A
K karlmb skrev:
Nejdå, din mark ska respekteras. Men man får vara samarbetsvillig, det är ingen motorväg eller nåt som ska fram och när den väl är på plats så glömmer du bort den.
njä inte om det blir fel.. Där nämnda kabeln ligger är skitsamma.. Men där övriga ligger är värre....
 
A
det blir lite roligt när ni som lever närmare civilisationen tror jag har lika..
Här är det mer analogt..
Och väldigt lite tv, dator mm..
Jag använder nästan enbart telefonen..
ungarna och frugan tvn.. om dagarna.
Jag ser på kvällen när ungarna sover.

datorn är för redovisning mm..

krävs inte mycket uppkoppling för mitt leverne...
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så nä här kör vi med trådlöst 5G istället.. (y)
Med tanke på att Telias egen täckningskarta är helt vit över hela södra Norrland så luras du eller så har du blivit lurad.

Skärmbild av Telias täckningskarta över södra Norrland, med 5G markerat, och en markör för mycket god täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi har inga problem att klara oss utan fiber. Använder mobilen till att surfa, plus Net1. Vi tittar på Netflix och tex tv4play. Det här är i obygden i Dalarna.
 
Maskintok skrev:
tvn har jag canal digital på..
Skulle inte skaffa fiber för det.. gjorde svärfar.. myrornas krig istort sätt.. bild som hoppar och låser sig..

enbart för internet jag var intresserad..
Men det kan jag ju använda från telefonen till det lilla jag använder datorn..
Canal digital? Via satellit? Marknätet? Det kommer snart att bli dyrt.
 
A
K karlmb skrev:
Canal digital? Via satellit? Marknätet? Det kommer snart att bli dyrt.
via satellit och ja nog är det redan dyrt..
 
Maskintok skrev:
så länge det håller sig så..
Det man läst och hört här hemma visar på annat... även från kommunens egna fiberbolag...
Läs i ditt avtal istället för att spekulera.
 
Maskintok skrev:
via satellit och ja nog är det redan dyrt..
När 80% av Sverige har fiber släcker de satelliten.
Marknätet kommer att gå samma väg.
Då sitter du där med mobilnätet i bästa fall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
När 80% av Sverige har fiber släcker de satelliten.
Marknätet kommer att gå samma väg.
Då sitter du där med mobilnätet i bästa fall.
fiber mm kan jag få fram om jag vill.
Är inte så intresserad av det dock.
Och jag tror inte de släcker någon satellit på bra länge...
 
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
A
att de går ut och erbjuder 5G räcker gott ett tag.

kommer inte ihåg vad de satsade på i Hudiksvalls kommun men när Bollnäs valde fiber valde de någon trådlös variant..
De har bättre hastighet än vi trots fiber... många missnöjda..
 
A
K karlmb skrev:
När 80% av Sverige har fiber släcker de satelliten.
Marknätet kommer att gå samma väg.
Då sitter du där med mobilnätet i bästa fall.
Här sitter du och smågnäller på mig..
Medans när jag läser i andra trådar om detta och andra bolag om fiber.. Så försöker de lura folk... nä tack.. Inget fiber över min mark nå mer....jag tänker inte gå deras väg framåt... Och hjälpa dessa lura folk...
 
Maskintok skrev:
kommer inte ihåg vad de satsade på i Hudiksvalls kommun men när Bollnäs valde fiber valde de någon trådlös variant..
De har bättre hastighet än vi trots fiber... många missnöjda..
Det finns ingen trådlös teknik som är snabbare än fiber. Såvida inte fiberkunderna aktivt har valt en tjänst som innebär relativt låg hastighet, men då kan man ju inte vara missnöjd i efterhand.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
att de går ut och erbjuder 5G räcker gott ett tag.

kommer inte ihåg vad de satsade på i Hudiksvalls kommun men när Bollnäs valde fiber valde de någon trådlös variant..
De har bättre hastighet än vi trots fiber... många missnöjda..
Nja, det stämmer nog inte riktigt gällande Hudiksvall, minns jag rätt heter bolaget Fiberstaden.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer nog inte riktigt gällande Hudiksvall, minns jag rätt heter bolaget Fiberstaden.
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer nog inte riktigt gällande Hudiksvall, minns jag rätt heter bolaget Fiberstaden.
Hudiksvalls och Nordanstigs gemensamma fiberbolag, dvs kommunalt.
Vad är det med det?
De hade stora svårigheter att få till lösningar med bra hastighet..
Samma skit som här, det funkar visst bra för de i tätare bebyggelse medans de som bor längre bort och helt själv på någon kant får sämre hastighet..
vet många kunder som gnällt på sin fiber.
De använder mobilens nät istället.. För att ens kunna betala räkningar...
 
Maskintok skrev:
Hudiksvalls och Nordanstigs gemensamma fiberbolag, dvs kommunalt.
Vad är det med det?
De hade stora svårigheter att få till lösningar med bra hastighet..
Samma skit som här, det funkar visst bra för de i tätare bebyggelse medans de som bor längre bort och helt själv på någon kant får sämre hastighet..
vet många kunder som gnällt på sin fiber.
De använder mobilens nät istället.. För att ens kunna betala räkningar...
Tror inte riktigt på de teorierna att fibern påverkar, det låter mera som skillnader och prestandaproblem i de centrala aktiva utrustningarna. I de äldre fibernäten byggde man t.ex. med 100 Mbit/s SFPer fibergränssnitt och switchar., det finns fortfarande kvar sådana installationer. Idag är det 1 Gbit/s SFP som är standard.
Så sitter det 1 Gbit/s SFP så skickas "data" med den hastigheten från platsen där fiber är installerad till den första switchen oberoende av vad som beställts som bredbandshastighet.
Fiber är inte som xDSL avståndsberoende utan du får den hastighet till första switchen utifrån SFP. Vad man sedan får om du mäter mot internet via t.ex. Bredbandkollen är beroende av tjänsteleverantören hur deras anslutning ser ut i ett öppet nät. Så du och din andra granne kan få olika prestanda.
Ett fibernät med felaktigheter i svetsningar är relativt lätt att felsöka och kan mätas.
Håller med om att det inte är lätt att se/förstå hur det fungerar om man inte jobbat inom området.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.