20 367 läst · 41 svar
20k läst
41 svar
Garderobsdörr med överfals
Tack! Var ett väldigt roligt projekt, så jag säger kör!E Ericdahne skrev:
Mestadels 21x43 användes, men några 21x69 och 21x95 finns också.
Halloj, en till trådbump,NiklasPalmgren skrev:
Klart jag svarar på dina frågor och hoppas på att de kan vara till hjälp i ditt projekt!
[bild]
Måtten på falsen var i mitt fall helt styrt av gångjärnen jag använda mig av. De tillåter endast ett visst djup och bredd (se bild) för att vara möjliga att installera. Om du tänkt använda liknande så är min rekommendation att köpa hem gångjärn och mäta in. Jag körde utan bäring på stålet eftersom att jag behövde exakta mått, så det tog ett tag att ställa in alla anhåll på överhandsfräsen, men det var det värt.
[bild]
Jag använda mig av en jig från Kreg (se bild) för hålen. Kan bara rekommendera. Var tvungen att använda distanser för att få ut jigen över kanten på luckan, för som du ser på första bilden så går hålet en bit ut.
Jag valde att ha skarpa hörn på luckorna så körde bara över lätt med sandpapper.
Lycka till!
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
Hej!P pjkw skrev:Halloj, en till trådbump,
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
Har flyttat och tyvärr inte möjlighet att måtta åt dig. Minns att jag var tvungen att anpassa falsen efter gångjärnen för att få ihop det.
Lycka till med projektet 👍
Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)P pjkw skrev:Halloj, en till trådbump,
- Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
- Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack!H hampasnöret skrev:Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)
Säg till om du undrar något ytterligare! Och lycka till med bygget!
- Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
- Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.
[bild][bild][bild]
Det är visserligen ett senare problem men hur mycket mindre än hålet är dörren? (Den delen som är i skåpet så att säga dvs)
Måttet ytterkant luckorna är 1002 mm (2 mm gap mellan luckorna). Innermåttet i skåpet är 988 mm.P pjkw skrev:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
När du försänkte för gångjärnet i falsen hur gjorde du? Ska göra liknande luckor och kliar mig i skallen om jag ska göra en jigg för fräsen eller om det finns något annat smart sättJ Johan456 skrev:[bild] [bild] [bild]
Jag gjorde luckor i 22mm mdf. Fräste fals med stål utan styrlager. Gångjärnen är Millers, köpta på Bauhaus. Fräste inte hela falsdjupet på en gång, utan i två omgångar. Det gick lättare än jag trodde, radiefräs 1,6mm på alla hörn blir mycket bra. Luckorna är stora men det är inget problem för gångjärnen.
Körde på frihand med en liten notfräs. Ritade på falsen sen körde jag lite större än gångjärnet. La luckorna ned tror det är så att anhållet användes för att inte gå för djupt ”in i dörren”. Tips är att köra med dammsugare så är det relativt enkelt att se var du kör.
Hej! Liten trådbump, men vilka mått/avstånd på gångjärnen behöver man hålla koll på? Har köpt samma som nämnts i tråden (Vedums retroinspirerade grytgångjärn).
Jag har aldrig fräst eller fixat med gångjärn tidigare, så jag är förvirrad 🥹 Tänker jag helt fel nu? (jag utgår från det…)
+ Vill återbruka nygamla garderober som fanns i huset när vi flyttade in. Dock är luckorna 15mm. Går det att lösa eller är det lättare att köpa 19-22mm MDF?
/MVH nybörjaren som bestämt sig för att bli händig hehe
Jag har aldrig fräst eller fixat med gångjärn tidigare, så jag är förvirrad 🥹 Tänker jag helt fel nu? (jag utgår från det…)
+ Vill återbruka nygamla garderober som fanns i huset när vi flyttade in. Dock är luckorna 15mm. Går det att lösa eller är det lättare att köpa 19-22mm MDF?
/MVH nybörjaren som bestämt sig för att bli händig hehe
Hej!
Jag har också byggt garderober med inspiration av trådskaparen. Tänkte lägga upp lite bilder snart.
Jag köpte själv 19mm tjock för att tillverka dörrarna. Själva "grytan" som man fäster in gångjärnet på dörren får jag till ca 14-15mm. Vilket innebär att det borde bli svårt att använda de gamla om de bara är 15mm tjocka tyvärr.
Lycka till!
Jag har också byggt garderober med inspiration av trådskaparen. Tänkte lägga upp lite bilder snart.
Jag köpte själv 19mm tjock för att tillverka dörrarna. Själva "grytan" som man fäster in gångjärnet på dörren får jag till ca 14-15mm. Vilket innebär att det borde bli svårt att använda de gamla om de bara är 15mm tjocka tyvärr.
Lycka till!
Tusen tack! Jag insåg det jag med och köpte 22mm MDF (som jag precis nyss fräst och borrat i). Skoj projekt att börja med! Och kul att se bilder. 😄E Edvin Vernersson skrev:Hej!
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden