i verkligheten då och då även om man har fiber hemma?
Självklart är mobilnätet ett nödvändigt komplement. Men det duger inte till TV i framtiden om man vill använda större skärmar.
Det finns fysiska begränsningar i hur mkt bandbredd man kan få ut under de förhållanden som råder i glesbygd.
 
Maskintok skrev:
32" 14 år gammal tv..
boxen byttes emot en hdbox 2018..
Tror nog jag klarar mig ändå precis som jag gör nu..
Vad är 720p?
Visst, och generationen före oss var nöjda med färgteve...
720p är halvvägs mellan det du tittar på via mobilnätet på din 32a och full HD som din tv ev tom klarar att visa.
En datorskärm är redan över HD (1080p).
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Självklart är mobilnätet ett nödvändigt komplement. Men det duger inte till TV i framtiden om man vill använda större skärmar.
Det finns fysiska begränsningar i hur mkt bandbredd man kan få ut under de förhållanden som råder i glesbygd.
Ok, men klarar jag mig nu med mobilen borde jag ju klara mig även i framtiden. Nån jätteskärm är knappast aktuellt.
 
A
K karlmb skrev:
Visst, och generationen före oss var nöjda med färgteve...
720p är halvvägs mellan det du tittar på via mobil och full HD som din tv ev tom klarar att visa.
En datorskärm är redan över HD (1080p).
nåjo färgtv har jag med:crysmile:
Men den får duga tills den dör..
jag är inte mycket för dessa moderna grejer..
Och vill inte ha status grejer.. de ska ha ett syfte... Och för mig är inte en 72" tv bättre än en 32" för de visar samma sak..
Bara kostnaderna som ökar... Jag går hellre åt andra hållet...
 
  • Gilla
Nette och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nåjo färgtv har jag med:crysmile:
Men den får duga tills den dör..
jag är inte mycket för dessa moderna grejer..
Och vill inte ha status grejer.. de ska ha ett syfte... Och för mig är inte en 72" tv bättre än en 32" för de visar samma sak..
Bara kostnaderna som ökar... Jag går hellre åt andra hållet...
Vi gamlingar förstår inte sånt där! Jag går också åt andra hållet, inte bara med tv och sånt utan kommer på efterhand att gamla grejer ofta är mycket bättre än nya.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.