576 298 läst · 3 373 svar
576k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 066 inlägg
En risk ja, men tämligen osannolikt. Åker man bort är det dock lämpligt att i så fall ha den långa guiden inkopplad.E etompau skrev:
Hej för flera år sedan så gjorde jag en lösning så att jag o min granne delar på klipparen (sileno 1000). En enkel koppling med ett tidur och ett relä som växlar mellan två separata slingor och guidkablar. Det har fungerat klockrent ifrån dag 1. Det finns en skiss i tråden för typ 3år sedan.
Om man vill ha 2guide kablar på en slinga så går det ju alldeles utmärkt med samma lösning. Ett tidur som styr ett relä som växlar guidkabel.
Om man vill ha 2guide kablar på en slinga så går det ju alldeles utmärkt med samma lösning. Ett tidur som styr ett relä som växlar guidkabel.
Min Sileno + 1600 (tredje klipparen som inte gett upp som de tidigare två, ”kretskokort-gate”) klipper bara konsekvent i 40 minuter innan den börjar leta efter laddstationen…Något knas???
Husägare
· Sörmland
· 1 454 inlägg
Tycker det låter normalt, beror ju så klart på hur tjockt/högt gräs den får klippa nu tex. Blir ju mer motstånd som suger mer batteri.
Husägare
· Sörmland
· 1 454 inlägg
Ni som kör med Sensor Control, vilken nivå har ni valt att sätta den på? Jag kör på medium just nu och endast en gång, som jag kunnat märka, har klipparen gått ut och klippt en batteriladdning för att sedan välja att stanna i stationen med Sensor Control meddelandet. Tycker mitt gräs växer dåligt just nu så funderar på att välja det lägsta men då vi ska åka bort över en vecka vill man ju inte komma hem till en djungel
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beror naturligtvis på längden på gräset. Min city 250 klipper varje dag, ska enligt specen klippa 1tim men den rullar 1tim 40min innan han går och laddar. På våren när gräset är 10cm och han klipper på 5cm så rullar den 1tim och 10min.K kaffebreak skrev:
Nu vet jag inte vad specen säger på Sileno 1600 men jag tycker 40min låter väldigt kort klipptid.
Husägare
· Sörmland
· 1 454 inlägg
Oj jäklar, 1tim 40 min är sjukt lång tid. Får som max upp min Sileno 1250 i 70 min men då är det mest gult såkallat gräs
Fick ett nedslag som pajjade trafon för en vecka sedan. Felsökte genom att mäta spänningen på kontakten ut från trafon, den var 0. Kopplade in en annan tillfällig strömförsörjning, då funkade allt som det skulle. Efter några dagar fick jag hem en ny trafo och allt lirade igen.
Jag råkade ut för åskan för ca två veckor sedan, Kollade att det var spänning från transformatorn vilket det var ( 28v ) .Johan1975z skrev:
Och eftersom lampan inte lyste på stationen så var det där felet låg.
Beställde ett nytt "torn" från Hyrep .
Kom ihåg att du måste skapa en ny slingsignal bara
Husägare
· Sörmland
· 1 454 inlägg
Om jag är hemma och åskan går så rycker jag alltid ut alla slingor och sen drar jag ut laddstationens stickpropp. Är man inte hemma så håller man tummarna och ber till högre makter.Johan1975z skrev:
Hur många gånger har det gått åt pipan för dig @Johan1975z ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Funkar att ta bort kåpan med buntband också, utifall rengöring behövs. Det var dags på min.
Redigerat:
Hej! Ny användare, ny smart Sileno city.
Har en plan trädgård med U-form (se bild), sten skall läggas i bortre änden från sida till sida.
Poolen kommer inom kort ha kantsten som gör en säker barriär.
Det jag behöver hjälp med är att veta om jag kan få klipparen att gå i den smala korridoren med återvändsgränd tillsammans med guidekabel till väsnter i bild .
Korridoren är 9,6 m lång och ca 1,1 m bred, och då har jag "bara" 25 cm avstånd mellan begränsningskabel och häck. Alltså inte nog med avstånd för två beg.kablar, (om man lyssnar på Gardena) för att inte tala om guidekabel som jag antar måste in där.
På andra sidan av poolen är gräsmattan 2,7 m bred.
Just nu blir startpunkten i högra hörnet på bilden sett, alternativet skulle vara i den bredare sektionen bredvid poolen men då blir det dumt med strömförsörjning för tillfället.
Kan jag få klipparen att gå i korridoren?
Tack!
Har en plan trädgård med U-form (se bild), sten skall läggas i bortre änden från sida till sida.
Poolen kommer inom kort ha kantsten som gör en säker barriär.
Det jag behöver hjälp med är att veta om jag kan få klipparen att gå i den smala korridoren med återvändsgränd tillsammans med guidekabel till väsnter i bild .
Korridoren är 9,6 m lång och ca 1,1 m bred, och då har jag "bara" 25 cm avstånd mellan begränsningskabel och häck. Alltså inte nog med avstånd för två beg.kablar, (om man lyssnar på Gardena) för att inte tala om guidekabel som jag antar måste in där.
På andra sidan av poolen är gräsmattan 2,7 m bred.
Just nu blir startpunkten i högra hörnet på bilden sett, alternativet skulle vara i den bredare sektionen bredvid poolen men då blir det dumt med strömförsörjning för tillfället.
Kan jag få klipparen att gå i korridoren?
Tack!