A Alfonsg007 skrev:
Dom svarade väldigt kort. Verkade som jag skulle stå för frakt till danmark och att jag skulle gräva upp alla sladdar i trädgården(begränslingskabel) för de visst behövdes för felsökning. Sen om de inte skulle få fram samma fel skulle jag behöva betala felsökningsavgift på 500 kr och sen stå för frakt tillbaka. Skulle också ta minst 30 dagar bara för att få den felsökt......
Kontakta Gardenas support, tel 036-36 40 02
https://www.gardena.com/se/support/radgivning/kontakt/
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
E etompau skrev:
Danmark, det förklarar saken ...

Lägg upp en film på det felaktiga beteendet.
Här kommer bild. Tänkte först att något kunde vara fel kopplat med kablarna men så var inte fallet då jag testade klipparen hos grannen med hans installation. Sen går den vidare och ramlar bakom laddstationen för den tror att den har kommit in rakt i laddaren....
 
  • Robotgräsklippare på gräs med synliga knappar och en kabel framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Kontakta Gardenas support, tel 036-36 40 02
[länk]
Tack får kolla med dom, skrev idag ett mail till supporten och frågat hur man ska gå vidare gällande garanti.
 
A Alfonsg007 skrev:
Här kommer bild. Tänkte först att något kunde vara fel kopplat med kablarna men så var inte fallet då jag testade klipparen hos grannen med hans installation. Sen går den vidare och ramlar bakom laddstationen för den tror att den har kommit in rakt i laddaren....

Du skulle kunna testa med att flytta guidekabeln under laddstationen några cm åt vänster eller höger och se om det påverkar dockningsförloppet.
 
Jag har nu kört min Gardena Sileno Life 1000 några dagar. Trots att jag inte har funktionen "Yttäckning" på så verkar det som att den då och då följer guidekabeln hela vägen tills den möter begränsningsslingarn och börjar klippa där. Ska det vara så?

För övrigt så verkar det som att det ganska snart blir spårbildning längs guidekabeln. Det syns liksom som ett brett bälte som löper över gärsmattan.

Är det någon som vet om man kan använda två guidekablar. Jag vet att roboten inte stödjer den funktionen. Men man borde kunna ha flera guidekablar utlagda och växla mellan dem då och då. Frågan är då om det räcker med att bara växla inkopplingen på själva laddstationen. Kan flera guidekablar ligga poermanent anslutna till begränsingskabeln i andra änden tro?
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har nu kört min Gardena Sileno Life 1000 några dagar. Trots att jag inte har funktionen "Yttäckning" på så verkar det som att den då och då följer guidekabeln hela vägen tills den möter begränsningsslingarn och börjar klippa där. Ska det vara så?

För övrigt så verkar det som att det ganska snart blir spårbildning längs guidekabeln. Det syns liksom som ett brett bälte som löper över gärsmattan.

Är det någon som vet om man kan använda två guidekablar. Jag vet att roboten inte stödjer den funktionen. Men man borde kunna ha flera guidekablar utlagda och växla mellan dem då och då. Frågan är då om det räcker med att bara växla inkopplingen på själva laddstationen. Kan flera guidekablar ligga poermanent anslutna till begränsingskabeln i andra änden tro?
Två guidekablar? Nej, såvida du inte gör någon egen lösning med omkopplare etc.

Har du gjort kabeldragning i enlighet med manual och genomfört en korrekt guidekabelkalibrering?
Denna funktion nyttjas sedan av klipparen för att variera avstånd vid gång längs guidekabel för att undvika spårbildning.

Yttäckningsfunktionen bör nyttas, den ger bra kontroll över klippstart.
 
Det var just en egen lösning jag syftade på. Att flytta en kabelsko någon gång varannan vecka är ju ingen stor insats precis. Det kan man ju leva med.

Japp. Guidekalibrering utförd. Och jag har ställt in startpunkt på ca 2 meter. Och funktionen yttäckning är alltså inte aktiverad. Oftast startar klipparen vid startpunkten på 2 meter från stationen. Men ibland får den alltså för sig att följa hela guidekabeln till den tar slut, och påbörja klippningn där. Precis som den gör vid guidekalibreringen.

I övrigt så tycker jag den här produkten levererar över förväntan. Förvisso får man aldrig riktigt känslan av nyklippt gräs. Snarare att gräset känns lite halvklippt hela tiden. Jag saknar ränderna och lukten av nyklippt gräs.
 
  • Gilla
Whiffer och 1 till
  • Laddar…
Kan faktist hålla med om lukten av klippt gräs med bensinklippare, som tur är vägrar mina grannar skaffa robot så när dom kämpar med sina gräsmattor varannan vecka, då njuter jag av lukten och klappar på min lilla "Terris" som tyst glider över gräsmattan.

Det där med inte helt färdigklippt gräs håller jag inte med om dock, tycker det är många gånger min matta är helt slät och klipparen tom. väljer att gå hem tidigt med sensor controll satt till medium.
 
O Olf Oggler skrev:
Det var just en egen lösning jag syftade på. Att flytta en kabelsko någon gång varannan vecka är ju ingen stor insats precis. Det kan man ju leva med.

Japp. Guidekalibrering utförd. Och jag har ställt in startpunkt på ca 2 meter. Och funktionen yttäckning är alltså inte aktiverad. Oftast startar klipparen vid startpunkten på 2 meter från stationen. Men ibland får den alltså för sig att följa hela guidekabeln till den tar slut, och påbörja klippningn där. Precis som den gör vid guidekalibreringen.

I övrigt så tycker jag den här produkten levererar över förväntan. Förvisso får man aldrig riktigt känslan av nyklippt gräs. Snarare att gräset känns lite halvklippt hela tiden. Jag saknar ränderna och lukten av nyklippt gräs.
Precis som etompau skriver så är yttäckningsfunktionen väldigt smidig när man vill styra vart klipparen ska starta. Ifall jag hade varit dig så hade jag skapat 2 zoner. Zon 1 efter 2 meter ifall det är där du vill att den oftast ska starta, och Zon 2 där guidekabeln går ihop med begränsningsslingan. Ställ sedan reglagen på 95% start i Zon 1 och 5% start i Zon 2.
 
Jag har ju bara kört min klippare några dagar än så länge. Så mattan kanske blir jämnare efter en tid.

Men varför den envisas med att gå hela guidekabeln ut ibland förstår jag inte. Är det någon annan som känner igen det?
 
J J1jet skrev:
Precis som etompau skriver så är yttäckningsfunktionen väldigt smidig när man vill styra vart klipparen ska starta. Ifall jag hade varit dig så hade jag skapat 2 zoner. Zon 1 efter 2 meter ifall det är där du vill att den oftast ska starta, och Zon 2 där guidekabeln går ihop med begränsningsslingan. Ställ sedan reglagen på 95% start i Zon 1 och 5% start i Zon 2.

Det är klart att jag kan göra det. Men frågan kvarstår: Borde inte klipparen starta vid inställd startpunkt varje gång om yttäckningsfunktionen är inaktiverad?
 
  • Gilla
telefontumme och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Det är klart att jag kan göra det. Men frågan kvarstår: Borde inte klipparen starta vid inställd startpunkt varje gång om yttäckningsfunktionen är inaktiverad?
Jag skulle faktiskt tro att det finns något typ av startschema för att den ska göra så när man inte använder yttäckning, men jag är inte 100 på detta.

Däremot vet jag att min pappas Husqvarna 310 också startar i slutet av guiden ibland, och han använder inte yttäckning.
 
För att slippa gräva fram instruktionsboken som ligger någonstans bland alla viktiga papper så frågar jag här, en ny kallibrering av guidekabeln, är det möjligt utan att återställa en Sileno Life? Gissar att maskinen måste stå i laddningsstationen då?
 
Ja, kanske är det så. Det är ju liksom inget stort problem. Men man blir ju lite vaksam över misstänkt beteende så här i början.

Men det där med flera guidekablar borde väl funka? En guidekabel som är ansluten till begränsningsslingan, men inte till laddstationen. Kan den ligga och störa på något vis? Rimligtvis borde man ju kunna dra flera guideslingor och bara välja att ha en inkopplad i taget. Eller?
 
G ekaa88 skrev:
För att slippa gräva fram instruktionsboken som ligger någonstans bland alla viktiga papper så frågar jag här, en ny kallibrering av guidekabeln, är det möjligt utan att återställa en Sileno Life? Gissar att maskinen måste stå i laddningsstationen då?
På min 750 så gör man det genom att ( när klipparen står i laddstationen ) hålla nere menyknappen i 3 sek. Sedan gå till avancerade inställningar och där finns guidekalibreringen.

Bör fungera likadant på din
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.