E Ericdahne skrev:
Grymt imponerad av dina garderober och är sjukt sugen på att ge mig på ett liknande projekt.

Nyfiken på vilka dimensioner du använde på den planhyvlade furun du gjorde stommarna av.
Tack! Var ett väldigt roligt projekt, så jag säger kör!

Mestadels 21x43 användes, men några 21x69 och 21x95 finns också.
 
NiklasPalmgren NiklasPalmgren skrev:
Klart jag svarar på dina frågor och hoppas på att de kan vara till hjälp i ditt projekt!

[bild]
Måtten på falsen var i mitt fall helt styrt av gångjärnen jag använda mig av. De tillåter endast ett visst djup och bredd (se bild) för att vara möjliga att installera. Om du tänkt använda liknande så är min rekommendation att köpa hem gångjärn och mäta in. Jag körde utan bäring på stålet eftersom att jag behövde exakta mått, så det tog ett tag att ställa in alla anhåll på överhandsfräsen, men det var det värt.

[bild]
Jag använda mig av en jig från Kreg (se bild) för hålen. Kan bara rekommendera. Var tvungen att använda distanser för att få ut jigen över kanten på luckan, för som du ser på första bilden så går hålet en bit ut.

Jag valde att ha skarpa hörn på luckorna så körde bara över lätt med sandpapper.

Lycka till!
Halloj, en till trådbump,
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
 
P pjkw skrev:
Halloj, en till trådbump,
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
Hej!
Har flyttat och tyvärr inte möjlighet att måtta åt dig. Minns att jag var tvungen att anpassa falsen efter gångjärnen för att få ihop det.

Lycka till med projektet 👍
 
P pjkw skrev:
Halloj, en till trådbump,
Ungefär vad för mått blir falsen med dessa gångjärn? Och hur långt in i garderoben sträcker sig fästena till gångjärnen (dvs hur djup behöver stolpen gångjärnen sitter på vara..).
Jag kan givetvis måtta på gångjärnen sen men vill komma igång och bygga stommen innan jag beställt gångjärnen.
Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)

  • Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
  • Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.
Säg till om du undrar något ytterligare! Och lycka till med bygget!
Närbild på kanten av ett skåp med skjutmått som visar falsens storlek på 10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fals på skåp med linjal som visar måttet 10x10 mm och gångjärnsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar att ett skåpgångjärn behöver 65 mm utrymme monterat på en grå ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
H hampasnöret skrev:
Hej! Jag har fått mycket inspiration i den här tråden. Blev precis klar med mitt skåp och har inte hunnit montera det ännu. Kul om man kan svara och ge tillbaka någon ;-)

  • Jag gjorde falsen 10x10 mm (eller 9,5mm dvs 3/8 tum). Se bild.
  • Fästena till gångjärnen behöver ca 65 mm, se bild.
Säg till om du undrar något ytterligare! Och lycka till med bygget!
[bild][bild][bild]
Tack!
Det är visserligen ett senare problem men hur mycket mindre än hålet är dörren? (Den delen som är i skåpet så att säga dvs)
 
P pjkw skrev:
Tack!
Det är visserligen ett senare problem men hur mycket mindre än hålet är dörren? (Den delen som är i skåpet så att säga dvs)
Måttet ytterkant luckorna är 1002 mm (2 mm gap mellan luckorna). Innermåttet i skåpet är 988 mm.

Grå skåpluckor med 2 mm gap, totalbredd 1002 mm matchat mot innermåttet på 988 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar bredden 1002 mm över öppning mellan två skåpsluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller ett måttband mot skåpluckans kant, visar 1002 mm gap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Johan456 skrev:
[bild] [bild] [bild]

Jag gjorde luckor i 22mm mdf. Fräste fals med stål utan styrlager. Gångjärnen är Millers, köpta på Bauhaus. Fräste inte hela falsdjupet på en gång, utan i två omgångar. Det gick lättare än jag trodde, radiefräs 1,6mm på alla hörn blir mycket bra. Luckorna är stora men det är inget problem för gångjärnen.
När du försänkte för gångjärnet i falsen hur gjorde du? Ska göra liknande luckor och kliar mig i skallen om jag ska göra en jigg för fräsen eller om det finns något annat smart sätt
 
Körde på frihand med en liten notfräs. Ritade på falsen sen körde jag lite större än gångjärnet. La luckorna ned tror det är så att anhållet användes för att inte gå för djupt ”in i dörren”. Tips är att köra med dammsugare så är det relativt enkelt att se var du kör.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.