A
min gardena går hem för att börja ladda igen vid 40%. ska den göra det? 40% känns som rätt mycket kvar..
 
  • Graf som visar en robotgräsklippares batterinivå sjunker till 40% och börjar ladda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte höra om någon som har en HQ 310/315 eller Gardena R130/160Li skulle kunna hjälpa mig med referensvärden.

Min klippare hittar inte in till laddstationen. För att kunna göra det använder klipparen F-signalen och N-signalen som laddstationen sänder ut (antenn på undersidan av laddstationen).

Det finns en test positionen som bilden nedan visar som används för att kunna jämföra vilka signal-värden som klipparen mäter med referensvärden. Jag tänkte höra om någon av er kan skicka mig de värden som er klippare visar när den står i nedan test position.

Mätvärdena för F-signal och N-signal hittar man genom den avancerade menyn:
Håll in 7+9 -> "Skiftnyckel" -> Info -> Slinga -> G, F, N (när klipparen står i test positionen)

Jag tänkte också höra om ni kan testa att ställa klipparen i laddstationen och även där gå in i den avancerade menyn och test av laddstationen och se om er klippare säger "Ok" på alla signaler (jag noterade nämligen att min klippare säger "Ej signal" för F-signalen).
Håll in 7+9 -> "Skiftnyckel" -> Test -> Laddstation (när klipparen står i laddstationen)

Stort tack för hjälp!
 
  • Schematisk bild av en robotgräsklippare i testposition som visar placering av F- och N-signaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robogräsklipparens display visar testmeny med signal-värden för F-signal och N-signal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en robotgräsklippare visar "Ej signal" för F-signal och "OK" för A- och N-signal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske redan har denna info, men så här säger en teknisk manual (AM 220/230) om N- och F-signalerna: manual:

Illustration av en gräsklippares testposition med näsan delvis över laddningsstationens basplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
min gardena går hem för att börja ladda igen vid 40%. ska den göra det? 40% känns som rätt mycket kvar..
Ja det är korrekt. Det måste finnas marginal för att klipparen med säkerhet ska kunna hitta hem till laddaren.
Bättre med lite tidigare hemgång än att klipparen blir stående på gräsmattan med urladdat batteri.
 
Hej!

Har köpt en Gardena Sileno Life 1000 och håller nu på med att dra begränsningskabel.

Jag har ett par smala områden där klipparen skulle behöva gå in och vända (utan guide), hur smala områden kan den hantera?

På hemsidan säger de 1,5 m men verkar osäkert...

Illustration av en trädgårdsplan med markerade begränsningskablar runt hus och utplats, fråga om robotgräsklippares väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K krille09 skrev:
Hej!

Har köpt en Gardena Sileno Life 1000 och håller nu på med att dra begränsningskabel.

Jag har ett par smala områden där klipparen skulle behöva gå in och vända (utan guide), hur smala områden kan den hantera?

[bild]
hur smala är dessa områden ? Jag blev väldigt imponerad av min sileno 750 över att den verkligen letar sig in överallt. Jag har en passage bakom ett växthus som är ca 90cm brett. Sedan ett annat område där det smalnar av till ca 1 meter, och den har hittat in där utan några problem. Nu drog jag ifs guideslingan bakom växthuset, men vad jag har kunnat se så har den åkt in där slumpmässigt och inte pga yttäckningen.
 
  • Gilla
krille09
  • Laddar…
J J1jet skrev:
hur smala är dessa områden ? Jag blev väldigt imponerad av min sileno 750 över att den verkligen letar sig in överallt. Jag har en passage bakom ett växthus som är ca 90cm brett. Sedan ett annat område där det smalnar av till ca 1 meter, och den har hittat in där utan några problem. Nu drog jag ifs guideslingan bakom växthuset, men vad jag har kunnat se så har den åkt in där slumpmässigt och inte pga yttäckningen.
Ca 1 m men jag kan lägga slingan under stenarna för att bredda området. Dock ingen vits att låta den knalla över plattorna om det inte behövs så att säga....
 
K krille09 skrev:
Ca 1 m men jag kan lägga slingan under stenarna för att bredda området. Dock ingen vits att låta den knalla över plattorna om det inte behövs så att säga....
hur hade du tänkt att lägga guideslingan, och vart ska du ställa laddatationen?
 
E etompau skrev:
Låter dock som problem med kontakten mellan klippare och laddstation.
Jag hade kollat noggrannare och försökt se om där är något kontaktfel.
Annars är det garanti på grejorna.
Har nu rengjort bläcken lite mera och nu har klipparen fungerat under två dagar utan problem. Tack för tipset.
 
J J1jet skrev:
Den har jag typiskt nog redan hunnit sälja. Så nu står jag utan klippare hela juni troligtvis. Får se ifall det går att låna/hyra något tillfälligt.
här är min tillfälliga gardena medans roboten är på verkstad. Inga fel på vänster drivhjul än så länge :rofl:.
 
  • Manuell gräsklippare på en klippt gräsmatta med träd och en åker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Det här är väl en ny funktion. Har inget minne om att det var synligt förut. Appen har ej uppdaterats (iOS) så det borde vara gjort från deras server?
 
  • Skärmdump av en mobilapp med namnet "Min trädgård", väderwidget och en laddningstimer för gräsklippning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är händelsevis ingenting Uppsala som har en gardena silento som man skulle kunna få se in action? Eller en Husqvarna 310. Båda två är kandidater för min del.
 
Johan1975z skrev:
min gardena går hem för att börja ladda igen vid 40%. ska den göra det? 40% känns som rätt mycket kvar..
Jag har samma "problem".. Ibland går den hemåt redan innan 40%. Det känns som att man skulle vilja att den håller sig ute lite längre.

Men jag kan tänka mig att Gardena har lagt in detta för att täcka de tillfällen då klipparen har "otur" och det tar lång tid att hitta guidekabeln.
Som man kan se nedan var den nere på 30% en gång, där studsade den vbäl runt ett tag innan den hittade vägen hem.

Vet någon om detta finns att styra i någon bakomliggande meny? Det verkar ju finnas en del "hemliga" menyer för verkstäder etc..

Diagram som visar Blixten McQueen-robotgräsklipparens batterinivå med fluktuationer mellan 40 och 100 procent över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mr/mrs smith skrev:
Jag har samma "problem".. Ibland går den hemåt redan innan 40%. Det känns som att man skulle vilja att den håller sig ute lite längre.

Men jag kan tänka mig att Gardena har lagt in detta för att täcka de tillfällen då klipparen har "otur" och det tar lång tid att hitta guidekabeln.
Som man kan se nedan var den nere på 30% en gång, där studsade den vbäl runt ett tag innan den hittade vägen hem.

Vet någon om detta finns att styra i någon bakomliggande meny? Det verkar ju finnas en del "hemliga" menyer för verkstäder etc..

[bild]

Vanlig fråga, men jag har ej sett att batterinivå för hemgång är justerbar.
Det hade sannolikt lett till fler negativa effekter om kunder hade kunnat påverka detta.

Primärt är att säkert få hem klipparen till laddaren. Energimängden som ska in i batteriet är den samma, så om man hade plockat ut mer energi ur batteriet hade laddtiden ökat.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Finns det terränghjul att köpa till gardena silento life?
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.