Gardena har lite att jobba med.

Startade upp för året och appen säger att det finns uppdateringar för gateway och klippare. Trycker ok. Den installerar och säger fail. Nu verkar det vara borta dock? Den vill inte uppdatera så jag antar det funkar?

Kör firmware i klipparen. Fail första försöket. Andra går igenom.

Inte något vidare betyg på användarvänligheten

Skulle aldrig våga köra in någon uppdatering mitt i säsongen.
 
D dampa skrev:
Ja det är ett standard fel det där. Lite dålig konstruktion tycker jag.
Men hur tar man av skalet fr att åtgärda detta.......?.....
 
A Annkina skrev:
Hade visst fått svar från gardena som låg i skräpposten.

Rengjorde enligt bild, var mycket gräs, och de metrarna den körde till laddststionen gick den som den skulle. Håll tummarna för att det var detta som var felet.
Men hur tar man av skalet?????
 
En fråga - jag har redan gardena smarta gateway osv från tidigare installation av bevattning.

Behöver jag ändå köpa en gardena sileno smart för att få en gräsklippare som är uppkopplad? Och få med en gateway jag inte vill ha...
 
Suhagg Suhagg skrev:
Gardena har lite att jobba med.

Startade upp för året och appen säger att det finns uppdateringar för gateway och klippare. Trycker ok. Den installerar och säger fail. Nu verkar det vara borta dock? Den vill inte uppdatera så jag antar det funkar?

Kör firmware i klipparen. Fail första försöket. Andra går igenom.

Inte något vidare betyg på användarvänligheten


Skulle aldrig våga köra in någon uppdatering mitt i säsongen.
Hej,

Det gick hur smidigt som helst för mig, vet att det kan stöka om du kör Mac för roboten!
 
L l1onking skrev:
En fråga - jag har redan gardena smarta gateway osv från tidigare installation av bevattning.

Behöver jag ändå köpa en gardena sileno smart för att få en gräsklippare som är uppkopplad? Och få med en gateway jag inte vill ha...
Har exakt samma fråga, kan en "icke smart" Sileno City (NY) ansluta på min befintliga GW, eller saknar den hård/mjukvara?
 
Hur nära ska man lägga slingan på dessa två ställen?

första är en kant så vill ju inte att den går över men klipper så lång ut som möjligt.

andra vill jag att den går ut på stenen och klipper allt så man slipper trimma. Men stenen är ju inte jätte bred. Kanske max 10 cm.

Gräsmatta med kant nära grusgång och en stenplatta på marken, fråga om placering av slinga för gräsklippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdskant med stolpar och växtlighet, inklusive stenplattor vid gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D dthompa skrev:
Hur nära ska man lägga slingan på dessa två ställen?

första är en kant så vill ju inte att den går över men klipper så lång ut som möjligt.

andra vill jag att den går ut på stenen och klipper allt så man slipper trimma. Men stenen är ju inte jätte bred. Kanske max 10 cm.

[bild] [bild]
Hej,

30-32 cm där du inte vill att den skall gå över & 10-15 cm där den kan gå över!
Glöm inte att du kan välja hur långt över slingan den köra, iaf. Om du har en lite nyare klippare.
Redan på sidan 14 & 15 beskrivs detta i instruktionsboken!

/John
 
Redigerat:
D dthompa skrev:
Hur nära ska man lägga slingan på dessa två ställen?

första är en kant så vill ju inte att den går över men klipper så lång ut som möjligt.

andra vill jag att den går ut på stenen och klipper allt så man slipper trimma. Men stenen är ju inte jätte bred. Kanske max 10 cm.

[bild] [bild]
Kant? Menar du mot garageuppfarten? En rad med marksten skulle kunna funka eftersom det inte blir något direkt stop efter markstenen i så fall.

Vid den andra bilden kommer du få trimma. Har själv en rad marksten med någon form av stopp precis bakom vilket medför att gardenan inte kan köra över tillräckligt. Har som plan att lägga till en extra rad med marksten.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Kant? Menar du mot garageuppfarten? En rad med marksten skulle kunna funka eftersom det inte blir något direkt stop efter markstenen i så fall.

Vid den andra bilden kommer du få trimma. Har själv en rad marksten med någon form av stopp precis bakom vilket medför att gardenan inte kan köra över tillräckligt. Har som plan att lägga till en extra rad med marksten.
Hur bred marksten tror du att man behöver om det finns ett stopp bredvid?
Antar att det är darför man ofta ser att stenen är lagda med den korta sidan mot gräset.
 
F Erica Wyse skrev:
Hur bred marksten tror du att man behöver om det finns ett stopp bredvid?
Antar att det är darför man ofta ser att stenen är lagda med den korta sidan mot gräset.
Riktmärket är samma som mot något annat hårt hinder som den inte ska krocka med dvs 35cm, men det beror såklart på hur långt automovern tillåts köra över kabeln.

Edit bruksanvisning: https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2018_EUsv/GARO2018_EUsv__1158945-01.pdf
 
Nu blir det spam, @dthompa flytta ut stenen från pinnen på bild två och fyll på med vadsomhelst innanför, täckbark kanske? så slipper du trimma där.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
L l1onking skrev:
En fråga - jag har redan gardena smarta gateway osv från tidigare installation av bevattning.

Behöver jag ändå köpa en gardena sileno smart för att få en gräsklippare som är uppkopplad? Och få med en gateway jag inte vill ha...
Tyvärr ja, då det finns hårdvara i klipparen du behöver för att koppla upp mot smart integrationen. Hade samma fråga själv tidigare och hörde med Husqvarna om det. Fick då det svaret tyvärr..
 
F Erica Wyse skrev:
Vi köpte nyligen en Sileno Smart 750.
Just nu går den ”bara” på en rak avlång gräsmatta som är 25mx12m.
Som det är nu så hittar den inte hem utan stannar bara mitt på gräsmattan när den är klar. Måste vi installera en guidekabel eller är det något annat som vi har missat?
Alla gardena robotklippare kräver guidekabel för ut- och hemgång.
Framgår av installationsanvisningarna.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Har införskaffat en Sileno smart 750 till vår tomt där gräsytan är drygt 400 kvadrat.
Har ett par trånga passager längs ytterkant, dels mellan odlingsring och staket, samt mellan pallkragar och häck. Funderar nu på hur jag ska dra guidekabeln på bästa sätt:

Alt 1 - Dra en kortare väg mitt på gräsmattan och hoppas att klipparen hittar in i dessa ytor med jämna mellanrum ändå.
Läste även att det är att föredra en kortare guidekabel för att skapa en kortare loop och på så sätt starkare signal från guide.

Alt 2 - Dra guidekabeln genom dessa trånga passager och ev försöka sig på att ställa in ”corridor cut”. Dock är de angivna måtten på bilden mått mellan hinder, alltså inte mått där avstånd till avgränsningskabel är borträknat. Så det kanske är för tight för att få till det ändå?

Eller ska man dra guidekabel ännu kortare?

Vore tacksam för input från er med lite kött på benen!
 
  • Planritning av trädgård som visar gräsmatta med införskaffade guidekablar för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över gräsmatta med markerade guidekablar för robotgräsklippare runt hinder och trånga passager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräs, pallkrage för odling, häck och studsmatta, potentiella passager för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med en odlingsring nära vit staket och en skogsbryn i bakgrunden på en molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.