Unikt namn Unikt namn skrev:
Botemedlet mot att närmsta antennen är överbeslastad är att ställa in din router att antingen ignorera den och binda mot en annan mobilmast, eller att installera en rikt-antenn som är så snäv att den inte ser den överbelastade masten.
Allt detta har operatörerna koll på man ställer rätt frågor, dvs hur belastad närmsta mast är och åt vilket håll man ska vrida riktantennen för att träffa en mindre belastad mast. Men det är inte nödvändigtvis säkert att den första lvl1 supporten man hamnar hos har rätt svar.

Det är tyvärr svårare att uppnå med en mobil, men då man man ju som du skriver stänga av LTE och hoppas att närmsta 3g mast är mindre belastad. Åtminstone fram till 2025 då 3g nätet upphör...
Då är det enklare för "gamlingar" att beställa fiber och sedan i princip bara trycka på routerns på-knapp.
Om något sedan förändras i mobilnätet behöver man ju inte bry sig:cool:
Personligen vet jag hur man gör, har haft lite kontakt med privatägda mobilnät.;)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Villkoren säkerställer att man inte använder mobildata abonnemanget för affärsverksamhet (tex driva högtrafikerad hemsida) eller tanka ner orimliga mängder piratmaterial.

Det står förvisso på tex Tele2 Unlimited att man får 50GB trafik per dag automatiskt, och sen behöver aktivera nästa 5GB med sms.
Men om detta tak skulle nås med endast streaming skulle deras support bli ner nerringda av arga kunder.

Så det handlar sannolikt mest om att förmedla till potentiella hög-förbrukare att man inte kommer kunna köra daglig backup av sina 1000GB semesterfilmer till fjällstugan utan att smsa ihjäl sig.
Finns det någon som streamar 4k 8 timmar per dag via mobil som kan svara på om det går bra?
 
Jag passade på att prova 5G från min nya telefon när jag råkade vara i den del av Sthlm som råkar ha en mast. 890Mbit/s! Sjukt för att vara mobilnät. Jag var väldigt imponerad tills jag insåg att Bredbandskollen har kört slut på 10% av min månadsvolym :D
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Jag passade på att prova 5G från min nya telefon när jag råkade vara i den del av Sthlm som råkar ha en mast. 890Mbit/s! Sjukt för att vara mobilnät. Jag var väldigt imponerad tills jag insåg att Bredbandskollen har kört slut på 10% av min månadsvolym :D

….och det är ändå bara lite drygt halva toppfarten jag sett…:) men akta datahinken som sagt…
 
galento
Vi hoppade inte på fibererbjudandet utan har sen i maj -21 en 4g router , man blir
väl lite idiotförklarad att inte har fiber men vi har klarat oss bra med 4g routern
denna tiden . Vi har 50Gb / 249 kr mån abonnemang hos Telia och detta räcker
gott och väl till oss. Vi har ingen yttre antenn , bara antennerna på routern.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Vi hoppade inte på fibererbjudandet utan har sen i maj -21 en 4g router , man blir
väl lite idiotförklarad att inte har fiber men vi har klarat oss bra med 4g routern
denna tiden . Vi har 50Gb / 249 kr mån abonnemang hos Telia och detta räcker
gott och väl till oss. Vi har ingen yttre antenn , bara antennerna på routern.
inte av mig iallafall (y)
 
  • Gilla
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
Kan bara berätta om min egen situation.
Har s.k. mobilt bredband med riktantenn mot en mast 2400 m härifrån.
Fick pga hög belastning från allt och alla bara mellan 0,5 och 2,5 Mbit/s på 100% signalstyrka.
Detta var det som kallas 4g.
Ringde supporten och fick tipset att tvinga modemet till 3g.
Fick direkt 25 - 27 Mbit/s. Funkar jättebra.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Methane Methane skrev:
Kan bara berätta om min egen situation.
Har s.k. mobilt bredband med riktantenn mot en mast 2400 m härifrån.
Fick pga hög belastning från allt och alla bara mellan 0,5 och 2,5 Mbit/s på 100% signalstyrka.
Detta var det som kallas 4g.
Ringde supporten och fick tipset att tvinga modemet till 3g.
Fick direkt 25 - 27 Mbit/s. Funkar jättebra.
Har du provat andra operatörer?
 
4G och 5G funkar kanon...så länge man inte använder den. Men om man bor någonstans utan fiber så ska alla samsas med att streama TV via samma mast och då funkar det inte lika bra. Plus problemet med begränsningar av datamängden. Här hos mig funkar det skitsnabbt...eftersom hela området har fiber och alla kör sina mobiltelefoner på WiFi.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har du provat andra operatörer?
Kommer att få fiber indrager till sommaren, så jag låter det vara. Då blir det 1000/1000 som jag undrar vem som egentligen behöver som privatperson.
 
Methane Methane skrev:
Då blir det 1000/1000 som jag undrar vem som egentligen behöver som privatperson.
Behöver? Villhöver heter det.

Upp till 500 märker jag skillnad när jag jobbar hemifrån, snabbare än så märker jag ingen skillnad (och VPNet till kontoret tuggar på upp till 750Mbps ut mot Internet).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Behöver? Villhöver heter det.

Upp till 500 märker jag skillnad när jag jobbar hemifrån, snabbare än så märker jag ingen skillnad (och VPNet till kontoret tuggar på upp till 750Mbps ut mot Internet).
100/100 är fullt tillräckligt om inte huset är fullt av gamers antar jag.
 
j.f.s
Uppgraderade precis från 250/250 till 500/500. Varför? Jo för att snabba upp laddningen av strömmande media på Apple TVn. Med tre barn som ska kolla Netflix samtidigt som vi vuxna också vill se något så tog det irriterande lång tid för Apple TVn att börja cacha strömmen.
Vad är då irriterande lång tid? Ptja ca 20sek som mest kanske så uppgraderingen faller nog mest under villhöver egentligen :crysmile::rofl:
 
j.f.s j.f.s skrev:
Uppgraderade precis från 250/250 till 500/500. Varför? Jo för att snabba upp laddningen av strömmande media på Apple TVn. Med tre barn som ska kolla Netflix samtidigt som vi vuxna också vill se något så tog det irriterande lång tid för Apple TVn att börja cacha strömmen.
Vad är då irriterande lång tid? Ptja ca 20sek som mest kanske så uppgraderingen faller nog mest under villhöver egentligen :crysmile::rofl:
Blev det märkbar skillnad?
 
j.f.s
K Kane skrev:
Blev det märkbar skillnad?
Det tycker jag faktiskt. Speciellt på Prime Video så laddas videon snabbare. Det är dock bara subjektivt och har inga faktiska data att luta mig mot :)
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.