Min klippare ( Smart Sileno 1000 2017) började varna om att slingsignal saknas. Laddstationen lyser dock grönt. Jag har provat att uppdatera slingsignal men det går inte enligt klipparen då den inte hittar laddstationen. Det var lite åska inatt så jag misstänker kretskortet i laddstationen. Någon som varit med om liknande fenomen?

E exxy19 skrev:
Min klippare ( Smart Sileno 1000 2017) började varna om att slingsignal saknas. Laddstationen lyser dock grönt. Jag har provat att uppdatera slingsignal men det går inte enligt klipparen då den inte hittar laddstationen. Det var lite åska inatt så jag misstänker kretskortet i laddstationen. Någon som varit med om liknande fenomen?
Koppla loss begränsningskabeln från laddstationen, om lysdioden då fortsatt lyser med konstant grönt ljus är sannolikt kortet i laddaren defekt.

• Gilla
exxy19
  • Laddar…
E etompau skrev:
Rengör undersidan. Det kan vara gräs som påverkar krocksensorerna och som då gör att den blir extra känslig för störar och vibrationer.

Vid utgång via guide och när den detekterar krock så avbryts körning via guide och klippning påbörjas, det kan förklara att den inte följer guiden hela vägen.

Tack! Jag kollar och återkommer (förhoppningsvis inte..).

A aahlborg skrev:
Köpte en Sileno city som gick sönder efter två dagar. Den här varit på verkstad i över två veckor nu men de hade inte hunnit titta på den tidigare i veckan. Försökte få Gardena att ge mig en ny istället med de var tydligen restnoterade så det ville de inte. Snart får de ta tillbaka den om de inte lyckas lösa det.
Pratade med verkstaden idag och nu har de tittat på den och beställt delar så håller tummarna att den blir färdig i veckan.

E etompau skrev:
Koppla loss begränsningskabeln från laddstationen, om lysdioden då fortsatt lyser med konstant grönt ljus är sannolikt kortet i laddaren defekt.
Kopplat loss begränsningskabeln och lampan lyser fortfarande.
Jag ska se om jag kan få tag på ett nytt kort.
Tack för hjälpen.

Hej!

Har en Gardena Sileno Minimo 250. Helt ny direkt från kartongen visade sig att klipparen är defekt. När den ska ladda följer den guidekabeln, sen sista biten när den stannar för att gå in i laddkontakten svänger den skarpt vänstet och missar kontakten helt. Har testat den med grannens slinga som funkar felfritt med samma modell och var tyvärr samma fel, dvs inget fel med installationen/kablarna. Finns 5 års garanti hos tillverkaren och klipparen är helt ny, köpt på nätet. Lämnade in robotgräsklipparen hos lokala Gardena representant/serviceställe. Den var där i 3 veckor och idag hämtade vi den. Visade sig att dom inte gjort något alls med robotgräsklipparen och hade inte ens möjlighet att felsöka den...... Inte alls kul, uppfattade på gardenas hemsida att det var så man skulle gå tillväga gällande garanti.

Hur gör man nu? Någon använt Gardenas garanti? Är ju som sagt 5 års garanti så borde ju finnas något officielt Gardena reparationställe som man skickar in den till?

Mvh Alfons

A Alfonsg007 skrev:
Hej!

Har en Gardena Sileno Minimo 250. Helt ny direkt från kartongen visade sig att klipparen är defekt. När den ska ladda följer den guidekabeln, sen sista biten när den stannar för att gå in i laddkontakten svänger den skarpt vänstet och missar kontakten helt. Har testat den med grannens slinga som funkar felfritt med samma modell och var tyvärr samma fel, dvs inget fel med installationen/kablarna. Finns 5 års garanti hos tillverkaren och klipparen är helt ny, köpt på nätet. Lämnade in robotgräsklipparen hos lokala Gardena representant/serviceställe. Den var där i 3 veckor och idag hämtade vi den. Visade sig att dom inte gjort något alls med robotgräsklipparen och hade inte ens möjlighet att felsöka den...... Inte alls kul, uppfattade på gardenas hemsida att det var så man skulle gå tillväga gällande garanti.

Hur gör man nu? Någon använt Gardenas garanti? Är ju som sagt 5 års garanti så borde ju finnas något officielt Gardena reparationställe som man skickar in den till?

Mvh Alfons

Service ska kunna göras hos valfri Husqvarna/gardena-återförsäljare.

Märkligt att verkstaden hade klipparen i tre veckor utan åtgärd. Hur motiverade dom detta förfarande?

Funkar klipparen Ok när den lämnar laddstation och sedan klipper?

E etompau skrev:
Service ska kunna göras hos valfri Husqvarna/gardena-återförsäljare.

Märkligt att verkstaden hade klipparen i tre veckor utan åtgärd. Hur motiverade dom detta förfarande?

Funkar klipparen Ok när den lämnar laddstation och sedan klipper?
Ja det jag uppfattade också. Stod på lappen att dom hade återställt klipparen och inte hade möjlighet att felsöka eller testa. 3 veckor motiverade dom att dom hade så många andra robotgräsklippare att felsöka. Dessutom stod det att om felet var kvar skulle jag kontakta återförsäljaren. Så verkar inte som dom vill ha något med gräsklipparen att göra..... Den funkar som den ska annars. Bara detta problemet typ som någon sensor/kretskort är sönder i gräsklipparen/laddstationen. Tyvärr läst om fler på nätet som haft samma problem, försökt lämna in hos lokal representat/serviceställe och dom inte velat göra något för att hjälpa. Lätt att ha 5 års garanti av gardena när ingen kan/vill laga/ta emot grejerna.

Verkar som många slår ifrån sig när man inte köpt maskinen från dom, men idag är det många gånger orimligt att köpa en maskin lokalt för 5000kr mer än vad internetpriserna är, fram till maskinen börjad strula.
Jag har tur och känner en som jobbar med HQ/Gardena klipparna på min lokala försäljnings/service ställe och jag har gjort klart för honom att han ska ge F*N i att byta arbetsplats :cool:

• Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
Ja det jag uppfattade också. Stod på lappen att dom hade återställt klipparen och inte hade möjlighet att felsöka eller testa. Dessutom stod det att om felet var kvar skulle jag kontakta återförsäljaren. Så verkar inte som dom vill ha något med gräsklipparen att göra..... Den funkar som den ska annars. Bara detta problemet typ som någon sensor/kretskort är sönder i gräsklipparen/laddstationen. Tyvärr läst om fler på nätet som haft samma problem, försö5 lämnat in hos lokal representat/serviceställe och dom inte velat göra något för att hjälpa. Lätt att ha 5 års garanti av gardena när ingen kan/vill laga/ta emot grejerna.
Då får du kontakta inköpsstället.

E etompau skrev:
Då får du kontakta inköpsstället.
Har gjort det och dom är inte alls villiga att laga felet tyvärr. Köpte gardena för att man skulle kunna ta garanti hos vilken lokal gardena representant och slippa skicka iväg klipparen. Har ju som sagt 5 års garanti hos tillverkaren, det jag vill använda..... Nu är den köpt på nätet så behöver skickas till danmark för att försöka få genom inköpstället. Men är ju registrerad för att ha 5 års garanti, hur gör man när 1 års garanti är slut hos inköpstället tex? Om nu gardena återförsäljarna inte vill ta in gräsklippare som inte är köpta där?

A Alfonsg007 skrev:
Har gjort det och dom är inte alls villiga att laga felet tyvärr. Köpte gardena för att man skulle kunna ta garanti hos vilken lokal gardena representant och slippa skicka iväg klipparen. Har ju som sagt 5 års garanti hos tillverkaren, det jag vill använda.....
Dom måste väl kunna hantera en reklamation. Hur motiverar dom sin ovillighet att åtgärda maskinen?

E etompau skrev:
Dom måste väl kunna hantera en reklamation. Hur motiverar dom sin ovillighet att åtgärda maskinen?
Dom svarade väldigt kort. Verkade som jag skulle stå för frakt till danmark och att jag skulle gräva upp alla sladdar i trädgården(begränslingskabel) för de visst behövdes för felsökning. Sen om de inte skulle få fram samma fel skulle jag behöva betala felsökningsavgift på 500 kr och sen stå för frakt tillbaka. Skulle också ta minst 30 dagar bara för att få den felsökt......

A Alfonsg007 skrev:
Dom svarade väldigt kort. Verkade som jag skulle stå för frakt till danmark och att jag skulle gräva upp alla sladdar i trädgården(begränslingskabel) för de visst behövdes för felsökning. Sen om de inte skulle få fram samma fel skulle jag behöva betala felsökningsavgift på 500 kr. Skulle också ta minst 30 dagar bara för att få den felsökt......
Danmark, det förklarar saken ...

Lägg upp en film på det felaktiga beteendet.

E etompau skrev:
Danmark, det förklarar saken ...

Lägg upp en film på det felaktiga beteendet.
Ja, därför jag vill helst få det åtgärdat här istället. Är köpt av svensk hemsida men tyvärr håller det hus i danmark gällande reklamationsärenden. Har packat undan klipparen. Men kan leta upp en bild hur klipparen ställer sig när den tror att den har hittat laddkontakten.

G ekaa88 skrev:
Verkar som många slår ifrån sig när man inte köpt maskinen från dom, men idag är det många gånger orimligt att köpa en maskin lokalt för 5000kr mer än vad internetpriserna är, fram till maskinen börjad strula.
Jag har tur och känner en som jobbar med HQ/Gardena klipparna på min lokala försäljnings/service ställe och jag har gjort klart för honom att han ska ge F*N i att byta arbetsplats :cool:
Haha okej vad bra för dig. Men är det tanken att man ska kunna lämna in till vilken lokal återförsäljare som helst för att få hjälp med garanti? Hur gör man när de inte vill hjälpa/kan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.