Maskintok skrev:
det har nämnts 4K och 5G..
Vad är skillnaden?
4K är för film via bl.a. projektor.
UHD är för TV-sändningar, vilket är fyra gånger full HD, som i sin tur är mindre än riktig 4K.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då var det säkert 4g vs 5g.
Jämfört med en kabel där du alltid är ensam om skrika, så det är bara att köra fullt ös hela tiden.
Det där är ju inte riktigt sant. Man delar ju på fibern också, längre bort.
 
A
A Arne_Planka skrev:
4K är för film via bl.a. projektor.
UHD är för TV-sändningar, vilket är fyra gånger full HD, som i sin tur är mindre än riktig 4K.
jaha... Vad ska jag med en projektor till?
känns ju överdrivet... Och har inte mycket i denna del att göra... :thinking:
UHD har jag aldrig hört talas om...
 
A
A Arne_Planka skrev:
Det där är ju inte riktigt sant. Man delar ju på fibern också, längre bort.
någon sa att om du låg sist på kabeln från delning så var det betydligt sämre hastighet...
Kan detta stämma?
 
K karlmb skrev:
En payoff på 12 år för något som håller i 50-100?
En nobrainer enligt mig.
Vad är det som säger att fiber är modernt om 50-100 år med dagens teknikutveckling?
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har jag tyvärr ingen aning om.
Men man vet ju förståss inte om det kommer någon helt ny teknik, kanske satteliter eller bautamaster ersätter mindre master helt och hållet, och på lite längre sikt och blir mindre master bara övergivna. .
Kommer att tänka på Starlink. Visserligen dyrare just nu.
 
Maskintok skrev:
någon sa att om du låg sist på kabeln från delning så var det betydligt sämre hastighet...
Kan detta stämma?
Nja, det är iingen kabel utan fiber som är punkt till punkt ansluten till närmaste switch, så här delas inget. Så är du 100 m från switchen eller en x km har ingen betydelse.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Vad är det som säger att fiber är modernt om 50-100 år med dagens teknikutveckling?
Det får vi aldrig veta då få av oss är vid livet längre, men fram till vårt frånfälle har vi ju nytta av den.:cool:
Tror vi ska hålla tråden i mera nutid.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Maskintok skrev:
någon sa att om du låg sist på kabeln från delning så var det betydligt sämre hastighet...
Kan detta stämma?
Vet ej.
Men jag som sitter på 100/100 lina (Telia) får inte alltid ut det hastigheten, den kan vara bra mycket lägre ibland, även i ett lite större samhälle.
Det märks även på jobbet (snabbare uppkoppling), där det är fler som delar på nätet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Kommer att tänka på Starlink. Visserligen dyrare just nu.
Finns en annan tråd där det avhandlas och att kommande kostnader som anges hamnar över 1000:-/månad för några hundra mbit/s.
 
A Arne_Planka skrev:
Vet ej.
Men jag som sitter på 100/100 lina (Telia) får inte alltid ut det hastigheten, den kan vara bra mycket lägre ibland, även i ett lite större samhälle.
Det märks även på jobbet (snabbare uppkoppling), där det är fler som delar på nätet.
Är garanterat inte fibernätet utan någonstans i internetvärlden eller hos de man kommunicerar med. Men det är en helt annan problemställning som vi inte ska ta i den här tråden.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är garanterat inte fibernätet utan någonstans i internetvärlden eller hos de man kommunicerar med. Men det är en helt annan problemställning som vi inte ska ta i den här tråden.
Då är det inte bara på ett ställe det krånglar utan på vilken sida jag än går in på.
Det intressanta är att det går långsammare, även om jag har fiber.
Det kan på samma sidor då gå snabbare med telefonen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Då är det inte bara på ett ställe det krånglar utan på vilken sida jag än går in på.
Det intressanta är att det går långsammare, oavsett om jag har fiber eller inte.
Det kan på samma sidor då gå snabbare med telefonen.
Det är för komplext, starta gärna en egen tråd då det inte direkt berör tråden.
 
A AndersS skrev:
Men detta är ju redan avhandlat tidigare i tråden, konsekvensen av nyttjanderättsavtal.
Bra, då kan vi fortsätta OT.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Japp bland annat.
Jag krävde avtal som skulle finnas om jag ville ha.
De ville ha pengar för grävning.. Men det var jag bestämd på att en annan skulle fixa isåfall. han kör redan åt kommunen när det gäller avlopp mm.
Det är ju inte direkt representativt då för de flesta på landet som efteransluter sig.. för dem kostar det som sagt oftast betydligt mer än 30000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.