En guidekabel stödjer den och man gör guidekabel av vanlig begränsningskabel
 
Stort tack. Kan man ha flera guider?
 
Nej bara en tyvärr
 
H HerrFred skrev:
Intressant! Jag har väldigt likt problem, och har också köpt av Hornbach häromdagen. Mina felmeddelanden varierar lite (flera olika) men jag upplever samma som dig när jag försöker snurra på hjulen. Dålig batch kanske? Jag bor nära Hornbach, så jag tänkte ta mig dit och lämna in den.
Uppdatering: jag lämnade in min robot för garantiärende hos Husqvarna i Barkarby och de nämnde att det mycket riktigt finns ett känt problem med en del 2021-robotar där ett kretskort för hjulmotor går sönder och behöver bytas.
 
  • Gilla
kaffebreak
  • Laddar…
H HerrFred skrev:
Uppdatering: jag lämnade in min robot för garantiärende hos Husqvarna i Barkarby och de nämnde att det mycket riktigt finns ett känt problem med en del 2021-robotar där ett kretskort för hjulmotor går sönder och behöver bytas.
Det var inte möjligt att få ut en ny med tanke på att den inte var så gammal? Ska förbi huvudstaden i helgen, så tänkte packa in klipparen i bilen och svänga förbi en Hornbach. När jag pratade med Gardena i telefon så tyckte dom att jag borde kunna få byta ut den med tanke på att den var så pass ny, men att det såklart är upp till Hornbach att ta beslut

Har legat sjuk sen den slutade fungera så har inte haft tid att besöka någon lokal serviceverkstad ännu heller, men nu är man frisk och med negativt covidtest iallafall så tänkte testa med Hornbach när jag ändå ska förbi där i helgen.

Förresten, sa dom nåt om ungefär hur lång tid det skulle ta att få den fixad?
 
O oolsson_ skrev:
Det var inte möjligt att få ut en ny med tanke på att den inte var så gammal? Ska förbi huvudstaden i helgen, så tänkte packa in klipparen i bilen och svänga förbi en Hornbach. När jag pratade med Gardena i telefon så tyckte dom att jag borde kunna få byta ut den med tanke på att den var så pass ny, men att det såklart är upp till Hornbach att ta beslut

Har legat sjuk sen den slutade fungera så har inte haft tid att besöka någon lokal serviceverkstad ännu heller, men nu är man frisk och med negativt covidtest iallafall så tänkte testa med Hornbach när jag ändå ska förbi där i helgen.

Förresten, sa dom nåt om ungefär hur lång tid det skulle ta att få den fixad?
Jag frågade inte om att få ny, och de rekommenderade att själv åka direkt till Husqvarna-shoppen för att spara tid eftersom det ändå är dit Hornbach skickar den.

De ville inte lova något om tid, men sa ändå att en vanlig service tar 2-3 veckor men att detta går före i kön då det är garantiärende.
 
H HerrFred skrev:
Jag frågade inte om att få ny, och de rekommenderade att själv åka direkt till Husqvarna-shoppen för att spara tid eftersom det ändå är dit Hornbach skickar den.

De ville inte lova något om tid, men sa ändå att en vanlig service tar 2-3 veckor men att detta går före i kön då det är garantiärende.
Tack för svar! Får se hur det går för mig imorgon då.
 
O oolsson_ skrev:
Tack för svar! Får se hur det går för mig imorgon då.
När jag tänker vidare på det så var den ju beställningsvara hos Hornbach, så antagligen skulle jag ändå behöva vänta 1 vecka eller så på ny och då riskera att få en ny med samma defekta kretskort. Nu hoppas jag att verkstaden byter till ett kretskort där kvalitetsproblemet är åtgärdat.
 
Hej!

Ska bygga en lite nedfart för robotgräsklipparen från en gräsmatta till en annan (idag finns trappa).

Lutning kanske 25%

Ett par frågor till experterna:

- Ska man bara ha gräs eller ska jag använda lite betongplattor som jag ändå har?

- Hur bred ska den vara - räcker 1 m i bredd?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Okej, tack för svar. Ser dock ingen anledning att inte dra guiden den vägen
En anledning att inte dra guiden där är att korridorbredden, alltså bredden på den väg klipparen använder för att gå ut och hem, då blir smal. Klipparen kommer alltså att åka på mer eller mindre samma yta varje gång vilket ökar risken för spårbildning.
 
2 st Gardena sileno + trasiga inom loppet av 2 veckor. Ska iväg och hämta den tredje nu på garantin. Får se om den håller längre än en vecka.

hjulen som börjat krångla på båda… när den väl går så fungerar den ju bra…
 
K kaffebreak skrev:
2 st Gardena sileno + trasiga inom loppet av 2 veckor. Ska iväg och hämta den tredje nu på garantin. Får se om den håller längre än en vecka.

hjulen som börjat krångla på båda… när den väl går så fungerar den ju bra…
Kanske bättre att byta det felaktiga kretskortet än att få en ny robot med defekt kretskort? Såvida de inte sätter i ett defekt kretskort… men förhoppningsvis har underleverantören uppdaterat kortet med bättre komponent så att problemen undviks.
 
  • Gilla
kaffebreak
  • Laddar…
H HerrFred skrev:
Kanske bättre att byta det felaktiga kretskortet än att få en ny robot med defekt kretskort? Såvida de inte sätter i ett defekt kretskort… men förhoppningsvis har underleverantören uppdaterat kortet med bättre komponent så att problemen undviks.
min ursprungliga tanke också, första tid hos lokala verkstaden (auktoriserad) var mitten på juni. Då gräset växer så in i h. nu så måste den avverka tomten och händer det igen blir det absolut så
 
H HerrFred skrev:
Kanske bättre att byta det felaktiga kretskortet än att få en ny robot med defekt kretskort? Såvida de inte sätter i ett defekt kretskort… men förhoppningsvis har underleverantören uppdaterat kortet med bättre komponent så att problemen undviks.

Pratade med Gardena idag och kom överens att lämna den på lokala serviceverkstaden då det som du tidigare sagt var ett känt problem med kretskorten. Det hade idag kommit en leverans på 14 000 nya kretskort till Gardena som dom ska skicka ut till sina serviceverkstäder, så det skulle gå fort att byta ut när man lämnar in lokalt.
 
  • Gilla
kaffebreak och 1 till
  • Laddar…
O oolsson_ skrev:
Pratade med Gardena idag och kom överens att lämna den på lokala serviceverkstaden då det som du tidigare sagt var ett känt problem med kretskorten. Det hade idag kommit en leverans på 14 000 nya kretskort till Gardena som dom ska skicka ut till sina serviceverkstäder, så det skulle gå fort att byta ut när man lämnar in lokalt.
Låter lovande. Husqvarna gick tydligen ut med info om problemet på Facebook för 3 dagar sedan.
 
  • Skärmdump från Husqvarna Facebook-inlägg om begränsad upplaga Automowers med felaktiga kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oolsson_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.