Finns det något smidigt sett att lösa det på när man har flyttbara föremål i trädgärden som t.ex. rutschkana eller studsmatta, har hittills flyttat upp dem på altanen när roboten klipper.

Med vänlig hälsning, Patrick

Gräv ner studsmattan, den absolut bästa lösningen. Kanan vet i sjutton

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller på att titta på en Gardena Sileno och skulle uppskatta litet köptips. Har en rätt stor tomt (2500m2) men gräsmattan utgör kanske en 500-600m2 just nu. Nästa år kommer vi att göra iordning en till del av tomten och då blir det ungefär 500m2 till, men totalt isolerat - enda som förbinder de två är 20 meter grusväg.

Tänkte satsa på en Sileno 1000 och på sikt köpa en till laddstation och flytta klipparen mellan plättarna varannan dag.

De konkreta frågorna jag har är:

- Ska jag satsa på 1000 eller räcker det med 750?
- Finns det någon poäng att skaffa Smart-kopplingen? Är inte speciellt pryltokig och notifieringarna klarar jag mig utan.

Jag skulle köpa ej 1250ist, det är inte många kronor som skiljer.
Jag har själv 950-1000kvm gräs idag som sköts av en 1250 som klipper 9-23 alla dagar utom måndagar då han (Terrisen) får vila. Har inga problem att hinna med.
Med ca 1000kvm gräs och en maskin för 1000kvm kan du ha otur och det krävs att den går jämt. Visst dom stör inte på det sättet, jag tänker dock mest på slitaget på maskinen som lär bli riktigt högt.

Min är "osmart", saknar iaf inget jag inte haft, den har stannat 2 gånger på 1 år på leksaker, thats it

S Stadsbonden skrev:
Håller på att titta på en Gardena Sileno och skulle uppskatta litet köptips. Har en rätt stor tomt (2500m2) men gräsmattan utgör kanske en 500-600m2 just nu. Nästa år kommer vi att göra iordning en till del av tomten och då blir det ungefär 500m2 till, men totalt isolerat - enda som förbinder de två är 20 meter grusväg.

Tänkte satsa på en Sileno 1000 och på sikt köpa en till laddstation och flytta klipparen mellan plättarna varannan dag.

- Finns det någon poäng att skaffa Smart-kopplingen? Är inte speciellt pryltokig och notifieringarna klarar jag mig utan.
Skulle också rekommendera att gå upp i storlek, en maskin för 1000 kvm på en lika stor tomt kommer troligtvis få svårt att hinna med.

Började själv med en HQ310 på en tomt som är ca 700 kvm och beroende på tillväxt hade den svårt att hinna med. Har nu bytt till en större maskin och det är en enorm skillnad.

S Stadsbonden skrev:

Köp två 1000 klippare, det är inte rimligt att ha 500m2 som extraområde utan laddmöjlighet.

Notifieringarna med Smartappen är guld värda anser jag, slippa manuellt kolla till att den kör som den ska.

E EnRostigKlippo skrev:
Hej! Ny användare, ny smart Sileno city.

Har en plan trädgård med U-form (se bild), sten skall läggas i bortre änden från sida till sida.
Poolen kommer inom kort ha kantsten som gör en säker barriär.

Det jag behöver hjälp med är att veta om jag kan få klipparen att gå i den smala korridoren med återvändsgränd tillsammans med guidekabel till väsnter i bild .
Korridoren är 9,6 m lång och ca 1,1 m bred, och då har jag "bara" 25 cm avstånd mellan begränsningskabel och häck. Alltså inte nog med avstånd för två beg.kablar, (om man lyssnar på Gardena) för att inte tala om guidekabel som jag antar måste in där.

På andra sidan av poolen är gräsmattan 2,7 m bred.
Just nu blir startpunkten i högra hörnet på bilden sett, alternativet skulle vara i den bredare sektionen bredvid poolen men då blir det dumt med strömförsörjning för tillfället.

Kan jag få klipparen att gå i korridoren?

Tack!

Ingen som kan hjälpa?

Jag tänker såhär, corridor cut ska ju klipparen klara 60cm mellan begränsningskablarna, Och häcken är ju mjuk där klipparen kommer köra eller, så då borde du kunna låta begränsningskabeln ligga närmare den än 30cm?

E EnRostigKlippo skrev:
Ingen som kan hjälpa?

Edit, hann inte före. Kanske funkar om du gör som tidigare föreslog. Du skulle ju kunna låta den studsa mot poolkanten också men den kommer nog bli sliten.

Man kan ju alltid prova om man orkar hålla på men vad jag hört från andra är det lite väl tight. Jag har ett sånt ställe på min tomt och installatören ville i alla fall inte göra som du funderade på, dock har jag bara en meter i bredd på den passagen. Men vi kunde lösa det på annat sätt eftersom klipparen kunde komma åt från andra sidan. Ett tips är att gå med i robotklippargruppen på Facebook och ställa frågan där istället. Finns väldigt många duktiga som svarar snabbt.

• Gilla
EnRostigKlippo
  • Laddar…
E EnRostigKlippo skrev:
Korridoren är 9,6 m lång och ca 1,1 m bred, och då har jag "bara" 25 cm avstånd mellan begränsningskabel och häck. Alltså inte nog med avstånd för två beg.kablar, (om man lyssnar på Gardena) för att inte tala om guidekabel som jag antar måste in där.
Varför skulle du inte få plats med det? Har du 25 cm åt ena hållet och 35 åt andra har du ju 50 cm kvar. Lägg guiden lite skevt (35/15 till exempel) med den breda sidan på vänster sida mot klipparen sett så kommer det funka utmärkt.

• Gilla
EnRostigKlippo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle du inte få plats med det? Har du 25 cm åt ena hållet och 35 åt andra har du ju 50 cm kvar. Lägg guiden lite skevt (35/15 till exempel) med den breda sidan på vänster sida mot klipparen sett så kommer det funka utmärkt.
Tack för input. Precis detta jag ville åt!

Varför jag inte skulle få plats är för att Gardena/Hq säger att man måste ha 60 cm mellan begränsningskablarna. 50<60

Hej!
Precis köpt hus där förra ägarna har haft en automover. Kan jag ta min gardena sileno o bara koppla in på de gamla begränsning och guide kablarna?
Hur högt får gräset vara för att den ska kunna klippa? Ifall jag måste köpa en gammal hederlig och gå över allt en gång först.

Ja, det är bara att koppla in och köra. Borde inte spela någon roll att gräset är lite högt, kablarna ligger ju redan som de ska. Gräset kanske lägger sig lite om det är väldigt långt, men det löser sig snart.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Hej,

Någon som har tips på hur man får igång notiser på en Iphone?
Har bockat i push meddelanden i Gardena appen och tillåter notiser under inställningar, men det lirar inte iallafall. Vad kan saknas?

Hade samma problem, löste sig efter jag loggade ut ur appen och sen in igen

B Billy Gibbons skrev:
Hej,

Någon som har tips på hur man får igång notiser på en Iphone?
Har bockat i push meddelanden i Gardena appen och tillåter notiser under inställningar, men det lirar inte iallafall. Vad kan saknas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.