V Vortex skrev:
Har haft lite laddproblem (smutsiga kontakter?) så batteriet har blivit helt urladdat och jag körde igenom wizarden. Eller ja, jag tryckte bara mig igenom med standardvärden då jag tänkte att det är väl appen som styr. Men det verkar som den kör enligt wizarden jag körde igenom vid uppstart, dvs typ varje dag och en massa timmar.

Hur får man appen och schemat där i att bli styrande igen, dvs varannan dag och lite färre timmar?
Den har helt klart kontakt för det står t.ex. "parkerad, nästa schema på onsdag kl 10" i appen, men så på tisdagen (när den borde vila) hittar man den ute och körandes ändå. Irriterande.

Har testat att redigera och spara om schemat utan nån lycka. Testade precis att redigera och ändra lite på timmarna och se om det funkar, men det märks inte förrän imorgon.
Hej,

Jag tror att du helt enkelt måste bocka ur wizarden i menyn

/John
 
Tobbe.A
Hej!

Min fråga har säkerts ställts flera gånger men jag orkar inte scrolla igenom hela tråden :)

Jag är väldigt sugen på att köpa en robotklippare och jag det senaste fastnat för en från Gardena. När jag har mätt vår gräsyta via nätet så är den ca 350kvm, formad som ett ”U” med huset i mitten. Förutom tre buskar som står ca 1 meter från ett staket, så finns det inga trånga passager.

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en Sileno minimo 500, Sileno city 500 eller en Sileno life 750. När jag frågat grannar vilken kapacitet de har på klippare så har i stort sett alla 700-800 kvm. En klippare som tar 500kvm borde väl räcka för 350 kvm?

Prisskillnaden mellan city och life är bara 900kr medans minimo är 2500kr billigare än city.

Gällande smart-funktion så hade det säkert varit skönt att kunna övervaka roboten när vi är iväg en vecka eller två, i övrigt har jag inget behov av det just nu.


Är det någon som kan hjälpa mig i valet av klippare?

Tack på förhand!
//Tobbe
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej!

Min fråga har säkerts ställts flera gånger men jag orkar inte scrolla igenom hela tråden :)

Jag är väldigt sugen på att köpa en robotklippare och jag det senaste fastnat för en från Gardena. När jag har mätt vår gräsyta via nätet så är den ca 350kvm, formad som ett ”U” med huset i mitten. Förutom tre buskar som står ca 1 meter från ett staket, så finns det inga trånga passager.

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en Sileno minimo 500, Sileno city 500 eller en Sileno life 750. När jag frågat grannar vilken kapacitet de har på klippare så har i stort sett alla 700-800 kvm. En klippare som tar 500kvm borde väl räcka för 350 kvm?

Prisskillnaden mellan city och life är bara 900kr medans minimo är 2500kr billigare än city.

Gällande smart-funktion så hade det säkert varit skönt att kunna övervaka roboten när vi är iväg en vecka eller två, i övrigt har jag inget behov av det just nu.


Är det någon som kan hjälpa mig i valet av klippare?

Tack på förhand!
//Tobbe
Minimo-serien har ett enklare utförande än de andra maskinerna du räknar upp. Ex. så saknar dom display och klipphöjdsinställningen är lite mer omständlig.

Tror att en Minimo 500 kommer att funka bra. Notera att skillnaderna mellan olika maskiner, ex Minimo 250 och 500 ligger i den maximal drifttiden/dygn som mjukvaran i klipparen tillåter.
 
M mikaeloden skrev:
Ja så är det ju givetvis! Men att jag inte skulle lyckas lägga kabeln exakt räknar jag bort, brukar ha en tendens att snarare vara för noggrann

Sen vad jag förstått det som så kan man justera i appen hur långt den ska köra över tråden, så förutsatt att jag sätter tråden enligt rekommenderade avstånd beroende på hinder så borde jag sedan kunna justera in så att den kör så nära jag önskar och det borde, åtminstone i teorin, funka på övriga ställen också.

Tror att det endast återstår att testa och justera om det behövs!

Tänker att jag börjar med att sätta tråden endast med märlor och låter kantskäraren vila tills jag vet att allt funkar.

Tack för all bra input!
Hej MIkael,
Hur gick det med din 1m-passage? Jag har något liknande, men en 1,5m lång och 1m bred passage över en stengång, som skulle sammanbinda två delar av gräsmattan. Kollade med gardena, men svaret blev egentligen att det inte går (30cm på varje kant och det ska vara 60cm mellan begränsingskablarna > 1m), men vad jag kan se här i tråden så fungerar det för de flesta. Hur gick det för dig? Se gärna min skiss:
Skiss av en trädgård med en 1,5m lång passage, stengång, gräsmatta, begränsningskablar och planteringsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olabil skrev:
Hej MIkael,
Hur gick det med din 1m-passage? Jag har något liknande, men en 1,5m lång och 1m bred passage över en stengång, som skulle sammanbinda två delar av gräsmattan. Kollade med gardena, men svaret blev egentligen att det inte går (30cm på varje kant och det ska vara 60cm mellan begränsingskablarna > 1m), men vad jag kan se här i tråden så fungerar det för de flesta. Hur gick det för dig? Se gärna min skiss:
[bild]
Hej!
Jag valde att lägga min guidekabel den ”enkla” vägen och se om klipparen hittade in i de trånga passagerna av sig själv tillräckligt ofta. Det har den gjort, jag upplever inte att de klipps mer sällan än övriga ytor. Jag är mycket nöjd!

Gällande din passage så är min killgissning att det kommer fungera. Det baserar jag på att vi nyligen installerade en HQ 315 hos svärfar (som i mångt och mycket bygger på ”samma” teknik).
Där hade han en passage över en gång som endast var ca 40-50 cm mellan avgränsningskablarna. Vi la guidekabeln så att den blev lite mer plats på den sida klipparen åker, men i princip i mitten. Den hittar inte in dit av sig själv, men det löste vi genom att sätta att den ska starta klippningen förbi den trånga passagen (X antal meter ut på guiden) ett visst antal procent av starterna. De gånger den gör det så blir den ”inlåst” där, men har inga problem att hitta hem för att ladda igen via guiden.

I ditt fall skulle jag testa, om den inte hittar igenom passagen tillräckligt ofta så tror jag att du kan lösa det genom att använda olika startpunkter. Låt säga att du sätter start i slutet av guiden på ca 20%.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Tobbe.A
E etompau skrev:
Minimo-serien har ett enklare utförande än de andra maskinerna du räknar upp. Ex. så saknar dom display och klipphöjdsinställningen är lite mer omständlig.

Tror att en Minimo 500 kommer att funka bra. Notera att skillnaderna mellan olika maskiner, ex Minimo 250 och 500 ligger i den maximal drifttiden/dygn som mjukvaran i klipparen tillåter.
Tack för svaret!

Jag får helt enkelt fundera på om jag vill ha en minimo 500 eller city 500.

Finns det möjlighet att lägga till smart-funktionen på city 500 till om det behovet skulle uppkomma i framtiden?
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Tack för svaret!

Jag får helt enkelt fundera på om jag vill ha en minimo 500 eller city 500.

Finns det möjlighet att lägga till smart-funktionen på city 500 till om det behovet skulle uppkomma i framtiden?

Det har funnits en ombyggnadssats för att komplettera klipparen med en smart-modul.
Osäkert om den finns kvar. Hittar ej den hos gardenas reservdelsleverantör (hyrep.se)
 
M mikaeloden skrev:
Hej!
Jag valde att lägga min guidekabel den ”enkla” vägen och se om klipparen hittade in i de trånga passagerna av sig själv tillräckligt ofta. Det har den gjort, jag upplever inte att de klipps mer sällan än övriga ytor. Jag är mycket nöjd!

Gällande din passage så är min killgissning att det kommer fungera. Det baserar jag på att vi nyligen installerade en HQ 315 hos svärfar (som i mångt och mycket bygger på ”samma” teknik).
Där hade han en passage över en gång som endast var ca 40-50 cm mellan avgränsningskablarna. Vi la guidekabeln så att den blev lite mer plats på den sida klipparen åker, men i princip i mitten. Den hittar inte in dit av sig själv, men det löste vi genom att sätta att den ska starta klippningen förbi den trånga passagen (X antal meter ut på guiden) ett visst antal procent av starterna. De gånger den gör det så blir den ”inlåst” där, men har inga problem att hitta hem för att ladda igen via guiden.

I ditt fall skulle jag testa, om den inte hittar igenom passagen tillräckligt ofta så tror jag att du kan lösa det genom att använda olika startpunkter. Låt säga att du sätter start i slutet av guiden på ca 20%.
Hej!
Tack för svaret. En sak jag undrar över, du skriver 40-50cm mellan avgränsningskablarna. Säg att man har 40cm, dvs de ligger 30cm från varje kant. Hur nära ena kabeln kan guiden ligga? Jag menar själva klipparen är ju ca 40cm bred och går till vänster om guiden - känns som risk att den går över avgränsningskabeln då?
 
Jag vill minnas att jag läste minst 40cm på höger sida gude och 20cm vänster sida sett från laddstationen. Det innebär en korridor på 60 cm ska fungera. Har en sileno 1100.
 
Jag har på senare tid spanat in en hel del gräsmattor i grannskapet som är klipta med robot. Gemensamt för alla är ju att det lämnats en ganska bred rand med gräs som skulle behöva klippas på annat sätt. Trimmer eller motsvarande. Det här verkar ju vara en generell nackdel med robotklippare. En vanlig motorgräsklippare kommer ju åt mkt närmare kanter osv.

Vad använder i för att kantklippa? En trimmer gör väl märken på stammar och trä och husgrund mm? Är det inte också stor risk att skada begränsningskabeln med trimmer?
 
A
O Olf Oggler skrev:
Jag har på senare tid spanat in en hel del gräsmattor i grannskapet som är klipta med robot. Gemensamt för alla är ju att det lämnats en ganska bred rand med gräs som skulle behöva klippas på annat sätt. Trimmer eller motsvarande. Det här verkar ju vara en generell nackdel med robotklippare. En vanlig motorgräsklippare kommer ju åt mkt närmare kanter osv.

Vad använder i för att kantklippa? En trimmer gör väl märken på stammar och trä och husgrund mm? Är det inte också stor risk att skada begränsningskabeln med trimmer?
Gräv ner kabeln.
Använd trimmer. Vänd trimmern upp och ner på för att göra snygga kanter.
 
Men den typen av kanter är det ju inga problem med. Jag åsyftar kanter mot vertikala hinder. Trädstammar, husgrunder. Där blir det ju 15-20cm sträng med högt gräs. Hur hanterar man det? Oaktat kabelproblemet då.
 
J J1jet skrev:
Är det någon med hjulmotorproblem (defekt kretskort) som har fått det åtgärdat ännu? Eller någon som sitter på info ifall kretskorten har börjat levereras ut till ÅF ?
Väntar fortfarande. Jag pratade med verkstaden häromdagen och de sa att kretskortet till min City är beställt men inte mottagits ännu och att lagersaldot indikerar att det finns att tillgå i centrallager men att detta saldo är osäkert. De nämnde också att verkstäderna ska beställa kretskort vartefter de får in klippare så att kretskorten fördelas efter behov och inte blir liggande på någon verkstad som inte har användning för dem.
 
"Men den typen av kanter är det ju inga problem med. Jag åsyftar kanter mot vertikala hinder. Trädstammar, husgrunder. Där blir det ju 15-20cm sträng med högt gräs. Hur hanterar man det?"

Har man gräs intill husgrunder, så finns det ju ingen klippare, som hanterar det. Trimmer är väl det, som kommer närmast? Detsamma borde gälla träd. Trimmertråden kommer ju åt ända intill skyddet, så max 1 cm blir kvar.
 
H HerrFred skrev:
Väntar fortfarande. Jag pratade med verkstaden häromdagen och de sa att kretskortet till min City är beställt men inte mottagits ännu och att lagersaldot indikerar att det finns att tillgå i centrallager men att detta saldo är osäkert. De nämnde också att verkstäderna ska beställa kretskort vartefter de får in klippare så att kretskorten fördelas efter behov och inte blir liggande på någon verkstad som inte har användning för dem.
Jag har fått min åtgärdad nu. Hämtade ut den från den verkstaden jag lämnat in den på från början som gav mig ca 4 veckors väntetid. Fick lämnat in den på Entreprenadbutiken i Göteborg istället som jag hade hört mycket positivt om. Dom sa till mig att dom skulle ha den klar på 3-4 dagar, men kl 22 samma kväll fick jag ett sms om att den redan var klar. Dom hade jobbat över pga det höga trycket. Det kallar jag service !
 
  • Gilla
HerrFred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.