Tycker att äpplen ska plockas upp, blir så jäkla kladdigt med snittade utsmetade äpplen på gräsmattan efter klipparen gått över dom ett par gånger. Mängden myror och getingar sen är ju ännu tråkigare
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
E Elpan skrev:
Finns det absolut inga hinder på gräsmattan? Vi har tex en torkvinda som inte är begränsad av kabel. Fick liknande repor när roboten gick emot. Den känner ju av fasta hinder men den måste gå emot ganska hårt innan den vänder. Snuddar den vid hindret i sidan så kör den normalt vidare.
Hej, har inga andra hinder på gräsmattan, men efter lite efterforskning så har det nog att göra med mina inställningar, hur mycket den får gå över begränsningskabel, har kört på minsta inställningen nu och verkar inte köra emot något längre.
 
A
Varje gång det regnar så lyckas den få tomt batteri 3 m ifrån laddstationen. Verkar som det fastnar mycket blött gräs under den. Några förslag?
 
O oolsson_ skrev:
Hej!

Har haft min Sileno City 500 i en vecka snart och redan fått problem. Idag när jag kollade ut så stod den helt stilla och när jag gick dit så varnade den för att vänster hjul satt fast.

Enligt instruktionsboken så var enda lösningen att ta bort gräs och dylikt som fastnat i hjulet. Gjorde det, men problemet kvarstår. Om man försöker att manuellt snurra hjulet så går det högra utan problem, medans man känner motstånd och det liksom hackar fram på det vänstra. Finns ingenting som sitter fast i hjulet vad jag kan se.

Någon som varit med om liknande?

Hur mycket kan man göra själv innan man behöver lämna in den?

Vet någon om man kan lämna in den till en Gardenaåterförsäljare som man inte köpt den hos? Köpt online på hornbach och har långt till närmsta varuhus medans det finns flera lokala återförsäljare på orten. Stor prisskillnad och att tak ingick hos hornbach var anledningen till att inte köpa den lokalt ifall någon undrar.
Hej, håller med tidigare talare samt att maskinen snart är en vecka gammal så skulle jag inte göra
någonting förutom det du har gjort dvs. ta bort gräs som sitter lätt åtkomligt.
Börjar du mecka i någon större utsträckning så gäller förmodligen inte garantin.
Tråkigt men lämna in säger jag!

/John
 
Johan1975z skrev:
Varje gång det regnar så lyckas den få tomt batteri 3 m ifrån laddstationen. Verkar som det fastnar mycket blött gräs under den. Några förslag?
Har du kollat klipptiden? Försämrad klipptid kan betyda att batteriet är på upphällningen, kan då bidra till att det blir problem med hemgång.
Annars ska det finnas tillräckligt kräm kvar för att ta sig hem, även om det ha regnat och det finns blött gräs på/under klipparen.
 
A
E etompau skrev:
Har du kollat klipptiden? Försämrad klipptid kan betyda att batteriet är på upphällningen, kan då bidra till att det blir problem med hemgång.
Annars ska det finnas tillräckligt kräm kvar för att ta sig hem, även om det ha regnat och det finns blött gräs på/under klipparen.

Men det finns inget ställe att ändra klipptiden på. Det står att man ska kunna ändra klipptiden i manualen, de hänvisar till sida 23. Men står inget om det där heller.
https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2018_EUsv/GARO2018_EUsv__1158945-01.pdf
 
Johan1975z skrev:
Men det finns inget ställe att ändra klipptiden på. Det står att man ska kunna ändra klipptiden i manualen, de hänvisar till sida 23. Men står inget om det där heller.
[länk]
Är väl bara att ställa olika klockslag ? Exempel finns på sid 23 :
Tabell över schemaförslag för robotgräsklippares arbetstider baserat på gräsytearea och arbetsdagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan1975z skrev:
Men det finns inget ställe att ändra klipptiden på. Det står att man ska kunna ändra klipptiden i manualen, de hänvisar till sida 23. Men står inget om det där heller.
[länk]
Jag avsåg hur länge den är ute och klipper. Om den inte begränsas av ett schema så klipper den tills laddning behövs.
Om denna tid minskar är det ett tecken på att batteriet är på upphällningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Jag avsåg hur länge den är ute och klipper. Om den inte begränsas av ett schema så klipper den tills laddning behövs.
Om denna tid minskar är det ett tecken på att batteriet är på upphällningen.
Tack
 
W
Skulle göra den påtvingade uppdateringen till min gardena sileno 1600+ och nu har den hängt sig. Snacka om att gå från nöjd kund till komplett missnöjd på nolltid. Varför tvinga en att uppdatera en produkt som fungerat felfritt, jävla idioter.
 
W
Nu fick jag den att uppdatera efter många om och men. Det verkar däremot fortfarande vara något fel. I appen står det Programuppdatering finns: bekräfta installation. När jag trycker där och sedan: gå till uppdatering så säger den bara "gräsklipparen behöver uppmärksamhet. Öppna luckan. Tryck på knappen "park" och stäng luckan"

Jag har gjort det och inget händer.
 
Liknande problem. Uppdaterade min för 1 vecka sen. Står i appen att det finns ny uppdatering. Nja…

Första gången den skulle klippa enligt schema hände inget. När jag väl tryckte på gräsklipparens knappar så for den iväg och klippte.

Däremot står det att det fortfarande finns en uppdatering men jag är skeptisk.
 
Märkligt, jag uppdaterade min sileno life 1000 igår utan problem. Har ej appen igång och inte heller gardena routern igång pga stödsådd gräsmatta.
 
Att uppdatera sin Gardena-klippare är alltid spännande. Står att det ska ta ca 20 minuter, men för mig tog det 1,5 timme. Inget som helst installationsförlopp i programmet på datorn, så man vet inte om det hängt sig.

När min uppdatering var klar klippte den som den skulle, men jag kunde inte få statusmeddelanden i appen då klipparen hade fastnat i varningsläge att klipparen var upp och ner... Först när jag tagit bort enheten i appen så funkade den som den skulle.

Jag bävar varje gång en ny uppdatering ska installeras på klipparen...
 
Hej alla Gardena-ägare

Funderar nu på att övergå till robotklippare och då kanske en Sileno Life 1000 nu när man får hus på köpet.

Förutsättningar:

- Ca 600 kvm gräsmatta
- Ganska komplicerad tomt med 2 ytor, se skiss
- Platt och inga större lutningar

Behöver man smartversionen eller räcker det med BT?
Funkar denna klippare till min tomt tror ni?
Drar man beg slinga 30 cm i ytterkant? Skiss av tomt med hus, uteplats, och gräsmatta markerad med buskar och friggebodar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.