A
K Kirre2 skrev:
Vi gamlingar förstår inte sånt där! Jag går också åt andra hållet, inte bara med tv och sånt utan kommer på efterhand att gamla grejer ofta är mycket bättre än nya.
Jag hade en enorm diskussion med ungarna.. (se maskin och hjälp tråden)
frågade när nästan alla deras leksaker är trasiga vad som krävs...
öhh plåt saker säger den ena..
Jag gick och kollade..
Jo visst något behöver en svets... Men de håller plast och tuffa grejer de är bara att kasta....

utveckling?
människan har snart avvecklar sig själv..

Här är det radio som går mest..
Och nyheterna i mobilen..
tvn är mest för att vara nära frugan på kvällen.. Blir det för dyrt... Så finns ju dvs filmer... blueray har jag heller... :crysmile:
Men vet ni...?
Jag klarar av min verklighet ändå.. :thinking:;):D
 
Unikt namn
K karlmb skrev:
Du kommer att vilja ha fiber förr eller senare.
Mest sannolikt är nog att barnen önskar snabbare internet för att tanka stora datorspel snabbt och ladda upp/ner videoklipp på sociala medier.

Sitter token på en mast som inte har så hög belastning är det ju inte helt givet att en trådlös förbindelse blir otillräcklig.

De två största akilleshälarna för mobilt internet (innan 4g) har ju varit surfgränsen och överbelastade master.

I och med 4g är hastigheter helt ok, givet att masten sitter inom rimligt avstånd/någorlunda fri sikt).

Snåla surfgränser har även börjat luckras upp och flera operatörer har lagt sig på mer humana priser för ett abonnemang utan surftak.

En fiber kostade mig <30k i installation. Hade jag inte varit en datanörd så hade det varit lite svårmotiverat. :p
30k ger många månader mobilsurf och min nuvarande förbindelse är inte nämnvärt mycket billigare per månad än mobila sådana...

Jag förespråkar givetvis fiber för alla om det är möjligt. Men man får ju ha respekt för att 30k är en hygglig slant och det krävs speciella användarmönster för att de 50-100mbit man kan via mobil 4g internet ska bli helt otillräckligt.

Om förutsättningarna för mobilt internet är sämre och man får en bråkdel av hastigheten ovan så är det givetvis lättare att motivera en fiberinstallation.

Men det är ju även tekniskt möjligt att använda sig av riktantenner så länge det finns master på lite längre håll...

Allt är inte svart och vitt
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mest sannolikt är nog att barnen önskar snabbare internet för att tanka stora datorspel snabbt och ladda upp/ner videoklipp på sociala medier.

Sitter token på en mast som inte har så hög belastning är det ju inte helt givet att en trådlös förbindelse blir otillräcklig.

De två största akilleshälarna för mobilt internet (innan 4g) har ju varit surfgränsen och överbelastade master.

I och med 4g är hastigheter helt ok, givet att masten sitter inom rimligt avstånd/någorlunda fri sikt).

Snåla surfgränser har även börjat luckras upp och flera operatörer har lagt sig på mer humana priser för ett abonnemang utan surftak.

En fiber kostade mig <30k i installation. Hade jag inte varit en datanörd så hade det varit lite svårmotiverat. :p
30k ger många månader mobilsurf och min nuvarande förbindelse är inte nämnvärt mycket billigare per månad än mobila sådana...

Jag förespråkar givetvis fiber för alla om det är möjligt. Men man får ju ha respekt för att 30k är en hygglig slant och det krävs speciella användarmönster för att de 50-100mbit man kan via mobil 4g internet ska bli helt otillräckligt.

Om förutsättningarna för mobilt internet är sämre och man får en bråkdel av hastigheten ovan så är det givetvis lättare att motivera en fiberinstallation.

Men det är ju även tekniskt möjligt att använda sig av riktantenner så länge det finns master på lite längre håll...

Allt är inte svart och vitt
risken finns..
samtidigt så bör det räcka till även åt en flerbarnsfamilj..
De flesta här har ju några år innan dator blir aktuellt...

30.000... Hade jag dessa över så vore kulvert, nytt tak mm mer lockande....
 
K Kirre2 skrev:
Ok, men klarar jag mig nu med mobilen borde jag ju klara mig även i framtiden. Nån jätteskärm är knappast aktuellt.
Kom bara ihåg att du är varnad..
 
Maskintok skrev:
risken finns..
samtidigt så bör det räcka till även åt en flerbarnsfamilj..
De flesta här har ju några år innan dator blir aktuellt...

30.000... Hade jag dessa över så vore kulvert, nytt tak mm mer lockande....
30000 är snart intjänade på mobilabben som ni nu måste ha på fri surf.
Dessutom är livslängden på investeringen nån generation eller ännu mer. Priset på fastigheten ökar mer än med 30000 redan idag eftersom en efteranslutning kan kosta det dubbla eller mer på landet, och ta år att få till.
 
Maskintok skrev:
Hudiksvalls och Nordanstigs gemensamma fiberbolag, dvs kommunalt.
Vad är det med det?
De hade stora svårigheter att få till lösningar med bra hastighet..
Samma skit som här, det funkar visst bra för de i tätare bebyggelse medans de som bor längre bort och helt själv på någon kant får sämre hastighet..
vet många kunder som gnällt på sin fiber.
De använder mobilens nät istället.. För att ens kunna betala räkningar...
Vad jag vet har man aldrig byggt nät till privatpersoner med lägre hastighet än 100 Mbit/s till varje anslutning. Sen ett antal år tillbaks är 1 Gbit/s standard. Väldigt få på landsbygden har väsentligt högre hastighet än så via mobilnätet.
Om fiberanslutningen inte duger för att betala räkningar så är nätet trasigt. Det är inte fibertekniken som sådan det är fel på.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mest sannolikt är nog att barnen önskar snabbare internet för att tanka stora datorspel snabbt och ladda upp/ner videoklipp på sociala medier.

Sitter token på en mast som inte har så hög belastning är det ju inte helt givet att en trådlös förbindelse blir otillräcklig.

De två största akilleshälarna för mobilt internet (innan 4g) har ju varit surfgränsen och överbelastade master.

I och med 4g är hastigheter helt ok, givet att masten sitter inom rimligt avstånd/någorlunda fri sikt).

Snåla surfgränser har även börjat luckras upp och flera operatörer har lagt sig på mer humana priser för ett abonnemang utan surftak.

En fiber kostade mig <30k i installation. Hade jag inte varit en datanörd så hade det varit lite svårmotiverat. :p
30k ger många månader mobilsurf och min nuvarande förbindelse är inte nämnvärt mycket billigare per månad än mobila sådana...

Jag förespråkar givetvis fiber för alla om det är möjligt. Men man får ju ha respekt för att 30k är en hygglig slant och det krävs speciella användarmönster för att de 50-100mbit man kan via mobil 4g internet ska bli helt otillräckligt.

Om förutsättningarna för mobilt internet är sämre och man får en bråkdel av hastigheten ovan så är det givetvis lättare att motivera en fiberinstallation.

Men det är ju även tekniskt möjligt att använda sig av riktantenner så länge det finns master på lite längre håll...

Allt är inte svart och vitt
Jag kan köpa resonemanget i stan där "fiber finns i gatan" och en efteranslutning kostar 10-15000. Så är det inte på landet, där får man passa på när projektet drar förbi.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Idag har vi 4G och snart 5G. På landet kommer det inte att bli så mkt skillnad mot idag för de snabba hastigheterna som 5G annonseras med är under förutsättning att man har kontakt med minst 2 baser samtidigt.
Nja, största problemet är att man sänder på väldigt höga frekvenser för att uppnå de högsta hastigheterna (några tiotal GHz). Vid de frekvenserna blir räckvidden bara ett par hundra meter och signalen stoppas av ett par väggar.
Det 5G-nät man bygger på landsbygden återanvänder frekvenserna från tidigare mobilnät (0,9-1,8 GHz) , så där blir överföringshastigheten bara marginellt bättre, men med bra yttäckning.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nåjo färgtv har jag med:crysmile:
Men den får duga tills den dör..
jag är inte mycket för dessa moderna grejer..
Och vill inte ha status grejer.. de ska ha ett syfte... Och för mig är inte en 72" tv bättre än en 32" för de visar samma sak..
Bara kostnaderna som ökar... Jag går hellre åt andra hållet...
Visst. Ingen tvingar dig.
Men vi har många äldre i vårt nät som inte vet vad HD är men som inser att det var läge att gå med i fiberprojektet när vi drog igång.
En del hade inte ens e-mail...
En del minns vilket j-a liv och käbbel det var när de skulle dra in el hemma...
 
useless useless skrev:
Nja, största problemet är att man sänder på väldigt höga frekvenser för att uppnå de högsta hastigheterna (några tiotal GHz). Vid de frekvenserna blir räckvidden bara ett par hundra meter och signalen stoppas av ett par väggar.
Det 5G-nät man bygger på landsbygden återanvänder frekvenserna från tidigare mobilnät (0,9-1,8 GHz) , så där blir överföringshastigheten bara marginellt bättre, men med bra yttäckning.
Det var så jag menade, också.
 
K karlmb skrev:
Jag kan köpa resonemanget i stan där "fiber finns i gatan" och en efteranslutning kostar 10-15000. Så är det inte på landet, där får man passa på när projektet drar förbi.
Och utifrån idag kan få bidrag upp till 60%. Men visst det kan ju komma nya för oss som missade förra gången;)
 
Unikt namn
K karlmb skrev:
Jag kan köpa resonemanget i stan där "fiber finns i gatan" och en efteranslutning kostar 10-15000. Så är det inte på landet, där får man passa på när projektet drar förbi.
K karlmb skrev:
30000 är snart intjänade på mobilabben som ni nu måste ha på fri surf.
Dessutom är livslängden på investeringen nån generation eller ännu mer. Priset på fastigheten ökar mer än med 30000 redan idag eftersom en efteranslutning kan kosta det dubbla eller mer på landet, och ta år att få till.
Alternativet till fiber är givetvis en fast installation av en 4G router med extern antenn, möjligen riktad sådan om avståndet kräver det.
Inte 8mobilabonnemang med fri surf.

Det jag menar är att man får ha en nykter syn på pris vs funktion.
Trådlöst internet är inte katastrofdyrt och fiber är inte snorbilligt överallt, speciellt inte med installationsavgiften inkluderad.

Om jag ska räkna av fibern på 10år så är det (givet min installationsavgift) <250kr extra per månad.
Tele2 erbjuder fri surf för 499kr. Routern går på ~600.

Telia som är min nuvarande leverantör erbjuder som billigast 100/100 fiber för 299:-
Dvs totalt 549/mån de första 10åren.
Så efter 10år är fiber 5800kr dyrare.

Först efter 12,5år börjar fibern bli billigare per månad givet dagens priser. Jag skulle dessutom tro att trådlösa abonnemang sjunkit mer i månadskostnad över tid än vad fasta har, men om det fortsätter så eller vänder vet man ju inte.

Jag har snabbare internet än 100mbit, så jag kommer sannolikt aldrig räkna hem min fiber. Men det är även ett aktivt beslut jag tagit.
Jag tycker det är kul med snabb surf. :)
 
Maskintok skrev:
fiber mm kan jag få fram om jag vill.
Är inte så intresserad av det dock.
Och jag tror inte de släcker någon satellit på bra länge...
De har redan släckt flera.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alternativet till fiber är givetvis en fast installation av en 4G router med extern antenn, möjligen riktad sådan om avståndet kräver det.
Inte 8mobilabonnemang med fri surf.

Det jag menar är att man får ha en nykter syn på pris vs funktion.
Trådlöst internet är inte katastrofdyrt och fiber är inte snorbilligt överallt, speciellt inte med installationsavgiften inkluderad.

Om jag ska räkna av fibern på 10år så är det (givet min installationsavgift) <250kr extra per månad.
Tele2 erbjuder fri surf för 499kr. Routern går på ~600.

Telia som är min nuvarande leverantör erbjuder som billigast 100/100 fiber för 299:-
Dvs totalt 549/mån de första 10åren.
Så efter 10år är fiber 5800kr dyrare.

Först efter 12,5år börjar fibern bli billigare per månad givet dagens priser. Jag skulle dessutom tro att trådlösa abonnemang sjunkit mer i månadskostnad över tid än vad fasta har, men om det fortsätter så eller vänder vet man ju inte.

Jag har snabbare internet än 100mbit, så jag kommer sannolikt aldrig räkna hem min fiber. Men det är även ett aktivt beslut jag tagit.
Jag tycker det är kul med snabb surf. :)
Vi konstaterade att det är en ickefråga utifrån senaste statistik från PTS i våras. Vi har redan infrastrukturen på plats även om det återstår "mindre" delar av landsbygden och de som har anslutningsproblem vilket ofta lyfts fram som referens för att bredbandsutbyggnad saknas. Och, Ja, det kan vara besvärligt för de som önskar fiber men inte kan få det, idag men det finns idag en nästan rikstäckande infrastruktur.
Tabell över tillgång till fast bredband och telefoni i Sverige 2020 med olika tekniker och hastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alternativet till fiber är givetvis en fast installation av en 4G router med extern antenn, möjligen riktad sådan om avståndet kräver det.
Inte 8mobilabonnemang med fri surf.

Det jag menar är att man får ha en nykter syn på pris vs funktion.
Trådlöst internet är inte katastrofdyrt och fiber är inte snorbilligt överallt, speciellt inte med installationsavgiften inkluderad.

Om jag ska räkna av fibern på 10år så är det (givet min installationsavgift) <250kr extra per månad.
Tele2 erbjuder fri surf för 499kr. Routern går på ~600.

Telia som är min nuvarande leverantör erbjuder som billigast 100/100 fiber för 299:-
Dvs totalt 549/mån de första 10åren.
Så efter 10år är fiber 5800kr dyrare.

Först efter 12,5år börjar fibern bli billigare per månad givet dagens priser. Jag skulle dessutom tro att trådlösa abonnemang sjunkit mer i månadskostnad över tid än vad fasta har, men om det fortsätter så eller vänder vet man ju inte.

Jag har snabbare internet än 100mbit, så jag kommer sannolikt aldrig räkna hem min fiber. Men det är även ett aktivt beslut jag tagit.
Jag tycker det är kul med snabb surf. :)
En payoff på 12 år för något som håller i 50-100?
En nobrainer enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.