K krille09 skrev:
Hej alla Gardena-ägare

Funderar nu på att övergå till robotklippare och då kanske en Sileno Life 1000 nu när man får hus på köpet.

Förutsättningar:

- Ca 600 kvm gräsmatta
- Ganska komplicerad tomt med 2 ytor, se skiss
- Platt och inga större lutningar

Behöver man smartversionen eller räcker det med BT?
Funkar denna klippare till min tomt tror ni?
Drar man beg slinga 30 cm i ytterkant?[bild]

"smart" eller Bluetooth är inte involverad i klipprocessen utan är grejor för att programmera, övervaka och konfigurerar klipparen. Smart kan även integreras med bevattningssystem från gardena.

Hur man lägger gränstråden är beroende höjden på avgränsat föremål. Vid ex. kantsten som ligger i jämnhög med gräsytan kan tråden läggas direkt vid övergång mellan sten/gräs.
Se manual för mer info.
 
  • Gilla
krille09
  • Laddar…
Är Gardenas klippare bra jämfört med andra när det gäller mer komplicerade trädgårdar? De är väl samma teknik som Automover...
 
Flera modeller av Automower har GPS-stödd klippning. Detta hjälper klipparen att nå alla område på tomten.
Det är då en fördel vid större komplexa tomter.
Gardena har ej denna funktion.
 
Ok! Jag har bara ca 600 kvm gräs men lite komplext... Funkar en Sileno Life 1000 bra då?
 
K krille09 skrev:
Ok! Jag har bara ca 600 kvm gräs men lite komplext... Funkar en Sileno Life 1000 bra då?
Dom funkar bra. Sedan går det inte att på distans exakt avgöra vad som ev, kan vara problem.
Ska du ha laddstationen vid en buske?
 
  • Gilla
krille09
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ska du ha laddstationen vid en buske?
Undrade också det. Skulle rekommendera laddaren vid altanen och dra guidekabeln hela vägen in i tarmen nedanför huset.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Tack för input!

Så ni föreslår att sätta laddstationen uppe vid huset och dra guide ner till andra delen (ny bild)?

Varför är det bättre :) ?

Ström kan jag lösa lite varstanns... Skiss av en trädgård med ett hus, två friggebodar, och en stenlagd uteplats, omringat av grönområden och buskar, med en markerad laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fördelen är att du kan dra guiden hela vägen ner till tarmen nedanför huset och få den att starta klippningen där X % av gångerna. Utan det riskerar den smala tarmen att bli klippt för sällan.
 
  • Gilla
krille09
  • Laddar…
En kanske dum fråga men....

Har ett Gunnebostängsel som går ända ner till mark på tomtgränsen. Behöver man ändå lägga begränsningskabel längs hela yttersidan så att säga?
 
Inte för begränsningens skull, där räcker staketet till, men slingan måste ju vara sammanhängande, så hur du skulle dra tråden annars förstår jag inte.
 
K krille09 skrev:
En kanske dum fråga men....

Har ett Gunnebostängsel som går ända ner till mark på tomtgränsen. Behöver man ändå lägga begränsningskabel längs hela yttersidan så att säga?
Ja du behöver avgränsa hela ytterkanten av din tomt med beg.kabel.
Skulle kabeln ligga längre in på tomten så blev aldrig ytan fram till staketet klippt.
 
Ok! Då behöver jag nog mer än de 200m som ingår. Är det samma kabel till alla robotar?
 
K krille09 skrev:
Ok! Då behöver jag nog mer än de 200m som ingår. Är det samma kabel till alla robotar?
Det är inga större skillnader på begränsningskabel av god kvalitet, de är gjorda med förtennade ledare och ett fukttåligt och segt plasthölje. Jag har använt begränsningstråd från Worx och nu senast en 100 meter från Gripsholm som finns på tex Jula. Bra grejer.

Skarvarna är viktigt att få fukttäta, jag brukar köra med lödda skarvar och dubbla lager krympslang med "inbyggt" smältlim. Finns ju även färdiga clip-on skarvar att köpa, vet inte hur de håller i längden men de är ju gjorda för ändamålet så det är nog helt ok.
 
O oolsson_ skrev:
Hej!

Har haft min Sileno City 500 i en vecka snart och redan fått problem. Idag när jag kollade ut så stod den helt stilla och när jag gick dit så varnade den för att vänster hjul satt fast.

Enligt instruktionsboken så var enda lösningen att ta bort gräs och dylikt som fastnat i hjulet. Gjorde det, men problemet kvarstår. Om man försöker att manuellt snurra hjulet så går det högra utan problem, medans man känner motstånd och det liksom hackar fram på det vänstra. Finns ingenting som sitter fast i hjulet vad jag kan se.

Någon som varit med om liknande?

Hur mycket kan man göra själv innan man behöver lämna in den?

Vet någon om man kan lämna in den till en Gardenaåterförsäljare som man inte köpt den hos? Köpt online på hornbach och har långt till närmsta varuhus medans det finns flera lokala återförsäljare på orten. Stor prisskillnad och att tak ingick hos hornbach var anledningen till att inte köpa den lokalt ifall någon undrar.
Intressant! Jag har väldigt likt problem, och har också köpt av Hornbach häromdagen. Mina felmeddelanden varierar lite (flera olika) men jag upplever samma som dig när jag försöker snurra på hjulen. Dålig batch kanske? Jag bor nära Hornbach, så jag tänkte ta mig dit och lämna in den.
 
Hej,

Efter att den Indigo jag hade skrotades förra året har jag nu börjat funderat på ny robot.

Vi har lyckats blivit av med en hel del gräsmatta under åren i och med planteringar och grusgångar så nu har jag mätt upp faktisk gräsbeklädd yta till cirka 250 kvm. Funderar därför på om det är någon skillnad i klipphastighet eller annat på Gardena Sileno Minimo 250 respektive 500? Klipper roboten snabbare finns det ju anledning att köpa en överdimensionerad men om det inte är fallet kan jag ju lika gärna ta den mindre?

Bilden visar ungefärlig yta. Finns några hinder som ett par träd, lekstuga samt studsmatta inom ytan. Några är/var öar i Indigons begränsningsslinga medan studsmattan var ett hinder bara (vilket klipptes under också).

EDIT: Just det, på framsidan har vi cirka 30 kvm till med gräs. Kan tänka mig att ha detta som en biyta om det stöds av klipparen.

Satellitbild över en trädgård med markerad yta på 239 m² för robotgräsklippare, inkluderar träd och lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.