Någon som vet hur jag ställer in så att den inte ”klipper” på plattorna? Är det här corridor cut ska användas?

Från gräsmatta till huset har jag exakt 4.9m.

Har ändrat startpunkt till 3m men tycker ändå att den börjar mycket tidigare än 3m.

Dessutom är passagen rätt trång, men det funkar. Tråkiga är att den beter sig så klumpigt och lägger mycket tid i onödan.

• Robotgräsklippare på plattlagd passage mellan husvägg och planteringar under solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg en startpunkt fem meter från laddaren längs guidekabeln. Varje gång klipparen förirrar sig in i ”parkeringskorridoren” kommer den dock att klippa där.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lägg en startpunkt fem meter från laddaren längs guidekabeln. Varje gång klipparen förirrar sig in i ”parkeringskorridoren” kommer den dock att klippa där.
Lyckas inte med det då den säger Max 3m eller ska jag ändra något annnat?

• Skärmdump av inställningar för startpunkt vid laddningsstation med avståndsparameter satt till maximalt 3 meter.
    Skapa konto
Du har väl möjlighet att ställa in andra startpunkter än laddstationen? Använd en av de andra, de heter väl saker som område 1, 2, 3 vill jag minnas.

• Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Du har väl möjlighet att ställa in andra startpunkter än laddstationen? Använd en av de andra, de heter väl saker som område 1, 2, 3 vill jag minnas.

Typ så här? :)

• Skärmdump av en app med inställningar för klippområden, inklusive CorridorCut-funktion och klippfrekvens.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jupp. Och så ställer du start vid laddaren till 0 % och den/de andra startpunkterna till 100 % (tillsammans).

• Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
K KaLnAk skrev:
Typ så här? :)
När den börjar klippa vid de 5m du har angivit, börjar den klippa i en smal korridor då ? Om inte så behöver du inte ha corridor cut aktiverat.

Jupp. Och så ställer du start vid laddaren till 0 % och den/de andra startpunkterna till 100 % (tillsammans).
Menar du så här eller tvärtom? Förstår inte riktigt skillnaden mellan dom.

• Skärmdump av en mobilapplikation för inställningar av klippområden för en robotgräsklippare.
    Skapa konto
J J1jet skrev:
När den börjar klippa vid de 5m du har angivit, börjar den klippa i en smal korridor då ? Om inte så behöver du inte ha corridor cut aktiverat.
Aha, det inte hunnit testa och se. Ska testa i veckan.

K KaLnAk skrev:
Menar du så här eller tvärtom? Förstår inte riktigt skillnaden mellan dom.
Såsom du gjort enligt bilden. Då kommer klipparen alltid börja fem meter från laddaren. Innan var det bara 20 % av gångerna.

• Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Hej alla experter!

Jag har nu kört min nya Gardena Sileno Life 1000 i 4 dagar.

Idag fick jag felmeddelandet "Hjulmotorproblem höger" i displayen.

Enligt manualen kan de vara gräs på/runt hjulet.

Gjorde rent men får samma fel.

Den liksom driver inte på höger hjul...

Vad göra - har ni några tips?

K krille09 skrev:
Hej alla experter!

Jag har nu kört min nya Gardena Sileno Life 1000 i 4 dagar.

Idag fick jag felmeddelandet "Hjulmotorproblem höger" i displayen.

Enligt manualen kan de vara gräs på/runt hjulet.

Gjorde rent men får samma fel.

Den liksom driver inte på höger hjul...

Vad göra - har ni några tips?
Är den ny så är det kretskortfel. Bara att lämna in till närmsta Husqvarna/Gardena verkstad...
Samma fel på många nya Husqvarna/Gardena.

• Gilla
krille09
  • Laddar…
Jio82 Jio82 skrev:
Är den ny så är det kretskortfel. Bara att lämna in till närmsta Husqvarna/Gardena verkstad...
Samma fel på många nya Husqvarna/Gardena.
Den är helt ny, bara gått 4 dagar.

Behöver jag ringa Gardenas Support och få nåt godkännande tror ni eller kan jag åka disket till en service verkstad?

Köpte den via NetOnNet...

K krille09 skrev:
Den är helt ny, bara gått 4 dagar.

Behöver jag ringa Gardenas Support och få nåt godkännande tror ni eller kan jag åka disket till en service verkstad?

Köpte den via NetOnNet...
Köpte också min på Netonnet!
Men jag åkte bara till min närmsta Husqvarnaverkstad med roboten, samt kvittot. Det var inga bekymmer. Behöver inte ringa Gardena.
Gå in på Gardenas hemsida och kolla närmsta serviceverkstad.

Har haft lite laddproblem (smutsiga kontakter?) så batteriet har blivit helt urladdat och jag körde igenom wizarden. Eller ja, jag tryckte bara mig igenom med standardvärden då jag tänkte att det är väl appen som styr. Men det verkar som den kör enligt wizarden jag körde igenom vid uppstart, dvs typ varje dag och en massa timmar.

Hur får man appen och schemat där i att bli styrande igen, dvs varannan dag och lite färre timmar?
Den har helt klart kontakt för det står t.ex. "parkerad, nästa schema på onsdag kl 10" i appen, men så på tisdagen (när den borde vila) hittar man den ute och körandes ändå. Irriterande.

Har testat att redigera och spara om schemat utan nån lycka. Testade precis att redigera och ändra lite på timmarna och se om det funkar, men det märks inte förrän imorgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.