576 115 läst · 3 373 svar
576k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Första helgen efter installationen av min Sileno 750 kändes kalasbra, den tar sig fram som en dröm över tomten, är inte ens nära att köra fast och klipper superfint. Nu efter 12h drifttid är den dock tillbaka hos Hornbach för garantireparation (hjulmotorproblem vänster), låter misstänkt likt samma problem som många andra har. Hoppas på en snabb fix och att man får nya felfria kretskort installerade. Killen jag pratade med sa att jag var den 4e personen som ringde dom bra idag om exakt samma problem kort efter köpet av den modellen.
Redigerat:
Serviceverkstäderna har att göra de kommande veckorna…M mash123 skrev:Första helgen efter installationen av min Sileno 750 kändes kalasbra, den tar sig fram som en dröm över tomten, är en ens nära att köra fast och klipper superfint. Nu efter 12h drifttid är den dock tillbaka hos Hornbach för garantireparation (hjulmotorproblem vänster), låter misstänkt likt samma problem som många andra har. Hoppas på en snabb fix och att man får nya felfria kretskort installerade. Killen jag pratade med sa att jag var den 4e personen som ringde dom bra idag om exakt samma problem kort efter köpet av den modellen.
samma sak hände mig precis. Installerade den i lördags och har fungerat fint fram till idag. Fel på vänster hjulmotor. Ja köpte min av gårdsman, ska man skicka den till dom eller kan man lämna in den hos närmsta gardena återförsäljare ?M mash123 skrev:Första helgen efter installationen av min Sileno 750 kändes kalasbra, den tar sig fram som en dröm över tomten, är inte ens nära att köra fast och klipper superfint. Nu efter 12h drifttid är den dock tillbaka hos Hornbach för garantireparation (hjulmotorproblem vänster), låter misstänkt likt samma problem som många andra har. Hoppas på en snabb fix och att man får nya felfria kretskort installerade. Killen jag pratade med sa att jag var den 4e personen som ringde dom bra idag om exakt samma problem kort efter köpet av den modellen.
Vet att Hornbach i Sundbyberg skickar till Husqvarnabutiken i Barkarby där det finns en serviceverkstad.J J1jet skrev:
Dom lär inte göra service.J J1jet skrev:
Kolla om du har någon HQ-verkstad i ditt närområde. Det bör kunna hjälpa dig.
https://www.husqvarna.com/se/support/serviceverkstäder/
Risken är att det tar 2-3 veckor att fixa det. Vad jag har sett/hört så kommer nya kort om ca en vecka, sedan lär det finnas en back-logg med maskiner som ska fixas.J J1jet skrev:
Ok, tack. Jag uppdaterade mjukvaran i vintra, dvs den har rullat 1-2 månader med nuvarande mjukvara utan problem. Så i detta fall är det inte orsakat av en misslyckad uppdatering.E etompau skrev:Symbolen indikerar nerladdning av ny programvara till klipparen.
Om inte omstart av klipparen hjälper kan klipparen behövas till till en verkstad.
Symbolen brukar bli hängande efter en misslyckad programuppdatering, klipparen blir då "brickad" och måste återställas med ett serviceprogram hos en återförsäljare.
Eftersom du nämnde att symbolen var kopplad till uppdatering så kollade jag och det hade kommit en firmware upgrade efter att jag uppdaterade i vintras. Jag uppdaterade klipparen med senaste versionen (den började om ett antal gånger men till slut blev den uppdaterad).
Även efter uppdatering dök symbolen upp. Efter en del googlande hittade jag tips att man kan hålla inne "0"-knappen när man startar klipparen så kommer man förbi symbolen (vet inte om man gör en mer grundläggande omstart om man trycker "0"-knappen samtidigt).
Problem kvarstod dock så jag öppnade klipparen, lossade alla kontakter jag kom åt och sprayade på lite anti-korrosion i förhoppning att få bort oxid och liknande som kanske orsakat glapp.
Nu började knapparna 4-9 fungera igen men istället blir det lätt dubbeltryck när man trycker på knapp 3.
Framförallt hittar den fortfarande inte in till laddningsstationen. Den följer guidekabeln (men verkar zick-zacka lite onyktert) men vid laddningsstationen så är den helt förvirrad.
Hjälper jag den in i laddningsstationen så laddar den och ger sig ut och klipper som den ska men sedan samma visa när den ska tillbaka och ladda.
Vad tror ni. Något annat jag kan testa eller återstår bara verkstad?
Lämna in den på verkstad nu i högsäsong tror jag resulterar i att jag inte får tillbaka den förrän slutet på sommaren...
Jag svarar mig själv om någon annan behöver göra samma operation. Det var superenkelt. Bort med skalet, skruva bort 10-talet skruvar, öppna klipparen och skruva bort displayen. Locket är skruvat i samma stycke som displayen.troja skrev:Hej.
Jag har en r100li och har ett mindre bekymmer. förra sommaren var det någon flane inne en natt och stal mina knivar och i samband med det så lämnades luckan öppen. När klipparen backade ut så knäcktes luckan. I år skulle jag ta tag i saken och byta luckan, men hur i hela friden går jag till väga? Jag har lyft av karossen men fästet för luckan verkar sitta under displayen. Någon som gjort något liknande som kan ge tips?
Akta flatkabeln mellan över och underdel av klipparen.
Mycket simpelt!
lämnade precis in den på verkstad. Runt 4 veckor tror dom att det kommer ta... då kollade jag med 2 andra verkstäder också som hade samma väntetid ungefär. Mindre roligtE etompau skrev:
Trist. Kanske har du en gammal klippare som kan fixa gräset under tiden.J J1jet skrev:
Någon i underleverantörskedjan har ställt till stor oreda och problem, exakt vad som har skett är oklart men det krävs inte mycket av ex. komponentfel eller tillverkningsfel för att slå ut funktionen i klipparen.
Sedan har tyvärr felet lyckats ta sig igenom sluttesten av maskinen då det tydligen krävs 3-4 dagars drift innan felet visar sig.
Tänk på att man som konsument har rätt till kompensation för utlägg i samband med garantiåtgärder, ex frakt- eller transportkostnader.
Den har jag typiskt nog redan hunnit sälja. Så nu står jag utan klippare hela juni troligtvis. Får se ifall det går att låna/hyra något tillfälligt.E etompau skrev:Trist. Kanske har du en gammal klippare som kan fixa gräset under tiden.
Någon i underleverantörskedjan har ställt till stor oreda och problem, exakt vad som har skett är oklart men det krävs inte mycket av ex. komponentfel eller tillverkningsfel för att slå ut funktionen i klipparen.
Sedan har tyvärr felet lyckats ta sig igenom sluttesten av maskinen då det tydligen krävs 3-4 dagars drift innan felet visar sig.
Tänk på att man som konsument har rätt till kompensation för utlägg i samband med garantiåtgärder, ex frakt- eller transportkostnader.