R Riohlsson skrev:
Har en gardena smart sileno life 1250. Jag får inte homekit att fungera. Vad gör jag för fel? Ska jag vara nära roboten eller nära gatewayen då jag ska lägga till tillbehöret?
Du kan inte styra roboten i homekit, det är gatewayen som läggs in i homekit. För att kunna styra bevattningen med Gardenas system om man har det.
 
K kaffebreak skrev:
Du kan inte styra roboten i homekit, det är gatewayen som läggs in i homekit. För att kunna styra bevattningen med Gardenas system om man har det.
Okej, men varför hittar den inte gatewayen då man scannar qrkoden på gatewayen?
 
R Riohlsson skrev:
Okej, men varför hittar den inte gatewayen då man scannar qrkoden på gatewayen?
du lägger till från Gardena-appen. Ej Homekit har jag för mig.
 
Fredrik Lindgren1 Fredrik Lindgren1 skrev:
Fick samma problem med min. Gått 4 dagar, höger hjul slutade att fungera. Kass när man lägger över 10 000kr och när Gardena känner till problemet.
Samma problem med min Smart Life 750kvm. Är på service nu, byte av kretskort. Ska på 4v semester nu i helgen så rätt surt. Uselt av HQ/Gardena att inte återkalla sina defekta klippare och byta kretskorten själva när de uppenbarligen känt till problemet.
 
  • Gilla
Fredrik Lindgren1
  • Laddar…
Hur många timmar rullade de innan felet kom? Jag har en nyinköpt Smart Sileno Life 1250, som har rullat under veckan utan problem än. Operating time: 25 h.
 
C cergod skrev:
Hur många timmar rullade de innan felet kom? Jag har en nyinköpt Smart Sileno Life 1250, som har rullat under veckan utan problem än. Operating time: 25 h.

Har rullat i 4 dagar 13h. Möjligt att din klarat sig, återförsäljaren nämnde något om att de nu isolerat serienummer med dåliga kretskort. Hör med Gardena om ditt serienummer ingår där, det har de nog stenkoll på.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Hejsan!
Har stora problem med att Smart systemet till min Smart Sileno Life 750 inte är så "smart"...
Varje dag, oftast efter att roboten är klar för dagen, tappar den inställningarna för de områden jag lagt in via appen. Märker detta genom att roboten nästa morgon följer guidekabeln till dess slut och sen klipper i ca 15 minuter innan den kör tillbaka till basstationen.
Går jag in i appen under "Områden" så ligger områdena kvar i appens gränssnitt men längst upp ser jag guiden för att ställa in områden, "Ställ in dina områden nu" tror jag det står.
Jag måste köra igenom guiden för områden, ändra någon inställning för områdena, spara, ändra tillbaka som det ska vara och spara igen. Då funkar det ett tag, ofta resten av dagen. Men när jag kollar på kvällen är det samma visa igen.
Jag får inte heller några notiser i appen när det händer saker med roboten. Den har t ex blivit instängd, larmet har gått och den har misslyckats med att hitta laddstationen utan att jag får några notiser.

Har säkerställt att allt är uppdaterat till senaste versioner (roboten, gatewayen, appen) och kollat så klipparen har bra täckning till gatewayen och gatewayen till routern. Telefonen är en iPhone som är uppdaterad den också.

Någon annan med dessa problem och/eller tips på vad man kan göra för att få igång det "smarta" i roboten?
 
V Glad ammatör skrev:
Hejsan!
Har stora problem med att Smart systemet till min Smart Sileno Life 750 inte är så "smart"...
Varje dag, oftast efter att roboten är klar för dagen, tappar den inställningarna för de områden jag lagt in via appen. Märker detta genom att roboten nästa morgon följer guidekabeln till dess slut och sen klipper i ca 15 minuter innan den kör tillbaka till basstationen.
Går jag in i appen under "Områden" så ligger områdena kvar i appens gränssnitt men längst upp ser jag guiden för att ställa in områden, "Ställ in dina områden nu" tror jag det står.
Jag måste köra igenom guiden för områden, ändra någon inställning för områdena, spara, ändra tillbaka som det ska vara och spara igen. Då funkar det ett tag, ofta resten av dagen. Men när jag kollar på kvällen är det samma visa igen.
Jag får inte heller några notiser i appen när det händer saker med roboten. Den har t ex blivit instängd, larmet har gått och den har misslyckats med att hitta laddstationen utan att jag får några notiser.

Har säkerställt att allt är uppdaterat till senaste versioner (roboten, gatewayen, appen) och kollat så klipparen har bra täckning till gatewayen och gatewayen till routern. Telefonen är en iPhone som är uppdaterad den också.

Någon annan med dessa problem och/eller tips på vad man kan göra för att få igång det "smarta" i roboten?
Jag skulle prova att göra en fabriksåterställning. Har fått göra det en gång på vår Sileno 750. Har för mig att det var efter en mjukvaruuppdatering som den betedde sig konstigt. Efter en återställning funkar allt bra igen. Detta var mer än ett år sedan. Återställningen gjordes i maskinens menyer.
 
Hur ofta behöver ni byta knivar?
Haft min 750 i några månader nu, 233h drifttid och knivarna är redan slöa.

Den är ute o klipper varje dag för att den inte riktigt hinner med våra 700kvm gräs. Skulle nog ha valt 1000 istället. Men lätt att vara efterklok.
 
I år har jag redan fått byta knivar 1 gång efter 1 månads klippning, förra året bytte jag en gång på hela säsongen. Vet inte varför, men snabbare slitage i år, mitt gräs har dock fått en jäkla fart efter allt regn och blev inte klippt på 1 vecka pga. översvämningar på gräsmattan.
 
  • Gilla
Apelsson
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
I år har jag redan fått byta knivar 1 gång efter 1 månads klippning, förra året bytte jag en gång på hela säsongen. Vet inte varför, men snabbare slitage i år, mitt gräs har dock fått en jäkla fart efter allt regn och blev inte klippt på 1 vecka pga. översvämningar på gräsmattan.
Nya knivar gjorde susen. 119kr för 36 knivar på Bauhaus.
 
J J1jet skrev:
Jag har fått min åtgärdad nu. Hämtade ut den från den verkstaden jag lämnat in den på från början som gav mig ca 4 veckors väntetid. Fick lämnat in den på Entreprenadbutiken i Göteborg istället som jag hade hört mycket positivt om. Dom sa till mig att dom skulle ha den klar på 3-4 dagar, men kl 22 samma kväll fick jag ett sms om att den redan var klar. Dom hade jobbat över pga det höga trycket. Det kallar jag service !
Börjar bli segt att vänta nu. När jag lämnade in den sa de att en vanlig service hade tagit 3 veckor men att detta skulle gå fortare pga prioriterat arbete. På torsdag har det gått 3 veckor.
 
Köpte en Sileno Smart+ 750 för snart en månad sedan. Den fungerade i 12 timmar (3 dagar) innan den larmade för hjulmotorproblem och dagen efter gick den inte ens att starta. Lämnade in den för 3 veckor sedan och har ännu inte fått tillbaka den.

Ser ut att bli en repris av när vi köpte vår Indego för många år sedan...fast den höll i 4 veckor...sedan var vi utan klippare hela sommaren innan vi fick en ny lagom tills att säsongen var över
 
Var inne på 3:e veckans väntan på min 750 med hjulmotorproblem och tröttnade när dom fortfarande inte kunde ge en uppskattning på när klipparen skulle vara åtgärdad, så reklamerade köpet och plockade istället hem en Smart Life 700 (dvs 2020 års modell av samma klippare) - hoppas på bättre tur med en äldre maskin. Killen på min ÅF gissade att bara 10% av klipparna hade kommit tillbaka med detta felet hittills - men finns säkert ett mörkertal i och med att man kan lämna direkt till verkstad utan att gå via ÅF.
 
E Elpan skrev:
Jag skulle prova att göra en fabriksåterställning. Har fått göra det en gång på vår Sileno 750. Har för mig att det var efter en mjukvaruuppdatering som den betedde sig konstigt. Efter en återställning funkar allt bra igen. Detta var mer än ett år sedan. Återställningen gjordes i maskinens menyer.
Tänker du på "Återställ användarinställningar"? Enda alternativet för att återställa något som jag kan hitta i menyerna. Låter inte som en fabriksåterställning men det kanske det är?
Ska testa det och se om det hjälper.

Har gjort en del tester och har hittat vad det är som triggar att inställningarna försvinner. Det är när jag stänger ner Gardena Smart appen på telefonen (alltså dödar appen helt)!!! Nästa gång jag startar upp appen och går in under "Områden" så dyker guiden "Assisterad konfiguration" upp igen och jag måste köra igenom guiden, ändra något, spara, ändra tillbaka och spara för att roboten ska ta sig till områdena och klippa som den ska.
Riktigt irriterande. T ex om jag startar om telefonen eller appen uppdateras och jag inte startar appen efteråt och kör igenom inställningarna igen så kommer roboten inte klippa som den ska.
Har lagt ett ärende till Gardenas kundservice på det så får vi se vad de säger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.