[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Så du menar alltså, att dessa kanaler som sänds från Brudaremossen/Göteborg, egentligen inte finns?
[bild] [bild]
[länk]
OK 41 kanaler har du hittat om man går igenom det där. . Möjligt du har rätt, av ngn anledning har merparten av dessa inte sökts in när de lade om nätet nu i november. Det var iaf många fler tidigare.
Systemet är mkt dyrt i drift och kommer rimligen inte att finnas kvar när 95% kan se TV på annat, billigare vis.
 
K karlmb skrev:
OK 41 kanaler har du hittat om man går igenom det där. . Möjligt du har rätt, av ngn anledning har merparten av dessa inte sökts in när de lade om nätet nu i november. Det var iaf många fler tidigare.
Systemet är mkt dyrt i drift och kommer rimligen inte att finnas kvar när 95% kan se TV på annat, billigare vis.
Nä, det är inte 'möjligt' att jag har rätt, det är så det är, bara läsa innantill på Teracoms sida om det är så.
Och billigare TV (SVT1,2 SVT24/Barnkanalen, Kunskapskanalen)än gratis är svårt att få.
Eller ja, gratis och gratis, licenspengen ska in, men det ska den oavsett hur du tar emot.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det är inte 'möjligt' att jag har rätt, det är så det är, bara läsa innantill på Teracoms sida om det är så.
Och billigare TV (SVT1,2 SVT24/Barnkanalen, Kunskapskanalen)än gratis är svårt att få.
Eller ja, gratis och gratis, licenspengen ska in, men det ska den oavsett hur du tar emot.
Bra du. Min poäng är ändå att det inte blir billigare än via nätet, tvärtom. Varför min TV inte ens visar alla kanaler i listan förstår jag inte men, men. Gratiskanalerna finns gratis på nätet också.
 
K karlmb skrev:
Bra du. Min poäng är ändå att det inte blir billigare än via nätet, tvärtom. Varför min TV inte ens visar alla kanaler i listan förstår jag inte men, men. Gratiskanalerna finns gratis på nätet också.
Bor du i lägenhet? Då kan det vara att inte alla muxar sänds ut i nätet.
Gratiskanalerna är inte gratis på nätet, då behöver du en internetuppkoppling också.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bor du i lägenhet? Då kan det vara att inte alla muxar sänds ut i nätet.
Gratiskanalerna är inte gratis på nätet, då behöver du en internetuppkoppling också.
Nej, villa med egen antenn.
Jo, men internetuppkoppling har typ alla ändå. Givetvis behöver man lite bandbredd också, därav diskussionen om vad man bör satsa på om någon bygger fibernät.
 
Alla dessa trådar som handlar om fiberns vara eller icke vara kokar ner i två problem som gör att diskussionerna bara går i cirklar:

1) Man jämför inte rätt saker. En del säger "Jag betalar bara lite räkningar med datorn, så för mig lönar det sig inte att betala flera hundra i månaden för fiber". Men samtidigt betalar man 300:- i månaden för ett mobilabonnemang med tillräckligt mycket surf, 449:- i månaden för parabolpaketet + 69:- för kortet i dekodern, 130:- i månaden för fasta telefonen, etc.
Det alla fibermotståndare verkar missa är att man med fiber kan köpa dessa tjänster mycket billigare - Oftast ett paket med alla tjänster för en femhundring i månaden.

2) Fibertekniken är förlegad. Trådlös teknik är framtiden och snart kommer 5G och då får man gigabithastighet i mobilen. Visst går det fort med 5G, men bara om man har max 200 meter till närmsta basstation och inget som skymmer. Så med 5G behövs betydligt fler basstationer och tro det eller ej, men dom kopplas ihop med fiber.
Sen är livslängden på fibernätet +50 år medans mobilnäten byts ut i princip helt och hållet vid varje generationsskifte som sker ungefär var 15'e år. Det behövs ingen utbildning i ekonomi för att förstå att ett system som byts ut var 15'e år inte kan konkurrera prismässigt med ett som håller minst fyra gånger så länge.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi får se.. Inte lika övertygad om det med satellit heller... tror de kommer finnas kvar bra länge..

Jag får väl se hur jag gör med detta...
Är inte direkt beroende av det..
Kör på med det som funkar för dig, Du kommer troligtvis aldrig vara utan internet och tv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Unikt namn
A AndersS skrev:
Ojoj, här var det fördomar att en pensionär inte vill ha och där det passar med fiber.
Svärföräldrar då 83 och 85 år efterbeställde för ett år sedan då de tröttnade på strul/hackande med mobil uppkoppling när de skulle umgås "ljud/bild" med sina många barnbarn För dem var bra och störningsfritt viktigt, de blev stressade av hack i ljud och bild. Hum, hur gammal är man då själv.
Så jag tror att det finns olika synsätt.
Du får tolka det som du vill. Men det handlar mer om den vettigaste mest prisvärda lösningen än att gamlingar inte skulle njuta av en bra uppkoppling.

En riktantenn (på en stolpe om så behövs) når långt och ger bra fart för ett få personershushåll. En sådan lösning har inga problem att nå över 100mbit med 4g teknik.

Möjligen till en något högre månadskostnad än tex stadsnät, men du slipper en superhög startavgift och är igång på max någon vecka till skillnad från månader eller år, när fiberklåparna behagar dyka upp.

Men hittar man en fibertomte som levererar för 5k istället för 30k, eller om du har 5mil till närmsta mast istället för max 1 så hamnar man ju i en annan situation med andra förutsättningar och får överväga något annat.

Jag pratar alltså inte om att nöja sig med någon sketen bärbar dovadorouter som man startar om innan varje användning, utan en fast riktig installation, men som nyttjar mobilnätet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får tolka det som du vill. Men det handlar mer om den vettigaste mest prisvärda lösningen än att gamlingar inte skulle njuta av en bra uppkoppling.

En riktantenn (på en stolpe om så behövs) når långt och ger bra fart för ett få personershushåll. En sådan lösning har inga problem att nå över 100mbit med 4g teknik.

Möjligen till en något högre månadskostnad än tex stadsnät, men du slipper en superhög startavgift och är igång på max någon vecka till skillnad från månader eller år, när fiberklåparna behagar dyka upp.

Men hittar man en fibertomte som levererar för 5k istället för 30k, eller om du har 5mil till närmsta mast istället för max 1 så hamnar man ju i en annan situation med andra förutsättningar och får överväga något annat.

Jag pratar alltså inte om att nöja sig med någon sketen bärbar dovadorouter som man startar om innan varje användning, utan en fast riktig installation, men som nyttjar mobilnätet.
Hur många mobilnät har verkligt fri data?
Så att man kan titta på 4k oavbrutet?
 
K karlmb skrev:
Hur många mobilnät har verkligt fri data?
Så att man kan titta på 4k oavbrutet?

Alla operatörer säljer obegränsat abonnemang.
 
Alla 'obegränsade' abonnemang brukar ha begränsningar om man läser villkoren.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla 'obegränsade' abonnemang brukar ha begränsningar om man läser villkoren.
Det brukar mest vara missbruk av tjänsten etc.
Men visste någon av operatörer kan ha nån limit på förbrukning men det är rätt ovanligt.

Jag känner ingen som fått det avstängt eller begränsat pga hög förbrukning dom har bara kört på.
 
Unikt namn
Villkoren säkerställer att man inte använder mobildata abonnemanget för affärsverksamhet (tex driva högtrafikerad hemsida) eller tanka ner orimliga mängder piratmaterial.

Det står förvisso på tex Tele2 Unlimited att man får 50GB trafik per dag automatiskt, och sen behöver aktivera nästa 5GB med sms.
Men om detta tak skulle nås med endast streaming skulle deras support bli ner nerringda av arga kunder.

Så det handlar sannolikt mest om att förmedla till potentiella hög-förbrukare att man inte kommer kunna köra daglig backup av sina 1000GB semesterfilmer till fjällstugan utan att smsa ihjäl sig.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En riktantenn (på en stolpe om så behövs) når långt och ger bra fart för ett få personershushåll. En sådan lösning har inga problem att nå över 100mbit med 4g teknik..
Håller med, men det kan variera beroende av belastning. Bor själv på en plats med bra täckning i tätort, men tyvärr varierande kapacitet/prestanda så jag har t.o.m. fått slå av VoLTE på våra mobiler.
Orsaken är att det finns verksamheter i området som gör att det tidvis finns väldigt många uppkopplade användare här. Så även med de bästa förhållanden kan det skapa störningar, att få stabil 10-20 Mbit/s kan ibland vara bättre än varierande där man man kan mäta upp 100 Mbit/s och skapar problem.
Sedan vad som är prisvärt, tja det styrs av varje persons behov (även plånbok) och för "gamlingar", kanske jag också, så kan det vara värt pengarna. ;)
 
Unikt namn
A AndersS skrev:
Håller med, men det kan variera beroende av belastning. Bor själv på en plats med bra täckning i tätort, men tyvärr varierande kapacitet/prestanda så jag har t.o.m. fått slå av VoLTE på våra mobiler.
Orsaken är att det finns verksamheter i området som gör att det tidvis finns väldigt många uppkopplade användare här. Så även med de bästa förhållanden kan det skapa störningar, att få stabil 10-20 Mbit/s kan ibland vara bättre än varierande där man man kan mäta upp 100 Mbit/s och skapar problem.
Sedan vad som är prisvärt, tja det styrs av varje persons behov (även plånbok) och för "gamlingar", kanske jag också, så kan det vara värt pengarna. ;)
Botemedlet mot att närmsta antennen är överbeslastad är att ställa in din router att antingen ignorera den och binda mot en annan mobilmast, eller att installera en rikt-antenn som är så snäv att den inte ser den överbelastade masten.
Allt detta har operatörerna koll på man ställer rätt frågor, dvs hur belastad närmsta mast är och åt vilket håll man ska vrida riktantennen för att träffa en mindre belastad mast. Men det är inte nödvändigtvis säkert att den första lvl1 supporten man hamnar hos har rätt svar.

Det är tyvärr svårare att uppnå med en mobil, men då man man ju som du skriver stänga av LTE och hoppas att närmsta 3g mast är mindre belastad. Åtminstone fram till 2025 då 3g nätet upphör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.