A
K karlmb skrev:
Du ser, inget gäller för evigt. Inte heller satelliter kommer att kretsa för allt färre kunder i evighet.
Och handlar det nu bara om några tusen i ditt fall så är det ju obegripligt om någon tvekar.
Det krävs det ju knappast något lån för heller.
vi får se.. Inte lika övertygad om det med satellit heller... tror de kommer finnas kvar bra länge..

Jag får väl se hur jag gör med detta...
Är inte direkt beroende av det..
 
Maskintok skrev:
vi får se.. Inte lika övertygad om det med satellit heller... tror de kommer finnas kvar bra länge..

Jag får väl se hur jag gör med detta...
Är inte direkt beroende av det..
Du gör som du vill.
Vi kan bara konstatera att 94%, tror jag det var hos oss, gjorde en annan bedömning i slutändan.
 
A
K karlmb skrev:
Du gör som du vill.
Vi kan bara konstatera att 94%, tror jag det var hos oss, gjorde en annan bedömning i slutändan.
jaha de valde att hoppa av, trevligt ;):crysmile:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi får se.. Inte lika övertygad om det med satellit heller... tror de kommer finnas kvar bra länge..
Canal Digital och ViaSat gick nyligen ihop till Allente. Dvs det verkar inte finns kundunderlag för fler aktörer på satellittv marknaden. Frågan är hur lite kunder man kan köra vidare på. Jag tror att det tekniskt kommer vara möjligt att ta emot satellittv ganska länge då det kommer finnas andra som brukar de satelliter som används. Men efter att man installerat fiber är jag tveksam till att man också väljer att ha kvar parabolen. Så den största kundbasen för Allente är de utan fiber. Om 10år har man nog täckt in nära nog hela Sverige med möjlighet till höghastighetsuppkoppling. Då tror jag man lägger ner satellittv via Allente, inte för att tekniken inte håller utan för att kunderna inte finns.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
M merbanan skrev:
Canal Digital och ViaSat gick nyligen ihop till Allente. Dvs det verkar inte finns kundunderlag för fler aktörer på satellittv marknaden. Frågan är hur lite kunder man kan köra vidare på. Jag tror att det tekniskt kommer vara möjligt att ta emot satellittv ganska länge då det kommer finnas andra som brukar de satelliter som används. Men efter att man installerat fiber är jag tveksam till att man också väljer att ha kvar parabolen. Så den största kundbasen för Allente är de utan fiber. Om 10år har man nog täckt in nära nog hela Sverige med möjlighet till höghastighetsuppkoppling. Då tror jag man lägger ner satellittv via Allente, inte för att tekniken inte håller utan för att kunderna inte finns.
Den möjligheten finns.
Men det ger ju spel rum för tekniken att utvecklas ytterligare innan man tar steget dit..
rusa in i saker har aldrig varit min grej...
 
Maskintok skrev:
Men det ger ju spel rum för tekniken att utvecklas ytterligare innan man tar steget dit..
rusa in i saker har aldrig varit min grej...
Som tur är så är snart fibertekniken mogen nog för dig också ;).
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Precis. Hoppa på den beprövade tekniken 5G istället för den omogna fibertekniken.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Eller varför inte båda, 5G blir nog bra när jag är ute och rör på mig men väl hemma så körs det via fiber.
Har ju 5G i mobilen men ännu inte varit på plats med mobilbas som haft stöd för det, bor ju bara i mindre stad med 60.000 innevånare.;)
Mobilerna vi har går ju automatiskt över till våra wifi-nät dessutom när vi kommer hem.
Men är ingen fråga längre utifrån den statistik jag lagt in ett antal gånger från PTS 2020.
Idag finns valet att själva välja vad man vill ha för 94% av våra bostäder 2020, lite fler 2021.
Så att vänta på vad som komma skall, nja inte min melodi.
 
M merbanan skrev:
Canal Digital och ViaSat gick nyligen ihop till Allente. Dvs det verkar inte finns kundunderlag för fler aktörer på satellittv marknaden. Frågan är hur lite kunder man kan köra vidare på. Jag tror att det tekniskt kommer vara möjligt att ta emot satellittv ganska länge då det kommer finnas andra som brukar de satelliter som används. Men efter att man installerat fiber är jag tveksam till att man också väljer att ha kvar parabolen. Så den största kundbasen för Allente är de utan fiber. Om 10år har man nog täckt in nära nog hela Sverige med möjlighet till höghastighetsuppkoppling. Då tror jag man lägger ner satellittv via Allente, inte för att tekniken inte håller utan för att kunderna inte finns.
Självklart. Att hyra transponder i satellit är inte gratis och ska det delas av allt färre kunder så stiger givetvis priserna. Till sist blir det en sista utväg som för bönderna i Australiens outback, om du nån gång sett Mccleods daughters, Maskintoken!
Vi ser ser redan I marknätet som för 5 år sedan var sprängfyllt av dyra betalkanaler från både Viasat och Canal digital. Kanske 50-60 st.
Idag efter senaste uppgraderingen är bara 11 st betalkanaler kvar.
Halva Boxers utbud om inte mer ligger via bredband idag.
Det går fort nu.
 
K karlmb skrev:
Självklart. Att hyra transponder i satellit är inte gratis och ska det delas av allt färre kunder så stiger givetvis priserna. Till sist blir det en sista utväg som för bönderna i Australiens outback, om du nån gång sett Mccleods daughters, Maskintoken!
Vi ser ser redan I marknätet som för 5 år sedan var sprängfyllt av dyra betalkanaler från både Viasat och Canal digital. Kanske 50-60 st.
Idag efter senaste uppgraderingen är bara 11 st betalkanaler kvar.
Halva Boxers utbud om inte mer ligger via bredband idag.
Det går fort nu.
31 betalkanaler finns kvar som kan ses via antenn.
https://www.boxer.se/tv/produkter/max
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
31 betalkanaler finns kvar som kan ses via antenn.
[länk]
Boxer sänder via nätet mestadels. Min tv visar som sagt bara 11 kanaler nu utöver gratisutbudet.
 
K karlmb skrev:
Boxer sänder via nätet mestadels. Min tv visar som sagt bara 11 kanaler nu utöver gratisutbudet.
Ja, det är möjligtö att din tv bara kan, men det finns 31st via antenn.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det är möjligtö att din tv bara kan, men det finns 31st via antenn.
Inte här. Utanför Göteborg. TV visar vilka kanaler som finns, även om en del inte kan tas emot pga nytt system i en del (inte mitt) fall. Du kan som sagt inte räkna in alla varianter av SVT1 och 2 tex.
 
K karlmb skrev:
Inte här. Utanför Göteborg. TV visar vilka kanaler som finns, även om en del inte kan tas emot pga nytt system i en del (inte mitt) fall. Du kan som sagt inte räkna in alla varianter av SVT1 och 2 tex.
Så du menar alltså, att dessa kanaler som sänds från Brudaremossen/Göteborg, egentligen inte finns?
Skärmdump av frekvenstabeller som visar olika TV-nät och kanaler som sänds från Brudaremossen/Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av frekvenstabell för TV-kanaler från Brudaremossen/Göteborg i en smartphone-app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/
 
A AndersS skrev:
Eller varför inte båda,
Ja vi kan faktiskt inte ha en "fiber eller 5g" tråd till här. Det blir för tröttsamt. Man har självklart båda.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.