Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte det funkar. Roboten kör till vänster om guiden mot laddaren sett, så utöver att det är tight i sig hamnar den mellan kablarna där det är smalt. Har iofs inte testat vad som händer när roboten tar emot två motstridiga signaler, men jag tror inte på det.

Det går inte att göra en öppning till i staketet så att du får det att gå enligt grön linje nedan istället?
[bild]
Hej

Tack jag gjorde som du sa och kört lite testkörningar nu och det verkar funka bra. Kunde dock inte öppna upp mer i staketet, det är en grind mitt i och till höger om grinden är det för smalt. Men det verkar som det funkar att ha gudien åt båda håll i samma öppning. Den kunde följa den åt båda hållen. Även om guidkabeln kommer nära varandra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej,

Har precis köpt en Sileno city 500 smart.

Tänkte gräva ner begränsningskabeln och har kört med kantskärare 30 cm runt staket och hus.

Har en lite knepig tomt med 4 st små passager där 3 st är på 80 cm och 1 st är på 1 m.

Har grävt som öar runt 2 st av passagerna, lekstuga och sandlåda.

Nu till min fråga kommer det att fungera? köpte ju denna för att den ska greja 60 cm bredd.

Vart ska jag lägga guidekabeln? måste den gå genom alla 4 små passager?

Vill inte packa upp gräsklipparen innan jag vet om det kommer att fungera som jag tänkt.

Bifogar en enkel skiss.

Tack på förhand Med vänlig hälsning, Patrick

Handritad skiss av en trädgård som visar placering av hus, rabatter, staket, lekstuga och sandlåda för gräsklipparplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där är inga som helst problem. Jag skulle dra guiden ungefär enligt nedan, mest för att kunna starta klipparen längst bort ibland.

De andra två smala passagerna kommer klipparen hitta till sv sig själv ofta nog. Att dra guiden till dem skulle ändå inte göra någon skillnad då klipparen inte klippen när den följer guiden. Denna används bara för att leda ut klipparen till önskad startpunkt och för att att klipparen ska hitta tillbaka till laddaren.
Handritad skiss över gräsklipparguide med hus, altan och laddare markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
patqve
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där är inga som helst problem. Jag skulle dra guiden ungefär enligt nedan, mest för att kunna starta klipparen längst bort ibland.

De andra två smala passagerna kommer klipparen hitta till sv sig själv ofta nog. Att dra guiden till dem skulle ändå inte göra någon skillnad då klipparen inte klippen när den följer guiden. Denna används bara för att leda ut klipparen till önskad startpunkt och för att att klipparen ska hitta tillbaka till laddaren.
[bild]
Tack för så snabbt svar!

Drar jag guiden 20 cm från där begränsningskabeln går då längst staketet på högerflanken och ner mot framsidan?

/ Patrick
 
Ja, så skulle jag göra. Klipparen går till vänster om kabeln, mot laddaren sett.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, så skulle jag göra. Klipparen går till vänster om kabeln, mot laddaren sett.
Perfekt, då har jag lite arbete att göra:)

Ha det fint //
 
D dthompa skrev:
[bild]

Har en liten fråga om guidekabeln. Har kört gräsklipparen en vecka nu men märker att den gärna hittar till området ner till höger i bilden. Problemet är att det är lite smalt där så den har problem att hitta därifrån. Vilket gör att när den ska in och ladda har den svårt att hitta hem. Rädd att den ska fastna där för batteriet tar slut. Går att att dra en guidekabel så här, eller blir den för lång? Tänkte jag isf kan guida hem den.

Behöver ha guide även upp till höger för det är en smal passage under ett staket dit.

Sen går inte guiden över begränsningskabel vid trädet. Den kabeln kommer rakt ovanifrån ist. Samma vid växten i nederkant.
Nja, där hade jag nog övervägt att ha laddstationen på sidan av garaget och dragit guide ner till sidan på huset eller tvärtom.
 
P patqve skrev:
Hej,
Tänkte gräva ner begränsningskabeln och har kört med kantskärare 30 cm runt staket och hus.

Har en lite knepig tomt med 4 st små passager där 3 st är på 80 cm och 1 st är på 1 m.

Har grävt som öar runt 2 st av passagerna, lekstuga och sandlåda.

Nu till min fråga kommer det att fungera? köpte ju denna för att den ska greja 60 cm bredd.

Vart ska jag lägga guidekabeln? måste den gå genom alla 4 små passager?

Vill inte packa upp gräsklipparen innan jag vet om det kommer att fungera som jag tänkt.

Bifogar en enkel skiss.

Tack på förhand Med vänlig hälsning, Patrick

[bild]
Kolla instruktionsboken en gång till för säkerhets skull. Eller wellpapp-linjalen i robotgräsklipparens originalkartong.

Alla, både Gardena och Husqvarna, jag har hållit på med ska ha 35 cm till hinder. Men det kanske är mindre på den lilla City 500an.

I värsta fall brukar det gå att ändra hur långt den ska köra över begränsningskabeln i inställningarna. Men i alla fall jag tycker det är fint att köra med det rekommenderade, borde ju vara en anledning till rekommendationen.
 
G Gustav E skrev:
Kolla instruktionsboken en gång till för säkerhets skull. Eller wellpapp-linjalen i robotgräsklipparens originalkartong.

Alla, både Gardena och Husqvarna, jag har hållit på med ska ha 35 cm till hinder. Men det kanske är mindre på den lilla City 500an.

I värsta fall brukar det gå att ändra hur långt den ska köra över begränsningskabeln i inställningarna. Men i alla fall jag tycker det är fint att köra med det rekommenderade, borde ju vara en anledning till rekommendationen.
Hej,

Tack för rekommendationen, jag skrev fel, använde wellpapp-mallen på 35 cm.

Med vänlig hälsning, Patrick
 
Hej.
Jag håller på att installera Gardena Sileno Minimo 500mm2 och har några frågor ang. yttäckning.

Skulle vilja använda yttäckning med en viss procent. Min fråga är hur kan jag ställa in den optimalt enligt bilden nedan.

Standardområde i appen är Yta 1, 2 och 3.
Handritad skiss på rutat papper som visar planering av robotgräsklippares rutt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
//Rani
 
R Rani Giliana skrev:
Hej.
Jag håller på att installera Gardena Sileno Minimo 500mm2 och har några frågor ang. yttäckning.

Skulle vilja använda yttäckning med en viss procent. Min fråga är hur kan jag ställa in den optimalt enligt bilden nedan.

Standardområde i appen är Yta 1, 2 och 3.
[bild]

Tack på förhand
//Rani
Sätt högst startprocent på den största klippytan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
R Rani Giliana skrev:
Hej.
Jag håller på att installera Gardena Sileno Minimo 500mm2 och har några frågor ang. yttäckning.

Skulle vilja använda yttäckning med en viss procent. Min fråga är hur kan jag ställa in den optimalt enligt bilden nedan.

Standardområde i appen är Yta 1, 2 och 3.
[bild]

Tack på förhand
//Rani
Kanske 50% på ytan längst bort, 25% corridorcut med start nån meter in där korridoren börjar. Ytan närmast laddaren får då 25%, men hit brukar den komma genom slumpen på varje klippsession ändå, det gör min iaf. Har också 2 ytor begränsade av en korridor. Att åka längst bort måste man tvinga den genom inställning då korridoren är ganska smal i mitt fall, typ 1.5m.
 
M Markarbetaren skrev:
Kanske 50% på ytan längst bort, 25% corridorcut med start nån meter in där korridoren börjar. Ytan närmast laddaren får då 25%, men hit brukar den komma genom slumpen på varje klippsession ändå, det gör min iaf. Har också 2 ytor begränsade av en korridor. Att åka längst bort måste man tvinga den genom inställning då korridoren är ganska smal i mitt fall, typ 1.5m.
Jag vill att den ska tillbringa största delen av tiden på Yta1 eftersom det är den största delen av gräsmattan.

Jag har ställt in den enligt följande.

Yta 1
70%
2 meter

Yta 2
10%
32 meter
Corridor Cut

Yta 3
20%
53 meter
 
M
R Rani Giliana skrev:
Jag vill att den ska tillbringa största delen av tiden på Yta1 eftersom det är den största delen av gräsmattan.

Jag har ställt in den enligt följande.

Yta 1
70%
2 meter

Yta 2
10%
32 meter
Corridor Cut

Yta 3
20%
53 meter
Du får väl prova dig fram, det gjorde jag, och min erfarenhet är att ytan närmast laddaren tillbringar den 80-90% av tiden, även om jag skickar iväg den längst bort, förbi korridoren vid 50% av starterna. Av nån märklig anledning så verkar den tillbringa absolut mest tid på den största ytan, oavsett vart man skickar den vid start. Men det kanske faller sig naturligt då en mindre yta ger fler vändningar och större chans att gå in i korridoren än vad en större yta gör då den rullar längre mellan varje vändning.
 
Hej! En fråga!
Jag har en gardena sileno 750 (inte appstyrd smart) ska/kan man uppdatera den via usb ändå med dator? Tacksam för svar!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.