A AndersS skrev:
Vi konstaterade att det är en ickefråga utifrån senaste statistik från PTS i våras. Vi har redan infrastrukturen på plats även om det återstår "mindre" delar av landsbygden och de som har anslutningsproblem vilket ofta lyfts fram som referens för att bredbandsutbyggnad saknas. Och, Ja, det kan vara besvärligt för de som önskar fiber men inte kan få det, idag men det finns idag en nästan rikstäckande infrastruktur.
[bild]
De är de sista 20% vi pratar om här. De kostar mest och är därför kvar med ADSL eller bara mobilt idag. Resten har redan fiber iaf i gatan utanför.
 
A
K karlmb skrev:
30000 är snart intjänade på mobilabben som ni nu måste ha på fri surf.
Dessutom är livslängden på investeringen nån generation eller ännu mer. Priset på fastigheten ökar mer än med 30000 redan idag eftersom en efteranslutning kan kosta det dubbla eller mer på landet, och ta år att få till.
måste?
Nä jag kan gräva själv så handlägger de kabeln inom 14 dagar.. finns avtal på det ;)
gubben med Huddigen lovat göra detta för 3000 kr.. Sedan 2500 kr för uppkopplingen.
Men jag är inte övertygad.. långt ifrån..

Jag gör av med 15-30 mb i månaden på mobilen kostar ca 99 kr.
 
K karlmb skrev:
De är de sista 20% vi pratar om här. De kostar mest och är därför kvar med ADSL eller bara mobilt idag. Resten har redan fiber iaf i gatan utanför.
Vad avser du med de sista 20%?
Enligt senaste statistik är det troligtvis möjligt att ansluta nästan 94% och statistiken är från 2020!
[11] Måttet innebär att antingen: a) en faktisk anslutning finns b) en anslutning kan beställas för högst 40 000 kr eller c) att hushållet eller arbetsstället uppskattas finnas i absoluta närheten av en fiberanslutning. För den exakta metoden se metodbilagan till ”PTS mobiltäcknings- och bredbandskartläggning 2020”.

Skärmdump av statistik över bredbandsanslutning med procentandelar för olika tekniker.
 
Maskintok skrev:
måste?
Nä jag kan gräva själv så handlägger de kabeln inom 14 dagar.. finns avtal på det ;)
gubben med Huddigen lovat göra detta för 3000 kr.. Sedan 2500 kr för uppkopplingen.
Men jag är inte övertygad.. långt ifrån..

Jag gör av med 15-30 mb i månaden på mobilen kostar ca 99 kr.
Kör du mobilen hemma över wifi?
Annars kan inte den mängden räcka till för uppdatering av appar.;)
 
A
A AndersS skrev:
Kör du mobilen hemma över wifi?
Annars kan inte den mängden räcka till för uppdatering av appar.;)
Nej ingen wifi.
Jo det gör det..
bankid, Lidl, också något mer..
Men det är iallafall under 10 appar..
Inga kruseduller där inte..
Jag lever inte som ni andra gör... därför går det.. ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Unikt namn
K karlmb skrev:
En payoff på 12 år för något som håller i 50-100?
En nobrainer enligt mig.
Alltså det beror ju på om man har 30k som brinner i fickan... Sen är det inte säkert att man bor kvar om 10år, eller 20år.

A AndersS skrev:
Vi konstaterade att det är en ickefråga utifrån senaste statistik från PTS i våras. Vi har redan infrastrukturen på plats även om det återstår "mindre" delar av landsbygden och de som har anslutningsproblem vilket ofta lyfts fram som referens för att bredbandsutbyggnad saknas. Och, Ja, det kan vara besvärligt för de som önskar fiber men inte kan få det, idag men det finns idag en nästan rikstäckande infrastruktur.
[bild]
Infrastrukturen finns säkert på plats. Men anslutningsavgifterna kan vara dyra ändå.
Min fiber fanns redan under gräsmattan, så två tomtar kom hit och krafsade fram den ur gruset närmast huset. Ett borrhål senare satt fiberboxen på plats.
Jag blev ju förvisso glad att de inte blev tvungen att demolera häcken och gräsmattan med en grävare, men det kändes ju lite saftigt med 30k för ett besök av två man i knappt 2h.

Jag bor i en kranskommun till Stockholm kan tilläggas. Alla hus har ej indragen fiber, även om den finns i närheten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej ingen wifi.
Jo det gör det..
bankid, Lidl, också något mer..
Men det är iallafall under 10 appar..
Inga kruseduller där inte..
Jag lever inte som ni andra gör... därför går det.. ;)
Du skrev 15-30 mb (MegaByte) i månaden. Det räcker inte ens till uppgraderingar i din mobil.
En enda uppdatering kan vara av den storleken eller mera.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Du skrev 15-30 mb (MegaByte) i månaden. Det räcker inte ens till uppgraderingar i din mobil.
En enda uppdatering kan vara av den storleken eller mera.
Ursäkta ska nog vara gb:thinking:
inte så lätt för en byfåne att rätta till allt på telefonen innan sänd..
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alltså det beror ju på om man har 30k som brinner i fickan... Sen är det inte säkert att man bor kvar om 10år, eller 20år.
Det går att ta lite lån på huset och värdet lär som sagt öka mkt mer än 30000. Få investeringar som är så gynnsamma.
 
Maskintok skrev:
Nej ingen wifi.
Jo det gör det..
bankid, Lidl, också något mer..
Men det är iallafall under 10 appar..
Inga kruseduller där inte..
Jag lever inte som ni andra gör... därför går det.. ;)
Du glömmer vad du lägger på satelliten...
 
A
K karlmb skrev:
Det går att ta lite lån på huset och värdet lär som sagt öka mkt mer än 30000. Få investeringar som är så gynnsamma.
ta lån för fiber...
njä det var ingen fördel enligt revisorn då på jordbruksfastighet....
 
Maskintok skrev:
ta lån för fiber...
njä det var ingen fördel enligt revisorn då på jordbruksfastighet....
Även revisorer kan vara okunniga på fiber....
 
A
K karlmb skrev:
Du glömmer vad du lägger på satelliten...
Nä inte alls.
satelliten har inget med detta att göra.
Då jag inte har internet på tvn.

Den är en privat post..
blanda inte ihop olika sanningar...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kan ni inte ta diskussionen om fiber, satelliter, mobiler eller era individuella kostnader i någon annan tråd. Ni har svävat iväg långt utanför ämnet i den här tråden.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Även revisorer kan vara okunniga på fiber....
Är väl ingen virkesköpare heller. ;)
Men i denna fråga så nä..
Då är det isåfall bättre att baka in detta i en post om avlopp... Och låna extra för detta..
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.