A
A AndersS skrev:
Tror inte riktigt på de teorierna att fibern påverkar, det låter mera som skillnader och prestandaproblem i de centrala aktiva utrustningarna. I de äldre fibernäten byggde man t.ex. med 100 Mbit/s SFPer fibergränssnitt och switchar., det finns fortfarande kvar sådana installationer. Idag är det 1 Gbit/s SFP som är standard.
Fiber är inte som xDSL avståndsberoende utan du får den hastighet till första switchen utifrån SFP. Vad man sedan får om du mäter mot internet via t.ex. Bredbandkollen är beroende av tjänsteleverantören hur deras anslutning ser ut i ett öppet nät. Så du och din andra granne kan få olika prestanda.
Ett fibernät med felaktigheter i svetsningar är relativt lätt att felsöka och kan mätas.
Håller med om att det inte är lätt att se/förstå hur det fungerar om man inte jobbat inom området.
Och de här då som fick 100mbit har de 1gb idag?
 
Maskintok skrev:
Och de här då som fick 100mbit har de 1gb idag?
Finns säkert de som kör vidare om de inte har högre bredbandshastighet. Det avgör fiberägaren när man uppgraderar och vad som gäller, samt vad som kan beställas som bredbandshastighet.
 
Maskintok skrev:
Här sitter du och smågnäller på mig..
Medans när jag läser i andra trådar om detta och andra bolag om fiber.. Så försöker de lura folk... nä tack.. Inget fiber över min mark nå mer....jag tänker inte gå deras väg framåt... Och hjälpa dessa lura folk...
Du missförstår, det må finnas många oseriösa aktörer som bygger fibernät. Men ett sådant behöver ni. Då gäller det att gilla läget och styra upp det som kan ge problem framöver.
Inte sitta o tokvägra och stanna kvar i 90-talet.
Förr eller senare kommer du att ångra att du inte dragit in fiber. Om du tittar på TV iaf. Om inte, OK.
 
A
K karlmb skrev:
Du missförstår, det må finnas många oseriösa aktörer som bygger fibernät. Men ett sådant behöver ni. Då gäller det att gilla läget och styra upp det som kan ge problem framöver.
Inte sitta o tokvägra och stanna kvar i 90-talet.
Förr eller senare kommer du att ångra att du inte dragit in fiber. Om du tittar på TV iaf. Om inte, OK.
tokvägra?
tokvägrar inget men jag skaffar inget som av många i min närhet inte är nöjda med.. Inte heller upplåter jag mark åt undermåliga saker.. ska tex fiber grävas ner på min mark ska det vara av den klass att det verkligen fungerar.. Inte att internet försvinner eller för att tvn ska låsa bilden mm..

Jag har idag 2 master att välja på.
Nu bygger de den 3 och inom 2 år den 4..
vad dessa är vet jag inte.
men som det är nu funkar all kommunikation felfritt genom mobilen och jag driver alla enheter lika bra så.

suttit med ett svajande system som fibern här, det skulle jag aldrig göra för att betala 395 kr i månaden.. Och ändå så behöver jag ha canal digital till tvn för utbudet från fiberbolaget är helt ointressant..
 
Maskintok skrev:
tokvägra?
tokvägrar inget men jag skaffar inget som av många i min närhet inte är nöjda med.. Inte heller upplåter jag mark åt undermåliga saker.. ska tex fiber grävas ner på min mark ska det vara av den klass att det verkligen fungerar.. Inte att internet försvinner eller för att tvn ska låsa bilden mm..

Jag har idag 2 master att välja på.
Nu bygger de den 3 och inom 2 år den 4..
vad dessa är vet jag inte.
men som det är nu funkar all kommunikation felfritt genom mobilen och jag driver alla enheter lika bra så.

suttit med ett svajande system som fibern här, det skulle jag aldrig göra för att betala 395 kr i månaden.. Och ändå så behöver jag ha canal digital till tvn för utbudet från fiberbolaget är helt ointressant..
Om ni har svajigt fibernät så är det fullt möjlgit att rätta till. Det beror mest på kommunikationsoperatören (vilka har ni?) och det är bara att felanmäla till resp lev så får de ta det med KO.
TV som hackar mm ska givetvis inte accepteras.
Själva fibberkablarna är fullt OK, troligen, och om det är unddermåligt någonstans så går det rel. lätt att ordna till.
Jag är ledsen, men du kommer inte att klara dig med mobilnätet framöver, och din sattelitlösning kommer att bli väldigt exklusiv om den ens blir kvar om 5 år.
Så fiber är enda lösningen på landsbygden.
 
A
K karlmb skrev:
Om ni har svajigt fibernät så är det fullt möjlgit att rätta till. Det beror mest på kommunikationsoperatören (vilka har ni?) och det är bara att felanmäla till resp lev så får de ta det med KO.
TV som hackar mm ska givetvis inte accepteras.
Själva fibberkablarna är fullt OK, troligen, och om det är unddermåligt någonstans så går det rel. lätt att ordna till.
Jag är ledsen, men du kommer inte att klara dig med mobilnätet framöver, och din sattelitlösning kommer att bli väldigt exklusiv om den ens blir kvar om 5 år.
Så fiber är enda lösningen på landsbygden.
må så vara.
Inte en aning vad det kommunala bolaget har för bolag i sin tur men skulle kunna gissa på Telia.. som de har till sina lägenheter.

Jo det är fullt möjligt att jag måste byta någon gång i framtiden.. Men då blir det till ett högre system än detta..

Varför bygger man master nu om detta systemet ska väck?

Jag tycker nog mera att dina åsikter här mot mig, är som i elförbruknings trådar..
alla andra skall upplåta något för din del så din uppkoppling blir billig...
Men på landsbygden gäller andra saker...
 
Maskintok skrev:
Varför bygger man master nu om detta systemet ska väck?
Mobilnäten ska inte bort de kommer att användas ännu mera till så mycket annat då vår mobilitet ökar med nya tjänster. Uppkopplade fordon, IoT och mycket annat.
Så syfte är att kunna koppla upp mycket flera saker och kunna sälja nya tjänster.
Syftet med dem är inte att konkurrera med bredband via fiber, men för de det passar kan man även göra så.
Det är olika behov och tjänster som styr och vad man kan tjäna pengar på.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Mobilnäten ska inte bort de kommer att användas ännu mera till så mycket annat då vår mobilitet ökar med nya tjänster. Uppkopplade fordon, IoT och mycket annat.
Så syfte är att kunna koppla upp mycket flera saker och kunna sälja nya tjänster.
Syftet med dem är inte att konkurrera med bredband via fiber, men för de det passar kan man även göra så.
Det är olika behov och tjänster som styr och vad man kan tjäna pengar på.
Tack för mer seriöst svar(y)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
det har nämnts 4K och 5G..
Vad är skillnaden?
5G har vi för närvarande fått utbyggt och mer utbyggnad blir det..

Jag har fått ett anbud över att sätta mast på min mark.. Men vill gärna veta lite mer..
 
Maskintok skrev:
det har nämnts 4K och 5G..
Vad är skillnaden?
5G har vi för närvarande fått utbyggt och mer utbyggnad blir det..

Jag har fått ett anbud över att sätta mast på min mark.. Men vill gärna veta lite mer..
Jaså då går det bra att upplåta mark?
 
A
K karlmb skrev:
Jaså då går det bra att upplåta mark?
Nä inte alls.
Jag har fått förfrågan inte att det blir så..
Jag är ytterst tveksam, då jag säkert åker på en massa annat krångel..

Men för att ta beslut.. Så ville jag veta..
förklaringen jag fick var bristfällig..
"ena snabbare än det andra" :thinking:
 
Maskintok skrev:
det har nämnts 4K och 5G..
Vad är skillnaden?
5G har vi för närvarande fått utbyggt och mer utbyggnad blir det..

Jag har fått ett anbud över att sätta mast på min mark.. Men vill gärna veta lite mer..
Olika saker. 4K avser upplösningen på bild, högre kvalitet än HD. 5G är mobilnätet.
 
A
BiFuel BiFuel skrev:
Olika saker. 4K avser upplösningen på bild, högre kvalitet än HD. 5G är mobilnätet.
Aha, då är det en 5G mast mest troligt för att komma åt de kunderna som bor på andra sidan berget... mitt ena skifte ligger på toppen..
 
Unikt namn
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Jag har fått förfrågan inte att det blir så..
Jag är ytterst tveksam, då jag säkert åker på en massa annat krångel..

Men för att ta beslut.. Så ville jag veta..
förklaringen jag fick var bristfällig..
"ena snabbare än det andra" :thinking:
Då var det säkert 4g vs 5g.

5G är ett samlingsnamn den senaste versionen av det trådlösa mobil/data nätet. 4G var förra versionen.
Innan dess var det 3G och innan det 2G.

De äldre banden (2&3) håller för nuvarande på att avvecklas, och för att täcka hålrummet de skapar i täckningskartan behöver man få rull på 5G.

I detaljerna består 5G det ett par olika MHz band som används för kommunikation beroende på avstånd och önskad hastighet.

Det som är intressant är att 5G kan ge bättre fart än 4G, och/eller nå längre, beroende på vilka MHz- band som används.

Signalen till masten sker troligen med fiber.

Trådlöst nätverk kan välsigt förenklat beskrivas som att man skriker med megafon mot varandra och fiber med att man pratar i en sladd.

Megafon varianten skiner där det av olika anledningar inte går att dra en kabel.

Men om det är väldigt många som ska skrika samtidigt (tex många mobiler/mobiler bredband som vill se OS samtidigt, eller 50ungar som kommer hem från skolan kl14 och håller på med tiktok) så kan det bli "trångt" i luften när man skriker i mun på varandra och då blir hastigheten lidande.

Jämfört med en kabel där du alltid är ensam om skrika, så det är bara att köra fullt ös hela tiden.

Den teoretiska hastigheten är därför alltid högre i en kabel, men sen kan man av olika anledningar satt begränsade kontakter på kabeln som gör att det trådlösa upplevs snabbare.

Den trådlösa hastigheten varierar ofta över dygnet, där det är trångt på morgonen och när folk börjar trilla hem från skolan och arbetet. Men mitt på dagen och under natten när man är ensam är det hög hastighet.

Med fler master i närområdet behöver telefoner inte skrika lika högt för att bli hörda, så det sparar både batteri och du får högre fart. Det är bra att vara positivt inställd till mobilmaster.
 
  • Gilla
Mr_Bear
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då var det säkert 4g vs 5g.

5G är ett samlingsnamn den senaste versionen av det trådlösa mobil/data nätet. 4G var förra versionen.
Innan dess var det 3G och innan det 2G.

De äldre banden (2&3) håller för nuvarande på att avvecklas, och för att täcka hålrummet de skapar i täckningskartan behöver man få rull på 5G.

I detaljerna består 5G det ett par olika MHz band som används för kommunikation beroende på avstånd och önskad hastighet.

Det som är intressant är att 5G kan ge bättre fart än 4G, och/eller nå längre, beroende på vilka MHz- band som används.

Signalen till masten sker troligen med fiber.

Trådlöst nätverk kan välsigt förenklat beskrivas som att man skriker med megafon mot varandra och fiber med att man pratar i en sladd.

Megafon varianten skiner där det av olika anledningar inte går att dra en kabel.

Men om det är väldigt många som ska skrika samtidigt (tex många mobiler/mobiler bredband som vill se OS samtidigt, eller 50ungar som kommer hem från skolan kl14 och håller på med tiktok) så kan det bli "trångt" i luften när man skriker i mun på varandra och då blir hastigheten lidande.

Jämfört med en kabel där du alltid är ensam om skrika, så det är bara att köra fullt ös hela tiden.

Den teoretiska hastigheten är därför alltid högre i en kabel, men sen kan man av olika anledningar satt begränsade kontakter på kabeln som gör att det trådlösa upplevs snabbare.

Den trådlösa hastigheten varierar ofta över dygnet, där det är trångt på morgonen och när folk börjar trilla hem från skolan och arbetet. Men mitt på dagen och under natten när man är ensam är det hög hastighet.

Med fler master i närområdet behöver telefoner inte skrika lika högt för att bli hörda, så det sparar både batteri och du får högre fart. Det är bra att vara positivt inställd till mobilmaster.
Tack för svaret..
det jag är fundersam över mest är fundament mm som blir kvar efteråt.. Så man inte får som med vindkraftverk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.